Διαβάσαμε: «Ιερή σκοτεινή νύχτα» του Michael Connelly (Διόπτρα)

Ένα καθαρόαιμο αστυνομικό μυθστόρημα στα χνάρια του Ρέιμοντ Τσάντλερ
logo radio
Ogdoo web radio
Live
 
Η διαφορά ενός αστυνομικού μυθιστορήματος της αγγλικής σχολής και ενός της αμερικάνικης είναι κάτι παραπάνω από εμφανής. Οπως έχει γράψει η Αλις Κάπλαν τα βρετανικά μυθιστορήματα μυστηρίου βασίζονται σε στοιχεία και υποθέσεις, και ψύχραιμα παζλ που λύνονται από αριστοκράτες, ενώ τα αμερικάνικα στηρίζονται σε ιστορίες που βγαίνουν από τραχείς δρόμους στα οποία η πλοκή τρέχει και το λογοτεχνικό ύφος δεν είναι καθόλου πομπώδες. Συγγραφείς σαν τον Ντάσιελ Χάμετ, τον Ραίημοντ Τσάντλερ ή τον Τζέημς Μ. Κέην, με τα μυθιστορήματά τους έχουν δημιουργήσει μιά ιδιαίτερη, στέρεα παράδοση. Και ο Μάικλ Κόννελλυ αποφάσισε να γίνει συγγραφέας όταν ανακάλυψε τα βιβλία του Ραίημοντ Τσάντλερ, την εποχή που σπούδαζε στο Πανεπιστήμιο της Φλόριντα. Η επιλογή αυτής της κατεύθυνσης τον οδήγησε να σπουδάσει δημοσιογραφία και δημιουργική γραφή. Μετά την αποφοίτησή του, το 1980, εργάστηκε ως δημοσιογράφος σε εφημερίδες της Ντειτόνα Μπίτς και του Φόρτ Λοντερντέιλ της Φλόριντα, με ειδίκευση στο αστυνομικό ρεπορτάζ.

Υστερα από τρία χρόνια θητείας στο αστυνομικό ρεπορτάζ, ο Κόνελλυ άρχισε να γράφει το πρώτο του μυθιστόρημα με ήρωα τον επιθεωρητή της αστυνομίας του Λος Αντζελες Χάρρυ Μπός. Το βιβλίο ΄΄Η σκοτεινή ηχώ΄΄, βασισμένο σε ένα αληθινό έγκλημα που σημειώθηκε στο Λος Αντζελες, κυκλοφόρησε το 1992 και κέρδισε το βραβείο Edgar για το Καλύτερο Μυθιστόρημα Πρωτοεμφανιζόμενου Συγγραφέα της Ενωσης Συυγραφέων Μυστηρίου της Αμερικής. Aπό τότε μέχρι σήμερα έχει γράψει περίπου 35 μυθιστορήματα, αρκετά από τα οποία έχουν μεταφερθεί στον κινηματογράφο, ενώ άλλα έχουν γίνει τηλεοπτικές σειρές. Η ΄΄Ιερή Σκοτεινή Νύχτα ΄΄ κυκλοφόρησε το 2018 και είναι σίγουρα ένα πολύ καλό δείγμα αυτού που αποκαλούμε αστυνομικό μυθιστόρημα του δρόμου. Θα μπορούσαμε να πούμε ότι ο συγγραφέας εστιάζει αυτή τη φορά όχι τόσο στην ΄΄λύση΄΄ ενός αστυνομικού γρίφου, ενός εγκλήματος, αλλά στην ίδια την ζωή των δύο πρωταγωνιστών ντετέκτιβ.

Ο Χάρυ Μπος δεν είναι πια ο νεαρός αστυνομικός που ήταν, έχει πάρει πιά σύνταξη, και ο δρόμος του διασταυρώνεται με αυτόν της Ρενέ Μπάλαρντ, μιάς νεώτερης συναδέλφου του. Κανείς από τους δυό τους δεν είναι το στερεότυπο του ΄΄καλού ΄΄αστυνομικού. Και οι δύο έχουν περάσει πολλά στη προσωπική τους ζωή και κουβαλούν τις προσωπικές τραυματικές τους εμπειρίες. Παραβιάζουν συχνά τις εντολές των ανωτέρων τους, όταν διερευνούν ένα έγκλημα. Και πώς συναντιούνται; Η Ρενέ δουλεύει, σχεδόν μόνιμα, τη νυχτερινή βάρδια και επιστρέφοντας τις πρώτες πρωινές ώρες στο Αστυνομικο Τμήμα του Χόλυγουντ, βρίσκει έναν άγνωστο να ψάχνει τα αρχεία παλιών υποθέσεων. Ο εισβολέας δεν είναι άλλος από τον συνταξιούχο ντετέκτιβ Χάρι Μπός, ο οποίος σκαλίζει μιά άλυτη υπόθεση που του έχει γίνει εμμονή. Η Ρενέ εξαγριωμένη τον πετάει έξω, όμως όταν ρίχνει και η ίδια μιά ματιά στον φάκελο της υπόθεσης, νιώθει να κατακλύζεται από οργή και συμπόνοια.

Η υπόθεση αφορά τον θάνατο της δεκαπεντάχρονης Ντέιζι Κλέιτον, η οποία το έσκασε από το σπίτι της και κατέληξε στους δρόμους του Χόλυγουντ όπου δολοφονήθηκε βάναυσα. Το σώμα της βρέθηκε σε έναν κάδο απορριμάτων, πεταμένο σαν σκουπίδι. Η Μπάλαρντ αποφασίζει να συνεργαστεί με τον Μπός τις ελεύθερες ώρες της προκειμένου να τον βοηθήσει να βρεί τον δολοφόνο. Στις σελίδες του βιβλίου του Κόννελλυ παρακολουθούμε τις τρέχουσες υποθέσεις που καλείται να λύσει η ντετέκτιβ, και βλέπουμε την αθέατη όψη του Χόλυγουντ. Πορνεία, ναρκωτικά, εκβιαστές διασήμων, συμμορίες καλά οργανωμένες, απατεώνες, όλοι κυκλοφορούν στον δρόμο. Τι τύχη μπορεί να έχει μιά ξεχασμένη υπόθεση που, στην αρχή τουλάχιστον, η Μπάλαρντ της αφιερώνει όσο χρόνο μπορεί να ξεκλέψει από την τρέχουσα πραγματικότητα της νυχτερινής βάρδιας;

Ο συγγραφέας σκιαγραφεί πολύ καλά, την μοναξιά των ανθρώπων που ζούν και κινούνται ,όχι στην φωτεινή πλευρά του Χόλυγουντ, αλλά στην σκοτεινή, αυτή που ξεπροβάλλει την νύχτα. Ζωές μοναχικές, ανύπαρκτες ή πληγωμένες προσωπικές σχέσεις, φαγητό σε πρόχειρες καντίνες, απουσία συναισθημάτων, η αποθέωση της αρνητικής πλευράς του Αμερικάνικου όνειρου. Οι τοξικομανείς είναι κουρέλια που κανείς δεν τους δίνει σημασία, η αποξένωση των ανθρώπων πηγάζει από το κυνήγι του χρήματος. Και μέσα σε αυτό το σκοτεινό σκηνικό παρακολουθούμε τον Χάρι και την Ρενέ να δίνουν αυτό το κάτι παραπάνω από τον εαυτό τους για να βρούν τον δολοφόνο της δεκαπεντάχρονης που κυκλοφορεί ελεύθερος στους δρόμους.

Ο Μάικλ Κόννελλυ δεν θεωρείται τυχαία ένας από τους λίγους συνεχιστές της κλασικής αστυνομικής λογοτεχνικής παράδοσης της Αμερικής. Γράφει ρεαλιστικά, γεγονός στο οποίο τον έχει βοηθήσει η δημοσιογραφική του ιδιότητα, περιγράφει σκληρές καταστάσεις, όπως και αφήνει να φανεί μέσα σε όλο αυτό το σκοτάδι η ανθρωπιά των ηρώων του, που δεν είναι οι σούπερ ήρωες που καταφέρνουν τα πάντα. Είναι κανονικοί άνθρωποι που έγιναν αστυνομικοί της Δίωξης Εγκλημάτων, πιστεύοντας σε μιά πιό δίκαιη κοινωνία. Και όσο κι αν ο χρόνος τους έχει ντύσει με τον δικό του κυνισμό, κάτω από αυτή την επιφάνεια κρύβεται ένας άνθρωπος και όχι ένας διεφθαρμένος μπάτσος. Γιατί κι αυτοί υπάρχουν στην ιστορία μας.Οταν πεθαίνει από υπερβολική χρήση ναρκωτικών η μητέρα της δολοφονημένης δεκαπεντάχρονης ο συγγραφέας σημειώνει : ΄΄Οχι πως οι λεπτομέρειες άλλαζαν κάτι στην ουσία, αφού ο Μπός θεωρούσε τον θάνατό της ανθρωποκτονία. Ηταν μιά ανθρωποκτονία που συντελούνταν για εννέα χρόνια. Οποιος σκότωσε την Ντέιζι είχε σκοτώσει και την Ελίζαμπεθ. Ασχετο που ο φονιάς δεν είχε γνωρίσει ούτε καν είχε δεί ποτέ την Ελίζαμπεθ. Της στέρησε όλα όσα είχαν σημασία γι΄αυτή. Τη θανάτωσε, με την ίδια βεβαιότητα που είχε σκοτώσει την κόρη της. Με έναν σμπάρο δυο τρυγόνια΄΄.

Πολλά από τα βιβλία του Κόννελλυ έχουν μεταφερθεί στο σινεμά και την τηλεόραση, και θεωρείται ο συγγραφέας που έχει πουλήσει συνολικά περισσότερα απο ογδόντα εκατομμύρια αντίτυπα στις σαράντα χώρες που κυκλοφορούν τα βιβλία του.

Αν είστε λάτρεις των κλασικών αστυνομικών μυθιστορημάτων της Αμερικάνικης σχολής, είναι σίγουρο ότι η ΄΄Ιερή Σκοτεινή Νύχτα΄΄ θα σας αρέσει. Είναι ένα καθαρόαιμο αστυνομικό μυθστόρημα. Δεν είναι τυχαίο που οι περισσότεροι κριτικοί λογοτεχνίας θεωρούν ότι βαδίζει στα χνάρια του Ρέιμοντ Τσάντλερ.

Η μετάφραση είναι της Χριστιάννας Σακελλαροπούλου.

Για το βιβλίο έγραψαν:

΄΄Ενα εξαιρετικό πολυεπίπεδο, καθαρόαιμο αστυνομικό...Ο Μπός και η Μπάλαρντ, δυό περιθωριακοί με μπερδεμένο παρελθόν, χτίζουν μιά τέλεια συνεργασία στο αποκορύφωμα της καριέρας του πολυβραβευμένου Μάικλ Κόννελλυ΄΄-Publishers Weekly.

΄΄Δύο μοναχικοί ντετάκτιβ συναντιούνται σε αυτό το λαμπρά σκοτεινό νέο μυθιστόρημα του Κόννελλυ΄΄-The Washington Post.

΄΄Για πρώτη φορά οι δύο ντετέκτιβ ενώνουν τις δυνάμεις τους σε μιά συγκλονιστική υπόθεση που ξεδιπλώνεται με καταιγιστικό ρυθμό. Επιβεβαιώνεται για άλλη μιά φορά ότι ο Κόννελλυ είναι ο μάστερ του αστυνομικού μυθιστορήματος΄΄-Associated Press

ΤΟ OGDOO.GR ΠΡΟΤΕΙΝΕΙ

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

Το τραγούδι αλλιώς, στο email σας!

Ενημερωθείτε πρώτοι για τα τελευταία νέα στο χώρο της καλής μουσικής!