Χρίστος Θεοδώρου - «Οι μαρκετίστικες προθέσεις έκαναν κακό στο τραγούδι»

(ΣΥΝΕΝΤΕΥΞΗ) Γεννήθηκε στην Αθήνα. Σπούδασε μουσική στο Ωδείο Kodaly (πτυχία πιάνου,αντιστιξης).
logo radio
Ogdoo web radio
Live
 
17/05/2012
ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ
Έχουν εκδοθεί δυο cd με τραγούδια του, «(α)» το 2009 και «Φωτο.βόλτα» το 2010 σε στίχους του Διαμαντή Γκιζιώτη, και τα δυο με την φωνή της Βικτωρίας Ταγκούλη.

Ο Χρίστος Θεοδώρου έχει συνθέσει και παρουσιάσει τα μιούζικαλ «Προς Κατεδάφιση» του Τennessee Williams σε λιμπρέτο Διαμαντή Γκιζιώτη (Arthouse 2008) και «Ευτυχισμένος Prince» του Oscar Wilde σε λιμπρέτο Χρήστου Κανελλόπουλου (Μουσειο Μπενακη 2009) και έχει γράψει μουσική για 35 θεατρικές και μουσικοθεατρικες παραστάσεις. Έργα του έχουν παρουσιαστεί επίσης στην Στέγη Γραμμάτων και Τεχνών - Ίδρυμα Ωνάση, στο Ηρώδειο, στην Μικρή Επίδαυρο, στο Φεστιβαλ Αθηνών, στο Ίδρυμα Μείζονος Ελληνισμού, στο Εθνικό Θέατρο.

Έχει εμφανιστεί σε διάφορες μουσικές σκηνές μαζί με την Βικτωρία Ταγκούλη στην Αθήνα και στην επαρχία (Πυρήνας, Μετρό, Kookoo, Ιανός, Αγγέλων Βήμα, Μύλος).

Μέχρι το 2007 ήταν μέλος της Ομάδας Σπείρα-Σπείρα. Διδάσκει μουσική στην Δραματική Σχολή του Γιώργου Αρμένη και στην Δραματική Σχολή Δήλος της Δήμητρας Χατούπη.

Οι νέες εμφανίσεις του, πάντα μαζί με την Ταγκούλη, στον Πυρήνα αποτέλεσαν της αφορμή της συνέντευξης που ακολουθεί.

Γράφετε τραγούδια αλλά και μουσικές για παραστάσεις. Ποια απ’ τις δύο «εργασίες» σας «κεντρίζει» περισσότερο και ποιες οι διαφορές αλλά και τα κοινά σημεία που συναντάτε;
Και τα δύο τα απολαμβάνω εξίσου. Η διαφορά είναι ότι όταν καλούμαι να γράψω μουσική για μία θεατρική παράσταση ακολουθώ το συγκεκριμένο κάθε φορά σκηνοθετικό και αισθητικό πλαίσιο μέσα στο οποίο η μουσική πρέπει να ενταχθεί αρμονικά και να γίνει λειτουργικό μέρος της παράστασης. Υπάρχει δηλαδή ένας περιορισμός ο οποίος όμως τις περισσότερες φορές «ελευθερώνει» και με έχει βοηθήσει να εξασκηθώ σε πολλά και διαφορετικά είδη και μουσικές ατμόσφαιρες. Στα τραγούδια αντλώ από την ψυχή μου και μόνο, από τα βιώματα και τις εμπειρίες μου. Επίσης ο στίχος είναι πολύ σημαντικό κομμάτι στην διαδικασία αυτή. Όταν ο στίχος περιέχει μουσικότητα και πλαστικότητα, τότε η μουσική ρέει αβίαστα. Το κοινό σημείο είναι ότι και τα δύο με βοηθούν να εκφράζω τον εαυτό μου, το καθένα με διαφορετικό τρόπο.

Δισκογραφικά αλλά και σε ζωντανές εμφανίσεις έχετε συνδεθεί με την ερμηνεύτρια Βικτωρία Ταγκούλη. Συνυπογράφεται (ο καθένας απ’ το μετερίζι του) δύο δίσκους. Πως θα χαρακτηρίζατε αυτές στις εργασίες; Υπάρχουν σχέδια για ανάλογη συνέχεια; 
Με την Βικτωρία Ταγκούλη υπάρχει καλλιτεχνική ταύτιση, κοινή αισθητική που είναι πολύ σημαντικό πράγμα για μία συνεργασία. Υπάρχει επίσης αλληλοεκτίμηση και «ταίριασμα» απόψεων. Συνεργαζόμαστε αρκετό καιρό τώρα και θα συνεχίσουμε να συνεργαζόμαστε. Ήδη έχω ξεκινήσει να γράφω τα τραγούδια για την τρίτη δισκογραφική μας δουλειά.

Ποιες άλλες συνεργασίες σας ξεχωρίζετε; 
Μία πρόσφατη πολύ σημαντική συνεργασία για μένα ήταν με τον σκηνοθέτη Θεόδωρο Εσπίριτου, με τον οποίο παρουσιάσαμε σε μορφή μουσικής παράστασης το έργο «Μικρή Σειρήνα» σε στίχους δικούς του και δική μου μελοποίηση στα πλαίσια της Εβδομάδας Αναλογίου στο Εθνικό Θέατρο.

Η ιδιότητα του συνθέτη θεατρικών παραστάσεων έχει «αναγνωρισμότητα» στην χώρα μας; Πέραν αυτού υπάρχουν αξιοπρόσεκτα οικονομικά ανταλλάγματα ώστε ο δημιουργός να είναι προσηλωμένος και απερίσπαστος στην εργασία του; 
Ευρεία αναγνωρισιμότητα δεν θα έλεγα ότι έχει αλλά είναι απίστευτα εποικοδομητική όσον αφορά στην εξέλιξη και την τριβή με το αντικείμενο, τη μουσική δηλαδή και το τραγούδι. Επίσης, σαφώς και δεν υπάρχουν αξιοπρόσεκτες αμοιβές στο συγκεκριμένο τομέα, ποτέ δεν υπήρχαν, αλλά η παρούσα οικονομική κατάσταση και τα άλλοθι που έχει αυτή δημιουργήσει, έχουν επιδεινώσει τις συνθήκες. Πιστεύω όμως ότι αυτοί που γνωρίζουν την αιτία που κάνουν αυτή την δουλειά θα συνεχίσουν να την κάνουν με την ίδια θέρμη και αγάπη, ανεξάρτητα από τις όποιες συνθήκες.

Η οικονομική κρίση και μοιραία η επέκταση που έχει σε όλα τα επίπεδα της κοινωνίας και της ζήσης, τι επιπτώσεις θα έχει στη μουσική και το τραγούδι; 
Η κρίση έχει ήδη επηρεάσει όλους τους τομείς της καθημερινής ζωής και της εργασίας. Η μουσική και το τραγούδι έχουν ήδη επηρεαστεί από αυτήν όσον αφορά στις αμοιβές και στο «κλείσιμο» ζωντανών εμφανίσεων. Η γνώμη μου είναι ότι τώρα που η εμπορική εκμετάλλευση του τραγουδιού σταματάει να λειτουργεί με τους παλιούς όρους, επιβάλλεται να γυρίσουμε στην πρώτη πρώτη μας ανάγκη και αιτία και να εκφράζουμε όσο πιο αληθινά και δυνατά γίνεται αυτό που νιώθουμε μέσα από την μουσική. Οι μαρκετίστικες προθέσεις μόνο κακό έκαναν στο τραγούδι, το κονσερβοποίησαν και το απομάκρυναν από την αλήθεια.

Ως δάσκαλος μουσικής τι φροντίζετε να «περνάτε» πρωτίστως στους μαθητές σας; 
Διδάσκω μουσική σε νέους ηθοποιούς και αυτό που τους προτρέπω να κάνουν, πρώτα από όλα, είναι να μην υποκρίνονται ότι νιώθουν όταν ερμηνεύουν ένα τραγούδι… Να το νιώθουν πραγματικά, αντλώντας στοιχεία και δυνάμεις από την καρδιά τους και την αληθινή τους ανάγκη μακριά από πόζες και εξωτερικά στολίδια. Επίσης να είναι πάντα σε επαφή με το κείμενο που εκφέρουν.

Σας φοβίζει το μέλλον; 
Όχι, δεν με φοβίζει το μέλλον. Το μέλλον το φτιάχνουμε από το παρόν, από τις στιγμές που ζούμε τώρα.

Οι αγαπημένοι σας δημιουργοί και ερμηνευτές; 
Μάνος Χατζιδάκις, Leonard Cohen, Stephen Sondheim, Βασίλης Τσιτσάνης, Mozart, Θανάσης Παπακωνσταντίνου, Peter Gabriel, Rufus Wainwright, Φλέρυ Νταντωνάκη,The Irripressibles, Αττίκ, Beirut, Antony and the Johnsons, Ann Brun, Γιώργος Ζαμπέτας, Ελένη Βιτάλη, Damien Rice.

ΤΟ OGDOO.GR ΠΡΟΤΕΙΝΕΙ

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

Το τραγούδι αλλιώς, στο email σας!

Ενημερωθείτε πρώτοι για τα τελευταία νέα στο χώρο της καλής μουσικής!