Στέλιος Φαϊτάκης: Ο γκραφιτάς της «Ελαΐς» και των Terror X Crew

Ο διεθνούς φήμης Έλληνας εικαστικός έφυγε από τη ζωή στα 47 του
logo radio
Ogdoo web radio
Live
 
Ήταν ένας από τους πιο σημαντικούς Ελληνες εικαστικούς της γενιάς του. Με τα πρωτότυπα έργα του, συνέβαλε στη διαμόρφωση της σύγχρονης εγχώριας τέχνης. Ήταν επίσης, ένας από τους κύριους εκπροσώπους της street art, γνωστός ως “Bizare,” που εμφανίστηκε στη σκηνή κατά τη δεκαετία του ’90.

Ο λόγος για τον Στέλιο Φαϊτάκη, ο οποίος έφυγε από τη ζωή την Παρασκευή 6 Οκτωβρίου, σε ηλικία 47 ετών. 

Το χαρακτηριστικό του στυλ βασίζεται βαθιά στην επιρροή της βυζαντινής αγιογραφίας και συχνά φέρει αλληγορικά, πολιτικά και κοινωνικά μηνύματα. Έχει παρουσιάσει το έργο του στο Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης της Νέας Υόρκης (MοMA), καταδεικνύοντας τη σημαντική συνεισφορά του στον τομέα των εικαστικών.

Το graffiti στην «Ελαΐς»

57473_412769858790558_569521238_o.jpg

Ίσως πολλοί έχουμε δει το γκράφιτι στον μαντρότοιχο του εργοστασίου της «Ελαΐς», το οποίο φιλοτεχνήθηκε το 2003. Πόσοι, ωστόσο, έχουμε προσέξει την ιδιαίτερη αυτή τεχνοτροπία του Φαϊτάκη.  Ένα κράμα αγιογραφίας και γκράφιτι που δεν μπορεί παρά να εντυπωσιάζει.

Το έργο, που τελεί υπό την αιγίδα του δήμου Πειραιά, φιλοτέχνησε ο Στέλιος Φαϊτάκης στο πλαίσιο ανοικτής και μόνιμης εικαστικής παρέμβασης με θέμα: «Η ελιά παγκόσμιο σύμβολο αθλητισμού, πολιτισμού και ειρήνης». 

Η Ελαΐς στην ελληνική μυθολογία ήταν ημίθεα, η θεά του ελαιολάδου. Ήταν μία από τις οινοτρόπους και εγγονή του Διονύσου, γεγονός που της έδινε τη δύναμη να μετατρέπει το νερό σε κρασί και οτιδήποτε άλλο σε ελαιόλαδο κατά βούληση.

Τα εξώφυλλα δίσκων

Ο Bizare ήταν και ο άνθρωπος που χάρισε την τέχνη του στο εξώφυλλο του πρώτου δίσκου των Terror X Crew. Ο μεγαλύτερος καλλιτέχνης γκραφίτι στην Ελλάδα «σμίγει» με τη μεγαλύτερη χιπ χοπ μπάντα, 50/50, ραπ και γκραφίτι.



Εκτός από τους TxC,  ο Φαϊτάκης ήταν ο άνθρωπος που σχεδίασε ένα ακόμη εξώφυλλο, αυτό του μοναδικού άλμπουμ της μπάντας «Παρεμβολές» με τίτλο “Εν Όψει” (1999).



R-1909090-1432505452-5731.jpg

Ο ίδιος έλεγε: «Στα έργα μου χρησιμοποιώ όλων των ειδών τις επιφάνειες, σε διαφορετικές διαστάσεις, από μινιατούρες σε χαρτί μέχρι τοιχογραφίες, παντρεύοντας παραδοσιακά με σύγχρονα υλικά και τεχνικές. Θεματικά, ο πυρήνας της δουλειάς μου είναι η αποκαλούμενη «ανθρώπινη κατάσταση», η οποία προκύπτει από τα διαρκώς αναπάντητα ερωτήματα της ύπαρξης. Σε αυτό το πλαίσιο, το έργο μου αντλεί την έμπνευσή του από τη θρησκεία και την πνευματικότητα, τη φιλοσοφία, από άλλες μορφές τέχνης, την επιστήμη, τις ανθρώπινες σχέσεις, την ιστορία κ.α και τοποθετεί όλα αυτά τα στοιχεία σε διάλογο μεταξύ τους με σκοπό να δημιουργήσει μια σύνθετη αφήγηση».

Αν κάνετε μία βόλτα στο κέντρο της Αθήνας και περάσετε από του Ψυρρή ή την Πλατεία Κουμουνδούρου, μπορείτε να θαυμάσετε έργα του Στέλιου Φαϊτάκη.

P1010921.JPG
Πλατεία Κουμουνδούρου

Ο Στέλιος Φαϊτάκης άρχισε να καθιερώνεται στην ελληνική καλλιτεχνική σκηνή μετά την παρουσίαση της τοιχογραφίας «Ο Σωκράτης πίνει το κώνειο» στην Μπιενάλε της Αθήνας, το 2007. Η συμμετοχή του στην Μπιενάλε της Βενετίας, το 2011, απογείωσε τη φήμη του σε διεθνές επίπεδο.

O εικαστικός είχε πραγματοποιήσει πολλές εκθέσεις τόσο στην Ελλάδα όσο και στο εξωτερικό.

Οι δημιουργίες του έχουν παρουσιαστεί σε ατομικές αλλά και ομαδικές εκθέσεις στην Ελλάδα και το εξωτερικό, συμπεριλαμβανομένων των 1η Μπιενάλε της Ρίγας «RIBOCA» (2018), Documenta 14 στη γερμανική πόλη Κάσελ (2017), «Δικαίωμα στο μέλλον» του Μουσείου Τέχνης του 20ου και 21ου αιώνα στην Αγία Πετρούπολη (2017), «Τέμπλον» στο Μουσείο Βυζαντινού Πολιτισμού Θεσσαλονίκης (2017), «Lasco Project #6» με ανάθεση μόνιμης τοιχογραφίας στο κτήριο του Palais de Tokyo στο Παρίσι (2016), 54η Μπιενάλε της Βενετίας (2011)


Δείτε μερικά ακόμη από τα σπουδαία έργα του:


ΤΟ OGDOO.GR ΠΡΟΤΕΙΝΕΙ

Το τραγούδι αλλιώς, στο email σας!

Ενημερωθείτε πρώτοι για τα τελευταία νέα στο χώρο της καλής μουσικής!