Τα 45άρια και η διαδρομή της Ρένας Κουμιώτη στη δισκογραφία

Το «ταξίδι» στην ελληνική δισκογραφία από το 1968 και τα πρώτα της τραγούδια, μέχρι το 2000 και την τελευταία της ηχογράφηση
logo radio
Ogdoo web radio
Live
 
Η Ρένα Κουμιώτη είχε γεννηθεί στη Νέα Ιωνία από γονείς πρόσφυγες στις 3 Μαΐου 1941. Έφυγε από κοντά μας στις 3 Απριλίου 2023. 

Τα φωνητικά της πρότυπα ήταν ο Γρηγόρης Μπιθικώτσης και η Βίκυ Μοσχολιού. Αυτό που δεν έχω καταλάβει ακόμα, είναι γιατί κάποιοι επιμένουν να την κατατάσσουν στους εκπροσώπους του «Νέου Κύματος». Τι σχέση είχε η φωνή και το ρεπερτόριό της με το «Νέο Κύμα»; Ίσως, επειδή ήταν στη Lyra του εμπνευστή του «Νέου Κύματος» Αλέκου Πατσιφά; Θεωρώ πως η Ρένα Κουμιώτη ήταν μια καθαρόαιμη λαϊκή τραγουδίστρια, με φωνή δωρική, βαθιά και «γήινη», που δεν είχε καμία σχέση με «εύθραυστες» φωνές, όπως της Καίτης Χωματά, της Πόπης Αστεριάδη ή της Αρλέτας που διέπρεψαν στο «Νέο Κύμα». Η Κουμιώτη ήταν η «φωνή της διπλανής πόρτας». Επίσης, έχω την αίσθηση, με όλο τον σεβασμό στην προσφορά και το έργο του Αλέκου Πατσιφά και της Lyra, πως η Κουμιώτη, αν και τραγούδησε πολλά σπουδαία τραγούδια στη Lyra, γενικότερα αδικήθηκε. Νομίζω, πως αν ξεκινούσε σε μια εταιρεία σαν την Columbia ή τη Minos, με τους δημιουργούς που είχαν συγκεντρωθεί στα τέλη της δεκαετίας του ’60 στις εταιρείες αυτές, σήμερα θα είχε αφήσει πολλά περισσότερα πίσω της...

Μπήκε στη δισκογραφία το 1968, κάνοντας σεκόντα σε δυο τραγούδια στον Αλέκο Αναστασιάση, ο οποίος ήταν παλιός συμμαθητής της και συνθέτης. Οι στίχοι των τραγουδιών «Κάνε Θεέ μου να χαθώ» και «Πειραιώτισσα» ήταν του Άκου Δασκαλόπουλου και κυκλοφόρησαν στις 17 Ιουλίου 1968 σε δίσκο 45 στροφών από την Odeon. Στην ετικέτα του δίσκου μάλιστα το όνομά της της αναγράφεται ως «Ρένα Κουμιώτου».
02.45aria KOYMIOTI
Στη μπουάτ «Απανεμιά» της Πλάκας που δούλευε εκείνη την εποχή, μετά από προτροπή και επιμονή του Μάνου Λοΐζου, την άκουσε ο Λευτέρης Παπαδόπουλος και της πρότεινε να τραγουδήσει στον θρυλικό «Δρόμο» σε μουσική του Μίμη Πλέσσα και στίχους δικούς του.

Έτσι η Ρένα Κουμιώτη συμμετείχε στον «Δρόμο» δίπλα στον Γιάννη Πουλόπουλο και την Πόπη Αστεριάδη, με το χασάπικο «Δώσε μου το στόμα σου» και το ζεϊμπέκικο «Πρώτη φορά». Οι πωλήσεις του δίσκου ξεπέρασαν τα 1.000.000 αντίτυπα ενώ τα δυο τραγούδια συγκαταλέγονται στις ελάχιστες περιπτώσεις, που οι πρώτες ηχογραφήσεις των τραγουδιστών γίνονται διαχρονικές επιτυχίες. Εκείνα τα χρόνια, τα πρώτα τραγούδια συνήθως πήγαιναν «άπατα».

Ακολούθησαν οι συμμετοχές της σε ξεχωριστούς κύκλους τραγουδιών, αλλά και δεκάδες τραγούδια που κυκλοφόρησαν σε 45άρια. Τραγούδησε κι άλλες δημιουργίες του Μίμη Πλέσσα και του Λευτέρη Παπαδόπουλου και συνεργάστηκε παράλληλα με δημιουργούς όπως (τυχαία η σειρά των ονομάτων), ο Γιώργος Μητσάκης, ο Γιώργος Ζαμπέτας, ο Γιάννης Γλέζος, ο Λίνος Κόκοτος, ο Οδυσσέας Ελύτης, ο Άκος Δασκαλόπουλος, η Σώτια Τσώτου, ο Αργύρης Κουνάδης, ο Βαγγέλης Πιτσιλαδής, ο Βασίλης Κουμπής, ο Θόδωρος Τζίφας, ο Κώστας Βίρβος, ο Γιώργος Καλαμαριώτης, ο Δημήτρης Ιατρόπουλος, ο Γιώργος Κοντογιώργος, ο Γιώργος Κριμιζάκης, ο Κώστας Κινδύνης, ο Αλέκος Καγιάντας, ο Αργύρης Βεργόπουλος, ο Χάρης Λυμπερόπουλος και άλλοι.

Εκείνη την εποχή έδωσε το «παρών» σε αρκετές ταινίες του ελληνικού κινηματογράφου, ενώ μέχρι το 1974, εκτός του «Δρόμου», συμμετείχε, πάντα στη Lyra, σε κύκλους τραγουδιών όπως «Οι Ώρες» του Λίνου Κόκοτου, «Γύφτισσα μέρα» των Γιώργου Κοντογιώργου – Άκου Δασκαλόπουλου, «Μέρες του καλοκαιριού» των Μίμη Πλέσσα – Λευτέρη Παπαδόπουλου, «Γειτονές Αθήνα – Θεσσαλονίκη» των Θόδωρου Τζίφα – Κώστα Κινδύνη, «12 μήνες» των Βασίλη Κουμπή – Λευτέρη Παπαδόπουλου, «Το θαλασσινό τριφύλλι» των Λίνου Κόκοτου – Οδυσσέα Ελύτη, «Τα κίτρινα ρολόγια» του Βαγγέλη Πιτσιλαδή, «Μονά ζυγά» των Γιώργου Μητσάκη – Γιώργου Καλαμαριώτη, «Θάλασσα πικροθάλασσα» 
των Μίμη Πλέσσα – Κώστα Βίρβου, «Παράθυρο στη θάλασσα» των Γιώργου Κοντογιώργου – Γιάννη Κακουλίδη, «Ρόδα είναι και γυρίζει» των Αργύρη Κουνάδη και Γιώργου Καλαμαριώτη και «Μίλα μου για τη λευτεριά» των Μίμη Πλέσσα – Λευτέρη Παπαδόπουλου, ενώ εκδόθηκαν και τρία προσωπικά της lp, με τραγούδια που είχαν ήδη κυκλοφορήσει στα 45άρια ή στους μεγάλους δίσκους που συμμετείχε.

Το 1976 η Ρένα Κουμιώτη, στην Polygram πλέον, «σήκωσε» το μεγαλύτερο ερμηνευτικό «βάρος» στον ιδιαίτερο δίσκο «Στο δρόμο για το Τσιμενλί», σε μουσική του Γρηγόρη Σουρμαΐδη και στίχους του Γιώργου Καλαμαριώτη, ο οποίος ήταν αφιερωμένος στο δράμα της Γενοκτονίας των Ποντίων.

Δυο χρόνια μετά κυκλοφόρησε και πάλι από την Polygram ένας δίσκος με τίτλο το όνομά της με έντεκα καινούργια τραγούδια δημιουργών όπως ο Μίμης Πλέσσας, ο Κώστας Βίρβος, ο Τάκης Μουσαφίρης, ο Δημήτρης Μηλιός, η Σοφία Φίλντιση και η Πόπη Πασβάντη και την «Καλαμαριά» από τον «Δρόμο για το Τσιμενλί» (το δικό μου αγαπημένο από τα τραγούδια της, μαζί με το «Αγαπιόμασταν Χριστέ μου αγαπιόμασταν» των Γιώργου Κριμιζάκη – Σώτιας Τσώτου).

Ο τελευταίος προσωπικός της δίσκος κυκλοφόρησε το 1980 από την Intersound με τίτλο «Τα δικά μου τραγούδια», με δέκα τραγούδια σε μουσική Μίμη Πλέσσα, Θανάση Πολυκανδριώτη, Λυκούργου Μαρκέα και Μιχάλη Καρρά και στίχους Θάνου Σοφού, Κώστα Κινδύνη, Φίλιππου Νικολάου, Κώστα Νίτσου, Κυριάκου Ντούμου, Γιώργου Κανελλόπουλου και Ντίνας Μαρκοπούλου (ψευδώυμο, ενδεχομένως, του Γιάννη Πάριου). Ήδη και δεδομένης της απουσίας της στον Καναδά, από τα μέσα της δεκαετίας του ’70, η Ρένα Κουμιώτη είχε περάσει στα «αζήτητα» της ελληνικής δισκογραφίας.

Επιστρέφοντας το 1983 στην Ελλάδα, εμφανίσθηκε και πάλι με τον Γιάννη Πουλόπουλο στον «Ζυγό»», με τον Γιώργο Ζαμπέτα και τη Μαίρη Λίντα στα «Ηλιοβασιλέματα» και με τον Σταμάτη Κόκοτα στ' «Αστέρια». Από τότε η παρουσία της τόσο στη δισκογραφία, όσο και σε ζωντανές εμφανίσεις, ήταν επιλεκτικότερη και, κυρίως, σε καλοκαιρινές συναυλίες και σε μουσικές σκηνές.

Η τελευταία της ηχογράφηση για τη δισκογραφία πραγματοποιήθηκε το 2000 και ήταν ένα ντουέτο με τη Λένα Αλκαίου στο περίφημο «Καράβι» των Γιώργου Ζαμπέτα – Χαράλαμπου Βασιλειάδη – Νίκου Βελιώτη, που συμπεριλήφθηκε στο cd της Αλκαίου «Στου Παραδείσου τα μπουζούκια», που περιλάμβανε επανεκτελέσεις επιτυχιών της δεκαετίας του ’60.

Όσον αφορά τους δίσκους 45 στροφών που κυκλοφόρησαν από το 1968, μέχρι το 1974, σε αυτούς υπήρχαν τραγούδια που εκδόθηκαν αποκλειστικά στα 45άρια ή προέρχονταν από τις συμμετοχές της στους δίσκους των δημιουργών, όπως ο «Δρόμος» κλπ.

Δυο χαρακτηριστικά των μικρών δίσκων είναι πως σε όλα τα 45άρια και στις δυο πλευρές υπάρχει τραγούδι με την Ρένα Κουμιώτη, στη συντριπτική πλειοψηφία των τραγουδιών δεν ακούγεται δεύτερη φωνή, ενώ όπου υπάρχει, τραγουδά, μάλλον, η ίδια. Σε κανένα δίσκο πάντως δεν αναγράφεται δεύτερη φωνή...

Τραγούδια από τις 45 στροφές

1) α) Κάνε Θεέ μου να χαθώ (Αλέκος Αναστασιάδης – Άκος Δασκαλόπουλος) Αλέκος Αναστασιάδης – Ρένα Κουμιώτη
β) Πειραιώτισσα (Αλέκος Αναστασιάδης – Άκος Δασκαλόπουλος) Αλέκος Αναστασιάδης – Ρένα Κουμιώτη (ODEON DSOG-3228, 1968)

2) α) Είναι το παιδί πιωμένο (Γιάννης Γλέζος – Λευτέρης Παπαδόπουλος)
β) Θυμήσου κάποια δειλινά (Γιάννης Γλέζος – Λευτέρης Παπαδόπουλος) (LYRA LS-1316, 1969)
3) α) Έλα να σβήσεις τη φωτιά (Μίμης Πλέσσας – Άκος Δασκαλόπουλος)
β) Το καινούργιο μου φεγγάρι (Μίμης Πλέσσας – Άκος Δασκαλόπουλος) (LYRA LS-1327, 1969)
4) α) Δρόμους περπάτησα πολλούς (Κώστας Σεϊτανίδης – Κώστας Κωτούλας)
β) Σβήνει ο ήλιος (Κώστας Σεϊτανίδης – Δημήτρης Βλάχος) (LYRA LS-1333, 1970)

5) α) Κοιμάσαι στο γιαλό (Λίνος Κόκοτος – Άκος Δασκαλόπουλος)
β) Κόρη του γιαλού (Λίνος Κόκοτος – Αργύρης Βεργόπουλος) (LYRA LS-1336, 1970)
6) α) Φόβος (Ανδρέας Χατζηαποστόλου – Μίμης Γαρυφάλλου)
β) Μείνε (Ανδρέας Χατζηαποστόλου – Ζωή Μιχαηλίδου) (LYRA LS-1343, 1970)
7) α) Μη με ξεχνάς (Λυκούργος Μαρκέας – Σώτια Τσώτου)
β) Κόσμος έρχεται και πάει (Λυκούργος Μαρκέας – Σώτια Τσώτου) (LYRA LS-1346, 1970)
8) α)Σταμάτησε του ρολογιού τους δείκτες (Μίμης Πλέσσας – Λευτέρης Παπαδόπουλος)

β) Το γλυκό τ’αηδόνι (Μίμης Πλέσσας – Λευτέρης Παπαδόπουλος) (LYRA LS-1348 & Politis 1348 LS, Αυστραλίας, 1970)
9) α)Μην τυραννιέσαι μάτια μου (Μίμης Πλέσσας – Λευτέρης Παπαδόπουλος)
β) Το κερί μου έλιωσε (Μίμης Πλέσσας – Άννυ Σακελάριου) (LYRA LS-1357, 1970)

10) α)Δώσε μου το στόμα σου (Μίμης Πλέσσας – Λευτέρης Παπαδόπουλος)
β) Πρώτη φορά (Μίμης Πλέσσας – Λευτέρης Παπαδόπουλος) (LYRA LS-1362, 1971)
11) α)Έμπλεξες Κώστα έμπλεξες (Θεόδωρος Τζίφας – Κώστας Κινδύνης)

β) β)Κυρ Ασπασία (Θεόδωρος Τζίφας – Κώστας Κινδύνης) (LYRA LS-1365, 1971)
12) α)Πεθαίνει τ’όνειρό μας (Χάρης Λυμπερόπουλος – Μ.Παγίδας)
β) Ψεύτρα ζωή (Χάρης Λυμπερόπουλος – Μ.Παγίδας) (LYRA LS-1369, 1971)
13) α) Αλίμονο σε μένα (Μίμης Πλέσσας – Λευτέρης Παπαδόπουλος)
β) Το γλυκό τ’αηδόνι (Μίμης Πλέσσας – Λευτέρης Παπαδόπουλος) (LYRA LS-1373, 1971)
14) α) Αλίμονο σε μένα (Μίμης Πλέσσας – Λευτέρης Παπαδόπουλος)
β) Ντουνιά πικρέ (Θόδωρος Τζίφας- Δημήτρης Ιατρόπουλος) (LYRA LS-1373, 1971)
15) α) Ένα καράβι (Μίμης Πλέσσας – Λευτέρης Παπαδόπουλος)
β) Τα χέρια του μισάνοιξε (Μίμης Πλέσσας – Λευτέρης Παπαδόπουλος) (LYRA LS-1375, 1971)
16) α) Άγιε Δημήτρη μου (Θεόδωρος Τζίφας – Κώστας Κινδύνης)
β) Απ’το Ντεπό ξεκίνησα (Θεόδωρος Τζίφας – Κώστας Κινδύνης) (LYRA LS-1381, 1971)
17) α) Ένα φιλί αμάραντο (Γιώργος Κοντογιώργος – Άκος Δασκαλόπουλος)
β) Σκύψε φεγγαράκι (Γιώργος Κοντογιώργος – Άκος Δασκαλόπουλος) (LYRA LS-1382, 1971)
18) α) Αγόρι της φτωχειάς αυλής (Γιώργος Μητσάκης)

β) Μια πέτρα κύλησε (Γιώργος Μητσάκης) (LYRA LS-1393, 1971)

19) α) Σου το πήραν το μικράκι (Βαγγέλης Πιτσιλαδής – Δημήτρης Ιατρόπουλος)
β) Φωτιά στα τρένα (Βαγγέλης Πιτσιλαδής – Δημήτρης Ιατρόπουλος) (LYRA LS-1396, 1972)
20) α) Χαλάλι σου παλιόπαιδο (Χάρης Λυμπερόπουλος – Τάσος Πετρής)
β) Χλωμό παιδί της καταχνιάς (Χάρης Λυμπερόπουλος – Διονύσης Τζεφρώνης) (LYRA LS-1397, 1972)
21) α)Με το μαντήλι που κρατώ (Θεόδωρος Τζίφας – Ανδρέας Ζαχαρόπουλος)
β) Πλήρωσα πολλά ως τώρα (Θεόδωρος Τζίφας – Ανδρέας Ζαχαρόπουλος) (LYRA LS-1400, 1972)
22) α) Ζωή να σε χαρώ (Μίμης Πλέσσας – Άκος Δασκαλόπουλος)
β) Στο πουκάμισό σου (Μίμης Πλέσσας – Άκος Δασκαλόπουλος) (LYRA LS-1401, 1972) (LYRA LS-1400, 1972)
23) α) Απόψε νύχτωσε νωρίς (Γιώργος Γεωργιάδης – Γιώργος Σαράντης)
β) Ας πούμε (Γιώργος Γεωργιάδης – Δημήτρης Κωσταλένος) (LYRA LS-1405, 1972)
24) α) Δεν ήταν συνήθειά μου (Γιώργος Κριμιζάκης – Πυθαγόρας)
β) Της νύχτας μουσαφίρης (Γιώργος Κριμιζάκης – Πυθαγόρας) (LYRA LS-1406, 1972)
25) α)Αφήστε το να κοιμηθεί (Φλεβάρης) (Βασίλης Κουμπής – Λευτέρης Παπαδόπουλος)
β) Είχα γράμμα του (Μάρτης) (Βασίλης Κουμπής – Λευτέρης Παπαδόπουλος) (LYRA LS-1407, 1973)
26) α) Ο καναπές (Γιώργος Ζαμπέτας – Αλέκος Καγιάντας)

β) Ο Μιστόκλης (Γιώργος Ζαμπέτας – Νίκος Μπακογιάννης) (LYRA LS-1417, 1973)

27) α) Αγαπιόμασταν (Γιώργος Κριμιζάκης – Σώτια Τσώτου)

β) Γιώργης – Άη Γιώργης (Γιώργος Κριμιζάκης – Σώτια Τσώτου) (LYRA LS-1421, 1973)
28) α) Αυτό δεν ήτανε φιλί (Μίμης Πλέσσας – Άκος Δασκαλόπουλος)
β) Αφέντη μου λεβέντη μου (Μίμης Πλέσσας – Άκος Δασκαλόπουλος) (LYRA LS-1423, 1973)
29) α) Μέθυσα και τρέχω (Γιώργος Κοντογιώργος – Άκος Δασκαλόπουλος)
β) Το καινούργιο μου φεγγάρι (Μίμης Πλέσσας – Άκος Δασκαλόπουλος) (RTB / Radio televizije Beograd – S 53609, Γιουγκοσλαβία)

-Στη gallery μπορείτε να περιηγηθείτε στις ετικέτες των μικρών δίσκων.

ΤΟ OGDOO.GR ΠΡΟΤΕΙΝΕΙ

Το τραγούδι αλλιώς, στο email σας!

Ενημερωθείτε πρώτοι για τα τελευταία νέα στο χώρο της καλής μουσικής!