Η ταινία που ρίχνει φως στο πιο μελανό σημείο της ιστορίας των Rolling Stones

Το Gimme Shelter σε σκηνοθεσία των Albert και David Maysles και Charlotte Zwein, θεωρείται ευρέως ένα από τα μεγαλύτερα ντοκιμαντέρ μουσικής όλων των εποχών
logo radio
Ogdoo web radio
Live
 
13/12/2020

ΣΥΝΤΑΚΤΗΣ

Γιάννης Αλεξίου
ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ
Η ταινία, γράφτηκε στην περιοδεία των Rolling Stones στις ΗΠΑ το 1969, με αποκορύφωμα τη συναυλία τους στο μεγάλο φινάλε του Altamont Free Festival στην Καλιφόρνια, που έκανε πρεμιέρα πριν από 50 χρόνια αυτήν την εβδομάδα και έρχεται ξανά στο προσκήνιο 51 χρόνια μετά την αμφιλεγόμενη συναυλία τους , όπου ο 18χρονος Meredith Hunter πέθανε στα χέρια των Hells Angels κι ενώ οι Stones έπαιζαν το “Under My Thumb”. Ένα από τα πιο τραγικά συμβάντα στην ιστορία των Rock Festivals ήταν αυτό που συνέβη στο Atlamont Raceway, στη Β. Καρολίνα, στις 6 Δεκεμβρίου 1969.

Altamont free concert poster
Η επίσημη διαφημιστική αφίσα του Altamont Free Festival

Στο τεράστιο αυτό φεστιβάλ όπου ήταν οικοδεσπότες οι Rolling Stones με πολλές ηχηρές συμμετοχές : Grateful Dead, Santana, Jefferson Airplane, Crosby Stills Nash & Young, Flying Burrito Bros, συγκεντρώθηκε 300.000 κόσμος. Πολλοί το αποκάλεσαν τότε “Woodstock West”, το “Γούντστοκ της Δύσης”, καθώς ήταν νωπό ακόμη το κορυφαίο rock festival που είχε διεξαχθεί σχεδόν 4 μήνες πριν και δεν είχαν συμμετάσχει σ’ αυτό οι Rolling Stones.

Altamont Free Concert - Death of Meredith Hunter

To Atlamont Free Festival στιγματίστηκε από την δολοφονία του νεαρού μαύρου μπροστά στην σκηνή την ώρα της συναυλίας των Rolling Stones - που είχαν στη σύνθεσή τους πια και τον κιθαρίστα Mick Taylor που μπήκε στο συγκρότημα τον Ιούνιο του 1969 κι ενώ είχε αποχωρήσει ο Brian Jones που βρέθηκε νεκρός στις 3 Ιουλίου - ακουγόταν προφητικά στα πρώτα λόγια του τραγουδιού τους “Gimme Shelter” που άνοιγε το δίσκο τους “Let It Bleed” (Δεκέμβριος 1969) : “ο βιασμός, ο φόνος – είναι πολύ κοντά”. H δολοφονία αυτή μπροστά στα μάτια τους στοίχισε πολύ στους Rolling Stones και απομακρύνθηκαν για ένα διάστημα από το κοινό τους έως ότου ίδρυσαν τη δική τους δισκογραφική εταιρία, την Rolling Stones Records, που ξεκίνησε με το “Sticky Fingers” τον Απρίλιο του 1971.

6th December 1969: Meredith Hunter killed at the Altamont Free Festival

Το Gimme Shelter καταγράφει στην οθόνη τον τρόπο με τον οποίο έγινε η συναυλία καθώς και την επίμαχη στιγμή που ο Hunter μαχαιρώθηκε από τους Hell’s Angels (Άγγελοι της Κόλασης) Motorcycle Club, οι οποίοι παρείχαν ασφάλεια στην εκδήλωση και τους είχαν προσλάβει οι Rolling Stones για τη δουλειά αυτή. Δεν ήταν η πρώτη φορά που οι Άγγελοι της Κόλασης αναλάμβαναν την προστασία μιας μεγάλης συναυλίας ή ενός φεστιβάλ την εποχή εκείνη, αλλά στο Atlamont ξέφυγαν με αποκορύφωμα την στιγμή της δολοφονίας. Οι Grateful Dead μάλιστα βλέποντας την αύξηση της βίας στη διάρκεια του φεστιβάλ αρνήθηκαν να παίξουν. Να σημειωθεί ότι οι Hell’s Angels είχαν απαιτήσει να μπει το όνομά τους στην διαφημιστική αφίσα του φεστιβάλ και όντως μπήκε κάτω από τη φωτογραφία του Mick Jagger που ήταν και η μοναδική.

Rolling Stones in Atlamont
Οι Rolling Stones στο Atlamont Free Festival το 1969 : Bill Wyman, Charlie Watts, Mick Taylor, Keith Richards και μπροστά ο Mick Jagger

Η ταινία εξερευνά μια συναρπαστική στιγμή - το τέλος της δεκαετίας του 1960 και την έκρηξη της ειρήνης και της αγάπης, λίγους μήνες μετά το Woodstock - ενώ προβάλλει την άσχημη πλευρά της Αμερικής, φρέσκια από ταραχές. Καταγράφει επίσης μία από τις πιο εμβληματικές ροκ μπάντες στην τέταρτη τους παρουσία στην Αμερική, και η πρώτη εδώ και τρία χρόνια, από το 1966.

Ο Porter Bibb, παραγωγός της ταινίας Gimme Shelter, με την ματιά του στην «σκοτεινή κοιλιά» της Αμερικής έδωσε μια ευρεία συνέντευξη στο Deadline (Προθεσμία) μιλώντας στον Peter White για το πώς προέκυψε το ντοκιμαντέρ, πώς δεν φοβόταν τους Hells Angels και πως υπάρχουν πλάνα των Stones μετά το γεγονός που δεν έχει ακόμη δει.

Porter Bibb the producer of Gimme Shelter film
Porter Bibb, παραγωγός της ταινίας Gimme Shelter

Ο Bibb, γεννημένος το 1937 στο Λούσβιλ στο Κεντάκι, υπήρξε ο πρώτος ιστορικός εκδότης του περιοδικού Rolling Stone τo 1967 στο Σαν Φραντσίσκο για περίπου 4 χρόνια, δουλεύει με τον Jann Wenner -συνιδρυτής και εκδότη του περιοδικού Rolling Stone, αλλά και του περιοδικού Men’s Journal καθώς και συν-ιδρυτής του Rock’n’Roll Hall Of Fame- και βρίσκεται τώρα σε συνομιλίες για μια σειρά ταινιών και τον Johnny Depp για να προσαρμόσει το βιβλίο του για τον ιδρυτή του CNN, Ted Turner σε μια σειρά σεναρίων.

Gimme Shelter (1970) ORIGINAL TRAILER [HD 1080p]


-Πώς πείσατε τους Rolling Stones να κάνουν μια συμφωνία για το ντοκιμαντέρ; Ο Mick Jagger θεωρείται ευρέως αρκετά έξυπνος επιχειρηματίας.

BIBB: Δεν μιλήσαμε καν για μια συμφωνία μετά το Altamont. Πέταξα πίσω στη Νέα Υόρκη με τους Stones και τον Jagger να με ρωτά: “Πόσα θα πληρώσετε για τα δικαιώματα;”. Είπα ότι ήταν μια δωρεάν συναυλία, δεν υπήρχαν δικαιώματα. Του είπα λοιπόν ότι “αυτό που θα κάνουμε είναι να συνάψουμε μια συμφωνία για το άλμπουμ soundtrack”, γιατί εκείνες τις μέρες, το soundtrack μιας ταινίας - συναυλίας κέρδιζε περισσότερα χρήματα από την ίδια την ταινία και ο Ron Schneider, ο μάνατζέρ τους, είπε ότι δεν θα υπάρχει soundtrack άλμπουμ εκτός αν οι Stones παίρνουν το μισό από τα πάντα. Δεν μπόρεσα να το επιλύσω, άρα το άφησα, και στο τέλος δεν υπήρχε άλμπουμ soundtrack. Δεν πήραν ούτε μια δεκάρα από την ταινία. Αυτό έχει να κάνει πολύ με το γεγονός ότι ο Mick ήθελε να απαλλαγεί από το προσωπικό του βάρος επειδή πολλοί άνθρωποι εκείνη την εποχή στα μέσα μαζικής ενημέρωσης κατηγορούσαν τους Stones για τη δολοφονία του Meredith Hunter, και αυτό στοίχισε πολύ στον Jagger και στους Rolling Stones.

Συνεργαστήκαμε πάρα πολύ στη διαδικασία μετά την παραγωγή. Ο Mick ήρθε στο στούντιο μας στη Νέα Υόρκη για να δει τα βίντεο, κι εμείς πήγαμε στο Λονδίνο για να κινηματογραφήσουμε επιπλέον πλάνα από τα παρασκήνια κάτι που δεν το έκαναν ποτέ στην ταινία. Η σχέση μας ήταν πολύ καλή, ακόμα κι αν δεν υπήρχε συμφωνία.

Albert and David Maysles directors Gimme Shelter with Mick Jagger1
Οι Albert και David Maysles σκηνοθέτες της ταινίας Gimme Shelter

- Αυτό το βίντεο δεν υπάρχει στην ταινία. Το έχει δει ποτέ το κοινό;

BIBB: Ένας σκηνοθέτης στο Λονδίνο με κάλεσε πριν από μερικά χρόνια για να δω αν θα μπορούσαμε να το ανακαλύψουμε. Ακούστε αυτό που συνέβη μεταξύ των Maysles και εμένα, καθώς επεξεργαζόμασταν την ταινία, το περιοδικό Life μας πρόσφερε 50.000 δολάρια για ένα καρέ των Hells Angels που σκοτώνουν τον Hunter. Φώναξα με όλη μου τη δύναμη και οι Μέισλς ήταν εντελώς αρνητικοί γιατί αυτό θα ξεδίπλωνε την ιστορία της ταινίας, αλλά είπα: “Όλοι γνωρίζουν την ιστορία της ταινίας, θα σας βάλει στο χάρτη και θα βρίσκεστε στο εξώφυλλο του Περιοδικό Life". Δεν συμφώνησαν ποτέ, οπότε βασικά βγήκα από το στούντιο και τους πούλησα το ενδιαφέρον. Στο τέλος το αγόρασαν.

- Μήπως φοβηθήκατε, τόσο εσείς όσο και οι Maysles για το τι θα μπορούσαν να κάνουν οι Hells Angels;

BIBB: Είχαμε απειλές θανάτου και οι Άγγελοι έστειλαν στην Καλιφόρνια μερικούς δικούς τους για να μπουν στο στούντιο. Είχαμε προστασία από το FBI και την αστυνομία κατά τη διαδικασία μετά την παραγωγή. Διασφαλίσαμε προσεκτικά τα αρνητικά και δημιουργήσαμε διπλότυπα για να κάνουμε όλη την επεξεργασία, ώστε να μην μπορούσαν να πάρουν τίποτα. Ήταν τόσο ένοχοι που δεν μας ενοχλούσαν.

The Rolling Stones - Gimme Shelter - Altamont 1969 Dec. 6 (footage included)


-Επαναλαμβάνω : Δεν φοβηθήκατε τους Αγγέλους της Κόλασης;

BIBB: Πριν από το Altamont και το Woodstock, πήγαμε σε επικίνδυνα μέρη, όπως το Berkley, όπου οι μαθητές έκαναν ταραχές και οι κάμερες για τα δίκτυα δεν ήθελαν να διακινδυνεύσουν για να μην τους ξυλοκοπήσουν, οπότε τραβήξαμε πολλά πλάνα για τα δίκτυα. Η δουλειά μας είχε σκληρύνει, οπότε δεν φοβόμασταν πραγματικά.

-Δεν ζητούσαν χρήματα οι Hells Angels για να συμμετάσχουν στην ταινία;

BIBB: Ήθελαν ένα κομμάτι δράσης και πλήρη πίστωση, αλλά αυτό δεν ήταν στο τραπέζι.

-Οι περισσότεροι θυμούνται το Gimme Shelter για τα πλάνα της δολοφονίας του Meredith Hunter. Γνωρίζατε τι συνέβαινε εκείνη τη στιγμή;

BIBB: Είχαμε τρεις κάμερες στον Meredith Hunter. “Κυμάτιζε” ένα πιστόλι. Τράβηξε το όπλο του επειδή οι Άγγελοι χτυπούσαν κόσμο. Κάποια στιγμή ο Hunter έβγαλε ένα όπλο, και στη συνέχεια όλοι τους τρομοκρατήθηκαν.

-Πυροβόλησε ;

BIBB: Δεν υπήρξαν λήψεις. Απλώς το κρατούσε σηκωμένο. Στην πραγματικότητα προσπαθούσε να κάνει τους Αγγέλους να σταματήσουν να χτυπούν τους θεατές και σκέφτηκε ότι αν “κυματίζει” το όπλο του, θα φύγουν. Δεν το έκαναν όμως. Πάντα πίστευα ότι ήταν κάτι παραπάνω από ειρωνεία αυτό που συνέβη το Altamont καθώς την προηγούμενη μέρα, στην Ημέρα του Περλ Χάρμπορ, όπως ακριβώς το FBI επιτέθηκε στα κεντρικά γραφεία των Μαύρων Πανθήρων στο South Central, έτσι και οι Άγγελοι χτυπούσαν τους θεατές του Altamont και τελικά μαχαίρωσαν έναν μαύρο θεατή μέχρι θανάτου όχι περισσότερο από πέντε πόδια απόσταση από τους Rolling Stones.

Rolling Stones - Sympathy For The Devil (Live Altamont, 1969)


-Κοιτάζοντας σήμερα πίσω, μετά από 50 χρόνια, τι σκέπτεστε για όσα έγιναν στο Altamont;

BIBB: Το Woodstock ήταν η ειρήνη, η αγάπη και η χαρά της δεκαετίας του 1960, και το Altamont ήταν η σκοτεινή πλευρά. Η δεκαετία του 1960 ήταν περισσότερο σαν το Altamont στην πραγματική ζωή. Πάντα κοίταζα το Altamont ως την πραγματική πλευρά της δεκαετίας του 1960. Ήταν μια πολύ δύσκολη δεκαετία για αυτήν τη χώρα.

-Ο κατάλογος των ατόμων που δούλεψαν στο Gimme Shelter είναι απίστευτος, συμπεριλαμβανομένων των George Lucas και Barbara Kopple.

BIBB: Ο Τζωρτζ Λούκας ήταν ένας από τους καλύτερους εικονολήπτες. Οι σκηνοθέτες σε ντοκιμαντέρ εκείνες τις μέρες ήταν απόλυτες ιδιοφυΐες που βρίσκονταν στο σωστό μέρος τη σωστή στιγμή. Ο εξοπλισμός ήταν πολύ πρωτόγονος σε σύγκριση με ό, τι είναι διαθέσιμο σήμερα, αλλά το άτομο που έκανε αυτή την ταινία δεν ήταν ο David ή ο Albert, ήταν ο Charlotte Zwerin. Έκανε μια μεγαλοφυή δουλειά για να τα βάλει όλα μαζί και ποτέ δεν πήρε αρκετή πίστωση. Δύο από τους καμεραμάν μας στην ταινία Altamont κέρδισαν επίσης Όσκαρ για το καλύτερο ντοκιμαντέρ.

-Πήγατε τότε στο Atlamont ως εκδότης του Rolling Stone. Πως έγινε αυτό;

BIBB: Ο Jann Wenner έστειλε μια αναφορά στο Altamont και, παρά το γεγονός ότι είχε σχεδόν χρεοκοπήσει, πήρε το βραβείο National Magazine για την κάλυψή του. Έτσι, ο Jann και εγώ μείναμε σε επαφή και τον βοήθησα να συγκεντρώσει 10 εκατομμύρια δολάρια. Δεν υπήρχε κανένας εκδότης ή επιχείρηση που ν’ αναλάμβανε αυτό την ταινία και αν το θέλαμε πραγματικά αυτό το έργο, έπρεπε να εδρεύουμε στη Νέα Υόρκη, όχι στο Σαν Φρανσίσκο, γιατί εκεί είναι το κέντρο της διαφήμισης και της εκδοτικής βιομηχανίας. Έμεινα στο Rolling Stone για σχεδόν τέσσερα χρόνια και συνειδητοποίησα ότι ήμουν 10 ή 15 χρόνια μεγαλύτερος από την ηλικία μου, έτσι ένοιωσα.

-Μεγαλώσατε επίσης με τον δημοσιογράφο Hunter S. Thompson - μια άλλη σύνδεση με το Rolling Stone.

BIBB: Μεγάλωσα με τον Hunter και βοήθησα να τον βάλω στον Λευκό Οίκο. Η μεγαλύτερη πρόκληση που αντιμετώπισε κανένας από εμάς στο Rolling Stone ήταν να πάρει τα διαπιστευτήρια του Hunter White House. Ο Χάντερ και εγώ συναντηθήκαμε όταν ήμασταν περίπου 6 ετών και μείναμε φίλοι μέχρι το τέλος.

Bill Wyman Talks About The Altamont Free Concert | The Dick Cavett Show


*To κείμενο της συνέντευξης είναι από το Deadline.com

ΤΟ OGDOO.GR ΠΡΟΤΕΙΝΕΙ

Το τραγούδι αλλιώς, στο email σας!

Ενημερωθείτε πρώτοι για τα τελευταία νέα στο χώρο της καλής μουσικής!