Μουσικοθεατρικό αναλόγιο: Νένα Βενετσάνου, Τίνα Μαλικούρτη, Βασίλης Βλάχος

Παρασκευή 22 και Σάββατο 23 Ιουλίου στο Αρχαιολογικό Μουσείο Θηβών
logo radio
Ogdoo web radio
Live
 
Στο πλαίσιο των εκδηλώσεων του ΥΠ.ΠΟ.Α. «Όλη η Ελλάδα ένας Πολιτισμός», το Αρχαιολογικό Μουσείο Θηβών υποδέχεται στον αύλειο χώρο του μία μοναδική και εξαιρετικού ενδιαφέροντος μουσική παράσταση που ετοίμασε η Νένα Βενετσάνου, σε συνεργασία με την κλασική πιανίστα Τίνα Μαλικούτη, η οποία και ερμηνεύει έργα για πιάνο του Μεγάλου Συνθέτη Μανώλη Καλομοίρη.

Θεμελιωτής της Ελληνικής Μουσικής ο ΜΑΝΩΛΗΣ ΚΑΛΟΜΟΙΡΗΣ, που γεννήθηκε στη Σμύρνη και σπούδασε στην Πόλη και «εις τας Ευρώπας», εκτός από τα μουσικά έργα του άφησε και μια σεμνή αυτοβιογραφία, με φόντο τη Μικρά Ασία. Εκεί βασίστηκε η Νένα Βενετσάνου και διάλεξε αποσπάσματα για να αφηγηθεί την περιπέτεια της ζωής του, τη βαθιά του φιλία με τον ΚΩΣΤΗ ΠΑΛΑΜΑ, καθώς και αποσπάσματα από τον πολυσήμαντο «Δωδεκάλογο του Γύφτου» που ερμηνεύει ο ηθοποιός Βασίλης Βλάχος.

“Για τα Ελληνόπουλα”, “Πατινάδα”, “Ανατολική Ζωγραφιά”, “Νυχτιάτικο”, “Πέντε Πρελούδια για πιάνο”, “Μπαλάντα αρ.2.” είναι τα έργα του Καλομοίρη που ερμηνεύει η Τίνα Μαλικούτη στο πιάνο. Με αυτή την ζεύξη της μουσικής και του λόγου, αποκαλύπτεται από πού πηγάζει η θεϊκή μουσική και η τεράστια εκπαιδευτική προσφορά του Μανώλη Καλομοίρη, από τον θάνατο του οποίου συμπληρώνονται φέτος εξήντα χρόνια.

Η αυτοβιογραφική αφήγηση του Μανώλη Καλομοίρη εμπλουτίζεται και με προβολή οπτικού υλικού, το οποίο έχουν επιμεληθεί η Τίνα Μαλικούτη και η Μυρτώ Οικονομίδου.

Με αφορμή την επέτειο μνήμης των εκατό χρόνων από την Μικρασιατική Καταστροφή, θυμόμαστε και τιμούμε δύο δημιουργούς που άνοιξαν «την Καρδιά και το Νου» της Νέο-Ελληνικής Ψυχής, πετώντας με τα φτερά τα μεγάλα της Τέχνης σε δυσθεώρητα καλλιτεχνικά ύψη και σε πολυτάραχους καιρούς έγιναν οι Αθάνατοι και Ωραίοι του γένους τους.

Μανώλης Καλομοίρης – Κωστής Παλαμάς

Οι δύο δημιουργοί συνδέονται εκτός από φιλία και με τις κοινές θεωρήσεις και τους προβληματισμούς τους για τις προοπτικές της νεοελληνικής τέχνης. Έχοντας ανδρωθεί στην εποχή των μεγάλων συμβολισμών, των αισθητικών αναζητήσεων για την ελληνικότητα και της ανάγκης για την εδραίωση μιας ισχυρής εθνικής συνείδησης, ασπάζονται την αντίληψη για την καλλιτεχνική συνέχεια του παρελθόντος με το παρόν και συστρατεύονται καλλιτεχνικά προς την κατεύθυνση του συγκερασμού των τότε νεωτερικών δυτικών προτύπων με τον Ελληνικό Πολιτισμό. Η σταθερή αξία τους είναι ο Δημοτικισμός, ο οποίος διαδραμάτισε δομικό ρόλο για την αρραγή σχέση τους -μια σχέση «Της Καρδιάς και του Νου».

Η Καρδιά και ο Νους της Νεοελληνικής ψυχής
Γράφει η Νέλλη Σταύρου



Στο πλαίσιο των εκδηλώσεων του προγράμματος «Όλη η Ελλάδα ένας Πολιτισμός 2022» του Υπουργείου Πολιτισμού και Αθλητισμού, το Αρχαιολογικό Μουσείο Θηβών στις 22 και 23 Ιουλίου 2022, υποδέχεται στον αύλειο χώρο του μία εξαιρετικού ενδιαφέροντος μουσική παράσταση που ετοίμασε η Νένα Βενετσάνου, σε συνεργασία με την κλασική πιανίστα Τίνα Μαλικούτη, η οποία και ερμηνεύει έργα για πιάνο του Μεγάλου Συνθέτη Μανώλη Καλομοίρη.

Η ποίηση του Κωστή Παλαμά συναντά τα μουσικά έργα του Μανώλη Καλομοίρη με τρόπο μοναδικό. Μέσα στα 70 λεπτά που διαρκεί η παράσταση, το κοινό έχει την ευκαιρία μέσα να ανακαλύψει τις ιδέες και τις αξίες που ένωναν τους δύο σημαντικούς δημιουργούς.

Θεμελιωτής της Ελληνικής Μουσικής ο Μανώλης Καλομοίρης, που γεννήθηκε στη Σμύρνη και σπούδασε στην Πόλη και «εις τας Ευρώπας», εκτός από τα μουσικά έργα του άφησε και μια σεμνή αυτοβιογραφία, με φόντο τη Μικρά Ασία. Εκεί βασίστηκε η Νένα Βενετσάνου και διάλεξε αποσπάσματα για να αφηγηθεί την περιπέτεια της ζωής του, τη βαθιά του φιλία με τον Κωστή Παλαμά, καθώς και αποσπάσματα από τον πολυσήμαντο «Δωδεκάλογο του Γύφτου» που ερμηνεύει ο ηθοποιός Βασίλης Βλάχος.

Μανώλης Καλομοίρης – Κωστής Παλαμάς
Οι δύο δημιουργοί συνδέονται εκτός από φιλία και με τις κοινές θεωρήσεις και τους προβληματισμούς τους για τις προοπτικές της νεοελληνικής τέχνης. Έχοντας ανδρωθεί στην εποχή των μεγάλων συμβολισμών, των αισθητικών αναζητήσεων για την ελληνικότητα και της ανάγκης για την εδραίωση μιας ισχυρής εθνικής συνείδησης, ασπάζονται την αντίληψη για την καλλιτεχνική συνέχεια του παρελθόντος με το παρόν και συστρατεύονται καλλιτεχνικά προς την κατεύθυνση του συγκερασμού των τότε νεωτερικών δυτικών προτύπων με τον Ελληνικό Πολιτισμό. Η σταθερή αξία τους είναι ο Δημοτικισμός, ο οποίος διαδραμάτισε δομικό ρόλο για την αρραγή σχέση τους -μια σχέση «Της Καρδιάς και του Νου».

Η Νένα Βενετσάνου σχολιάζει για το μουσικο-θεατρικό αναλόγιο «Φροντίδα μας είναι το να συνομιλήσουν ανεμπόδιστα η Ποίηση και η Μουσική των δύο αυτών κολοσσών της πνευματικής μας κληρονομιάς, έτσι ώστε τα έργα τους, να συγκινήσουν και να εμπνεύσουν, ειδικά σήμερα, που έχουμε τόσο απομακρυνθεί από τα οράματά τους. Τους απασχολούσε η προοπτική και το μέλλον της Ελληνικής Τέχνης, ιδεολογικά, επιστημονικά, κοινωνικά, είχαν όραμα για το μέλλον του τόπου, άραγε εμείς ως καλλιτέχνες σήμερα, τι όραμα έχουμε για το μέλλον της πνευματικής και καλλιτεχνικής μας ζωής; Αυτό εύχομαι να αναρωτηθούν οι θεατές που θα παρακολουθήσουν το μουσικο-θεατρικό αναλόγιο «της Καρδιάς και του Νου», στην αυλή του Μουσείου. Ας τους κρίνουν αυστηρά, με σχολαστικότητα, όπως το κάναμε και εμείς. Μακάρι να σκεφτούν πώς λογαριάζεται ο χρόνος από καλλιτέχνες σαν και αυτούς που δεν εγκαταλείπουν την ιδέα της Αθανασίας. Ο Καλομοίρης, με τα ίδια του τα λόγια, μέσα από την σεμνή αυτοβιογραφία του μας οδηγεί στον Παλαμά. Οι θεατές –ακροατές, σιγά-σιγά καταλαβαίνουν από τον τρόπο που συνηχούν τα έργα τους, τι ήταν αυτό που τους ένωνε και γιατί έτρεφε ο ένας για τον άλλον τόσο αβρά αισθήματα. Ακούμε τον Ήχο της πλάσης , τον Λόγο του Κόσμου τους, όπως αυτοί άκουσαν την Ψυχή του Ελληνικού Λαού. Ας ξαναδούμε γιατί δεν παλιώνουν ως στοχαστές και γιατί το έργο τους είναι ανεξάντλητο. Αυτή η συνεργασία, με γέμισε χαρά και συγκίνηση, ευχαριστώ τους συνεργάτες μου γι’ αυτό το όμορφο πνευματικό και καλλιτεχνικό ταξίδι, πέταξα πάνω σε μεγάλα φτερά»

Ζεύξη μουσικής και λόγου
“Για τα Ελληνόπουλα”, “Πατινάδα”, “Ανατολική Ζωγραφιά”, “Νυχτιάτικο”, “Πέντε Πρελούδια για πιάνο”, “Μπαλάντα αρ.2.” είναι τα έργα του Καλομοίρη που ερμηνεύει η Τίνα Μαλικούτη στο πιάνο.
Με ποιο κριτήριο επιλέχθηκαν οι συνθέσεις που θα ακούσουν οι θεατές; «Η ιδέα, εμβληματικά αποσπάσματα του έργου Ο Δωδεκάλογος του Γύφτου του Κωστή Παλαμά να «συνομιλήσουν» με τον πιανιστικό κύκλο των Πέντε Πρελούδιων του Μανώλη Καλομοίρη, ήρθε αβίαστα μετά την πλήρη ανάγνωση του ποιήματος στη διάρκεια της πρώτης καραντίνας. Μου κίνησε το ενδιαφέρον, ο λόγος του Παλαμά και η μουσική του Καλομοίρη να συνδεθούν σε μια νέα μορφή, διαφορετική από αυτήν των τραγουδιών του συνθέτη πάνω σε στίχους του ποιητή.Τα Πέντε Πρελούδια για πιάνο αντανακλούν τις αναζητήσεις του συνθέτη για τη Νέα Ελληνική Μουσική. Χαρακτηρίζονται από προφανείς ή υποβόσκοντες δημώδεις σκοπούς, με ρυθμική αγωγή που έλκει από την αρχαία ελληνική και τη δημοτική μουσική, αλλά με τη σύνθεση να στηρίζεται στις δυτικότροπες σύγχρονες -τότε- τάσεις.Τα έργα για πιάνο, αποσπάσματα των οποίων ακούγονται στο αφηγηματικό μέρος της παράστασης, έχουν επιλεγεί με βασικό κριτήριο τη συμβατότητα προς το εκάστοτε αυτοβιογραφικό περιβάλλον. Την Ανατολική Ζωγραφιά ο συνθέτης γράφει για τον θείο Μηνά ευχαριστώντας τον για την υποστήριξη των μουσικών σπουδών του. Το τρυφερό Νυχτιάτικο αφιερώνεται στη γυναίκα του Χαρίκλεια. Οι εικόνες της ζωής στη Σμύρνη ανακαλούνται με το απόσπασμα «Σμύρνη!» από τα μουσικά απομνημονεύματά του. Ιδιαίτερη επιλογή, με την οποία ολοκληρώνεται η παράσταση, αποτελεί η 2η Μπαλάντα, έργο εμπνευσμένο από στίχους του Παλαμά», εξηγεί στο ogdoo.gr η Τίνα Μαλικούτη, η οποία ολοκλήρωσε τις σπουδές πιάνου στο Εθνικό Ωδείο, στις τάξεις της μητέρας της, Μαρίας Μαλικούτη, και της Χαράς Καλομοίρη, εγγονής του Μανώλη Καλομοίρη.

Με αυτή την ζεύξη της μουσικής και του λόγου, αποκαλύπτεται από πού πηγάζει η θεϊκή μουσική και η τεράστια εκπαιδευτική προσφορά του Μανώλη Καλομοίρη, από τον θάνατο του οποίου συμπληρώνονται φέτος εξήντα χρόνια.
Παράλληλα, η αυτοβιογραφική αφήγηση του Μανώλη Καλομοίρη εμπλουτίζεται και με προβολή οπτικού υλικού, το οποίο έχουν επιμεληθεί η Τίνα Μαλικούτη και η Μυρτώ Οικονομίδου.

10 χρόνια Αλεξάνδρεια
Το μουσικο-θεατρικό αναλόγιο «της Καρδιάς και του Νου» πραγματοποιείται στο πλαίσιο του προγράμματος 2022 του θεσμού «Όλη η Ελλάδα ένας Πολιτισμός 2022» του Υπουργείου Πολιτισμού και Αθλητισμού. Μέσω αυτού του έργου η ΑΜΚΕ Αλεξάνδρεια, που αποτελεί μία σημαντική κοιτίδα πολιτισμού στην οδό Σπάρτης 14 στην Πλατεία Αμερικής και φέτος συμπληρώνει δέκα χρόνια συνεχούς λειτουργίας, διευρύνει τους ορίζοντές της στον χώρο της ποίησης και της μουσικής. «Ως ιδρυτής και καλλιτεχνικός διευθυντής της ΑΜΚΕ Αλεξάνδρεια, αισθάνομαι πολύ περήφανος για το μουσικοθεατρικό αναλόγιο «της Καρδιάς και του Νου», που θα παρουσιάσουμε 22 και 23 Ιουλίου 2022 στο Αρχαιολογικό Μουσείο Θηβών. Είμαι συγκινημένος με την ανταπόκριση του κόσμου, καθώς οι θέσεις και για τις δύο παραστάσεις έχουν ήδη εξαντληθεί. Φέτος μάλιστα συμπληρώνονται εξήντα χρόνια από το θάνατο του Μανώλη Καλομοίρη. Μέσα από τις αφηγήσεις, τις μνήμες του μουσουργού και τις επιστολές που αντάλλαξε με τον κορυφαίο ποιητή Κωστή Παλαμά, οι θεατές θα διαπιστώσουν το σημαντικό ρόλο που έπαιξαν οι δύο αυτές προσωπικότητες στη διατήρηση της παράδοσής μας στην ποίηση και στη μουσική. Ως ηθοποιός μου δίνεται η ευκαιρία και η τιμή να απαγγείλω αποσπάσματα από το «Δωδεκάλογο του γύφτου», το σημαντικότερο διαχρονικό έργο του Κωστή Παλαμά, πλημμυρισμένο από την εξαίσια μουσική του Μανώλη Καλομοίρη. Με το μουσικοθεατρικό αναλόγιο «της Καρδιάς και του Νου», η ΑΜΚΕ Αλεξάνδρεια, που φέτος συμπληρώνει δέκα χρόνια απρόσκοπτης λειτουργίας, διευρύνει τους ορίζοντες της καλλιτεχνικής της δημιουργίας και στον τομέα του μουσικού και ποιητικού μας γίγνεσθαι. Η συνεργασία μου με την πολυβραβευμένη ερμηνεύτρια και συνθέτρια στην Ελλάδα και στο εξωτερικό, Νένα Βενετσάνου, είναι αγαστή και άψογη, καθώς και με την κλασική πιανίστα Τίνα Μαλικούτη. Είναι χρέος όλων των συντελεστών να δώσουμε τον καλύτερο εαυτό μας για την άρτια παρουσίαση της παράστασής μας στο Αρχαιολογικό Μουσείο Θηβών, ένα από τα σημαντικότερα μουσεία στην Ελλάδα», υπογραμμίζει ο Βασίλης Βλάχος

Με αφορμή την επέτειο μνήμης των εκατό χρόνων από την Μικρασιατική Καταστροφή, θυμόμαστε και τιμούμε δύο δημιουργούς που άνοιξαν «την Καρδιά και το Νου» της Νέο-Ελληνικής Ψυχής, πετώντας με τα φτερά τα μεγάλα της Τέχνης σε δυσθεώρητα καλλιτεχνικά ύψη και σε πολυτάραχους καιρούς έγιναν οι Αθάνατοι και Ωραίοι του γένους τους.

«Της Καρδιάς και του Νου»

Μουσικοθεατρικό Αναλόγιο

Επί σκηνής:
ΝΕΝΑ ΒΕΝΕΤΣΑΝΟΥ
ΤΙΝΑ ΜΑΛΙΚΟΥΤΗ
ΒΑΣΙΛΗΣ ΒΛΑΧΟΣ

Συντελεστές
Επεξεργασία κειμένων – σκηνική επιμέλεια: Νένα Βενετσάνου
Διαμόρφωση σκηνικού χώρου - κοστούμια: Μαρία Καραθάνου
Φωτισμοί: Ζωή Μολυβδά Φαμέλη
Επιμέλεια οπτικού υλικού: Τίνα Μαλικούτη, Μυρτώ Οικονομίδου
Φωτογραφίες: Κωστής Λέπουρης
Επικοινωνία: Ράνια Παπαδοπούλου
Παραγωγή: ΑΛΕΞΑΝΔΡΕΙΑ αμκε

Άδεια χρήσης έργων και οπτικοακουστικού υλικού: Χαρά Καλομοίρη
Μεγάλη Μουσική Βιβλιοθήκη Λίλιαν Βουδούρη: Μυρτώ Οικονομίδου
Ίδρυμα Παλαμά: Σοφία Μούστου
Άδεια χρήσης της αυτοβιογραφίας: Εκδόσεις Νεφέλη

Διάρκεια: 70 λεπτά
Είσοδος ΕΛΕΥΘΕΡΗ
Προκράτηση θέσεων:
https://digitalculture.gov.gr/2022/07/tis-kardias-ke-tou-nou-archeologiko-mousio thivon/

Ημερομηνίες:
Παρασκευή 22 Ιουλίου 2022 στις 21:15
Σάββατο 23 Ιουλίου 2022 στις 21:15

Αρχαιολογικό Μουσείο Θηβών
Θρεψιάδου 1, Πλ. Κεραμοπούλου, 32200, Θήβα
https://www.mthv.gr

Η παραγωγή πραγματοποιείται στο πλαίσιο του προγράμματος 2022 του θεσμού «Όλη η Ελλάδα ένας Πολιτισμός 2022» του Υπουργείου Πολιτισμού και Αθλητισμού.

ΤΟ OGDOO.GR ΠΡΟΤΕΙΝΕΙ

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

Το τραγούδι αλλιώς, στο email σας!

Ενημερωθείτε πρώτοι για τα τελευταία νέα στο χώρο της καλής μουσικής!