«Το πέλαγο είναι βαθύ»
Όπως έχω ξαναγράψει τόσο σε παλαιότερα άρθρα μου στο Ogdoo.gr, όσο και στο βιβλίο μου «Το πάθος και το λάθος», που κυκλοφόρησε πρόσφατα από τις εκδόσεις του «Μετρονόμου»: «Την εποχή των ηχογραφήσεων για τους δίσκους 45 στροφών, ο συνθέτης ή ο τραγουδιστής προβάριζαν ένα τραγούδι και το ηχογραφούσαν με την ίδια ορχήστρα, την ίδια μέρα ίσως, για παραπάνω από μία φορές. Συχνά κυκλοφορούσε στην αγορά με δυο μορφές. Με τον ίδιο κωδικό δίσκου όμως. Άλλες φορές, έβγαινε η μια ηχογράφηση και η άλλη έμενε στα αρχεία της εταιρείας και έμπαινε σε δίσκο ή cd πολλά χρόνια μετά. Αυτό έχει σαν αποτέλεσμα στους καταλόγους δισκογραφιών που έχουν κατά καιρούς δημοσιευθεί, το τραγούδι να υπάρχει καταγεγραμμένο μόνο μια φορά».
Όπως έχω ξαναγράψει τόσο σε παλαιότερα άρθρα μου στο Ogdoo.gr, όσο και στο βιβλίο μου «Το πάθος και το λάθος», που κυκλοφόρησε πρόσφατα από τις εκδόσεις του «Μετρονόμου»: «Την εποχή των ηχογραφήσεων για τους δίσκους 45 στροφών, ο συνθέτης ή ο τραγουδιστής προβάριζαν ένα τραγούδι και το ηχογραφούσαν με την ίδια ορχήστρα, την ίδια μέρα ίσως, για παραπάνω από μία φορές. Συχνά κυκλοφορούσε στην αγορά με δυο μορφές. Με τον ίδιο κωδικό δίσκου όμως. Άλλες φορές, έβγαινε η μια ηχογράφηση και η άλλη έμενε στα αρχεία της εταιρείας και έμπαινε σε δίσκο ή cd πολλά χρόνια μετά. Αυτό έχει σαν αποτέλεσμα στους καταλόγους δισκογραφιών που έχουν κατά καιρούς δημοσιευθεί, το τραγούδι να υπάρχει καταγεγραμμένο μόνο μια φορά».
Το 1961, λίγους μήνες μετά την ηχογράφηση των έξι τραγουδιών του Μίκη Θεοδωράκη, ο Στέλιος Καζαντζίδης με την Μαρινέλλα και τον Μανώλη Χιώτη στο μπουζούκι, ηχογραφούν σε δεύτερη εκτέλεση, μετά την Νάνα Μούσχουρη, τέσσερα τραγούδια του Μάνου Χατζιδάκι, που κυκλοφορούν τον Αύγουστο εκείνης της χρονιάς σε δυο δίσκους 45 στροφών. Είναι «Το πέλαγο είναι βαθύ» και «Ο κυρ - Αντώνης» σε στίχους του συνθέτη και το «Κουρασμένο παλικάρι» και η «Αθήνα» σε στίχους του Νίκου Γκάτσου.
«Το πέλαγο είναι βαθύ» κυκλοφόρησε σε 45άρι μαζί με την «Αθήνα» (His master’s voice 7PG 3011 και ODEON HGRA 885 για την αγορά του εξωτερικού). Η ηχογράφηση αυτή δεν έχει επισημανθεί σε μεταγενέστερες δισκογραφικές εκδόσεις.
Για αυτό το τραγούδι έχω επισημάνει τρεις διαφορετικές εκτελέσεις, με εμφανείς διαφορές, κυρίως στο σόλο του Μανώλη Χιώτη, ανάμεσα στο πρώτο και το δεύτερο ρεφραίν. Μια δεύτερη εκτέλεση του τραγουδιού συμπεριλήφθηκε το 1965 στη συλλογή τραγουδιών «Μάνος Χατζιδάκις - Πρώτη εκτέλεση», που κυκλοφόρησε από την Columbia.
Μια διαφορετική από τις δύο προηγούμενες εκτέλεση του τραγουδιού μπήκε στη συλλογή επιτυχιών του Καζαντζίδη «Στέλιος Καζαντζίδης 1961-1963» που εκδόθηκε το 1981 με το label της Regal. Αυτή είναι και η εκτέλεση που χρησιμοποιήθηκε περισσότερο στις διάφορες συλλογές του Καζαντζίδη και του Χατζιδάκι που κυκλοφόρησαν έκτοτε. Ακόμα και στη μεταφορά του δίσκου «Μάνος Χατζιδάκις - Πρώτη εκτέλεση» σε cd, υπάρχει αυτή και όχι εκείνη που είχε πρωτομπεί στο βινύλιο του 1965
Για αυτό το τραγούδι έχω επισημάνει τρεις διαφορετικές εκτελέσεις, με εμφανείς διαφορές, κυρίως στο σόλο του Μανώλη Χιώτη, ανάμεσα στο πρώτο και το δεύτερο ρεφραίν. Μια δεύτερη εκτέλεση του τραγουδιού συμπεριλήφθηκε το 1965 στη συλλογή τραγουδιών «Μάνος Χατζιδάκις - Πρώτη εκτέλεση», που κυκλοφόρησε από την Columbia.
Μια διαφορετική από τις δύο προηγούμενες εκτέλεση του τραγουδιού μπήκε στη συλλογή επιτυχιών του Καζαντζίδη «Στέλιος Καζαντζίδης 1961-1963» που εκδόθηκε το 1981 με το label της Regal. Αυτή είναι και η εκτέλεση που χρησιμοποιήθηκε περισσότερο στις διάφορες συλλογές του Καζαντζίδη και του Χατζιδάκι που κυκλοφόρησαν έκτοτε. Ακόμα και στη μεταφορά του δίσκου «Μάνος Χατζιδάκις - Πρώτη εκτέλεση» σε cd, υπάρχει αυτή και όχι εκείνη που είχε πρωτομπεί στο βινύλιο του 1965