«Βέλος»: Μάχη για να μη βυθιστεί το πλωτό μουσείο

Το ιστορικό αντιτορπιλικό έχει υποστεί ρήγμα από τους θυελλώδεις ανέμους
logo radio
Ogdoo web radio
Live
 
Συντονισμένη επιχείρηση για να στεγανοποιηθεί το ρήγμα που έχει προκληθεί από την κακοκαιρία και τους θυελλώδεις ανέμους, στην πρύμνη του ιστορικού αντιτορπιλικού πλοίου «Βέλος», είναι σε εξέλιξη από το πρωί.

Στο σημείο βρίσκεται ρυμουλκό ενισχύοντας την σταθερότητα του πλοίου, ενώβούτηξε και δύτης για να διαπιστωθεί το μέγεθος της ζημιάς.

Σημειώνεται ότι το πλοίο που λειτουργεί ως μουσείο, είναι αγκυροβολημένο από τον Σεπτέμβριο του 2019, στο ύψος του Μεγάρου Μουσικής.

Παράλληλα, λόγω των ισχυρών ανέμων, ξηλώθηκε χθες ο θόλος στο Basketball Airdome Skg, που στη Θέρμη Θεσσαλονίκης και έγειρε στέγαστρο βενζινάδικου, στην οδό Λαγκαδά, χωρίς να προκληθούν τραυματισμοί και στις δύο περιπτώσεις. Η κακοκαιρία συνεχίζεται και σήμερα, με πτώσεις δέντρων και κλαδιών, με την Πυροσβεστική Υπηρεσία να δέχεται δεκάδες κλήσεις.



Έρευνα ζητεί ο Αποστολάκης

Την ίδια στιγμη να διερευνηθούν τα αίτια που το αντιτορπιλικό «Βέλος» βρέθηκε σε κίνδυνο και να διασφαλιστεί η προστασία του ιστορικού πλοίου, ζητεί ο Ευάγγελος Αποστολάκης, με αφορμή δημοσιεύματα που συνοδεύονται και από φωτογραφικό υλικό κατά τα οποία «το αντιτορπιλικό (Α/Τ) ‘Βέλος', σύμβολο του Αντιδικτατορικού αγώνα και πλωτό μουσείο του Πολεμικού Ναυτικού, χτυπήθηκε με σφοδρότητα από την κακοκαιρία με αποτέλεσμα να προκληθεί ρήγμα στη πρύμνη του πλοίου».

Ειδικότερα τόνισε, ότι  «είναι επιτακτική η ανάγκη να μεταφερθεί το ‘Βέλος' στο πλησιέστερο λιμάνι προκειμένου να προστατευθεί, αλλά και να γίνουν άμεσα οι απαιτούμενες εργασίες για να αποκατασταθούν οι βλάβες που έχουν προκληθεί». Επιπλέον, σημειώνει αφενός ότι «είναι αναγκαίο να διερευνηθούν τα αίτια και οι συνθήκες υπό τις οποίες το πλοίο για δεύτερη φορά βρέθηκε σε κίνδυνο» και, αφετέρου, ότι «είναι υποχρέωση της Πολιτείας να διαφυλάξει το ιστορικό αυτό πλοίο, σύμβολο του αγώνα ενάντια στη δικτατορία και να μεριμνήσει για τη μεταφορά του στη θέση που ανήκει, δηλαδή στο Πάρκο Ναυτικής Παράδοσης».

«Να επιστρέψει το πλοίο στο Πάρκο ναυτικής παράδοσης στο Π. Φάληρο»

Μετά το ρήγμα που υπέστη το πλοίο, και ο Σύλλογος Φυλακισθέντων και Εξορισθέντων Αντιστασιακών (Σ.Φ.Ε.Α.) 1967-1974 ζητά την ασφαλή επιστροφή του αντιτορπιλικού στην προβλεπόμενη θέση του, στο «Πάρκο ναυτικής παράδοσης» στο Π. Φάληρο.

Όπως αναφέρεται σε σχετική ανακοίνωση του Συλλόγου, «Εκφράζουμε την έντονη διαμαρτυρία μας προς την ηγεσία του Υπουργείου Εθνικής Άμυνας, γιατί εξακολουθεί να κωφεύει στα διαβήματά μας -και τις σχετικές ερωτήσεις βουλευτών- που προειδοποιούσαν ότι «η κατάσταση του πλοίου είναι ΑΚΡΩΣ ανησυχητική κι επισφαλής», καθώς ο χώρος της Νέας Παραλίας στην Θεσσαλονίκη στον οποίο μεταφέρθηκε το πλοίο είναι εντελώς ακατάλληλος και δεν πληρούνται οι διεθνείς προβλέψεις ασφαλείας κατά ISPS Code κι επιπλέον γιατί σαν πολεμικό πλοίο δεν έχει την κατάλληλη προστασία, δεδομένου ότι ο χώρος αυτός είναι επισφαλής γιατί δεν συνιστά ασφαλές λιμάνι. Αντιθέτως, είναι ανοιχτός στους ανέμους [κυρίως βαρδάρης] και στη θάλασσα, με αποτέλεσμα το μνημείο να είναι απολύτως απροστάτευτο από τα καιρικά φαινόμενα. Για ένα πλοίο 80 ετών που χρειάζεται συστηματική και ιδιαίτερη συντήρηση, οι συνθήκες αυτές είναι καταστροφικές».

Ένα κομμάτι της ιστορίας

Velos_D16.jpg

Σύμβολο του αντιδικτατορικού αγώνα το «Βέλος» καθελκύστηκε στις 3 Ιουνίου 1942 στα ναυπηγεία USA Boston Navy Yard στη Βοστώνη της Μασαχουσέτης και στις 18 Μαΐου 1943 μπήκε σε υπηρεσία.

Το 1958 εκσυγχρονίστηκε στα ναυπηγεία Long Beach της Καλιφόρνιας. Στις 16 Ιουλίου 1959 παρελήφθη στο Σαν Ντιέγκο των Η.Π.Α. ως στρατιωτική βοήθεια και με πρώτο κυβερνήτη τον αντιπλοίαρχο Γ. Μόραλη κατέπλευσε στην Ελλάδα.

Στις 25 Μαΐου του 1973, με κυβερνήτη τον Νικόλαο Παππά, ενώ συμμετείχε σε άσκηση του NATO, ως ένδειξη διαμαρτυρίας για την στρατιωτική δικτατορία της Ελλάδας στασίασε και αγκυροβόλησε στο Φιουμιτσίνο της Ιταλίας, και ο κυβερνήτης του παρέδωσε τα καθήκοντά του στον ύπαρχο του πλοίου και ζήτησε πολιτικό άσυλο στην Ιταλία για να μεταβεί στη σύνοδο του ΝΑΤΟ στην Κοπεγχάγη και να αποκαλύψει την έκταση του κινήματος του ναυτικού που η χούντα αποκαλούσε "κίνημα οπερέτα τριών αποστράτων και δύο εν ενεργεία". Τον κυβερνήτη ακολούθησαν 30 μόνιμα στελέχη και το πλοίο επέστρεψε στην άσκηση του ΝΑΤΟ και, με το τέλος της, στην Ελλάδα.

Στις 26 Μαρτίου 1991 παροπλίσθηκε. Το 1994 το Ελληνικό Πολεμικό Ναυτικό το ανακήρυξε μουσείο για τον αγώνα ενάντια στην δικτατορία και το πλοίο αγκυροβόλησε στον Πόρο. Στις 14 Δεκεμβρίου 2000 μεταφέρθηκε στη ναυτική βάση της Σαλαμίνας για επισκευή και ανάπλασή του σε επισκέψιμο ναυτικό μουσείο. Στις 26 Ιουνίου 2002 αγκυροβόλησε στο πάρκο ναυτικής παράδοσης στο Παλαιό Φάληρο ως επισκέψιμο Μουσείο Αντιδικτατορικού Αγώνα.

Στις 7 Σεπτεμβρίου 2017 έπλευσε για τον Ναύσταθμο Σαλαμίνας για να επισκευαστεί και να συντηρηθεί.

Στις 9 Σεπτεμβρίου 2019 αγκυροβόλησε στη Θεσσαλονίκη και είναι επισκέψιμο στο κοινό ως Μουσείο Αντιδικτατορικού Αγώνα.

Ομοίου τύπου πλοία αποτελούν τα Ασπίς II, ‘Λόγχη ΙΙ’ και 'Σφενδόνη ΙΙΙ'.

ΤΟ OGDOO.GR ΠΡΟΤΕΙΝΕΙ

Το τραγούδι αλλιώς, στο email σας!

Ενημερωθείτε πρώτοι για τα τελευταία νέα στο χώρο της καλής μουσικής!