Surf Music: Το beach-party που κρατά 60 χρόνια

Το μεγάλο μουσικό ρεύμα που κυριάρχησε στην μουσική των τηνέιτζερς την περίοδο 1962-65. Οδηγός με τα καλύτερα σερφ συγκροτήματα και δίσκους
logo radio
Ogdoo web radio
Live
 
Στον απόηχο του Rock’n’Roll όπως το ξέρουμε στα 50s μαζί με τη δεκαετία που άλλαξε έρχεται ένα… ηλιόλουστο μουσικό ρεύμα από τις παραλίες της Καλιφόρνια που δίνει πνοή στα πάρτι. Ο ήχος του είναι ένα κοκτέιλ από «διαστημικές» κιθάρες, σόλα…ανατριχίλας , εξωτικούς ρυθμούς, ξέφρενα τύμπανα, απίθανα ινστρουμένταλ αλλά και φωνητικές αρμονίες, ταχύτητα και χορό.

Αυτή ήταν η νέα μόδα του Surf το ισχυρό ρεύμα με πολύ στυλ που εμφανίστηκε στις αρχές της δεκαετίας του ’60 και κράτησε μέχρι τα μέσα της όταν το κύμα της Beatlemania το παρέσυρε στον ωκεανό του. Όμως δεν ξεχάστηκε ποτέ, όπως κι εκείνα τα 20χρονα παιδιά που έπαιξαν μουσική με την ψυχή τους πάνω στην εφηβική τους τρέλα και έγραψαν τη δική τους ιστορία. Συγκροτήματα όπως οι Jan & Dean, Beach Boys, Dick Dale & The Del-tones, Astronauts, Surfaris, Chantays και πολλοί άλλα αποδείχθηκαν διαχρονικά.

SURF WAVES 1
Surf waves

Οι περισσότερες επιτυχίες της Surf μουσικής είναι ινστρουμένταλ, όμως πολλά από τα συγκροτήματα όταν ακούσεις τους δίσκους τους διαπιστώνεις ότι είχαν πολλά τραγούδια, Όμως οι οργανικές συνθέσεις τους ήταν οι πιο πετυχημένες εμπορικά. Σε έκαναν να ονειρεύεσαι και να ταξιδεύεις πάνω στο κύμα, να πηγαίνεις αποστολή στο διάστημα ή να τρέχεις με το πιο γρήγορο αγωνιστικό αυτοκίνητο καθώς το Surf είχε μέσα στην μουσική του και την τρέλα των Hot Rod Drag Races.

Hot Rod Drag Races IN RECORDS covers
Hot Rod Drag Races

Το ένα συγκρότημα συναγωνιζόταν πως θα παίξει καλύτερα το κομμάτι του άλλου με αποτέλεσμα από τις πολλές διαφορετικές εκτελέσεις να δημιουργούνται ερωτηματικά για το ποια είναι η αυθεντική. Για πολλά τραγούδια αποτελεί σήμερα αυτό ένα κουίζ για γερούς λύτες στην μουσική.

The Surfaris - Bombora


Τα ονόματα των συγκροτημάτων ήταν λαμπερά όπως και η μουσική τους.

Το Surf είναι ένα μεγάλο μουσικό ρεύμα που κυριάρχησε στην μουσική των τηνέιτζερς στην Αμερική την περίοδο 1962-65. Εμφανίστηκε γύρω στο 1961 στους δίσκους : “Mr Moto” των Bel-airs, “Stick Shift” των Duals, “Moonglow“ των Gamblers, “Church Key” των Revels που είχαν αυτό που αργότερα χαρακτηρίστηκε σαν σερφ ήχος. Ένα χορευτικό στυλ βγαλμένο από το rock’n’roll στα τέλη της δεκαετίας του ’50 με κιθάρα και σαξόφωνο που έπαιζαν οργανικά σχήματα όπως οι Johnny and The Hurricanes, Ventures, Duane Eddy, Rock-A-Teens, Viscounts κ.α.

dick dale girls 485
Dick Dale

Πρωτοπόρος με καταλυτικό ρόλο ώστε να δημιουργηθούν εκατοντάδες σερφ συγκροτήματα ήταν ο Dick Dale με το στακάτο παίξιμο της κιθάρας του και τις ανατολίτικες επιρροές που σου έδινε την εντύπωση ότι κάνεις σέρφινγκ. Η δημοτικότητά του στη Νότια Καλιφόρνια έφθασε σε τέτοιο σημείο που δημιούργησε στρατιές σερφ συγκροτημάτων που μιμούνταν τον ήχο του όπως οι Chantays, Rumblers, Tornadoes, Pyramids, Marketts, Surfaris, Dave Myers και οι Surftones.

Astronauts1
Οι θρυλικοί «Αστροναύτες»

Έπρεπε όμως να εμφανιστούν οι Beach Boys για να φέρουν την εμπορικότητα στο είδος και το σερφ να γίνει προσιτό σε όλους. Έβαλαν για πρώτη φορά στίχους που μιλούσαν για βόλτες στην παραλία, για σέρφινγκ, για πάρτι και λίγο μετά και από το δεύτερο δίσκο τους για αγωνιστικά αυτοκίνητα και αγώνες ταχύτητας. Έτσι το σερφ έγινε ταυτόσημο με τα νιάτα και τη διασκέδαση.

SURF ON THE BEACH 1
Surf on the beach

Αυτό το στυλ εμπνεύστηκαν από τους Jan & Dean που στους δίσκους τους στα τέλη της δεκαετίας του ’50 όπως το τραγούδι τους “Body Talk” (No 10 το 1959) παρουσίασαν μέσα από εύπεπτους στίχους τη ζωή στην Καλιφόρνια.

Jan and Dean - Baby Talk


Τα φωνητικά γκρουπ που ακολούθησαν δημιούργησαν την χρυσή εποχή του σερφ αν και τα περισσότερα ήταν ινστρουμένταλ, ενώ αρκετά από αυτά ήταν δημιουργήματα των στούντιο από ένα μικρό κύκλο συνθετών – παραγωγών όπως οι Gary Usher, Roger Christian, Terry Melcher, P.F. Sloan, Speve Barri, Brian Wilson των Beach Boys και Jan Berry (των Jan & Dean). Όλοι αυτοί ήταν τόσο παραγωγικοί που δημιούργησαν ένα μεγάλο κύκλο από εκατοντάδες Surf ηχογραφήσεις και αργότερα Hot Rod.

Hot Rod Drag Races IN RECORDS
Hot Rod Drag Races 

Η μόδα του Hot Rod την επινόησαν οι δισκογραφικές εταιρίες για να δώσουν πνοή στο σερφ στα τέλη του 1963 όταν θεώρησαν ότι αυτό ξεπερνιέται. Τα αυτοκίνητα, η ταχύτητα και οι παραλίες ήταν στην ουσία μέρος της ίδιας κουλτούρας του σερφ και έτσι γρήγορα όλα τα συγκροτήματα προσαρμόστηκαν σε αυτό διατηρώντας το ίδιο μουσικό και φωνητικό ύφος με μπροστάρηδες τους Beach Boys, Jan & Dean, Dick Dale και Hondells που άρχισαν να γράφουν τραγούδια για αυτοκίνητα.

Αυτό η μόδα κράτησε για ένα χρόνο, αλλά σε αυτό το διάστημα οι Beach Boys προχώρησαν την μουσική ένα βήμα παραπέρα. Τώρα δεν ήταν Surf ή Rod ήταν η μουσική της Καλιφόρνια ή η μουσική του καλοκαιριού. Ενδεικτικό το τραγούδι των Bruce & Terry “Summer Means Fun”

Bruce & Terry / Summer Means Fun


Το καλοκαίρι σημαίνει διασκέδαση. Η Καλιφόρνια σημαίνει διασκέδαση. Το καλοκαίρι σημαίνει παραλίες. Οι παραλίες σημαίνουν κορίτσια. Τα κορίτσια σημαίνουν αυτοκίνητα. Τα αυτοκίνητα σημαίνουν διασκέδαση.
Έτσι η Καλιφόρνια γίνεται ένα ονειρεμένος τόπος όπου το καλοκαίρι διαρκεί όλο το χρόνο και αυτό λένε τα τραγούδια. Οι ηχογραφήσεις των Beach Boys την περίοδο 1965-66 όπως τα “Dance, Dance, Dance”, Help Me Rhonda”, California Girls”, “Would It Be Nice” είναι η μουσική της Καλιφόρνια σε όλο το μεγαλείο της.

Sentinals
Sentinals

Όλο αυτό τελείωσε το 1966 όταν οι μουσικοί ανακάλυψαν τις ναρκωτικές ουσίες και απέκτησαν εμπειρίες με αυτή, η μουσική αυτή πέθανε εμπορικά και ο ήλιος έδυσε στην Καλιφόρνια. Το 1974 έγινε μια αναβίωση όταν οι Beach Boys σημείωσαν τεράστια επιτυχία με το δίσκο τους “Surfin’ USA” που έφεραν πολλούς δίσκους σερφ ξανά στα τσαρτς.
Το Surf πάντως επιβίωσε σαν κλασική φόρμα μουσικής τουλάχιστον στην περιοχή που γεννήθηκε, την Καλιφόρνια.

SURF ΣΥΓΚΡΟΤΗΜΑΤΑ

Ας…σερφάρουμε πάνω στο κύμα με τα 28 βασικότερα συγκροτήματα και μουσικούς του Surf :

ASTRONAUTS : Οι περίφημοι «Αστροναύτες» ! Μαζί με τους Trashmen της Μινεσότα, οι Astronauts (από το Κολοράντο) ήταν το κορυφαίο συγκρότημα σερφ του Midwestern της δεκαετίας του '60. Ηχογράφησαν πολλά σινγκλ και άλμπουμ και είχαν τεράστια δημοτικότητα στην περιοχή, αλλά σημείωσαν μόνο μια μέτρια επιτυχία, το "Baja" ξεπερνώντας την απήχηση που είχε το αυθεντικό"Baja" μια σύνθεση Lee Hazelwood.
Photo : Astronauts cover
Με ελάχιστο δικό τους υλικό έπαιξαν με το δικό τους τρόπο συνθέσεις κυρίως των Roger Christian και Gary Usher, καθώς και διασκευές τραγουδιών των Dick Dale και Henry Mancini. Το συγκρότημα έβγαζε καταπληκτικό ήχο στα ορχηστρικά του κομμάτια με τη χρήση δύο ρυθμικών κιθάρων Fender, ενώ όταν ερμήνευαν τα τραγούδια τους δεν είχαν την ίδια επιτυχία.

THE ASTRONAUTS -"Baja" (1963)


DICK DALE : Πρωτοπόρος του Surf. Είχε το παρατσούκλι "King of the Surf Guitar" καθώς διέθετε το δικό του πρωτότυπο στυλ και ήταν ο πιο ταλαντούχος τεχνικά μουσικός του είδους . Με μια δική του τεχνική έπαιζε “εξωτικές κλίμακες” από μελωδίες της Μέσης Ανατολής και της Ανατολικής Ευρώπης, λόγω οικογενειακής παράδοσης. Χαρακτηριστική η μεγάλη επιτυχία του Misirlou.

Dick Dale
Dick-Dale

Η ιλιγγιώδης ταχύτητα στο παίξιμο της της κιθάρας του ήταν ασυναγώνιστη και επηρέασε ακόμη και βιρτουόζους της μέταλ μουσικής, όπως ο κιθαρίστας Έντι Βαν Χέιλεν, ενώ η άγρια τεχνική του του έκανε τεράστια εντύπωση στον νεαρό τότε Τζίμι Χέντριξ. To συγκρότημά του ήταν οι θρυλικοί Del-tones.

Dick Dale & The Del Tones "Misirlou" 1963


JAN & DEAN : Θα ήταν άδικο να υποτιμήσουμε τη σημασία του ντουέτου Jan & Dean στην ιστορία του rock & roll και της εξέλιξής του rock. Η απλή αναφορά του ονόματός τους σήμερα θυμίζει εικόνες μαυρισμένων εφήβων από την Καλιφόρνια που χορεύουν και κάνουν σερφ στις παραλίες του Μαλιμπού. Το απόλυτο μουσικό κομμάτι των αρχών της δεκαετίας του '60 το "Surf City" έδωσε το έναυσμα μια για σειρά επιτυχίες που έγιναν το soundtrack σε αμέτρητα πάρτι.

JanAndDean
Jan And Dean

Εξαιρετικά επιδραστικοί στην ποπ κουλτούρα της δεκαετίας του ’60. Δούλεψαν πολύ καιρό για να φθάσουν στο επίπεδο δεξιοτεχνίας που χαρακτήριζε τη μουσική τους με σήμα κατατεθέν τις υψηλές αρμονίες και τα πιασάρικα ρεφρέν τους. Το ντουέτο αποτελούσαν οι Jan Berry (γεννημένος στις 3 Απριλίου 1941) και ο Dean Torrence (γεννημένος στις 10 Μαρτίου 1940) που συναντήθηκαν στο University High School στο Δυτικό Λος Άντζελες, όπου ήταν συμμαθητές και μέλη της ποδοσφαιρικής ομάδας.

Jan and Dean - Batman


ORIGINAL SURFARIS : Δεν πρέπει να συγχέονται με τους διάσημους Surfaris με το "Wipe Out". Αυτό το εντελώς ξεχωριστό συγκρότημα σερφ από το Orange County της Καλιφόρνια, αναγκάστηκε να αλλάξει το όνομά του όταν οι άλλοι Surfaris γνώρισαν μεγάλη επιτυχία και να προσθέσουν το Original στο τίτλο τους. Ένα αξιοσέβαστο συγκρότημα που κατάφερε να ηχογραφήσει μερικά σινγκλ, ένα μεγάλο δίσκο καθώς και ένα ακυκλοφόρητο άλμπουμ. Τα καλύτερα κομμάτια τους, "Bombora", "Surfari" και "Latin'ia". Διαθέτουν τρομερές γραμμές κιθάρας και ελάσσονες μελωδίες με λατινική επιρροή που ήταν τα χαρακτηριστικά γνωρίσματα της καλύτερης ορχηστρικής μουσικής σερφ.

The original surfaris ~ bombora


SANDY NELSON : Ο μεγαλύτερος -- και ένας από τους λίγους σταρ - ντράμερ στα τέλη της δεκαετίας του '50 και στις αρχές της δεκαετίας του '60, όταν το instrumental rock ήταν στο αποκορύφωμά του. Είχε δύο επιτυχίες στο Top Ten, το "Teen Beat" (1959) και το "Let There Be Drums" (1961), όπου τα σόλο του ήταν εμπνευσμένα από τον Gene Krupa και σε συνδυασμό με το παίξιμο της κιθάρας ήταν πρόδρομοι του ήχου του σερφ. Ο Nelson είχε μόνο μια άλλη επιτυχία στο Top 40, το "Drums Are My Beat" (1962).

Sandy Nelson cover
Sandy Nelson

Έφτιαξε σε σύντομο διάστημα μια σειρά ορχηστρικών άλμπουμ στις αρχές της δεκαετίας του '60 - οκτώ μέσα σε 18 μήνες –συνεργαζόμενος με αρκετούς άλλους κορυφαίους ροκ και ποπ μουσικούς του Χόλυγουντ. Ο Nelson δεν ήταν τόσο σπουδαίος ντράμερ, αν και ήταν καλός. Σημασία έχει ότι βρήκε μια θέση για σόλο ροκ ντραμς σε επιτυχημένα instrumental singles, και το στυλ του επηρέασε αναμφίβολα άλλους μουσικούς.

Let There Be Drums by Sandy Nelson 1961


BEACH BOYS : Ξεκινώντας την καριέρα τους ως το πιο δημοφιλές συγκρότημα σερφ στις Ηνωμένες Πολιτείες, οι Beach Boys τελικά αναδείχθηκαν το 1966 ως το εξέχον ποπ συγκρότημα της Αμερικής, το μόνο που μπορούσε να αμφισβητήσει (για ένα σύντομο χρονικό διάστημα) την πρωταρχική επιτυχία των Beatles τόσο με τη δημοφιλία στους mainstream ακροατές όσο και με την εύνοια των μουσικοκριτικών. Από το ντεμπούτο τους το 1961 με την επιτυχία "Surfin'", τα τρία αδέρφια Wilson - Brian, Dennis και Carl - συν ο ξάδερφός τους Mike Love και ο φίλος Al Jardine κατασκεύασαν τις πιο περίπλοκες, υπέροχες αρμονίες που ακούστηκαν ποτέ από ποπ συγκρότημα.

Beach Boys cover
Beach Boys

CHALLENGERS : Ένα από τα πιο δημοφιλή συγκροτήματα του πρώτου σερφ ρεύματος της Νότιας Καλιφόρνια, σχηματίστηκαν από τον ντράμερ Richard Delvy μετά την αποχώρησή του από τους Bel-Airs, ο οποίος είχε ηχογραφήσει ένα από τα πρώτα σινγκλ σερφ, το "Mr. Moto". Ο ντεμπούτο δίσκος τους, Surfbeat (αρχές του 1963), ήταν ένα από τα πρώτα άλμπουμ σερφ που ήταν αποκλειστικά ορχηστρικά και πούλησε 200.000 αντίτυπα, ένα αστρονομικό νούμερο για μια τοπικό συγκρότημα.


CHALLENGERS Hot Rod Drag Races IN RECORDS covers
CHALLENGERS - Hot Rod Drag Races 

Ηχογραφώντας πολλά άλμπουμ τα επόμενα δύο χρόνια, το μεγαλύτερο μέρος του ρεπερτορίου τους αποτελούνταν από διασκευές δημοφιλών ροκ και σεφ μελωδιών. Το τραγούδι τους "K-39", που περιέχεται στις περισσότερες συλλογές σερφ, είναι το πιο διάσημο κομμάτι τους.

THE CHALLENGERS - K-39


CHANTAYS : Σχηματίστηκαν το 1962 στη Santa Ana και ήταν πέντε φίλοι ηλικίας 13 – 17 ετών από το γυμνάσιο: ο Brian Carman (κιθάρα, τραγούδι), ο Bob Spickard (κιθάρα, τραγούδι), ο Bob Marshall (πιάνο, πλήκτρα), ο Warren Waters (μπάσο) και ο Bob Welch ( ντραμς). Έπαιζαν σε τοπικούς χορούς και ειδικεύονταν στη σερφ μουσική και πρωταρχικά έπαιζαν μόνο ιντσρουμένταλ.

nla mcqillan
nla_mcqillan

Τους ανακάλυψε ο μάνατζερ Dale Smallins και το 1962 οι Carman και Spickard έγραψαν το "Pipeline", το οποίο έγινε μια από τις μεγαλύτερες και καλύτερες σερφ επιτυχίες. Η απλή αλλά αξέχαστη μελωδία και η λυρική κιθάρα προκάλεσε ενθουσιασμό και κίνηση στο μουσικό τοπίο της εποχής.

The Chantay's - Pipeline (Lawrence Welk Show 5/18/63)


IMPACTS : Πριν ξεκινήσει την καριέρα του ως τραγουδιστής και τραγουδοποιός, ο πολύπλευρος Merrell Fankhauser ήταν ο βασικός κιθαρίστας του σερφ συγκροτήματος Impacts. Έχει ισχυριστεί επανειλημμένα σε συνεντεύξεις ότι ηχογράφησαν αυτοί την αρχική έκδοση του "Wipe Out", μόνο για να προλάβουν το τραγούδι και τη διασκευή από τους Surfaris, οι οποίοι είχαν μια τεράστια επιτυχία με αυτό το 1963. Οι Impacts δεν είχαν καμία επιτυχία από μόνοι τους, αλλά κατάφεραν να κυκλοφορήσουν ένα αξιοσέβαστο άλμπουμ ορχηστρικού σερφ στο Del-Fi το 1962, καθώς και μερικά κομμάτια σε συλλογές που κυκλοφόρησαν στις αρχές της δεκαετίας του '60.

Impacts JennyHodges
Impacts-Jenny Hodges

REVELLS : Δεν ήταν ένα πραγματικό γκρουπ, αλλά ένα από τα πολλά surf-hot rod act της δεκαετίας του ’60 που στην πραγματικότητα αποτελούνταν από μουσικούς και τραγουδοποιούς της Καλιφόρνια. Κυκλοφόρησαν ένα καινοτόμο άλμπουμ, γεμάτο με τραγούδια για την τότε τρέλα με τα αγωνιστικά αυτοκίνητα.

Revells cover
Revells


To 1964 με εγκέφαλο τον Gary Usher (που ανέλαβε την παραγωγή του δίσκου και έγραψε τα περισσότερα τραγούδια με τον Roger Christian), μιμήθηκε σε μεγάλο βαθμό τα κορυφαία συγκροτήματα του σερφ : Jan & Dean/the Beach Boys. Αυτό δεν προκαλεί έκπληξη, καθώς ο Usher και ο Christian βοήθησαν να γραφτούν μερικά από τα πρώτα τραγούδια των Beach Boys (ο Κρίστιαν δούλεψε επίσης σε υλικό των Jan & Dean). Παρά την παρουσία κορυφαίων μουσικών του L.A. όπως ο Glen Campbell και ο Hal Blaine, το άλμπουμ δεν αξίζει τίποτα άλλο παρά μόνο ως συλλεκτικό κομμάτι εποχής, αν και επανεκδόθηκε σε CD το 1995.

The Revells "Fastest Little Racer"


SURFARIS : Το συγκρότημα surf από την Glendora της Καλιφόρνια, οι Surfaris, μνημονεύεται για το "Wipe Out", τη Νο2 επιτυχία του 1963 που κατατάσσεται ως ένα από τα σπουδαία ροκ ορχηστρικά κομμάτια, με ένα κλασικό riff κιθάρας και ένα κλασικό σόλο drum roll break, αλλά και τα δύο εκατομμύρια αρχάριων rock’n’rollers που τους μιμήθηκαν (ο αριθμός δεν είναι υπερβολή).

The Surfaris
The Surfaris

Το συγκρότημα ηχογράφησε έναν εκπληκτικό αριθμό άλμπουμ (περίπου μισή ντουζίνα) και σινγκλ στα μέσα της δεκαετίας του '60. Η συνέχεια του "Wipe Out" ήταν το "Point Panic", που όμως δυσκολεύτηκε να φθάσει μέχρι τη μέση των τσαρτ.

Ο πιο ταλαντούχος από το τυπικό σερφ γκρουπ της μίας επιτυχίας, ήταν ο ντράμερ των Surfaris, Ρον Γουίλσον, με το ελεύθερο στυλ του στο splashing που ακούγεται σαν άμεσος πρόγονος του Keith Moon. Επίσης ανέλαβε τα κύρια φωνητικά του γκρουπ στις περιστασιακές μιμήσεις των Beach Boys.

Surfaris - Wipe Out



HONDELLS : Ήταν οι παραλήπτες του καλύτερου τραγουδιού που δώρισε ο Brian Wilson σε άλλο καλλιτέχνη, το "Little Honda". Ένα από τα καλύτερα hot-rod τραγούδια, που μπήκε στο Top Ten το 1964 (οι Beach Boys θα ηχογράφησαν τη δική τους έκδοση εκείνη τη χρονιά, αλλά δεν θα την εκδώσουν ως A-side).

hondells beach gary usher
Οι Hondells με τον Gary Usher

Ήταν ένα συνηθισμένο συγκρότημα της Νότιας Καλιφόρνια στα μέσα της δεκαετίας του '60. Οι ηχογραφήσεις τους ήταν υπό την επίβλεψη του παραγωγού Gary Usher. Το "Little Honda" παρουσίασε τους εξαιρετικούς κιθαρίστες Glen Campbell και Richie Podolor, καθώς και τον ντράμερ Hal Blaine. Οι Hondells δεν είχαν ποτέ άλλη επιτυχία στο επίπεδο του "Little Honda” αλλά ηχογράφησαν μια εκπληκτική ποσότητα υλικού, βγάζοντας δύο άλμπουμ και δεκατρία σινγκλ πριν διαλυθούν το 1970.

The Hondells - Little Honda (Shindig)


GARY USHER : Η συμβολή του στη καλιφορνέζικη ροκ σκηνή είναι σημαντική. Συνέγραψε πολλά από τα πρώτα τραγούδια των Beach Boys με τον Brian Wilson, συμπεριλαμβανομένων κλασικών όπως το "In My Room" και το "409", και ήταν παραγωγός των άλμπουμ Younger Than Yesterday και Notorious Byrd Brothers των Byrds. Ήταν επίσης περιστασιακός ερμηνευτής.

MERMEN : Ένα από τα πιο περίεργα και υπέροχα ινστρουμένταλ συγκροτήματα που προέκυψαν από την αναβίωση της μουσικής του σερφ, οι Mermen, κάτι ανάμεσα στους ύμνους του surf και τις απίστευτες εκρήξεις ψυχεδέλειας. Ούτε τα άλμπουμ τους ούτε οι ζωντανές εμφανίσεις τους ακολουθούν κάποιο αναμενόμενο ή συνηθισμένο μονοπάτι και το συγκρότημα έχει κάνει πολλές ειλικρινείς προσπάθειες να ξεφύγει από τη δισκογραφική μουσική του σερφ.

Mermen1
Mermen

Με βάση το Σαν Φρανσίσκο, της Καλιφόρνια, είναι ιδιαίτερα δημοφιλείς και έχουν αναπτύξει μια ισχυρή σχέση με το ραδιόφωνο. Μερικές από τις πολλές ραδιοφωνικές παρουσίες τους συγκεντρώθηκαν στο άλμπουμ The Mermen at the Haunted House (1995).

Οι Mermen συναντήθηκαν σχεδόν τυχαία το 1989, όταν ο κιθαρίστας Thomas ήταν 35 ετών και δούλευε σε ένα κατάστημα μουσικής στο Σαν Φρανσίσκο όπου πειραματιζόταν με εξοπλισμό ηχογράφησης demo, αν και δεν θεωρούσε τον εαυτό του πραγματικά μουσικό και δεν είχε παίξει ποτέ σε συγκρότημα.

RICHIE ALLEN RICHIE PODOLOR
RICHIE ALLEN - RICHIE PODOLOR

RICHIE ALLEN : Ένας από τους άγνωστους αρχιτέκτονες του σερφ ήχου της Νότιας Καλιφόρνια, ο Richie Allen (πραγματικό όνομα Richie Podolor) ήταν δραστήριος κιθαρίστας σε πολλούς δίσκους surf και hot rod στις αρχές της δεκαετίας του '60, συνεργαζόμενος με τον παραγωγό Gary Usher. Έπαιξε επίσης κιθάρα για τον ντράμερ Sandy Nelson στο κλασικό "Teen Beat" και άλλα ορχηστρικά του. Επίσης ηχογράφησε αρκετά ινστρουμένταλ surf με το όνομά του. Με το πραγματικό του όνομα, ο Podolor έκανε παραγωγές σε δίσκους των Iron Butterfly, Steppenwolf και Three Dog Night στα τέλη της δεκαετίας του '60, και παραμένει ενεργός έως σήμερα.

ATLANTICS : Ένα από τα μεγαλύτερα συγκροτήματα ορχηστρικού surf δεν καταγόταν καν από την Αμερική. Οι Atlantics, παρά το όνομά τους, ήταν ένα αυστραλιανό combo που όχι μόνο μιμήθηκε τον ήχο της μουσικής σερφ της Καλιφόρνια, αλλά κατατάχθηκε μεταξύ των καλύτερων επαγγελματιών της.

Atlantics
Atlantics

Διαθέτοντας έναν βαρύ ήχο, εξαιρετικά "υγρό", οι Atlantics παρουσίασαν πρωτότυπο υλικό και έγραψαν επίσης μουσική για ταινίες. Όπως και στη μουσική του Dick Dale, έχουν επιρροές από τη Μέση Ανατολή (ορισμένα μέλη του γκρουπ έχουν ελληνική και αιγυπτιακή καταγωγή). Το δεύτερο σινγκλ τους, "Bombora", πήγε στην κορυφή των αυστραλιανών τσαρτ το 1963, και η συνέχεια, το "The Crusher", έγινε επίσης μεγάλη επιτυχία. Αλλά η Beatlemania σημάδεψε τον εμπορικό θάνατο των Atlantics όπως και για τα σερφ συγκροτήματα στις ΗΠΑ, το 1964 και το 1965.

THE ATLANTICS CRUSHER Surf Music 1964



BEL-AIRS : Σχηματίστηκαν στη Νότια Καλιφόρνια και ήταν ένα από τα πρώτα surf γκρουπ που γνώρισε μια από τις πρώτες μεγάλες επιτυχίες, με το "Mr. Moto". Οι έντονες γραμμές της κιθάρας, η ξεχωριστή μεξικάνικη μελωδική επιρροή και το σαξόφωνο βοήθησαν να δημιουργηθεί ένα πρωτότυπο τραγούδι που αποτέλεσε τη βάση για όσα ηχογραφήθηκαν τα επόμενα δύο-τρία χρόνια.

Bel Airs
Bel-Airs

Κανένα άλλο κομμάτι που ηχογράφησε το γκρουπ στις αρχές της δεκαετίας του '60 δεν ήταν τόσο επιτυχημένο ή αξιομνημόνευτο. Ο κιθαρίστας Paul Johnson παρέμεινε ενεργός δεκαετίες αργότερα, ενώ ο κιθαρίστας Eddie Bertrand συνέχισε σχηματίζοντας το surf συγκρότημα Eddie & the Showmen.

Bel-Airs - Mr. Moto


THE CORNELLS : Το πιο ενδιαφέρον στοιχείο αυτού του surf συγκροτήματος από το L.A. είναι ότι μέλος τους ήταν ο μελλοντικός κιθαρίστας των Moby Grape, Peter Lewis. Αποτελούμενοι κυρίως από γιους ηθοποιών του Χόλιγουντ (ο μπαμπάς του κιθαρίστα Bob Linkletter, Art, ήταν ο πιο διάσημος από αυτούς), έβγαλαν ένα εξαιρετικό μεγάλο δίσκο και πολλά σινγκλ στην μικρή δισκογραφική Garex. Το ρεπερτόριό τους ήταν κάτι σύνηθες, αλλά καλοπαιγμένο. Ο Lewis έμελλε να είναι το μόνο μέλος τους που άφησε ιστορία στο ροκ.

Cornells
Cornells

LIVELY ONES : Ένα από τα καλύτερα μουσικά σερφ συγκροτήματα που δούλευαν στην περιοχή της Νότιας Καλιφόρνια το 1963. Έκαναν ηχογραφήσεις με επίκεντρο τις καταιγιστικές Fender, σε συνδυασμό με εκπληκτικά παιξίματα σαξοφώνου. Ωστόσο δεν είχαν πρωτοτυπία στον ήχο τους.

Lively Ones
Lively Ones

Σε μια περίοδο περίπου 12 μηνών, κυκλοφόρησαν περίπου πέντε άλμπουμ, γεμάτα από διασκευές ή αλλαγμένους τίτλους κομματιών βασισμένα σε άλλες συνθέσεις rock’n’roll και R&B. Είχαν μερικές επιτυχίες στην περιοχή του Λος Άντζελες το 1963 ("Surf Rider" και "Rik-A-Tik"), αλλά η καλύτερη στιγμή τους ήταν το "Goofy Foot", του οποίου ο στακάτος ρυθμός ώθησε πολλά σύγχρονα γκρουπ να βγουν στην σκηνή. Ένα κομμάτι που συμπεριλαμβάνεται σε πολλές συλλογές με τα καλύτερα σερφ. Διασκεύασαν επίσης με επιτυχία κλασικά κομμάτια «Telstar», «Exodus», «Rawhide» και στο «Night and Day» του Cole Porter.

Lively Ones - Goofy Foot


RIP CHORDS : Σε αντίθεση με τo τι νόμιζε ο κόσμος οι Rip Chords ήταν ένα αληθινό συγκρότημα, που αποτελούσε το δίδυμο των Ernie Bringas και Phil Stewart υπό την επίβλεψη του παραγωγού Terry Melcher και του συνεργάτη του, Bruce Johnston που παρουσίαζαν ένα ομαδικό ήχο με backup μουσικούς. Μετά από δύο αποτυχημένα σινγκλ, ο Melcher και ο Johnston ανέλαβαν το ρεπερτόριο τους και τα περισσότερα από τα backup επίσης και το "γκρουπ" είχε ξαφνικά την πρώτη του επιτυχία με το "Hey Little Cobra".

The Rip Chords cover
The Rip Chords cover

Όταν το αρχικό μέλος Bringas έφυγε για να σπουδάσει, ο Stewart έφερε δύο νέα μέλη -- τους Rich Rotkin και Arnie Marcus -- που έγιναν οι επίσημοι Rip Chords και το γκρουπ άρχισε να περιοδεύει. Τα επόμενα σινγκλ και άλμπουμ τους απέτυχαν να μπουν στα τσαρτ και το γκρουπ διαλύθηκε στα τέλη του 1965, αν και εμφανίστηκαν τραγουδώντας το "Red Hot Roadster" σε μια rock’n’roll ταινία με τίτλο A Swingin' Summer,στην οποία συμμετείχαν επίσης οι ταλαντούχοι Gary Lewis και των Playboys, ο Donnie Brooks των Righteous Brothers και η Raquel Welch, κάνοντας το ντεμπούτο της στον κινηματογράφο. Το 2005 ο Rotkin αναβίωσε τους Rip Chords για μια συλλεκτική κυκλοφορία με τίτλο Shut 'Em Down ...Again.

HEY LITTLE COBRA - The Rip Chords


ADRIAN & THE SUNSETS : Ένα από τα πολλά αξιοσημείωτα συγκροτήματα στη μουσική σκηνή surf της Νότιας Καλιφόρνια στα μέσα της δεκαετίας του '60, οι Adrian & the Sunsets που παρά την σύντομη καριέρα τους αποδείχθηκαν διαχρονικοί. Ο Adrian Lloyd που ηγήθηκε του συγκροτήματος, γεννήθηκε στην Κορνουάλη της Αγγλίας και μετακόμισε με την οικογένειά του στο Long Beach της Καλιφόρνια όταν εκείνος ήταν 15 ετών.

Adrian the Sunsets
Adrian & the Sunsets

Λάτρης των πρωτοπόρων ντράμερ όπως ο Gene Krupa και ο Buddy Rich, ο Lloyd έμαθε ντραμς στο γυμνάσιο. Όταν αποφοίτησε το 1960, έπαιζε σε ένα τοπικό ροκ συγκρότημα που ονομαζόταν Outlaws (δεν πρέπει να συγχέεται με το μεταγενέστερο southern rock συγκρότημα). Το 1962, ο Lloyd εντάχθηκε στους Rumblers που την ίδια χρονιά έκαναν μαζί του την instrumental επιτυχία, "Boss".

Andrian & The Sunsets - Boss


MARKETTS : Συνήθως ταξινομούνται ως συγκρότημα σερφ λόγω της επιτυχίας τους "Out of Limits", μια σύνθεση του ιδρυτή τους Michael Z. Gordon. Ένα από τα τελευταία μεγάλα σινγκλ σερφ, που έφθασε στο Νο3 στις αρχές του 1964. Στην πραγματικότητα, ήταν ένα ευέλικτο σύγχρονο ορχηστρικό συγκρότημα με στοιχεία σερφ, ροκ, ποπ.

Marketts
Marketts

Στην πραγματικότητα δεν ήταν ένα γκρουπ με την πραγματική έννοια, αλλά ένα live συγκρότημα που άλλαζε συνέχεια μέλη ανταποκρινόμενο στη μεγάλη ζήτηση συναυλιών στο Λος Άντζελες, που εργάζονταν υπό τη διεύθυνση του παραγωγού Joe Saraceno ο οποίος είχε ιδέα αυτή να λειτουργούν έτσι οι Marketts.

Marketts -Out of Limits


TORNADOES: Δεν πρέπει να συγχέονται με το βρετανικό στούντιο συγκρότημα στούντιο που έκανε επιτυχία το ορχηστρικό "Telstar" παραγωγής Joe Meek ή το Midwest συγκρότημα που ηχογράφησε το "Scalping Party". Οι Tornadoes ήταν από τα πρώτα σερφ συγκροτήματα, που έκαναν αισθητή την παρουσία τους με το "Bustin' Surfboards", το 1962.

Tornadoes US
Tornadoes (US)

Ένα οικογενειακό συγκρότημα που η σύνθεσή τους αποτελούνταν από δύο αδέρφια (Τζέραλντ και Νόρμαν Σάντερς), τον ξάδερφό τους Τζέσι Σάντερς και έναν φίλο τους, τον Leonard Delaney. Ξεκίνησαν ως οργανική ομάδα από το San Bernardino της Καλιφόρνια με το όνομα Vaqueros. Μετά την προσθήκη του σαξοφωνίστα George White, άλλαξαν το όνομά τους σε Tornadoes. Η μόνη τους είσοδος στα αμερικανικά chart ήταν ωστόσο σημαντική, με το "Bustin' Surfboards" το 1962 να σηματοδοτεί την αρχή της τρέλας του σερφ .

The Tornadoes - Bustin' Surfboards


RIVIERAS : H μεγάλη επιτυχία των Rivieras ήταν μια από τις τελευταίες δυνατές αναθυμιάσεις του καθαρού αμερικάνικου rock’n’roll πριν την Βρετανική Εισβολή στα charts των Ηνωμένων Πολιτειών. Τα αρχικά μέλη Otto Nuss (όργανο), Doug Gean (μπάσο), Marty "Bo" Fortson (φωνητικά και κιθάρα), Joe Pennell (κιθάρα) και Paul Dennert (ντραμς) ήταν τοπικοί ήρωες αιθουσών χορού εφήβων στo South Bent της Indiana.

Rivieras
Rivieras


Ηχογράφησαν μια έξαλλη εκδοχή της R&B επιτυχίας του Joe Jones, το "California Sun" με μια δυναμική εισαγωγή στα τύμπανα και το διάσημο πλέον ριφ της κιθάρας. Το τραγούδι έγινε επιτυχία στη μέση του πρώτου κύματος της Beatlemania, το 1963 κι ενώ τα «Σκαθάρια» ήταν στο Νο1 με το "I Want to Hold Your Hand". Αν και ακολούθησαν αρκετά εξίσου καλά 45άρια και δύο άλμπουμ, η σχετικά νεαρή ηλικία των μελών του συγκροτήματος, σε συνδυασμό με τις πολυάριθμες αλλαγές των μελών τους και το μεταβαλλόμενο μουσικό κλίμα, προκάλεσαν τη διάλυση του γκρουπ το 1966.

The Rivieras - California Sun


SUNRAYS : Το σημαντικό σερφ συγκρότημα από την Καλιφόρνια, οι Sunrays, σχηματίστηκαν το 1964 από τον παραγωγό Murry Wilson, μετά την απόλυσή του ως μάνατζερ του γκρουπ των γιων του, Beach Boys. Ήταν οργανωμένο γύρω από τον τραγουδιστή/τραγουδοποιό/ντράμερ Rick Henn, φίλο του μέλους των Beach Boys, Carl Wilson. Tο lineup περιλάμβανε επίσης τους κιθαρίστες Eddie Medora και Byron Case καθώς και τον πιανίστα Marty DiGiovanni, οι οποίοι και οι τρεις είχαν ηχογραφήσει στο παρελθόν ως Snowmen. Μαζί τους ήταν και ο μπασίστας Vince Hozier.

Sunrays cover
Sunrays cover

Οι Sunrays υπέγραψαν με την εταιρεία Tower και σύντομα κυκλοφόρησαν το ντεμπούτο τους single, "Outta Gas". Στη συνέχεια, το 1965 κυκλοφόρησαν το "I Live for the Sun" που ήταν η πιο σημαντική επιτυχία του συγκροτήματος, φτάνοντας στο Top 50 της Αμερικής. Ακολούθησε το "Still" που επίσης γνώρισε επιτυχία, όπως και τα επόμενα σινγκλ συμπεριλαμβανομένων των "I Look Baby I Can't See" και "Hi, How Are You?"

The Sunrays - I Live For The Sun


RONNY AND THE DAYTONAS : Η μεγαλύτερη συνεισφορά του Nashville στην τρέλα του surf και του hot rod στις αρχές της δεκαετίας του '60 ήταν οι Ronny & the Daytonas. Με επίκεντρο τον τραγουδιστή-κιθαρίστα-τραγουδοποιό John "Bucky" Wilkin (γιος του γνωστού country καλλιτέχνη Marijohn Wilkin), η μεγάλη στιγμή τους ήρθε με το ντεμπούτο δίσκο τους, "GTO".

Ronny and The Daytonas
Ronny and The Daytonas

Αφού έγραψε το ομώνυμο τραγούδι στο μάθημα της φυσικής ως τελειόφοιτος στο γυμνάσιο, η μαμά του Wilkin του έκλεισε ειδικό συμβόλαιο στην συνάντησή της με τον γνωστό παραγωγό και μουσικoσυνθέτη του Nashville, τον Bill Justis που είχε κάνει την επιτυχία Raunchy και είχε θητεία στην Sun Records. Ο Justis ηχογράφησε το τραγούδι με διάφορους session μουσικούς που είχαν αίσθηση του rock & roll και έδωσε εντολή στον Bucky να βρει ένα όνομα για το συγκρότημα για να το βγάλει στον δίσκο.

Ronny & the Daytonas - G.T.O
{youtube}dIaHqiCNMXI{/yourube}

ROUTERS : Ένα οργανικό γκρουπ που δημιουργήθηκε στις αρχές της δεκαετίας του '60 στην περιοχή του Λος Άντζελες της Καλιφόρνια. Μοναδική επιτυχία του συγκροτήματος ήταν το 1962 με το "Let's Go (Pony)". Το αρχικό συγκρότημα αποτελούνταν από τους μουσικούς Mike Gordon, Al Kait, Bill Moody, Lynn Frazier και έναν πέμπτο μουσικό (άγνωστο).
Μόλις υπέγραψαν συμβόλαιο με Warner Brothers Records, το κουιντέτο ανατέθηκε στον παραγωγό Joe Saraceno, ο οποίος στη συνέχεια χρησιμοποίησε session μουσικούς στο στούντιο και όχι την πραγματική μπάντα στην ηχογράφηση του «Let’s Go (Pony)».

Routers
The Routers

Το σινγκλ έφτασε στο Νο19 στα αμερικανικά charts και ο μεγάλος δίσκος Let’s Go! Το With The Routers κυκλοφόρησε, αλλά προφανώς ηχογραφήθηκε και από session μουσικούς όπως ο Hal Blaine και ο Plas Johnson. Οι Warner Brothers συνέχισαν να εκδίδουν σινγκλ με το όνομα Routers, ένα από τα οποία, το «Sting Ray», μπήκε στα charts το 1963.

LET'S GO - THE ROUTERS
{youtube}uxCIEHABB1M{/youtube}

TORNADOS : Μια από τις πιο περίεργες ιστορίες στην ιστορία του rock’n’roll είναι αυτή των Tornados, το οργανικό συγκρότημα από τη Βρετανία. Αν και υπήρχαν και άλλα γκρουπ με το ίδιο όνομα αμερικανικά συγκροτήματα σερφ, το εν λόγω συγκρότημα ήταν δημιουργία του Βρετανού παραγωγού Joe Meek. Ήταν ο πρώτος ανεξάρτητος παραγωγός της Αγγλίας, όπως ακολούθησαν οι Thomas Edison, Phil Spector και Ed Wood. Ένας έμπειρος τεχνίτης που έδωσε στις παραγωγές του τον δικό τους ξεχωριστό ήχο.


Tornados UK
Tornados (UK)

Στήνοντας ένα home studio σε ένα τριώροφο διαμέρισμα στο Holloway Road του Λονδίνου, ο Meek πρωτοστάτησε σε τεχνικές ηχογράφησης όπως στην μίξη οργάνων, παραμόρφωση, προενισχυτές μικροφώνου, δυνατά τύμπανα ενισχυμένα με κρουστά και άλλες τεχνικές του. Ίδρυσε τους αρχικούς Tornados στα τέλη του 1961 ως στούντιο γκρουπ. Στην αρχική τους σύνθεση αποτελούνταν από τους Alan Caddy και George Bellamy στις κιθάρες, Roger LaVern στο όργανο, Heinz Burt στο μπάσο και Clem Cattini στα ντραμς. Αφού το πρώτο σινγκλ απέτυχε, ο Μικ έβαλε το συγκρότημα να ηχογραφήσει μια από τις συνθέσεις του, το ορχηστρικό "Telstar" που έγινε μεγάλη επιτυχία και έως σήμερα παραμένει στα σημαντικότερα ινστρουμένταλ της χρυσής περιόδου 1962-64.

The Tornados - Telstar
{youtube}WPDvsLSnUGc{/youyube}

TRASHMEN : Περιγράφονται ως το “κορυφαίο surf rock συγκρότημα του Midwest στα 60s”. Το σίγουρο είναι ότι πολύ δύσκολα μπορούν να κατηγοριοποιηθούν γιατί η μουσική τους είναι ένα μείγμα rock’n’roll-surf rock-garage rock-proto punk”. Αρκεί να ακούσει κανείς το κορυφαίο τραγούδι τους, το “Surfin’ Bird” και θα το καταλάβει. Σχηματίστηκαν στην Μινεάπολη, της Μινεσότα το 1962. Το γκρουπ αποτελούσαν οι : Tony Andreason (πρώτη κιθάρα), Dal Winslow (κιθάρα, φωνή), Bob Reed (μπάσο) και Steve Wahrer (ντραμς, φωνητικά).

The Trashmen Surfin Bird.original
The Trashmen Surfin Bird

Οι Trashmen ήταν εξαιρετικά δημοφιλής στις πίστες των εφηβικών κλαμπ, παίζοντας κυρίως μουσική σερφ σε ένα κοινό της Μινεσότα, μέρος που περιβάλετε από θάλασσα. Ο ντράμερ Steve Wahrer συνδύασε δύο τραγούδια των Rivingtons ("The Bird's the Word" και "Pa Pa Ooh Mow Mow"), πρόσθεσε φωνητικά βγαλμένα από θρίλερ ταινία και έναν δυνατό ρυθμό στη μίξη και στις αρχές του 1964 οι Trashmen ανέβηκαν στο Top Ten με το "Surfin' Bird".

Γιάννης Γκιωνάκης: The Trashmen - The surfin bird
{youtube}styV-fdt4dE{/youtube}

Αν και το συγκρότημα συνέχισε να κυκλοφορεί υπέροχα σινγκλ και ένα εξαιρετικό άλμπουμ, το άστρο τους έσβησε. Διαλύθηκαν στα τέλη του 1967, αρχές του 1968. Ξανασχηματίστηκαν στα μέσα της δεκαετίας του '80 και συνέχισαν να παίζουν σε τοπικά κλαμπ μέχρι τον θάνατο του Wahrer το 1989.

Trashmen - King of the surf


Οι Trashmen τιμούνται από τους συλλέκτες της δεκαετίας του '60 ως ένας από τους σπουδαίους συνδυασμούς των αμερικανικών εφηβικών συγκροτημάτων όλων των εποχών. Η μοναδική τους επιτυχία που αποτελεί παράδειγμα του άγριου και ακαταμάχητου rock’n’roll στην πιο παράλογη μορφή του.

ΤΟ OGDOO.GR ΠΡΟΤΕΙΝΕΙ

Το τραγούδι αλλιώς, στο email σας!

Ενημερωθείτε πρώτοι για τα τελευταία νέα στο χώρο της καλής μουσικής!