Βαγγέλης Τρίγκας - «Αυτοσχεδιασμοί και τραγούδια για μπουζούκι»

(ΑΚΟΥΣΤΕ) Το 2007 η δισκογραφική εταιρεία Δίκτυο κυκλοφόρησε 3 cd's, εγκαινιάζοντας τη σειρά «Δεξιοτέχνες και ερμηνείες».
logo radio
Ogdoo web radio
Live
 

Το πρώτο ήταν αφιερωμένο στο Βαγγέλη Τρίγκα, το δεύτερο στον κιθαρίστα και τραγουδιστή Κώστα Καλαφάτη και το τρίτο αποτελούσε τη ζωντανή ηχογράφηση ενός αφιερώματος στο σπουδαίο λαϊκό τραγουδιστή Σταύρο Τζουανάκο που έγινε στο Κυπαρίσσι Λακωνίας στις 18-8-06.

Ο δίσκος του Βαγγέλη Τρίγκα, είχε τον τίτλο «Αυτοσχεδιασμοί και τραγούδια για μπουζούκι» και περιείχε 19 παλιά λαϊκά τραγούδια, που πρωτοηχογραφήθηκαν την περίοδο 1946-1959. Κάποια από αυτά δεν είχαν ακουστεί ιδιαίτερα στην εποχή τους, μένοντας στο περιθώριο άλλων μεγάλων επιτυχιών των συνθετών και των τραγουδιών τους. Στο μεγαλύτερο μέρος τραγουδούν δυο πολύ καλές λαϊκές φωνές, ο Σπύρος Κουτσοβασίλης και η Άννα Καραγεωργιάδου, δυο τραγούδια αποδίδει ο Ζαχαρίας Καρούνης, ενώ σε τρία κομμάτια ακούμε και τον ίδιο το Βαγγέλη Τρίγκα να τραγουδά.


1) Λίγα λόγια για την παράσταση από τον Βαγγέλη Τρίγκα
2) Συννεφιασμένη Κυριακή (Βασίλη Τσιτσάνη) Σπύρος Κουτσοβασίλης-Άννα Καραγεωργιάδου-Βαγγέλης Τρίγκας
3) Βρε σαν τα χιόνια (Μανώλη Χιώτη-Χρήστου Κολοκοτρώνη) Σπύρος Κουτσοβασίλης-Άννα Καραγεωργιάδου
4) Της ταβέρνας το ρολόι (Βασίλη Τσιτσάνη) Άννα Καραγεωργιάδου-Βαγγέλης Τρίγκας
5) Θεσσαλονίκη μου (Μανώλη Χιώτη-Χρήστου Κολοκοτρώνη) Σπύρος Κουτσοβασίλης-Άννα Καραγεωργιάδου
6) Πενιές Μπέμπη (Δημήτρη Στεργίου «Μπέμπη») Οργανικό
7) Για μας ποτέ μην ξημερώσει (Στέλιου Καζαντζίδη-Νίκου Μουρκάκου) Βαγγέλης Τρίγκας-Άννα Καραγεωργιάδου
8) Καλλίτερα μια μαχαιριά (Μανώλη Χιώτη-Χρήστου Κολοκοτρώνη) Σπύρος Κουτσοβασίλης
9) Η κοινωνία (Ν. Θεσσαλού-Χρήστου Κολοκοτρώνη) Σπύρος Κουτσοβασίλης
10) Πληροφορίες (Τόλη Χάρμα) Άννα Καραγεωργιάδου-Βαγγέλης Τρίγκας
11) Χίλιες νύχτες όμορφες (Χρήστου Κολοκοτρώνη) Βαγγέλης Τρίγκας
12) Η παλιά αγάπη (Βασίλη Καραπατάκη-Χρήστου Κολοκοτρώνη) Άννα Καραγεωργιάδου
13) Καρδιά παραπονιάρα (Απόστολου Χατζηχρήστου-Ιωάννη Λελάκη) Ζαχαρίας Καρούνης
14) Πες μου αν με βαρέθηκες (Μανώλη Χιώτη) Άννα Καραγεωργιάδου
15) Θέλω να πω τον πόνο μου (Μανώλη Χιώτη-Χρήστου Κολοκοτρώνη) Σπύρος Κουτσοβασίλης
16) Το κλάμα της πενιάς (Μανώλη Χιώτη-Ζωής Γρυπάρη) Βαγγέλης Τρίγκας
17) Μέσα στο γλυκοχάραμα (Γιώργου Ζαμπέτα-Χαράλαμπου Βασιλειάδη) Σπύρος Κουτσοβασίλης-Βαγγέλης Τρίγκας
18) Το παλιό μου μπουζουκάκι (Μανώλη Χιώτη) Σπύρος Κουτσοβασίλης-Βαγγέλης Τρίγκας
19) Της μαστούρας ο σκοπός (Βασίλη Τσιτσάνη) Ζαχαρίας Καρούνης-Άννα Καραγεωργιάδου-Σπύρος Κουτσοβασίλης-Βαγγέλης Τρίγκας
20) Καρδιά παραπονιάρα (Απόστολου Χατζηχρήστου-Ιωάννη Λελάκη) Οργανικό

Εκτός του Βαγγέλη Τρίγκα που έπαιξε τρίχορδο μπουζούκι, έπαιξαν οι Έφη Παππά: πιάνο, Θανάσης Σοφράς: μπάσο και Μιχάλης Παγίδας: κιθάρα. Στο ιδιαίτερα ενημερωτικό ένθετο υπάρχουν πληροφορίες για τις πρώτες εκτελέσεις των τραγουδιών από το Γιώργο Αθητάκη. Τα τραγούδια 1, 2, 6, 13, 19, 20 ηχογραφήθηκαν ζωντανά στο «Χαμάμ» στις 2 & 3/2/2007 με ηχολήπτες τους Βασίλη Φουστέρη και Παναγιώτη Δημάκη. Τα 3, 4, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 14, 15, 16, 17, 18 ηχογραφήθηκαν στο studio «Incognito» με ηχολήπτη τον Μανώλη Κουμρίδη. Το mastering έγινε στο studio «Aeolia» από τον Μιχάλη Νικολούδη. Η επιμέλεια παραγωγής είναι του Πάρη Μήτσου και του Γιώργου Χατζηγιάννη.

Τα τραγούδια είναι παιγμένα και ερμηνευμένα άψογα, θυμίζοντας αρκετά, τον αυθεντικό ήχο των πρώτων εκτελέσεων. Τόσο η ορχήστρα, η οποία ακούγεται με φυσικό ήχο, όσο και οι ερμηνευτές αποδίδουν τα κομμάτια, με τον σεβασμό που τους πρέπει, λιτά και χωρίς πολλές φιοριτούρες…. Το οργανικό κομμάτι του Δημήτρη Στεργίου ή «Μπέμπη» σήμα της εκπομπής του Πάνου Γεραμάνη «Λαϊκοί βάρδοι», αφιερώνεται στη μνήμη του, ενώ το τραγούδι «Πληροφορίες» αφιερώνεται στον «ακριβό μας φίλο κ. Τόλη Χάρμα». Ένα από τα κομμάτια που τραγουδά ο Βαγγέλης Τρίγκας είναι «Το κλάμα της πενιάς», για το οποίο τον ρώτησα πριν από μερικά χρόνια στα πλαίσια μιας συνέντευξης που δημοσιεύθηκε στο Music Heaven:

Στο δεύτερο δίσκο σου «Αυτοσχεδιασμοί και τραγούδια για μπουζούκι» διάλεξες να τραγουδήσεις ένα κλασσικό λαϊκό τραγούδι του Μανώλη Χιώτη και του Χρήστου Κολοκοτρώνη, «Το κλάμα της πενιάς» που είχε πρωτοτραγουδήσει το 1955 ο Στέλιος Καζαντζίδης. Έχω ακούσει επανειλημμένα να τραγουδά το συγκεκριμένο τραγούδι και ο Θανάσης Πολυκανδριώτης… Γιατί διάλεξες ειδικά αυτό το τραγούδι; Έχει να κάνει με την αγάπη σου για το μπουζούκι;

Το τραγούδι αυτό το άκουσα για πρώτη φορά, από τον πατέρα μου, από τα πρώτα χρόνια που έπαιζα μπουζούκι. Με συγκίνησε ιδιαίτερα, όπως εξακολουθεί και σήμερα, όχι ειδικά για την αναφορά του στο μπουζούκι, αλλά είναι ενδεικτικό κομμάτι της σημαντικότερης περιόδου του Χιώτη, του μπουζουκιού και του λαϊκού τραγουδιού.

O παραγωγός του δίσκου ο Πάρης Μήτσου γράφει στο ένθετο του δίσκου για τον Βαγγέλη Τρίγκα: Ο Βαγγέλης Τρίγκας είναι πάνω απ' όλα φίλος. Είναι όμως και ένας προικισμένος μουσικός, αλλά και δάσκαλος στο μπουζούκι και όχι μόνο. Ο συνδυασμός αυτών των τριών χαρακτηριστικών δίνει ένα σπάνιο αποτέλεσμα. Έναν καλλιτέχνη «παλαιάς κοπής» που γνωρίζει το σήμερα και οραματίζεται το μέλλον του οργάνου διαφορετικό. Ο Βαγγέλης και κάποιοι άλλοι «παράξενοι τύποι» που θα ακολουθήσουν έχοντας τις ίδιες απόψεις με εμάς, ήταν η αφορμή για να δημιουργηθεί η σειρά «ΔΕΞΙΟΤΕΧΝΕΣ ΚΑΙ ΕΡΜΗΝΕΙΕΣ». Είναι μια προσπάθεια να «ακουμπήσουν» όλον αυτόν τον θησαυρό στο λαϊκό τραγούδι και όχι μόνο, με σεβασμό και μεράκι, αλλά και προχωρώντας παραπέρα να δώσουν καινούργιες δουλειές. Το πρώτο cd της σειράς περιέχει μερικές από τις κλασσικές δημιουργίες αλλά και αυτοσχεδιασμούς, κυρίως της δεκαετίας του '50, της κορυφαίας για το λαϊκό τραγούδι. Η χωρίς υπερβολές εκτελεστική δεινότητα του Βαγγέλη, οι μεστές αλλά συγχρόνως λιτές ερμηνείες του Σπύρου Κουτσοβασίλη, της Άννας Καραγεωργιάδου και του Ζαχαρία Καρούνη, τριών νέων τραγουδιστών με άποψη, πιστεύουμε ότι αναδεικνύουν αξιοπρεπώς αυτό το πολύ δύσκολο και σπάνιο εν πολλοίς υλικό. Η ζωντανή ηχογράφηση έγινε στο Χαμάμ αλλά και στο Studio Incognito όπως τον παλιό καλό καιρό. Όλοι μαζί και «Πάμε». Θεωρούμε ότι δεν μπορεί να «γραφτούν» γνήσια λαϊκά τραγούδια όταν ο ένας μουσικός περιμένει να βγει ο άλλος για να μπει να γράψει στο ίδιο κομμάτι. Ο Σπύρος, η Άννα, ο Ζαχαρίας αλλά και η Έφη Παπά, ο Θανάσης Σοφράς, ο Μιχάλης Παγίδας και ο Βαγγέλης Τρίγκας το απέδειξαν και με το παραπάνω.

Τους ευχαριστώ όλους. Για τη Δίκτυο, Πάρης Μήτσου
Ο Βαγγέλης Τρίγκας σημειώνει: Με το δίσκο αυτόν, όπως και με τον προηγούμενο «Βαγγέλης Τρίγκας 12 οργανικά για τρίχορδο μπουζούκι», έχω ένα κοινό στόχο: Την ανάδειξη του κλασικού λαϊκού ήχου και ύφους του μπουζουκιού αλλά και του λαϊκού τραγουδιού. Αυτή τη φορά το επιχειρώ μέσα από μια άλλη πλευρά της λαϊκής μας, που είναι οι επανεκτελέσεις. Οι επανεκτελέσεις είναι ένα πολύ σημαντικό θέμα για τη λαϊκή μουσική μας παράδοση, διότι σε πολύ μεγάλο βαθμό εξαρτάται απ 'αυτές, το αν τα τραγούδια που επανεκτελούνται και η λαϊκή μουσική εν γένει, θα διατηρηθούν στο μέλλον αναλλοίωτα. Σεβόμενοι οι συνεργάτες μου και εγώ, απόλυτα τα κομμάτια αυτά και κινούμενοι σε ένα στενό πλαίσιο που προσδιορίζεται από τον τρόπο που παίχτηκαν και τραγουδήθηκαν, πιστεύω πως τα προστατεύουμε από την προσθήκη ξένων, ανομοιογενών ως προς αυτά εκφραστικών στοιχείων που θα τα αλλοίωναν. Ταυτόχρονα, προσθέτοντας έντονα ο καθένας από εμάς που πήρε μέρος σ' αυτά, το προσωπικό του στοιχείο, τους δώσαμε μια νέα, πιστεύω ενδιαφέρουσα διάσταση.


Θέλω να ευχαριστήσω θερμά, όλους τους συντελεστές του δίσκου.
Βαγγέλης Τρίγκας


Και λίγα λόγια για την παράσταση στο «Χαμάμ» από τον Βαγγέλη Τρίγκα.


Θέλω να ευχαριστήσω όλους εσάς που είστε απόψε εδώ.
Η επιλογή των τραγουδιών της μουσικής παράστασης «Μπουζούκι και λαϊκό τραγούδι» που θα παρακολουθήσετε, έχει γίνει κυρίως, από μια περίοδο πολύ σημαντική για το μπουζούκι και το λαϊκό τραγούδι που προσδιορίζεται χρονικά από το 1950 περίπου ως το 1957. Είναι η περίοδος κατά την οποία ολοκληρώνεται ο τρίτος κύκλος εξέλιξης του οργάνου, αφού έχουν προηγηθεί, ο πρώτος με κυριότερο εκφραστή τον Βαμβακάρη και ο δεύτερος με τον Τσιτσάνη. Ο Χιώτης εκείνη την εποχή δίνει μια άλλη διάσταση στην τεχνική και το ύφος του μπουζουκιού, με πολύ εξελιγμένα τεχνικά στοιχεία, για τα μέχρι τότε δεδομένα και θα έλεγα ανεπιφύλακτα πως καθιστούν το μπουζούκι, ένα ισότιμο ως προς τα άλλα, μουσικό όργανο. Η κατάκτηση πολύ υψηλότερου επιπέδου τεχνικής, εκφράζεται τότε έντονα μέσα από οργανικά για το μπουζούκι κομμάτια και κυρίως μέσα από δεξιοτεχνικές εισαγωγές τραγουδιών, που χαρακτηρίζουν μια ολόκληρη εποχή και αποτελούν μέχρι και σήμερα τη σπουδή του οργάνου. Μαζί με το Χιώτη, μεγάλοι σολίστες του μπουζουκιού, νεότεροί του, όπως ο Γιάννης ο Σταματίου, (ο οποίος έπαιξε εκείνη την εποχή σε πάρα πολλά τραγούδια με τον Καζαντζίδη και τον ευχαριστούμε γιατί απόψε μας τιμά με την παρουσία του εδώ), ο Μπέμπης, ο Τσιμπίδης, ο Τατασόπουλος, ο Ζαμπέτας και ένα πλήθος άλλων, που μέχρι τότε παίζουν όλοι με τρίχορδο (και έχει ιδιαίτερη σημασία αυτό), πραγματικά μας σημαδεύουν με το παίξιμό τους. Πιστεύω πως η δεκαετία του '50, είναι αυτή που πρέπει όλοι όσοι παίζουμε μπουζούκι να γνωρίζουμε, διότι έχουμε πολλά να διδαχθούμε...

www.trigas.gr


 

 

Video

ΤΟ OGDOO.GR ΠΡΟΤΕΙΝΕΙ

Το τραγούδι αλλιώς, στο email σας!

Ενημερωθείτε πρώτοι για τα τελευταία νέα στο χώρο της καλής μουσικής!