Τα πρώτα άγνωστα βήματα του Μπιθικώτση στο τραγούδι

Τα «γυρίσματα» του Γρηγόρη Μπιθικώτση στη Λεωφόρο και το Καραϊσκάκης!
Το 1954 ο Γρηγόρης Μπιθικώτσης εμφανιζόταν στο μουσικό προσκήνιο ως συνθέτης και μπουζουξής. Σαν ερμηνευτής δεν είχε ακόμη δώσει δείγματα γραφής στη δισκογραφία. Ο μετέπειτα Σερ θα αργούσε να αναδείξει με πληρότητα τον τραγουδιστικό του πλούτο. Η δικαίωσή του θα έρθει με μεγαλειώδη τρόπο στις αρχές της επόμενης δεκαετίας χάρις και την καταλυτική παρέμβαση του Μίκη Θεοδωράκη. Ο Μπιθικώτσης, την εποχή εκείνη, και σαν δημιουργός και σαν παίκτης, δεν ήταν ακόμη το σημαντικό όνομα. Η εργογραφία του μετρούσε μόλις ένα τραγούδι το 1949 και δύο το 1953. Το 1954 φωνογράφησε τέσσερα κομμάτια. Ένα από αυτά το «Τι το έκανες άσπλαχνη το παιδί σου» που τραγούδησαν η αναγνωρισμένη Καίτη Γκρέυ και ο Δημήτρης Ρεμουλιώτης ακούστηκε αρκετά. Η πίσω όψη της πλάκας γραμμοφώνου είχε ένα αρρενωπό ζεϊμπέκικο σε μουσική πάντα του Μπιθικώτση και στίχους του Χρήστου Κολοκοτρώνη με ερμηνευτή τον μάστορα συνθέτη και μπουζουξή Σταύρο Τζουανάκο και τη Μαρία Γρίλλη στο σεγόντο. Η βυζαντινή μελωδική γραφή του έχει την ατμόσφαιρα και το κλίμα των χρόνων του ’50 ενώ στιχουργικά υπήρχαν και δάνεια απ’ τον προπολεμικό Μάρκο Βαμβακάρη, το είδωλο του Μπιθικώτση.

Τίτλος του:

Έχει η ζωή γυρίσματα…
(Και καραβοτσακίσματα)

Κάπως έτσι, στα γυρίσματα της ζωής, ο Ηρακλής εκεί που έμοιαζε καταδικασμένος παλεύει να ολοκληρώσει τον άθλο του και να συνεχίσει την παραμονή του στα σαλόνια του Ελληνικού πρωταθλήματος. Τα γυρίσματα των παιχνιδιών φέραν τον Λεβαδειακό σε περιπέτειες στα χαμηλά της βαθμολογίας. Ο Ολυμπιακός με την ισοφάρισή του έδωσε παράταση στην μαθηματική κατάκτηση του πρωταθλήματος, σώνοντας τα προσχήματα και την αξιοπρέπειά του. Η αντίπαλός του στο Κύπελλο, η ΑΕΚ, γιόρτασε με τον καλύτερο τρόπο απέναντι στην Κέρκυρα και κατεβαίνει στο ντέρμπι με αναπτερωμένο ηθικό και ψυχολογία. Αντιστοίχως και ο ΠΑΟΚ που λίγο έλειψε να διασύρει τον λειψό Παναθηναϊκό. Μόνο που το επόμενο παιχνίδι του Δικέφαλου του Βορρά με τους πράσινους, όπως και της Ένωσης στο Καραϊσκάκης θα είναι εντελώς διαφορετικά. Οι δύο υπέρλαμπροι νικητές και οι άνθρωποί τους σίγουρα το γνωρίζουν. Η προσγείωση όμως του μυαλού και της καρδιάς δεν είναι εύκολη υπόθεση. Αν δεν μηδενίσεις ολοκληρωτικά στο «σκληρό» σου δίσκο το θρίαμβο και δεν μπεις στο παιχνίδι πεινασμένος και με το μάτι να γυαλίζει, τότε η ζημιά έχει γίνει. Το delete είναι ευκολότερο για την ΑΕΚ και δυσκολότερο για τον ΠΑΟΚ. Οι κιτρινόμαυροι θα αντιμετωπίσουν τους πρωταθλητές έχοντας πάρει και το πρόσφατο μάθημα της σφαλιάρας του Παναθηναϊκού. Ο Ολυμπιακός απ’ την άλλη παραμένει άγνωστο χαρτί. Σίγουρα με την παρουσία του Λεμονή έχει συνέλθει αλλά δεν έχει δώσει δείγματα γραφής σε υψηλό επίπεδο δυσκολίας. Ο κόσμος που θα βρεθεί στο πλευρό του είναι ανυπόμονος και αυτό έως ένα βαθμό μπορεί να λειτουργήσει και αρνητικά. Αν η μπάλα του κάνει τα κέφια στην αρχή, τότε είναι αλλιώς… Τα γυρίσματα που λέγαμε. Μόνο ο Κλάους δεν το γυρίζει με την καμία! Η εμφάνιση του «μισιακού» Παναθηναϊκού δεν ήταν σε καμία περίπτωση αυτή που θα επιθυμούσε ο Ουζουνίδης. Όμως από αυτό το κάζο έχεις πιο πολλά να μάθεις παρά να πάθεις. Και βέβαια όταν μιλάμε για τους ημιτελικούς του Κυπέλλου υπάρχει και η ρεβάνς. Άλλωστε τα γράφει χαρακτηριστικά ο πηγαίο Κολοκοτρώνης στα «γυρίσματά» του:

Είν’ η ζωή σαν πέλαγος
Με μπόρες και γαλήνη
Χωρίς χαρές και βάσανα
Κανέναν δεν αφήνει…

*...μπάλα μετά μουσικής

Το άρθρο προέρχεται από το οπισθόφυλλο της Sportday (10/4/2017) και είναι μια χορηγία της πίπας Herb. Μπορείτε να το διαβάσετε και μέσα από το pdf που ακολουθεί.
Συνημμένα αρχεία:

Το τραγούδι αλλιώς, στο email σας!

Ενημερωθείτε πρώτοι για τα τελευταία νέα στο χώρο της καλής μουσικής!

ates