«Η ζωντανή ιστορία μιας ψευδολογίας»

Ο ιστορικός ηχολήπτης της Columbia Στέλιος Γιαννακόπουλος με επιστολή του δηλώνει πως: «η ιστορία δεν ανήκει σε έναν και δεν γράφεται στο γόνατο».
logo radio
Ogdoo web radio
Live
 
Για όσους γνωρίζουν την ελληνική δισκογραφία της περιόδου ’62-’83, ο Στέλιος Γιαννακόπουλος δεν χρειάζεται συστάσεις. Αν ο Ευάγγελος Αρεταίος υπήρξε ο πρώτος Έλληνας ηχολήπτης, με άξιο συνεχιστή τον Νίκο Κανελλόπουλο, ο Στέλιος Γιαννακόπουλος είχε την τύχη και την ατυχία να ανήκει στην επόμενη γενιά. Τύχη γιατί, αντίθετα με τον πρώτο που εργάστηκε κυρίως με την τεχνική του «κεριού», ο Γιαννακόπουλος είδε πίσω από τον μείκτη του να εξελίσσονται όλες οι καινοτομίες: στέρεο, πολυκάναλες ηχογραφήσεις, συστήματα αποθορυβοποίησης, ψηφιακά μέσα. Αυτή ήταν όμως και η «ατυχία» του. Ο Αρεταίος αποτύπωσε σε «πλάκα» 78 στροφών την ψυχή της μουσικής, με μέσα υποτυπώδη. Ο Κανελλόπουλος έδωσε διαστάσεις αξεπέραστες στον μονοφωνικό ήχο. Κι ο Γιαννακόπουλος ήταν από τους πρώτους μιας γενιάς ηχοληπτών που έχοντας, θεωρητικά τουλάχιστον, λυμένο το πρόβλημα της πιστότητας, αντιμετώπισαν την πρόκληση της αισθητικής, σε εποχές που η μουσική βιομηχανία δεν είχε καθημερινά τέτοιες αξιώσεις. Αν τα κατάφερε το έχει αποδείξει η συμβολή του σε μεγάλους δίσκους των Χατζιδάκι, Πλέσσα, Λοΐζου, Μαρκόπουλου, Σπανού, Καλδάρα, Ζαμπέτα, Κουγιουμτζή και πολλών άλλων.

(Δημήτρης Βάκης, Περιοδικό Όασις, Τεύχος 11, Σεπτέμβριος 2009)
xatsdd
Ο Στέλιος Γιαννακόπουλος μας έστειλε επιστολή του στεκόμενος σε όσα αναγράφονται στο βιβλίο του Γιάννη Παπαϊωάννου «Πίσω απ’ το τζάμι» καθώς και σε πρόσφατη συνέντευξη του τελευταίου στον Βασίλη Κριμπά που δημοσιεύτηκε στο viewtag.gr. Την ίδια ώρα ο Γιαννακόπουλος μας ταξιδεύει στα θρυλικά στούντιο της Columbia στον Περισσό εξηγώντας μας «μυστικά» και «ιεραρχίες» που ίσως και να μην γνωρίζαμε με πληρότητα και σαφήνεια.

Η επιστολή του Στέλιου Γιαννακόπουλου



ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΠΑΙΩΑΝΝΝΟΥ
Η ΖΩΝΤΑΝΗ ΙΣΤΟΡΙΑ ΜΙΑΣ... ΨΕΥΔΟΛΟΓΙΑΣ

Τελευταίος συνεργός ο Βασίλης ΚΡΙΜΠΑΣ.

Εάν ο Γ.Π. είναι η ιστορία της Columbia τότε οι νεκροί τους οποίους αποκαλείτε διευθυντές θα ήταν το λιγότερο αφελείς, να προτείνουν τότε, σ' έναν ανίδεο να «εργαστεί ως ηχολήπτης».

Η Columbia έδωσε εργασία σε πολλούς από το 1930 έως το 1990. Για ποιά ιστορία γράφετε; Το δε τμήμα φωνοληψίας λειτούργησε από το '36 έως το '83.

Για να προβάλετε, με τον τρόπο που είδα, το βιβλίο του Γ.Π. θα έπρεπε να γνωρίζετε το περιεχόμενό του και να έχετε την δυνατότητα - εννοώ την αναγκαία διασταύρωση στοιχείων - ώστε να το αξιολογήσετε. Τότε σίγουρα θα βλέπατε ότι το βιβλίο του στον τομέα ΤΩΝ ΗΧΩΓΡΑΦΗΜΑΤΩΝ - σύμφωνα με την θητεία του συγγραφέα, '71-'82, στα studio είναι ένα φτηνό γυαλί το οποίο πάσχει από αστοχία υλικού διότι: ΑΛΛΟΥ ΘΑΜΠΩΝΕΙ (1) ΚΑΙ ΑΛΛΟΥ ΠΑΡΑΜΟΡΦΩΝΕΙ (2).

Αναγκάζομαι να συντάξω αυτή την επιστολή για να ειπωθούν μερικά πράγματα με το όνομα τους.

Δεν τρέφω καμία εμπάθεια προς τον Γ.Π. (βοηθό - ηχολήπτη & συγγραφέα). Απεναντίας οφείλω απεριόριστη ευγνωμοσύνη σε όλους τους τότε βοηθούς των studio της Columbia. Και τούτο διότι, οι εναλλαγές της βάρδιας, το φιλότιμό τους, καθώς και η αργοπορία στην ώρα έναρξης π.χ. του Μάνου Χατζιδάκι, ακόμα δε και η ανοχή των παραγωγών, μου επέτρεπαν έναν υπνάκο στο κρεβάτι μου. Μιλάω για τις περιόδους που τα studio λειτουργούσαν νυχθημερόν. ΑΥΤΟΙ ΞΕΡΟΥΝ!!

Ο εργασιακός βίος του Γ.Π. στην Columbia, από το 1971 έως το 1982, χαρακτηρίζεται με την ειδικότητα του βοηθού studio. Με άλλα λόγια όλο αυτό το διάστημα αμειβόταν από το λογιστήριο του εργοστασίου ΟΧΙ ως ηχολήπτης αλλά, επαναλαμβάνω, ως βοηθός και έτσι αναφέρεται στα οπισθόφυλλα των LP τα οποία ηχογραφηθήκαν στα studio της Columbia-EMI. Συνεπώς, φωτογραφίες με τους καλλιτέχνες αυτής της περιόδου προβάλλονται για να θολώσουν... ΤΑ ΝΕΡΑ (1).

Καθήκοντα βοηθού:
• Να μαζεύει τα μικρόφωνα και τα καλώδια μετά από κάθε χρήση.
• Να τοποθετεί καθίσματα, αναλόγια, μικρόφωνα, ακουστικά για τους μουσικούς.
Μια διαδικασία ταξιθεσίας, δηλαδή, ανάλογα με το πλήθος, το είδος των οργάνων και προπαντός με την επιθυμία του κάθε ηχολήπτη.
• Να προμηθεύει το control με ταινίες κ.λπ.
• Και τέλος να χειρίζεται το πολυκάναλο μαγνητόφωνο σύμφωνα με τις οδηγίες του ηχολήπτη. Τι κρατάμε, που γράφουμε κ.λπ.

Ο Γ.Π. διεγράφη από τις μισθολογικές καταστάσεις του εργοστασίου το 1982 (ΠΑΡΑΙΤΗΘΗΚΕ). Μετά προσελήφθη από τον Πάνο Δράκο ως ηχολήπτης στο PDR της Φιλοθέης και τότε άρχισε να ηχοληπτεί. Περί το 1984, όταν ο Π.Δ. έγινε ενοικιαστής των χώρων, (i και ii της τέως Columbia) ο Γ.Π. επανέρχεται ακολουθούμενος και από τον Μίμη Καννή. Συνεπώς ουδεμία σχέση είχε με την Columbia-EMI. Διότι από εδώ και μετά ισχύει μόνο η τοπωνυμία Columbia(1).

ΒΑΣΙΛΗ ΚΡΙΜΠΑ

Το γυαλί παραμορφώνει απαίσια (2) εφόσον και εσύ δέχεσαι την διακήρυξη - ΤΑΔΕ ΕΦΗ ΖΑΡΑΤΟΥΣΤΡΑ;;; του Γ.Π. ότι υπήρξε προσωπικός ηχολήπτης του Μάνου Χατζιδάκι. Λοιπόν: πληκτρολόγησε: "ηχοληψία στα έργα Μάνου Χατζιδάκι", δες το μικρό βιντεάκι για να μάθεις την αλήθεια.

Τέλος, εγώ ο Στέλιος Γιαννακόπουλος σας καλώ να ανακαλέσετε ώστε, να μην διασύρετε την αξιοπιστία του διαδικτύου και το κυριότερο να μην ΠΡΟΣΒΑΛΕΤΕ την νοημοσύνη των ζώντων και τη ΜΝΗΜΗ των νεκρών. Διότι η ιστορία δεν ανήκει σε έναν και δεν γράφεται στο γόνατο.

Αγαπητέ Γιαννάκη, ευελπιστώ -όπως έλεγες πάντα- α) ότι έγινα αντιληπτός και β) ότι δεν θα χρειαστεί να επανέλθω.

ΥΓ.1 Ο Β. Κριμπάς παραμένει για εμένα και μερικούς ακόμα, άγνωστος ωστόσο εάν επιθυμεί ευχαρίστως να του (απο)δείξω πως και γιατί άνθισε «Ο καθρέφτης (μέσα) στον σκληρό Απρίλη»...

ΥΓ.2 Για τους απανταχού φίλους του διαδικτύου.

Θεράποντες του ήχου στα studio της Columbia υπήρξαν:

Μηχανικοί φωνοληψίας:
Αρεταίος Ευάγγελος
Κανελλόπουλος Νίκος
Γιαννακόπουλος Στέλιος
Πρικόπουλος Κώστας

Από βοηθός σε ηχολήπτη:
Κωνσταντόπουλος Γιώργος
Μακρής Παυσανίας
Φιλιππίδης Τάκης
Καννής Μίμης

Περιστασιακά οι:
Τσουανέας Γιώργος
Τριφίλης Γιάννης
Σιγανός Σίφης

Βοηθοί studio:
Ραϊνίνγκ Κώστας
Σιακαβέλλας Πέτρος
Παπαιωάννου Γιάννης
Ψαράς Μανώλης
Τζάνες Γιώργος

Με αγάπη,
Στέλιος Γιαννακόπουλος

Δισκογραφία Στέλιος Γιαννακόπουλος
Facebook

ΤΟ OGDOO.GR ΠΡΟΤΕΙΝΕΙ

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

Το τραγούδι αλλιώς, στο email σας!

Ενημερωθείτε πρώτοι για τα τελευταία νέα στο χώρο της καλής μουσικής!