Θύμιος Παπαδόπουλος: «Με έναν μαγικό τρόπο ο Θάνος Μικρούτσικος είναι ακόμα παρών στη σκηνή»

Ο βιρτουόζος σαξοφωνίστας, κλαρινετίστας και φλαουτίστας μιλά για τον μεγάλο συνθέτη
logo radio
Ogdoo web radio
Live
 
Προς το τέλος του μήνα θα πραγματοποιηθούν τρεις συναυλίες με περιεχόμενο διαφορετικούς κύκλων τραγουδιών του Θάνου Μικρούτσικου ή αποσπάσματα τους που θα ερμηνευθούν και θα αποδοθούν με εξίσου πολύ διαφορετικούς τρόπους. Ο Θύμιος Παπαδόπουλος, βιρτουόζος σαξοφωνίστας, κλαρινετίστας και φλαουτίστας, καταξιωμένος ενορχηστρωτής και παραγωγός πάρα πολλών δίσκων και επίσης κυριολεκτικά «δεξί χέρι» του Θάνου Μικρούτσικου επί πολλά χρόνια και – σύμφωνα με τη θέληση του ιδίου – μουσικός υπεύθυνος για το σύνολο του έργου του συνθέτη μετά τον θάνατο του είναι ο πλέον αρμόδιος να μιλήσει για αυτές. Για τις διαφορές τους αλλά και για το πως όλες εντάσσονται στο ενιαίο μουσικό όραμα του Θάνου που έφυγε τόσο νωρίς…

Συνδέει κάτι αυτές τις τρεις συναυλίες εκτός φυσικά από το ότι και όλες περιλαμβάνουν αποκλειστικά έργα του Θάνου Μικρούτσικου;

Ο Θάνος Μικρούτσικος υπήρξε ένας εξαιρετικά δημιουργικός, πολυγραφότατος συνθέτης. Κινήθηκε, βάζοντας πάντοτε την προσωπική του σφραγίδα, σε πολλά μουσικά τοπία. Αυτό προσωπικά με γοητεύει και υπήρξε για εμένα ένα θεμελιώδες κίνητρο για να επιδιώκω τη συνεργασία μου μαζί του.

Ήταν επίσης, μεταξύ των άλλων, συνθέτης πολύ αγαπημένων, εξαιρετικά δημοφιλών τραγουδιών. Αυτή η δραστηριότητά του είναι από τις πιο αξιόλογες, τείνει όμως, στην «τραγουδοκεντρική» εποχή μας, κάπως να επισκιάζει το πολύ ενδιαφέρον έργο του Θάνου σα συνθέτη για παράδειγμα σύγχρονης ή σκηνικής μουσικής και την αισθητική χειρονομία του. Για να την κατανοήσουμε δεν πρέπει να αγνοήσουμε μία σημαντικότατη παράμετρο, ότι δεν θεωρούσε κανένα από τα ιδιώματα με τα οποία» ασχολήθηκε περισσότερο «σοβαρό|| από τα άλλα και επίσης ότι ήταν λάτρης του πειραματισμού και της ενσωμάτωσης καινούριων ιδεών στο έργο του. Πιστεύω ότι και οι τρεις συναυλίες αποτυπώνουν αυτή την τάση του: Αγαπημένα τραγούδια του που όλοι βάλαμε στα χείλη μας παρουσιάζονται με νέο ένδυμα, πάντα όμως στο πνεύμα του.

Η πιο «παράδοξη» από τις τρεις συναυλίες είναι η πρώτη, όχι μόνο και τόσο επειδή η Μαρία Παπαγεωργίου δεν ανήκε στον κύκλο των σταθερών ερμηνευτών/ιών του Θάνου αλλά κυρίως γιατί – όπως αντιλαμβάνομαι – θα είναι μόνη της στη σκηνή. Πώς προέκυψαν λοιπόν τα «17 Ταπεινά Ρέκβιεμ Για Το Μέλλον» και τι γνωρίζεις για αυτά;

Η Μαρία Παπαγεωργίου είναι μια πολύ σημαντική παρουσία στο χώρο του σύγχρονου τραγουδιού. Εκτός από τις αναμφισβήτητες ερμηνευτικές ικανότητές της φέρνει στο χώρο μοα πολύ ενδιαφέρουσα μουσική ματιά και μια νέα, καλοδουλεμένα προσωπική, στάση. Εχει ερμηνεύσει στο παρελθόν τραγούδια του συνθέτη, είμαι υπερήφανος που έχω συνεργαστεί μαζί της ζώντας μια «μουσικότατη «εμπειρία. Η ίδια επέλεξε τα τραγούδια και αφιέρωσε πολύ χρόνο και ενέργεια στο να «παντρέψει» το προσωπικό της ύφος με την περίπλοκη μουσικότητα του συνθέτη.

Έστω και σε πρόβες θα έχεις ακούσει υποθέτω την Μαρία Παπαγεωργίου να ερμηνεύει τραγούδα του Θάνου, γνωρίζοντας λοιπόν τόσο καλά την συνολική μουσική θεώρηση του νομίζεις ότι η φωνή και συνολικά η ερμηνεία της θα του ταίριαζε, ίσως και να τον ενέπνεε;

Ναι, ακράδαντα πιστεύω ότι η αγαπημένη ερμηνεύτρια θα δώσει στο κοινό μια νέα, πολύ ενδιαφέρουσα ερμηνεία των τραγουδιών του. Το ξέρω πολύ πριν τις πρόβες διαπιστώνοντας τη βαθιά ενασχόλησή και τον σεβασμό της προς το έργο του συνθέτη.

Η δεύτερη συναυλία, «Τα μπλουζ του Θάνου», έχει πραγματοποιηθεί και στο παρελθόν και σε αυτήν σαφώς έχεις τον πρώτο λόγο. Καταρχάς νομίζω ότι δεν είναι συμπτωματική η ενορχηστρωτική επιλογή σου με δύο σαξοφωνίστες, εσένα και τον David Lynch, κάτι που αν θυμάμαι καλά ο Θάνος δεν είχε κάνει ποτέ, έτσι δεν είναι; Ηταν η ίδια η φύση αυτής της πλευράς του έργου του Θάνου που σε ώθησε σε αυτήν ή ήθελες να προσδώσεις μια συγκεκριμένη ατμόσφαιρα;

Το ακριβώς αντίθετο! Όταν πρωτοσυζητούσαμε με την οικογένεια του συνθέτη για αυτήν την προοπτική ανάφερα αυτά ακριβώς τα ονόματα μουσικών και τους είμαι ευγνώμων που δέχτηκαν! Για λόγους ιστορικούς, στο δικό μου μυαλό πρόκειται για αναβίωση μιας παλαιάς πρωτοβουλίας του Θάνου Μικρούτσικου. Αγαπούσε τη σύγχρονη jazz και εκτελέσεις γνωστών του τραγουδιών στο πλαίσιο αυτού του ιδιώματος έγιναν κατά κόρον στη δεκαετία του ‘80. Πολλές ενσωματώθηκαν στον δίσκο «Οι Γραμμές των Οριζόντων» αλλά και σε επόμενους. Εγώ και ο David Lynch παίζαμε μαζί σε πολλές τέτοιες συναυλίες του συνθέτη που πολλές φορές, εκτός από πιανίστας, αναλάμβανε και την ερμηνεία. O David μάλιστα είναι παλαιότερος από εμένα στις συνεργασίες αυτές! Είναι ένας εκπληκτικός εκπρόσωπος του σύγχρονου σαξόφωνου, «ζηλεύω» τον ήχο και την αυτοσχεδιαστική δεινότητά του, είμαι υπερήφανος όταν παίζω μαζί του. Αλλά και οι Γιώτης Κιουρτσόγλου, Μάξιμος Δράκος και Καλλίστρατος Δρακόπουλος έχουν μακρά ιστορία συνεργασίας με το Θάνο Μικρούτσικο σε τέτοιες εκτελέσεις κομματιών του και είναι «κολώνες» της σύγχρονης εναλλακτικής μουσικής σκηνής και πολύτιμοι συνεργάτες μας.

Εκτός βέβαια από πολλά τραγούδια από τους δύο κύκλους Καββαδία ποια είναι ενδεικτικά κάποια από τα υπόλοιπα που περιλαμβάνει αυτή η συναυλία;

Αν και τέτοιες συναυλίες «οφείλουν» πάντα να κρύβουν εκπλήξεις, θα αναφέρω το «Επέστρεφε», μελοποίηση του ποιήματος του Κ. Π. Καβάφη και τραγούδια από την δισκογραφία του Χρήστου Θηβαίου όπως τα «Ο Άμλετ Της Σελήνης» και «Δεν Είμαι Άλλος».

THYMIOS_SMILING_FLUTIST.jpg

Θεωρείς ότι από όλους και όλες τους/τις ερμηνευτές/ιες του Θάνου ο Χρήστος Θηβαίος μπορεί να εκφράσει καλύτερα την blues – και jazz θα έλεγα – πλευρά του;

Ίσως να μην είναι ευρύτερα γνωστό όμως ο Χρήστος Θηβαίος δεν είναι μόνον ο τραγουδοποιός και ερμηνευτής που έχουμε αγαπήσει. Έχει εντρυφήσει στα ιδιώματα αυτά και είναι ικανότατος αυτοσχεδιαστής. Υπήρξε μόνιμος συνεργάτης και «συνομιλητής» του συνθέτη και βαθύς γνώστης του έργου του. Είναι αυτονόητη η θέση του αυτή και εμείς τυχεροί που τον έχουμε μαζί μας, και ταυτόχρονα «πλήρεις».

Το «Τους Προβολείς Σβήσε» έχει βέβαια ήδη παρουσιαστεί σε μιαν υπέροχη παράσταση στο Ηρώδειο. Ποιες διαφορές θα έχει στο Μέγαρο εκτός από την προσθήκη των κειμένων που θα διαβάζει ενδιάμεσα η ηθοποιός Ρένια Λουιζίδου;

Πρέπει να διευκρινίσω ότι η παράσταση αυτή έχει στηθεί από την αρχή της έτσι με την πολύτιμη συμβολή της οικογένειας του συνθέτη και κυρίως της συζύγου του Μαρίας Παπαγιάννη. Την αντιμετωπίζουμε σαν ένα ολοκληρωμένο, ενιαίο έργο με αρχή, μέση και τέλος και με τα κείμενα ενσωματωμένα και όχι σαν «συμπίλημα» τραγουδιών. Επιχειρεί να ανοίξει το θέμα της σκηνικής μουσικής του Θάνου Μικρούτσικου και όχι να το κλείσει. Θα την επαναλάβουμε λοιπόν όπως σχεδιάστηκε…

Οφείλω να πω πως ενώ η συμμετοχή του Φοίβου Δεληβοριά με είχε ξαφνιάσει όταν ανακοινώθηκε η συναυλία στο Ηρώδειο παρακολουθώντας την παραδέχθηκα ότι όχι μόνον ήταν απολύτως κατάλληλη αλλά και ταίριαζε πάρα πολύ με το συγκεκριμένο πλαίσιο και συντελεστές. Τι σε έκανε να επιλέξεις τον εξαίρετο μεν Φοίβο που όμως μέχρι τότε δεν μπορούσαμε ούτε να τον φανταστούμε να ερμηνεύει τραγούδια του Θάνου;

Δεν είναι απλά μια προσωπική μου επιλογή ο Φοίβος Δεληβοριάς, ήταν ομόφωνη απόφαση της ομάδας που σχεδίασε αυτήν την παράσταση. Προσωπικά είμαι υπερήφανος που συνεργάστηκα με το Φοίβο «εξ απαλών ονύχων» θεωρώντας τον μια σύγχρονη, ρηξικέλευθη και σημαντικότατη παρουσία στο σύγχρονο μουσικό στερέωμα. Η έντονη σκηνικότητα που χαρακτηρίζει την παρουσία του και η βαθιά του γνώση του σύγχρονου ελληνικού τραγουδιού (και όχι μόνο…), είναι ανεκτίμητη συνεισφορά στην παράσταση.

Η σχέση του Θάνου με το θέατρο ήταν από νωρίς βιωματική και βαθιά. Θα έλεγες ότι υπήρχαν διαφορές όταν συνέθετε τραγούδια και μουσική για το θέατρο σε σχέση με τα υπόλοιπα τραγούδια που έγραφε, είτε μελοποιώντας ποίηση είτε σύγχρονους/ες του στιχουργούς;

Είναι ακριβώς έτσι, χαίρομαι που το εντοπίζεις. Ομως, το επαναλαμβάνω, για τον Θάνο, έναν λάτρη του θεάτρου, δεν υπήρχε «σοβαρότερη» και «ελαφρότερη» μουσική. Ο συνθέτης οφείλει να αντιμετωπίζει κάθε έργο με την ίδια έμπνευση και προσοχή λαμβάνοντας υπόψη τις ιδιαιτερότητες του εκάστοτε εγχειρήματος που είναι μπροστά του.

Υποθέτω ότι αυτές είναι οι τελευταίες συναυλίες με έργα του Θάνου για την εφετινή χρονιά. Προγραμματίζετε κάτι για το ’24 για το οποίο μπορείς ήδη να μιλήσεις;

Το ότι διαρκώς συζητάμε γύρω από τις πτυχές του πραγματικά ατέλειωτου έργου είναι κάτι που μπορώ να επιβεβαιώσω. Δεν έχω ακόμα κάτι ανακοινώσιμο όμως είμαι βέβαιος ότι σύντομα θα προκύψουν νέα πράγματα...

Από δισκογραφικής πλευράς θα υπάρξει προσεχώς κάτι, με ανέκδοτα ή μη έργα του Θάνου;

Θα απαντήσω και πάλι «νεφελωδώς», λυπάμαι. Υπάρχουν όντως έργα και ηχογραφήσεις που αξίζει να κυκλοφορήσουν αλλά θα το δούμε σιγά σιγά.

Και μια προσωπική ερώτηση για το τέλος. Σχεδόν τέσσερα χρόνια πια μετά τον τόσο πρόωρο θάνατο του και έχοντας τα παίξει τόσες φορές αισθάνεσαι το ίδιο όταν ξαναπαίζεις τα τραγούδια του χωρίς εκείνος να παρών στη σκηνή;

Ο Θάνος Μικρούτσικος δεν ήταν μόνο συνθέτης, ήταν και ανεπανάληπτος εκτελεστής επί σκηνής. Αυτό θα μου λείπει πάντα και δεν αναπληρώνεται. Όμως παράδοξα και με ένα σχεδόν «μεταφυσικό» τρόπο φρόντισε να είναι απτή η παρουσία του κάθε φορά που το έργο του επικοινωνεί με το κοινό.

Αντί επιλόγου ένα βίντεο αρχείου όπου ο Θύμιος Παπαδόπουλος με τους ίδιους μουσικούς που θα το παίξουν και τώρα και με τον Θάνο Μικρούτσικο στην ερμηνεία και το πιάνο, άπαντες πολύ νεότεροι, παίζουν εκπληκτικά το «Kwro Sivo»



Info:

Παρασκευή 24 Νοεμβρίου «17 Ταπεινά Ρέκβιεμ για το Μέλλον» με την Μαρία Παπαγεωργίου, Δημοτικό Μουσικό Θέατρο Ολυμπιά/«Μαρία Κάλλας»

Σάββατο 25 Νοεμβρίου «Τα μπλουζ του Θάνου» σε ερμηνεία Χρήστου Θηβαίου που θα τον συνοδεύσει πενταμελές σύνολο (δύο σαξόφωνο, πιάνο, μπάσο και ντραμς) εξαίρετων σολίστ, Δημοτικό Μουσικό Θέατρο Ολυμπιά/«Μαρία Κάλλας»

Πέμπτη 30 Νοεμβρίου «Τους προβολείς στήσε» με τους Χρήστο Θηβαίο, Φοίβο Δεληβοριά, Κώστα Θωμαΐδη, την Ρίτα Αντωνοπούλου και την ηθοποιό Ρένια Λουιζίδου να διαβάζει τα εμβόλιμα κείμενα, Μέγαρο Μουσικής Αθηνών

ΤΟ OGDOO.GR ΠΡΟΤΕΙΝΕΙ

Το τραγούδι αλλιώς, στο email σας!

Ενημερωθείτε πρώτοι για τα τελευταία νέα στο χώρο της καλής μουσικής!