TOPAZ: Το νέο άλμπουμ του Γιώργου Φακανά

Μια Jazz Σουίτα σε 6 Μέρη και 14 εικόνες
logo radio
Ogdoo web radio
Live
 
To 1993 το Μέγαρο Μουσικής Αθηνών, παρήγγειλε στον Γιώργο Φακανά να συνθέσει 2 έργα για την εκδήλωση “Η Μεγάλη Βραδιάς της Jazz”, στις 6 Νοεμβρίου της ίδιας χρονιάς. Έτσι έγραψε το “Dizzy Miles”, ένα αφιέρωμα στους δύο μεγάλους μουσικούς της Jazz και το “Topaz”.

Επρόκειτο για την παρθενική παρουσίαση στην Ελλάδα ενός έργου του λεγόμενου “Τρίτου Ρεύματος”, από έναν Έλληνα συνθέτη. Είναι μία Jazz σουίτα σε 6 μέρη, που διακρίνεται από τη συνεχή συνομιλία των δύο μερών της ορχήστρας: έγχορδα και Jazz ensemble. Το έργο συμπληρώθηκε από 8 ακόμα μουσικές εικόνες, οι οποίες δημιουργήθηκαν τα δύο τελευταία χρόνια.

Πραγματικά είναι μια καινοτόμος δουλειά στην πορεία που είχε κρυμμένη για περίπου τρεις δεκαετίες στο συρτάρι του και την ολοκλήρωσε όταν έγινε η ανωτέρω παραγγελία του έργου. Ξεχωρίζουν τα “Power of Will”, “Topaz part 2 & part 4”, “Joyful Song” και “Valentine Mood”. Ίσως εδώ είναι όλη η διαδρομή του μουσικοσυνθέτη με τις επιρροές του παιγμένες με μια άλλη πολύ ενδιαφέρουσα οπτική και προοπτική.
ISKRA 22
Ο Γιώργος Φακανάς συμμετείχε στην ιστορική ηχογράφηση της «Λιλιπούπολης» (1980). Μέλος των θρυλικών Ίσκρα (1984-88) με δύο άλμπουμ στο ενεργητικό τους, ακολούθησε σόλο πορεία που ξεκίνησε το ’88 με το διπλό δίσκο «Horizon» με δικές του συνθέσεις και ενορχηστρώσεις για big band. Μια δημιουργική πορεία με συνεχή παρουσία στη δισκογραφία μέχρι σήμερα, που αριθμεί πολλές συνεργασίες με έμπειρους ξένους, αλλά και Έλληνες μουσικούς και με σημαντική συναυλιακή δραστηριότητα σε μικρούς και μεγάλους χώρους (Μέγαρο, Ηρώδειο). Μπασίστας, συνθέτης, ενορχηστρωτής, ένας ανήσυχος και εξελίξιμος μουσικός. Έχει συγγράψει την πεντάτομη σειρά βιβλίων για το ηλεκτρικό μπάσο. Η έδρα του είναι πάντα το «Ωδείο Τέχνης Γ. Φακανάς».

O Γιώργος Φακανάς δίνει ένα στίγμα για το πώς δουλεύει:

«Κάθε δισκογραφική μου δουλειά έχει πρώτα τελειώσει μέσα μου, άρα και ο ήχος της, μετά έχει τελειώσει ως παρτιτούρα και, στη συνέχεια, ανάλογα με το τελικό ηχητικό περιβάλλον που έχω φανταστεί, θα επιλέξω τους συμμετέχοντες. Δηλαδή, πρώτα γράφω το «σενάριο» και μετά επιλέγω τους «ηθοποιούς» που ταιριάζουν στους διάφορους «ρόλους». Όλα τίθενται στην υπηρεσία του έργου και ποτέ το αντίθετο. Η Μουσική προστάζει, εμείς ακολουθούμε.

Ως συνθέτης εργάζομαι καθημερινά και μαζεύω υλικό που, κατά διαστήματα, το εντάσσω σε ένα ολοκληρωμένο έργο. Φροντίζω, φυσικά να υπάρχει στα επιμέρους κομμάτια μια ηχητική και θεματική ενοποίηση».

Το ιστορικό της νέας δουλειάς του TOPAZ :

To 1993 το Μέγαρο Μουσικής Αθηνών, παρήγγειλε στον Γιώργο Φακανά να συνθέσει 2 έργα για να παρουσιαστούν στην εκδήλωση της «Μεγάλης Βραδιάς της Jazz», που οργάνωνε το ΟΜΜΑ στις 6 Νοεμβρίου της ίδιας χρονιάς.

Με αφορμή αυτή την παραγγελία συνέθεσε το έργο “Dizzy Miles”, που ήταν ένα αφιέρωμα στους δύο μεγάλους μουσικούς της Jazz και το “Topaz”.

Η μεγάλη καινοτομία που προσέφεραν στο μουσικό πολιτισμό της χώρας μας αυτά τα δύο έργα, ήταν η για πρώτη φορά χρήση μιας πλήρους ορχήστρας εγχόρδων, σε συνδυασμό με ένα καθαρόαιμο οκτέτο της Jazz.
Επρόκειτο για την παρθενική παρουσίαση στην Ελλάδα ενός έργου του λεγόμενου «Τρίτου Ρεύματος», από έναν Έλληνα συνθέτη.

Το “TOPAZ” ήταν και είναι μία Jazz σουίτα σε 6 μέρη, που διακρίνεται από τη συνεχή συνομιλία των δύο μερών της ορχήστρας: έγχορδα και Jazz ensemble.

Χρειάστηκε να περάσουν 29 χρόνια για να αποφασιστεί από τον συνθέτη η ηχογράφηση αυτής της παρτιτούρας.

Το έργο συμπληρώθηκε από 8 ακόμα μουσικές εικόνες, οι οποίες δημιουργήθηκαν τα δύο τελευταία χρόνια. Προκύπτει έτσι σήμερα το ηχογράφημα (Topaz), που περιλαμβάνει μία ακόμα κατάθεση ψυχής του Φακανά.

Από την πρώτη νότα ο ακροατής αντιλαμβάνεται ότι θα διανύσει ένα πλούσιο σε πληροφορίες μουσικό οδοιπορικό, που τον οδηγεί σε μία αισθητική απόλαυση με δυνατό συναισθηματικό περιεχόμενο. Στο γεγονός αυτό συμβάλλουν, από τη μία πλευρά η μεστή γραφή του έργου με τις εναλλασσόμενες μουσικές εικόνες και από την άλλη, η εξαιρετική και με σημασία στην ερμηνευτική λεπτομέρεια, εκτέλεση της καταπληκτικής ομάδας των συμμετεχόντων μουσικών που κλήθηκαν να καταθέσουν την τέχνη τους σε ένα τριτορευματικό έργο τέτοιου μεγέθους.

Ξεκινώντας από τον θρυλικό πλέον Κουβανό drummer: Horacio el negro Hernandez, ο οποίος συνδύασε τη μεγάλη ρυθμική του ικανότητα, που προέρχεται από τις latin εμπειρίες του, με την αισθαντική μουσικότητα που πρόβαλε οδηγούμενος από το μουσικό κείμενο. Μία έντονη γεύση Κούβας, σε συνδυασμό με το πολλές φορές σε πρώτο πλάνο, ελληνικό ταμπεραμέντο της μουσικής.

Κοντά του το υπόλοιπο rhythm section, αποτελούμενο από τον μεγάλο Αμερικανό πιανίστα-κιμπορντίστα Steve Weinghart, μαζί με τον δικό μας Δημήτρη Σεβδαλή, τον επίσης Κουβανό κρουστό Enrique Bu, τον βιμπραφωνίστα Δημήτρη Αγγελάκη και τον συνθέτη Γιώργο Φακανά στο μπάσο, οι οποίοι αποτέλεσαν μία τέλεια δομημένη υποστήριξη στα μελωδικά δρώμενα της σύνθεσης, ενώ ενίοτε εντυπωσιάζουν με τους τρομερούς αυτοσχεδιασμούς τους.

Στη συνέχεια, δύο μελωδικές ομάδες συμπληρώνουν το ηχητικό τοπίο του έργου.

Από τη μία πλευρά οι πνευστοί : Mihail Iossifov (trumpet), Τάκης Πατερέλης (saxes), David Lynch (soprano sax), Sam Marlieri (saxes and clarinet), Αντώνης Ανδρέου (trombone) και ο Νεουορκέζος Bob Franceschini (tenor sax), δημιουργούν ένα στιβαρό ηχητικό ensemble που φαίνεται να μετατρέπει την απαιτητική γραφή του Φακανά, σε μια ευχάριστη και προσιτή μελωδική περιπέτεια.

Αντίστοιχα, η δεύτερη μελωδική ομάδα των εγχόρδων, με την εξαιρετική μουσικό Νίνα Πατρικίδου (1ο και 2ο βιολί), και τους Mikhail Smirnof (viola), Μαρίνα Κολοβού (cello) και Γιώργο Γεωργιάδη (κοντραμπάσο), προσθέτει την τριτορευματική ενέργεια στο συνολικό ηχητικό αποτέλεσμα, μεγαλώνοντας αποφασιστικά το συναισθηματικό εύρος του ακροατή.

Από πλευράς περιεχομένου, το “TOPAZ” είναι ένα γράμμα προς τον νέο άνθρωπο από έναν μεγαλύτερο, που αποπειράται να μεταφέρει τις μέχρι σήμερα βιωματικές του εμπειρίες και συμπεράσματα, θέλοντας να ανοίξει ηρεμότερους δρόμους ζωής για το νέο.

Πρόκειται για μία ηχητική πανδαισία που η πληρότητά της δημιουργεί εικόνες και αποδεικνύει για άλλη μία φορά την πρακτική ομορφιά της ορχηστρικής μουσικής που οδηγεί στην απόλυτη απόλαυση.

Πώς να αποκτήσετε το νέο CD του Γιώργου Φακανά :
*Το CD “ TOPAZ” του Γιώργου Φακανά διατίθεται στο CD Baby και με αντικαταβολή στο Αυτή η διεύθυνση ηλεκτρονικού ταχυδρομείου προστατεύεται από τους αυτοματισμούς αποστολέων ανεπιθύμητων μηνυμάτων. Χρειάζεται να ενεργοποιήσετε τη JavaScript για να μπορέσετε να τη δείτε. είτε σε ψηφιακή μορφή σε όλες τις πλατφόρμες (cd Baby, Spotify, Apple Music, Amazon, Pandora, Bandcamp, Deezer κλπ)

ΤΟ OGDOO.GR ΠΡΟΤΕΙΝΕΙ

Το τραγούδι αλλιώς, στο email σας!

Ενημερωθείτε πρώτοι για τα τελευταία νέα στο χώρο της καλής μουσικής!