«Δεν χρειαζόμαστε YouTube musicians. Στο πάλκο και στα πεντάγραμμα υπάρχει η αλήθεια και το φως!»

Συνέντευξη του Γιώργου Φακανά στο Ogdoo.gr
logo radio
Ogdoo web radio
Live
 
Στην αρχή της δεκαετίας του ’80 αρκετοί φίλοι της jazz στην Ελλάδα που έβρισκε όλο και πιο εύφορο τοπίο μετά τις δύσκολες μέρες του ’70, λάτρεψαν το μπάσο λόγω του Stanley Clark και εντυπωσιάστηκαν από το παίξιμο του απίθανου Γιώργου Φιλιππίδη των Sphinx. Την εποχή αυτή ανέτειλε ένας άλλος νεαρός τότε μπασίστας που πέρασε με άριστα από το μεγάλο σχολείο, του jazz club του Μπαράκου. Ήταν ο Γιώργος Φακανάς. Από τότε διένυσε μια εντυπωσιακά δημιουργική και πολυδιάστατη πορεία στην jazz δοκιμάζοντας συνέχεια καινούργια πράγματα και ανοίγοντας νέους δρόμους.

Η μουσική του διαδρομή ξεκίνησε με στην συμμετοχή του στην Λιλιπούπολη το 1980, πέρασε σαν σίφουνας από του Μπαράκου, συνίδρυσε τους θρυλικούς Iskra που έπαιξαν jazz-rock ποιότητας, ακολούθως το YFG (Yiorgos Fakanas Group) με τους οποίους συνεργάστηκε, έπαιξε και ηχογράφησε με πλήθος σπουδαίων ξένων μουσικών αφήνοντας το δικό του γερό αποτύπωμα στο χώρο της jazz τόσο σαν μουσικός όσο και σαν δάσκαλος μουσικής.

Είναι επίσης συγγραφέας 24 εκπαιδευτικών μουσικών βιβλίων και εκδότης του περιοδικού Jazz Fusion Mood και όλα αυτά με αρκετά πυκνή δισκογραφία. Στην πραγματικότητα δεν υπήρχαν έως σήμερα πράγματα που δεν είχε αγγίξει στην jazz ο πληθωρικός αυτός συνθέτης και μπασίστας, εκτός από ένα: τη χρήση μιας πλήρους ορχήστρας εγχόρδων, σε συνδυασμό με ένα καθαρόαιμο οκτέτο της Jazz.

Με αφορμή το νέο του άλμπουμ «Topaz» μιλήσαμε για όλα :
IMG 3812
-Γιατί πέρασαν 29 χρόνια ώστε να αποφασίσεις την ηχογράφηση της παρτιτούρας του Topaz;

Ο κυριότερος λόγος ήταν ότι έπρεπε να πλαισιωθεί η σουίτα Topaz με άλλες συνθέσεις έτσι ώστε να αποτελέσει μια εργασία που θα ολοκλήρωνε την έκδοση ενός cd. Η διαδικασία αυτή αναβαλλόταν συνεχώς διότι προκύπτανε συνεχώς νέα project που μου απορροφούσαν τον χρόνο μου. Αυτό άλλωστε φαίνεται από το γεγονός ότι την περίοδο που συνέθετα το Topaz είχα ηχογραφήσει μόλις τρία cd, ενώ από τότε μέχρι σήμερα άλλα δέκα!

YiorgosMike Stern LiveΜε τον Αμερικανό κιθαρίστα Mike Stern (e.x. Blood Sweat and Tears, Billy Cobham, Miles Davis 1981-83 και 1985)

-Ποια είναι η καινοτομία του έργου σε σχέση με την έως τώρα εκτενή δισκογραφική σου παρουσία;

Πρόκειται για μια σουίτα σε 6 μέρη. Δεν έχω μέχρι σήμερα ηχογραφημένο ένα τέτοιο έργο με μικρή εξαίρεση τη σύνθεση No princess, no island, no God που βρίσκεται στο cd Acrobat και αποτελείται από τρία μέρη χωρίς όμως να διεκδικεί την μορφή σουίτας. Ακόμη νομίζω ότι έχει ενδιαφέρον το γεγονός της μεγάλης χρονικής απόστασης μεταξύ της σουίτας και των υπόλοιπων συνθέσεων. Μέσα σε ένα τέτοιο μεγάλο χρονικό διάστημα διακρίνω την εξέλιξη των εκφραστικών μου μέσων χωρίς όμως να ξεφεύγω από τον πυρήνα των θεματικών απόψεων μου. Είναι ευχάριστο να ανακαλύπτεις μια εξελιγμένη σταθερότητα στον εαυτό σου. Σημαίνει μάλλον ότι δεν υπάρχει απογοήτευση και ότι το φως που εκπέμπεται παραμένει στοχοπροσηλωμένο.

-Ως ένας εκ των πρωτοπόρων του λεγόμενου «Τρίτου Ρεύματος» μίλησε μας για το πότε γεννήθηκε αυτό, πώς προέκυψε, τι ανάγκη κάλυψε και τι εξέλιξη έχει.

Τρίτο Ρεύμα στη Σύγχρονη μουσική, θα μπορούσαμε σύντομα να πούμε, είναι ο συνδυασμός συμφωνικού ηχοχρώματος με το αντίστοιχο της Jazz. Τέτοιου είδους συνθέσεις προφανώς υπάρχουν από την αρχή του 20ου αιώνα και συνεχίζουν μέχρι σήμερα. Στην Ελλάδα η παραγγελία προς το πρόσωπο μου του Μεγάρου Μουσικής Αθηνών το 1992 να συνθέσω δύο έργα για την «Μεγάλη Νύχτα της Jazz» μου έδωσε την ευκαιρία να δοκιμάσω αυτό το ελκυστικό μικτό ηχόχρωμα. Με αυτή την έννοια και με δεδομένες τις χρονικές, τις πολιτιστικές αλλά και οικονομικές προς τις Τέχνες συγκυρίες της τότε εποχής, θα μπορούσαμε να πούμε ότι υπάρχει το στοιχείο της πρωτοπορίας. Χαίρομαι μάλιστα που σήμερα σε πολλούς νέους συναδέλφους στην Ελλάδα, βλέπω να υπάρχει η τάση της πρόσμιξης προσωπικών Jazz συνθέσεων τους με έγχορδα, γεγονός που τότε, τριάντα χρόνια πίσω, αποπειράθηκα μόνος να κάνω. Αυτή είναι λοιπόν η εξέλιξη του Τρίτου Ρεύματος στη χώρα μας αλλά και διεθνώς. Ενός μουσικού ρεύματος που ενώνει συνεχώς δύο διαφορετικούς μουσικούς κόσμους για να γεννιέται ένας τρίτος….

Yiorgos New York Ο Γιώργος Φακανάς στη Νέα Υόρκη

-Το νόημα του «Τopaz» και σε ποιους απευθύνεται ;

Είναι μια ορχηστρική κατάθεση που απευθύνεται σε όλο το ακροατήριο. Τώρα, αν κάποιο μέρος του έργου αποτελέσει και αντικείμενο ανάλυσης από τους μαθητές του Ωδείου μας, θα είναι ένα πολύ φυσικό γεγονός από έναν χώρο που επιμένει στην ανάλυση πριν τη σύνθεση. Το Topaz είναι ένα «γράμμα» προς τον Νέο Άνθρωπο με στόχο να «εκμεταλλευτεί» την προηγούμενη εμπειρία και να προχωρήσει με μεγαλύτερη σιγουριά προς το μέλλον.

Topaz, Pt. 3



-Το Ωδείο Τέχνης «Γ. Φακανάς» (συν πολυχώρος Αθηνά Live) πότε ιδρύθηκε και πόσο σε βοήθησε στην εξέλιξή σου ως μουσικός; (Αθηνά ποια ήταν;)

Το Ωδείο Τέχνης Φακανά ιδρύθηκε το 1997 σαν φυσική εξέλιξη του Εργαστηρίου Σύγχρονης Μουσικής που είχα σε άλλο μικρότερο χώρο από το 1984. Ο πολυχώρος “Αθηνά Live” λειτουργεί από το 1999 (Αθηνά ήταν και είναι η μητέρα μου). Οι πολλαπλές εμπειρίες στον εκπαιδευτικό και συναυλιακό τομέα είναι προφανές ότι έχουν παίξει μεγάλο ρόλο στη σημερινή μουσική μου προσωπικότητα. Άλλωστε όταν διδάσκω διδάσκομαι συνεχώς από τους μαθητές μου και όταν παρακολουθώ μια συναυλία από απόσταση αναπνοής ενός μεγάλου μουσικού αποκτώ νέες εκφραστικές δυνατότητες.

Live with Anth. JacksonΜε τον Αμερικανό δεξιοτέχνη μπασίστα Anthony Jackson (Άντονι Τζάκσον)

-Ποιος μουσικός που έφερες εκεί να παίξει live τράβηξε το μεγαλύτερο ενδιαφέρον του κόσμου και γιατί ;

Μέσα από την διαδικασία της οργάνωσης των συναυλιών αυτών, φέραμε στην Ελλάδα μέχρι σήμερα περίπου 250-300 τεράστια ονόματα της Jazz, του Fusion αλλά και της Rock. Δεν μπορώ να πω ότι ειδικά κάποιοι τράβηξαν το ενδιαφέρον του κοινού περισσότερο, αφού κάθε φορά πραγματοποιούσαμε τα παιδικά όνειρα του. Κάθε φορά και σε μια άλλη ομάδα κόσμου. Αυτή είναι η τεράστια πολιτιστική συμβολή του ιστορικού πλέον «Αθηνά Live».

Guthrie Govan fakanas GroupΟ Άγγλος κιθαρίστας και καθηγητής μουσικής Gurthie Govan (Γκάρθι Γκόβαν) συμπράττει το Yiorgos Fakanas Group στο «Αθηνά Live”

-Εσένα ποιος σε έχει εντυπωσιάσει περισσότερο;

Όλοι! Όταν μιλάμε για ονόματα όπως Mike Stern, Steve Gadd, Anthony Jackson, Dave Weckl, Steve Vai, Dennis Chambers, Pat Martino, Allan Holdsworth, Joe Zawinul, Birelli Lagrene, Frank Gambale, John Patittuci, Victor Wooten, Guthrie Govan, Billy Cobham, Steve Smith για να αναφέρω μόνον μερικούς, πως μπορείς να κάνεις επιλογή;

-Ακούγοντας το Topaz διακρίνουμε διαφορετικά μουσικά στυλ στης jazz. Οι μουσικές σου επιρροές από πού ξεκίνησαν και που έφθασαν μέχρι την στιγμή που άρχισες να συνθέτεις δική σου μουσική;

Οι μουσικές μου επιρροές δεν διαφέρουν από κάποιον άλλο νεαρό της ηλικίας μου. Ξεκίνησαν από το Rock με τους Deep Purple, Led Zeppelin, Beatles, Queen κλπ. Και αργότερα με Herbie Hancock, Jaco, Anthony Jackson, Stanley Clarke, Ron Carter, Chick Corea και όλους τους Jazz Masters.Φυσικά όλοι αυτοί αποτέλεσαν με έναν τρόπο επιρροές μου σε συνδυασμό με την Κλασική Μουσική κύρια του 20ου αιώνα και συγκεκριμένα τη Ρωσική και τη Γαλλική σχολή.

YiorgosDennis ChambersΜε τον Αμερικανό ντράμερ Dennis Chambers) Ντένις Τσέιμπερς

-Πώς συνδέεις το έργο σου με την αριστουργηματική κινηματογραφική ταινία Topaz του Άλφρεντ Χίτσκοκ; Είχες κάτι άλλο κατά νου;

Δυστυχώς την ταινία του Χίτσκοκ δεν την έχω δει. Όταν το Μέγαρο μου παρήγγειλε να γράψω για τις ανάγκες της Mεγάλης Νύχτας της Jazz, μου έδωσε ημερομηνία της συναυλίας 6 Νοεμβρίου του 1993. Ο γιός μου είχε γεννηθεί στις 5 Νοεμβρίου του 1992, οπότε η συναυλία έπεφτε στα πρώτα του γενέθλια. Έτσι του αφιέρωσα το έργο και το ονόμασα Topaz διότι το τοπάζι είναι η τυχερή πέτρα του Σκορπιού που είναι το ζώδιο του. Πάντα πίστευα και πιστεύω ότι οι τίτλοι στην ορχηστρική μουσική είναι αφιερώσεις του συνθέτη με συγκεκριμένους αποδέκτες.

-Ποιο έργο σου έπαιξε για πρώτη φορά ορχήστρα και πότε;

Ναι λοιπόν, το Topaz ήταν το πρώτο έργο μου που έπαιξε μεγάλη ορχήστρα! Από τότε μέχρι σήμερα έχω συνεργασθεί με όλες τις Ελληνικές μεγάλες ορχήστρες και με αρκετές στο εξωτερικό.

ISKRA 28Ο Γιώργος Φακανάς με τους Iskra στέκεται όρθιος πίσω

-Πώς σχηματίστηκαν οι θρυλικοί Iskra και πώς η τότε μουσική jazz πρότασή σας έγινε αποδεκτή από μια δισκογραφική εταιρία όπως η Polydor;

Τέσσερεις μουσικοί που συναντήθηκαν με κοινό στόχο να παίξουν αυτό που αγαπούσαν περισσότερο. Lynch, Φαραζής, Φακανάς, Τουλιάτος και αργότερα Μπαρμπέρης, Λ.Πλιάτσικας. Αυτή είναι η ομάδα που πρώτη έπαιξε Jazz-Fusion μουσική στην Ελλάδα ανοίγοντας διάπλατους δρόμους για μουσική δημιουργία με αφετηρία τη Jazz αλλά χωρίς στεγανά. Ακολουθούσαμε τότε αυτό που συνέβαινε παγκόσμια χωρίς όμως να το καταλαβαίνουμε απόλυτα. Εμπνεύσαμε ακόμη και τραγουδοποιούς διαμορφώνοντας νέες φόρμες στην συναυλιακή παρουσίαση τους. Χιλιάδες κόσμου μας ακολουθούσαν στις συναυλίες μας. Δεν θα μπορούσε η Polydor (σήμερα Universal) να μείνει ασυγκίνητη από όλα αυτά!

ISKRA REUNIONTo reunion των Iskra, Μάιος 2013, 24 χρόνια μετά: Νίκος Τουλιάτος (τύμπανα), Ντέηβιντ Λιντς (σαξόφωνο), Γιώργος Φακανάς (μπάσο), Τάκης Φαραζής (πιάνο)

-Πόσο δύσκολο είναι σήμερα να ανοίξει ο δρόμος για μια νέα πρόταση στην jazz μετά από όλα όσα έχουν παιχτεί;

Καθόλου δύσκολο. Η μουσική πάντα θα προχωράει και σε νέους δρόμους. Φτάνει οι νέοι μουσικοί να διερευνούν τη προσωπική τους ταυτότητα και να μην χάνονται στα αβαθή νερά του κάθε Youtube, Facebook και γενικά της ψευδομιντιακής τεχνολογίας. Δεν χρειαζόμαστε Youtube musicians. Στο πάλκο και στα πεντάγραμμα υπάρχει η αλήθεια και το φως!

-Ποιoς σε έβαλε στην jazz ; Ποιο ήταν το πρώτο ερέθισμα;

Στη Jazz αφιερώθηκα από τότε που 14χρονος πήγα στο Jazz Club του Γιώργου Μπαράκου. Αυτό ήταν το πρώτο ερέθισμα και εκεί με πήγε ο αείμνηστος φίλος μου Γιώργος Μπιζάνιος.

-Ο πρώτος δίσκος που αγόρασες και από πού ;

Ο πρώτος Rock δίσκος ήταν το American Woman των Guess Who.

Ο πρώτος Jazz-Fusion δίσκος ήταν το School Days του Stanley Clarke (του το έχω πει) και ο πρώτος Jazz δίσκος το Piccolo του Ron Carter (το έχω πει και σε αυτόν). Όλοι αγοράστηκαν από το Pop11 στο Κολωνάκι. Δεν υπήρχε άλλο δισκάδικο με τέτοια μουσική….

IMG 7377Στην Music World Expo στο Ζάππειο (Φωτο: Γ. Αλεξίου)

-Δώσε μας την ατμόσφαιρα που υπήρχε εκεί όταν μεγάλωνες με την μουσική, τα συγκροτήματα, τους μουσικούς και τα ερεθίσματα που είχες στα παιδικά και εφηβικά σου χρόνια.

Γεννήθηκα στο Μοσχάτο και φυσικά μεγάλωσα στον Πειραιά. Πράγματι, πολλοί μουσικοί, clubs και discos, κάθε δρόμος και ένα συγκρότημα, μεγάλο γεγονός το να αποκτήσουμε ένα δίσκο, ενώ ήταν γιορτή η ημέρα που κατορθώναμε να πάρουμε μια κιθάρα ή ένα μπάσο. Ακόμα και αν ξεγελούσαμε τον εαυτό μας με μια Gibbon κιθάρα αντί για μια Gibson!!!

Από εκεί και μέχρι το Topaz και το «Ωδείο Τέχνης» και «Αθηνά Live»…. ένα τσιγάρο δρόμος….αλλά ένα εκπληκτικό φωτεινό ταξίδι που συνεχίζεται και αξίζει να το ζω!

*Το CD “ TOPAZ” του Γιώργου Φακανά διατίθεται στο CD Baby και με αντικαταβολή στο Αυτή η διεύθυνση ηλεκτρονικού ταχυδρομείου προστατεύεται από τους αυτοματισμούς αποστολέων ανεπιθύμητων μηνυμάτων. Χρειάζεται να ενεργοποιήσετε τη JavaScript για να μπορέσετε να τη δείτε. είτε σε ψηφιακή μορφή σε όλες τις πλατφόρμες (cd Baby, Spotify, Apple Music, Amazon, Pandora, Bandcamp, Deezer κλπ)

Ακούστε εδώ το “TOPAZ” :

ΤΟ OGDOO.GR ΠΡΟΤΕΙΝΕΙ

Το τραγούδι αλλιώς, στο email σας!

Ενημερωθείτε πρώτοι για τα τελευταία νέα στο χώρο της καλής μουσικής!