Άρης Βλάχος: Είμαι ο πρώτος και ο πιο σκληρός κριτής του εαυτού μου

(VIDEO & PHOTOS) Οι παραστάσεις και ο επερχόμενος δίσκος σε στίχους Μάνου Ελευθερίου στάθηκαν αφορμή για μια συζήτηση με τον συνθέτη και μουσικό.
Ένας από τους πιο ελπιδοφόρους τραγουδοποιούς της νέας γενιάς, ο Άρης Βλάχος, και μια μουσικός - τραγουδίστρια ξεχωριστή, η Αναστασία Έδεν, εμφανίζονται για τέσσερις Πέμπτες (8, 15, 22 & 29 Νοεμβρίου) στο Γυάλινο Μουσικό Θέατρο. Τίτλος της παράστασης (και τίτλος της επερχόμενης δισκογραφικής τους συνεργασίας): «Κάψτε το σπίτι» σε στίχους του μεγάλου Μάνου Ελευθερίου.

Οι παραστάσεις αυτές και ο επερχόμενος δίσκος στάθηκαν αφορμή για μια συζήτηση με τον Άρη Βλάχο.

Τι πρόκειται να παρουσιάσετε από τις 8 Νοεμβρίου και για τέσσερις Πέμπτες στο Γυάλινο Μουσικό Θέατρο; Ο τίτλος - προτροπή είναι «Κάψτε το σπίτι» και οι ερωτήσεις έρχονται μοιραία: τι συμβολίζει το «σπίτι»; Γιατί να το «κάψουμε»; Τι συμβολίζει η βία του εμπρησμού του; Ποιανού είναι το σπίτι;
Πρόκειται για την πιο ερωτική μουσική παράσταση της Αθήνας που έρχεται στο Γυάλινο Upstage για 4 μοναδικές βραδιές 8/15/22 και 29 Νοεμβρίου. Είναι ένα πολυποίκιλο μουσικό πρόγραμμα που επιμελήθηκα με κύριο μέλημά μου την ποιοτική διασκέδαση μέσα από το καλό τραγούδι και τις συγκλονιστικές ερμηνείες μίας από τις μεγαλύτερες performer που έχω συναντήσει στην πολύχρονη πορεία μου, της Αναστασίας Έδεν. Υπάρχουν πολλά στοιχεία - έκπληξη στην παράστασή μας, ανάμεσά τους και δύο στιγμές που ακούγεται ο Μάνος Ελευθερίου να απαγγέλει από τις προσωπικές ηχογραφήσεις που κάναμε στο σπίτι του για τις ανάγκες, τόσο της παράστασης, όσο και του νέου albυm μας με τον ομώνυμο τίτλο, που θα παρουσιαστεί στο Γυάλινο Up Stage τη δεύτερη Πέμπτη των παραστάσεών μας και θα κυκλοφορήσει από το Ogdoo Music Group. «Κάψτε το σπίτι» διά χειρός Μάνου Ελευθερίου λοιπόν, αφού ο πολυσχιδής ξεχωριστός φίλος μου επέλεξε πολύ σοφά να ‘ναι αυτό το τραγούδι και ο τίτλος που θα οδηγήσει τη νέα μας δουλειά τόσο στη σκηνή, όσο και στη δισκογραφία. Ένα album με πέντε τραγούδια σε στίχους του ποιητή και πέντε πρωτότυπες απαγγελίες από τον ίδιο σε δικά του αδημοσίευτα μέχρι τώρα κείμενα, που οι περιστάσεις όπως καταλαβαίνετε τις καθιστούν πια μοναδικό αρχειακό υλικό! Ένα συλλεκτικό album αφού πέρα από το υλικό που εμπεριέχει ας μην ξεχνάμε ότι είναι και η τελευταία δισκογραφική δουλειά του Μάνου Ελευθερίου, φανταστείτε ότι τα δύο τελευταία τραγούδια τα πήρα στα χέρια μου από τον ποιητή μόλις δυο εβδομάδες πριν τον θάνατό του, ίσως λοιπόν να ήταν και η τελευταία μελοποιημένη δουλειά του που άκουσε!

Πρόλαβε, δηλαδή, να ακούσει το υλικό;
Ναι. Θυμάμαι έντονα το απόγευμα που κάναμε ακρόαση του τελικού υλικού με πόση συγκίνηση άκουγε τα τραγούδια και πώς μεταμορφώθηκε εν ριπή οφθαλμού σε ένα παιδάκι που λάμπανε τα μάτια του από ενθουσιασμό! -σ’ ευχαριστώ για το δώρο που μου ‘κανες…- μου είπε και εγώ πάγωσα! Ήταν ο σπουδαίος Μάνος Ελευθερίου που χαρακτήρισε το «Κάψτε το σπίτι» ως ένα σημαδιακό και προφητικό τραγούδι και θα προσέθετα εγώ ένα τραγούδι που υπάρχει μέσα στο DNA κάθε Έλληνα, αφού μόνο αυτός ξέρει καλύτερα απ’ όλους πώς να βάλει φωτιά στη ζωή του ολόκληρη αν χρειαστεί και να χορέψει γύρω της με μια έκσταση, θα έλεγα σαν άλλος Ζορμπάς! Αυτό είναι το κοινό αίσθημα που μας ενώνει μέσα βαθιά μας και το συνέλαβε ο ξεχωριστός φίλος μου ο Μάνος Ελευθερίου μέσα σε λίγες γραμμές στίχων… αυτή ήταν και η ευφυία του! Με δύο στιχάκια του στην τσέπη μου, ένα ελαφρό μειδίαμα στα χείλη του κοιτάζοντας με σαν να μου ΄λεγε -να διαβάσεις πίσω απ’ τις γραμμές μικρέ…- και την κλασσική ατάκα του- να σας έχει ο Θεός καλά!- με ξεπροβόδισε από το κατώφλι του.
16129717 10212009921784385 1098045845 o
Πώς ξεκίνησε η συνεργασία σας με την Αναστασία Έδεν και τι σας γοητεύει περισσότερο σε εκείνη, τόσο σε μουσικό/καλλιτεχνικό, όσο και σε ανθρώπινο επίπεδο;
-Grande Mediterrane persona- όπως την αποκάλεσε ο κύριος Μάνος Ελευθερίου μετά από μία παράσταση μας και -η φωνή του μέλλοντος- όπως την αποκάλεσε ο άλλος επιστήθιος φίλος μου Σταμάτης Κραουνάκης. Αυτά τα δύο σχόλια θα ήταν αρκετά φαντάζομαι, αλλά στην πραγματικότητα αυτό που άκουσα ήταν το ένστικτο μου, ήμουν σίγουρος ότι ήταν η φωνή και η «πάστα» του ανθρώπου, του καλλιτέχνη που μου ταίριαζε. Έτσι άρχισα να ανακαλύπτω αυτήν τη σπουδαία performer μέσα από τη συνεργασία μας και την κοινή πορεία μας στα τρία χρόνια που πέρασαν μέχρι τώρα, ηχογραφήσεις δύο δίσκων, παραστάσεις, δυσκολίες και επιτυχίες, όλα αυτά μας έχουν ενώσει και μας κάνουνε να αποκαλούμε ο ένας τον άλλο συνοδοιπόρο.

«Κάψτε το σπίτι» θα είναι και ο δίσκος της επερχόμενης δισκογραφικής σας δουλειάς. Τι είναι αυτό που «ωθεί» έναν νέο άνθρωπο να κυκλοφορεί ένα cd στη σημερινή εποχή;
Το «Κάψτε το σπίτι» είναι μία δισκογραφική δουλειά που με έκανε πολύ περήφανο τόσο σαν συνθέτη και ενορχηστρωτή όσο και ως κομμάτι ενός τόσο σημαντικού album, του τελευταίου ουσιαστικά σε στίχους και λόγια του μεγάλου Μάνου Ελευθερίου. Έχει μεγάλη συλλεκτική αξία αφού πρόκειται για τα τελευταία τραγούδια που έγραψε ο ποιητής αλλά και τις πρωτότυπες απαγγελίες του, όπως προανέφερα, σε δικά του αδημοσίευτα κείμενα και όχι μόνο και που συμπεριλαμβάνονται στο album. Επίσης, ο κύριος Νίκος Αναγνωστάκης, πρόεδρος της Ogdoo Music Group, είχε την καταπληκτική ιδέα να κάνουμε μία κασετίνα αντί για ένα απλό cd που θα συμπεριλαμβάνει όλο το υλικό αυτής της δουλειάς κι έτσι θα βρείτε μέσα πέρα από φωτογραφικό υλικό και τα πρωτότυπα των στίχων του Μάνου Ελευθερίου, καθώς επίσης και τα κείμενα του. Είναι ένα κόσμημα που καταφέραμε μαζί με τους συνεργάτες του Ogdoo Music Group να στοιχειοθετήσουμε και θα έχουμε τη χαρά να σας παρουσιάσουμε πολύ σύντομα. Αγαπάω τη δουλειά μου και τους ανθρώπους που την αγαπούν.

Πώς ξεκίνησε η συνεργασία σας με το Μάνο Ελευθερίου; Ποιος είναι ο πρώτος από τους στίχους του που μελοποιήσατε; Νιώθετε ευθύνη για αυτή την κυκλοφορία; Πόσο σας βαραίνει η απουσία του;
Ο κύριος Μάνος με έπαιζε στα γόνατα του όταν ήμουν δύο χρονών στο Green Park, όπου δούλευε μαζί του ο πατέρας μου, Δημήτρης Βλάχος, ως μπουζούκι. Ήμουν πάντα μέσα στο χώρο, μεγάλωσα μέσα στα σκυλάδικα και κοιμόμουνα κάτω απ’ τα τραπέζια, ενώ το πρωί μελετούσα κλασσική για να πάρω το δίπλωμά μου και αργότερα τζαζ, ακούγοντας δίπλα τον πατέρα μου να περνάει Διονυσίου και Καζαντζίδη. Τα λέω όλα αυτά γιατί δεν θυμάμαι πότε ακριβώς τον γνώρισα τον κύριο Μάνο, αλλά τον γνώριζα από πάντα! Ήταν μέσα στο αίμα μου οι στίχοι του, κυλούσαν και με έκαιγαν και το μόνο που είχα ήταν να βάλω τα χέρια μου στα πλήκτρα του πιάνου και οι σωστές νότες ήρθαν, ήταν κάτι το αναπόφευκτο άλλωστε έτσι όπως μ’ αγκάλιαζαν τα λόγια του και τα διαχρονικά αισθήματα και αμαρτήματα που συλλάμβανε στους στίχους του. Κάποιοι άνθρωποι δένονται από τη μοίρα σ’ αυτή τη ζωή, για κάποιον ανεξήγητο λόγο. Τον κύριο Μάνο τον κουβαλάω κάτω από το πουκάμισο μου, ένα πουκάμισο που μου δώρισε αυτός, ένα πουκάμισο που φοράω στις παραστάσεις της ζωής μου, ένα πουκάμισο που φέρει τη μνήμη αλλά και την βαριά ευθύνη να μεταλαμπαδεύσω αυτά που κουβαλάω μέσα μου στους επόμενους κάποτε, όπως έκανε κι αυτός.
16145828 10212009917664282 486493004 o
Ποια στιγμή κρατάτε ως την πιο πολύτιμη, τόσο από τη συνεργασία με το Μάνο Ελευθερίου, όσο και από την προσωπική σχέση;
Θα απαντήσω στο τελευταίο σας ερώτημα γιατί στα υπόλοιπα νομίζω σας έχω καλύψει ήδη με τις απαντήσεις μου παραπάνω. Η στιγμή που κρατάω απ’ αυτόν είναι και η τελευταία μας, λίγες μέρες μόλις πριν φύγει, εκείνο το τελευταίο απόγευμα που πήγαμε μαζί με τον γιό μου και που τον γνώρισε για πρώτη φορά. -Κύριε Μάνο έτσι ήμουν όταν με γνωρίσατε -με κοίταξε έκπληκτος και είπε -και τώρα γράφουμε μαζί τραγούδια- γελάσαμε και έπιασε ένα από τα ξακουστά συλλεκτικά καραβάκια του που κοίταγε ώρα ο μικρός μου, -σ’ αρέσει Δημήτρη; Παρ’ το, είναι δικό σου, να κάνεις ταξίδια… -γειά σας κύριε Μάνο - ο Θεός να σας έχει καλά.

Είναι δονκιχωτισμός η τραγουδοποιΐα στην εποχή μας; Κατά πόσον μπορεί να λογίζεται ως επάγγελμα με την αυστηρή βιοποριστική έννοια;
Είναι μία εποχή που διαταράσσονται θεμελιώδεις αξίες της ανθρώπινης φύσης και κοινωνίας σε όλα τα επίπεδα, επαγγελματικά και ανθρωπιστικά. Θα επιμείνουμε και θα περάσουμε την καταιγίδα και όπως λέει κι ο κύριος Μάνος σε ένα από τα τραγούδια αυτού του τελευταίου δίσκου μας -στο χάρτινο καράβι μας, το κύμα είναι ποίημα και μια πατρίδας πείσμα, που βγαίνει απ’ το γιατί.-

Ποια η σημερινή σχέση της μουσικής με τη μουσική βιομηχανία; Κατά πόσο είναι απαραίτητη η μία για την άλλη; Τι ρόλο παίζει σήμερα το «μουσικό οικοσύστημα» (δημοσιογράφοι, δισκογραφικές εταιρείες, sites, ραδιόφωνα κ.λπ.);
Όλα καλά, ζούμε σε μια πολύ μικρή χώρα που όλοι μέσες άκρες γνωριζόμαστε μεταξύ μας, ως εκ τούτου είναι πολύ σημαντικός ο ρόλος του καθένα μας και αλληλοεξαρτώμεθα ο ένας από τον άλλο σαν μια μεγάλη οικογένεια ας πούμε.

Ο Ράινε Μαρία Ρίλκε, στα «Γράμματα σε ένα νέο ποιητή», έλεγε πως το χειρότερο πράγμα που συνέβη ποτέ στην τέχνη είναι η κριτική. Συμμερίζεστε αυτή την άποψη; Σας έχει τύχει να διαβάσετε αποθεωτική κριτική μιας εμφάνισής σας που, κατά τη γνώμη σας, δεν ήταν καλή και το αντίθετο;
Ασκώ κι εγώ ο ίδιος κριτική, οπότε δεν θα μπορούσα σε καμία περίπτωση να συμμερίζομαι αυτή την άποψη. Ναι έχουν γραφτεί αποθεωτικές κριτικές για τις παραστάσεις μας αλλά να σας πω για μένα ήταν φυσικό επακόλουθο κι αυτό διότι ξέρω ο ίδιος πολύ καλά στο πατάρι την ώρα της «καύσης», αν είναι καλό ή όχι αυτό που κάνω. Ίσως και γι’ αυτό δεν έχω δεχτεί ποτέ κακή κριτική, διότι αν κάτι δεν είναι καλό εγώ ο ίδιος είμαι ο πρώτος και ο πιο σκληρός κριτής του εαυτού μου και απλά δεν το ανεβάζω ή το αλλάζω.

Video

Το τραγούδι αλλιώς, στο email σας!

Ενημερωθείτε πρώτοι για τα τελευταία νέα στο χώρο της καλής μουσικής!