Ο Μανώλης, η Ρίτα, ο Γιάννης «παρέα» με το Λόρκα στο Φεστιβάλ της ΚΝΕ

«Στ’ όνομά σου Φεντερίκο Γκαρθία Λόρκα...»
logo radio
Ogdoo web radio
Live
 
Την Πέμπτη, 19 του Σεπτέμβρη το βράδυ, «βρέθηκα» στο Φεστιβάλ της ΚΝΕ. Στο Πάρκο Τρίτση. Μην βιάζεστε … Πρόθεσή μου δεν είναι να μιλήσω για το πόσο άρτια οργανωμένη, για άλλη μια χρονιά, είναι αυτή η γιορτή. Που συνδυάζει (αλήθεια είναι) αρμονικά τον πολιτικό λόγο και προβληματισμό με πολιτισμικές εκδηλώσεις υψηλού – πάντα - ποιοτικού επιπέδου.

Εξ άλλου δεν με χρειάζεται καθόλου, σαν συνήγορο...Το φεστιβάλ.

Ο λόγος που θέλησα να γράψω τόσο αυθόρμητα και άμεσα* γι’ αυτή μου την επίσκεψη στο Φεστιβάλ της ΚΝΕ είναι η συναυλία «Στ’ όνομά σου Φεντερίκο Γκαρθία Λόρκα...». Μελοποιημένα, από Έλληνες συνθέτες ποιήματα του Λόρκα, σε ενορχήστρωση Γιάννη Παπαζαχαράκη και με ερμηνευτές τον Μανώλη Μητσιά και την Ρίτα Αντωνοπούλου. Στην αφήγηση ο Γιάννης Στάνκογλου.

Ομολογώ πως ήξερα τι με περίμενε, αλλά…

Μαγεία. Ένας Μανώλης Μητσιάς, στην πιο ώριμη και εκφραστική του περίοδο. Δεν ξέρω αν είναι ο Μανώλης από τα παλιά, δεν ξέρω αν είναι ο Μανώλης από το μέλλον. Σίγουρα, όμως πριν… από λίγο ο Μανώλης, ήταν το μαγικό παρόν. Ο μοναδικός. Που δημιουργεί άμεσα αυτό το ξεχωριστά αισθαντικό κλίμα, χρώμα και άρωμα Λόρκα. Που πάει κι έρχεται ανάμεσα στον Ιεροφάντη και τους μύστες ασύνειδα. Σαν ανεμολύπη, από την κόκκινη – απ’ το αίμα του Φεντερίκο – κοιλάδα του Βιθνάρ. Εγώ αυτό το λέω «ντουέντε». Και νομίζω πως είναι γιατί διαφορετικά δεν θα ήταν όλα «έτσι». Εκεί. Και ούτε όλοι θα βλέπαμε σε έκσταση να «λούζεται η αγάπη μας στο Γουαδαλκιβίρ».

Μαζί του ό,τι καλύτερο, ό,τι πιο ατίθασο και ευγενές, ό,τι πιο εκφραστικό από την νέα γενιά των νέων ερμηνευτών/τριων. Η Ρίτα Αντωνοπούλου. Της πάει ο Λόρκα. Εκφράζει τόσο παθιασμένα (ζει) τα πάθη, τους έρωτες, τις απώλειες, τις τρυφερές στιγμές, αλλά και τις κοινωνικές ευαισθησίες του Λόρκα – «που δίνει και που παίρνει» - που αυθόρμητα ομολογείς αφού υπάρχει η Ρίτα (ήδη ο κόσμος την ξέρει με το μικρό της όνομα) δεν χάθηκαν τα πάντα από την διακριτική αποχώρηση της παλιάς - «γενναίας» – γενιάς. Ιέρεια. Όταν –Σίβυλλα- μας λέει:

«Φεύγω για το Σαντιάγκο
κι όποιον θέλει ας πάρει ο χάρος».

Και «δένει» τόσο με τον Μανώλη.

Και ο Γιάννης … ο Γιάννης ο Στάνκογλου. Αχρησιμοποίητο, ζεστό, αγαπητικό μέταλλο. Η καθαρότητα, η ευαισθησία μαζί με την δωρικότητα εκφοράς του στρογγυλού του λόγου, θύμιζαν παλιούς δυνατούς, πολύ δυνατούς, «αναγνώστες». Χωρίς να χάνει, ο Γιάννης τίποτα, μα τίποτα, από το ξεχωριστό – σίγουρα – προσωπικό του ύφος. Εύμολπος.

«A la cinque de la sera…» - «Πέντε η ώρα που βραδιάζει.
Πέντε ακριβώς, την ώρα που βραδιάζει»…

Φύγαμε, δεν ξέρω πως και γιατί. Αλλά φύγαμε… άλλοι πολίτες, τώρα: ΠΟΛΙΤΕΣ. Και θα είναι άδικο πολύ, το ομολογώ, να είμαστε οι τυχεροί που απολαύσαμε αυτή την «θεία παράσταση», μόνο εμείς οι επισκέπτες του Φεστιβάλ της ΚΝΕ. Θρηνώντας – με το Μανώλη κορυφαίο του χορού- το φονικό «της όμορφης Μαριάννα Πινέδα». Από τους φασίστες. Στη Γρανάδα. Τη γεμάτη θλίψη Γρανάδα.

Είναι πολιτισμικό αγαθό αυτή η «παράσταση» και οφείλεται …

Από τον Μανώλη. Τη Ρίτα και το Γιάννη. Το Φεδερίκο.

* Το κείμενο γράφτηκε απνευστί… Μεσάνυχτα που επέστρεψα σπίτι. Συχώριο για συντακτικά και τέτοια λάθη.

ΤΟ OGDOO.GR ΠΡΟΤΕΙΝΕΙ

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

Το τραγούδι αλλιώς, στο email σας!

Ενημερωθείτε πρώτοι για τα τελευταία νέα στο χώρο της καλής μουσικής!