Kruder & Dorfmeister: «Η μουσική έχει την δύναμη να αλλάζει τα μυαλά των ανθρώπων προς το καλύτερο»

«Μας εκπλήσσει πάντα το ίδιο ευχάριστα όταν νεότερης ηλικίας ακροατήρια ανακαλύπτουν αυτά που ήδη κάναμε στην δεκαετία του ’90»
logo radio
Ogdoo web radio
Live
 
17/02/2023

ΣΥΝΤΑΚΤΗΣ

Ogdoo.gr
ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ
Του Θάνου Μαντζάνα
Από το 1993 το δίδυμο των DJS και παραγωγών (Peter) Kruder και (Richard) Dorfmeister είναι υπεύθυνο, περισσότερο από οποιουσδήποτε άλλους, για το ότι η Αυστρία μπήκε στον χάρτη της electronica και κυρίως για το ότι η Βιέννη είναι η ευρωπαϊκή, αν όχι παγκόσμια, πρωτεύουσα του downtempo. Το επέτυχαν με τα DJ sets τους, τις ζωντανές εμφανίσεις τους και βέβαια με τους δίσκους τους που κυκλοφορούν στην εταιρεία την οποία ίδρυσαν και διευθύνουν οι ίδιοι, την G-Stone Recordings (και στο ρεπερτόριο της περιλαμβάνει μιαν εκλεκτή παρέα αναλόγων με εκείνουςμουσικούς, ανάμεσα τους και τους ιδιαίτερα ατμοσφαιρικούς και πολύ κοντά στην ambient Tosca, το δεύτερο σχήμα του Dorfmeister με…«έτερον ήμισυ» τον Rupert Huber).

Με την ευκαιρία της συναυλίας των Kruder & Dorfmeister την Δευτέρα 20 Φεβρουαρίου στο ΚΠΙΣΝ (στην αίθουσα Σταύρος Νιάρχος της ΕΛΣ) μίλησα μαζί τους για το ιδίωμα που υπηρετούν με υποδειγματική συνέπεια για τρεις δεκαετίες, την electronica, την συνεχή αλλαγή και μετάλλαξη οι οποίες διαχρονικά βρίσκονται στο επίκεντρο του και το πως οι ίδιοι αγκαλιάζουν αλλά και συμβάλλουν σε αυτήν την ατέρμονη αλλαγή.
KD Arena 003

Ακριβώς τριάντα χρόνια από τότε που ξεκινήσατε πόσο διαφορετικά αντιμετωπίζετε τα πράγματα σε σχέση με τότε και σε μια σκηνή η οποία, κακά τα ψέματα, αναπόφευκτα έχει αλλάξει πέρα πολύ;
Με κάποιο τρόπο καταφέραμε να παραμείνουμε στη σκηνή για τόσο πολύ χρόνο και μπορούμε ακόμα να απευθυνόμαστε και να επικοινωνούμε με όσους και όσες σε όλο τον κόσμο αγαπούν αυτό που κάνουμε. Ναι, είμαστε τριάντα χρόνια μεγαλύτεροι αλλά μας εκπλήσσει πάντα το ίδιο ευχάριστα όταν νεότερης ηλικίας ακροατήρια ανακαλύπτουν αυτά που ήδη κάναμε στην δεκαετία του ’90. Σε κάποιο σημείο αποφασίσαμε να μεταφέρουμε την βασική ιδέα του clubbing σε συναυλιακό περιβάλλον και να παρουσιάζουμε κάτι που είναι όλο και περισσότερο μελετημένο αντί του να πάμε απλά σε ένα club για να παίξουμε ένα ακόμα DJ set όπως τόσοι άλλοι. Η συνεργασία μας με τον Jascha Suess στο οπτικό σκέλος ήταν καθοριστική για αυτό και εξακολουθούμε να την βελτιώνουμε και αν την εξελίσσουμε ώστε να γίνεται όλο και περισσότερο παραγωγική και αποτελεσματική.

Πόσο διαφορετικά βρήκατε να είναι τα πράγματα όταν επιστρέψατε μετά από ένα διάλειμμα επτά χρόνων (2013 – 20);
Η αλήθεια είναι ότι μας χρειάστηκε ένα διάστημα για να προσαρμοστούμε αλλά και για να φτάσουμε την συνέργεια μας στο επίπεδο που βρισκόταν πριν αλλά πια όλα λειτουργούν έτσι όπως πρέπει και εργαζόμαστε σε πολλά νέα και συναρπαστικά πράγματα που θα παρουσιάσουμε μελλοντικά.

Ο όρος downtempo εξακολουθεί να σημαίνει κάτι για εσάς και τι είναι αυτό;

Στην αρχή, στην δεκαετία του ’90, χρησιμοποιούσαν τον όρο trip hop και μετά ήρθε το downtempo. Ειλικρινά όμως ποτέ δεν μπορούσαμε να καταλάβουμε αλλά ούτε δίναμε σημασία σε όλους αυτούς τους όρους. Το μόνο που θέλαμε πάντα ήταν να κρατήσουμε τις μουσικές πόρτες μας ανοιχτές για όλα τα ιδιώματα τα οποία αγαπούσαμε.

Πείτε μου τρία – τέσσερα νέα ονόματα της electronica που σας αρέσουν πραγματικά.

Πριν από όλα οφείλουμε να πούμε ότι το «Chill Out» των KLF είναι ένα από τα καλύτερα electronica albums όλων των εποχών! Οσον αφορά στο σήμερα το «Geheimland» του Urbs που θα κυκλοφορήσει στα μέσα Μαρτίου είναι εκπληκτικό, όπως εξαίρετο είναι και το «Parallel Light» του Andrew Wasylyk. Τα πέντε πρώτα albums των Sault που διατίθεντο δωρεάν ήταν αξιοθαύμαστα καθώς παρά την τόσο μεγάλη ποσότητα υλικού διατηρούσαν ένα πολύ υψηλό ποιοτικό επίπεδο. Γενικότερα η σκηνή στην εποχή μας είναι εξαιρετικά υγιής και πάρα πολύ καλή.

Όταν δημιουργείτε ένα νέο κομμάτι υπάρχουν συγκεκριμένα πράγματα που κάνει καθένας από εσάς ή και οι δύο κάνετε οτιδήποτε η μουσική απαιτεί σε εκείνο το σημείο;

Καθώς είμαστε και οι δύο παραγωγοί είμαστε σε θέση να κάνουμε οτιδήποτε χρειάζεται εξίσου, το δύο είναι μαγικός αριθμός και συνήθως αποδίδεις καλύτερα μέσα σε μια συνεργασία. Ετσι μπορούμε να συνδυάζουμε τους διαφορετικούς προφανώς τρόπους σκέψης μας αλλά και προσέγγισης της μουσικής τόσο καλά ώστε να δημιουργούμε πάντα κάτι αυθεντικό, πρωτότυπο και ιδιαίτερο.

Η προσέγγιση σας στην δημιουργία μουσικής έχει αλλάξει στο πέρασμα του χρόνου ή εξακολουθείτε να αρχίζετε με ένα beat και να προσθέτετε σε αυτό;
Ένα καλό beat είναι όντως μια αρχή αλλά χρειάζονται πολλά περισσότερα για να δημιουργήσεις μια ολοκληρωμένη εικόνα. Αν όλα τα κομμάτια του παζλ είναι σωστά με έναν μαγικό τρόπο και ολόκληρο το track είναι σωστό. Για να συμβεί όμως αυτό πρέπει όλα τα επιμέρους στοιχεία να είναι του ιδίου ποιοτικού επιπέδου.

KD Arena 005

Πιστεύετε ότι έχετε γράψει και μερικά τραγούδια με την συνηθισμένη, συμβατική έννοια ή πάντα ήταν ηλεκτρονικά tracks με φωνητικά;
Η άποψη μας πάντα ήταν να αντιμετωπίζουμε όλα τα στοιχεία ενός τραγουδιού σαν ισοδύναμα και έτσι η φωνή δεν είναι δυνατόν να κυριαρχεί απόλυτα. Η φωνή πρέπει να έρχεται την κατάλληλη στιγμή και στο σωστό σημείο, έτσι τουλάχιστον αρέσει σε εμάς. Ένα τραγούδι πριν από όλα χρειάζεται κάτι που θα σε κάνει να το θυμάσαι και αυτό συνήθως είναι η μελωδία του. Δεν έχει σημασία αν αυτή η μελωδία θα παίζεται σε ένα ακουστικό, ηλεκτρικό ή ηλεκτρονικό όργανο.

Ένα DJ set και μια συναυλία σας είναι δύο εντελώς διαφορετικά πράγματα ή καθένα κάπου εισχωρεί στο άλλο και ενώνεται μαζί του;
Το DJ set είναι πάντα μια καλή ευκαιρία για να δοκιμάσουμε νέα tracks κα να δούμε πώς λειτουργούν στο ακροατήριο και αν ανταποκρίνεται σε αυτά οπότε ναι, υπάρχει σχέση. Όμως στις ζωντανές εμφανίσεις μας προσπαθούμε να αφηγηθούμε διαφορετικές «μουσικές ιστορίες» και όχι απλά να κάνουμε τον κόσμο να χορέψει οπότε οι δυναμικές είναι πολύ διαφορετικές.

Πόσο μεγάλη επίδραση είχε η πανδημία στη σκηνή και ίσως και στην δική σας θεώρηση ως προς την μουσική;

Η πανδημία ήταν μία από τις δυσκολότερες περιόδους για όλους τους μουσικούς και ειδικότερα για όλους όσους έχουν να κάνουν με τον κλάδο των συναυλιών, κάποιοι υποφέρουν ακόμα από μετα-πανδημικό σοκ. Ευτυχώς εμείς αξιοποιήσαμε αυτό τον χρόνο για να επικεντρωθούμε στο πρώτο album που κυκλοφορήσαμε μετά την επανένωση μας, το «1995» του ’20, και αυτό σίγουρα μας βοήθησε πολύ.

Πιστεύετε ότι η electronica μπορεί να πει και να εκφράσει πράγματα για κοινωνικά και ίσως και πολιτικά θέματα όπως για παράδειγμα η άνοδος της ακροδεξιάς σε πολλές ευρωπαϊκές χώρες ή έχει και θα έχει πάντα να κάνει μόνο με προσωπικά ζητήματα και φυσικά την διασκέδαση επίσης;
Σύμφωνα με την δική μας τουλάχιστον θεώρηση η electronica έχει σαν κύρια βάση της την θετική διάθεση και ενέργεια και το να είσαι ανοιχτός στους άλλους ανθρώπους. Φυσικά είναι και διασκέδαση, έτσι ξεκίνησε άλλωστε αλλά η μουσική μπορεί να έχει την δύναμη να απευθύνεται και στα μυαλά των ανθρώπων και να τα αλλάζει προς το καλύτερο.

KD Arena 007

Πώς αισθάνεστε για αυτή την ζωντανή εμφάνιση σας στο ΚΠΙΣΝ;

Είμαστε ενθουσιασμένοι για το ότι θα παίξουμε στην Αθήνα. Είναι η πρώτη φορά που θα πραγματοποιήσουμε μιαν αληθινή συναυλία εκεί, έχουμε παίξει μερικές φορές στο παρελθόν ως DJs αλλά αυτή η εμφάνιση θα είναι πολύ ιδιαίτερη, πραγματικά ξεχωριστή.

Και τι να περιμένουμε όσοι και όσες θα έρθουμε να την παρακολουθήσουμε;
Μια πλήρη εμπειρία του τι σημαίνει Kruder & Dorfmeister η οποία περιλαμβάνει μια επιλογή από το υψηλής ποιότητας ρεπερτόριο της G-Stone σε ένα ύφος ψυχεδελικού dub μαζί με ένα άριστο οπτικό και φωτιστικό σκέλος.


Θα είμαι εκεί για να την βιώσω και να το διαπιστώσω.

ΤΟ OGDOO.GR ΠΡΟΤΕΙΝΕΙ

Το τραγούδι αλλιώς, στο email σας!

Ενημερωθείτε πρώτοι για τα τελευταία νέα στο χώρο της καλής μουσικής!