Θάνος Μικρούτσικος – «Σε μια σκοτεινή εποχή ανάβουμε ένα κεράκι»

(ΑΠΟΚΛΕΙΣΤΙΚΗ ΣΥΝΕΝΤΕΥΞΗ – ΜΕΡΟΣ ΠΡΩΤΟ) Με αφορμή τις εμφανίσεις του με τη Ρίτα Αντωνοπούλου στο Ρυθμό, συναντήσαμε το Θάνο Μικρούτσικο στο χώρο που δημιουργεί και περνά το μεγαλύτερο μέρος της μέρας του.
logo radio
Ogdoo web radio
Live
 
H συνομιλία μαζί του κράτησε αρκετές ώρες, είχε «ήπιες» στιγμές, αλλά και «εξάρσεις» που συνοδεύτηκαν από ανάγλυφες εικόνες, μεστές σκέψεις και «ειδήσεις».

Σαν πρώτη γεύση σας παρουσιάζουμε ένα σχετικά μικρό απόσπασμα, που σχετίζεται κυρίως με τις παραστάσεις του μουσικοσυνθέτη με την ερμηνεύτρια, τα Σάββατα του Δεκέμβρη και πιο συγκεκριμένα, στις
08, 15 & 22 Δεκεμβρίου 2012.

Ποια είναι τα «συμπεράσματα» από τις μέχρι τώρα εμφανίσεις σας με τη Ρίτα Αντωνοπούλου; 

Μπορώ να μιλήσω γιατί έχουμε κάνει 14 παραστάσεις και κάποια ασφαλή συμπεράσματα έχουν ήδη βγει. Είναι μια τρομερή έκπληξη και για μένα. Δεν το περίμενα, μια μορφή η οποία από μερικούς θεωρείται «φτωχή» - να εμφανίζεται δηλαδή μια τραγουδίστρια με έναν πιανίστα – να μπορεί να δημιουργήσει τέτοιο ενδιαφέρον. Έχουμε κάνει ως τώρα 14 παραστάσεις εντελώς γεμάτες, σε μια εποχή πάρα πολύ άσχημη και βάρβαρη, σε μια εποχή που, δεν είναι υπερβολή να πω, έχει αναστείλει το επάγγελμά μας. Ταυτόχρονα, που είναι και το κυριότερο, ο κόσμος που έρχεται, φεύγει τόσο γεμάτος σε όλα τα επίπεδα, γεγονός που μας έχει εντυπωσιάσει και ειλικρινά, αν κάναμε τη συνέντευξη αυτή πριν την πρώτη παράσταση δε θα μπορούσα ούτε στο όνειρό μου να θεωρήσω ότι αυτό μπορεί να συμβεί.

Γιατί τελικά συμβαίνει και μάλιστα μέσα από μια τέτοια «λιτή» φόρμα;

Η μορφή αυτή για μένα δεν είναι φτωχή, γιατί αν ήταν δε θα μπορούσε να εξηγηθεί πως μέγιστοι συνθέτες, από την εποχή του Μπετόβεν μέχρι την εποχή του Χατζιδάκι έχουν γράψει μεγάλο μέρος της δουλειάς τους ακριβώς στη φόρμα φωνή & πιάνο. Η μορφή αυτή έχει το πλεονέκτημα έναντι άλλων, να μπορεί να αγγίξει την ουσία του τραγουδιού μας. Να το αναδείξει έτσι γυμνό, χωρίς στολίδια.

Κάνω μια παρένθεση για να σου πω ότι ο Σεφέρης πριν από 50 χρόνια είχε πει κάτι εξαιρετικό, το οποίο προσυπογράφω, ότι γεμίσαμε το τραγούδι μας με περιττά στολίδια και καιρός να βρούμε την ουσία του. Με αυτή τη μορφή λοιπόν, και μία προϋπόθεση που θα την πω μετά, βρίσκεις την ουσία του, τον αρμονικό του πλούτο, το μελωδικό του πλούτο, τον ρυθμικό του πλούτο, κι ενδεχομένως στην περίπτωση ιδιαίτερων εκτελεστικών δεινοτήτων κι ένα αυτοσχεδιαστικό επίπεδο. Η προϋπόθεση, όμως, είναι οι δύο παίχτες να έχουν κάποια χαρακτηριστικά.

Ποία είναι αυτά τα χαρακτηριστικά λοιπόν;

Επειδή δε μπορώ να μιλήσω για μένα, θα μιλήσω για τη Ρίτα. Το χαρακτηριστικό της ακρίβειας. Μη σας φανεί περίεργο. Το θέμα της ακρίβειας, ειδικά στο ελληνικό τραγούδι και τις Ελληνίδες τραγουδίστριες οποιουδήποτε τύπου, δεν είναι εύκολο να επιτευχθεί. Αν ρωτήσουμε, πολλοί θα πουν «η Αλεξίου σπουδαία τραγουδίστρια». Και όντως! Η Αλεξίου ήταν μια πολύ σπουδαία τραγουδίστρια. Εγώ δε, της οφείλω κι ευγνωμοσύνη, διότι δημιούργησε σε πολλά τραγούδια μου μια εμβέλεια που δε θα την είχαν χωρίς αυτήν. Όμως η Αλεξίου δεν ήταν ποτέ η ακριβής τραγουδίστρια. Γιατί ακριβώς ο τρόπος που ζούσαν οι στίχοι και οι συλλαβές στο στόμα της και ο τρόπος που τα ακούμπαγε στο κοινό ήταν υπερεκφραστικός κι έφερνε τα πράγματα στο σημείο που τα έφερνε. Απεναντίας, σε ένα κονσέρτο για φωνή & πιάνο θέλεις τον τραγουδιστή να λειτουργεί με ακρίβεια και όχι υπερεκφραστικά. Και με απόλυτη πειθαρχία, ακόμα και όταν το κοινό του πάρει το τραγούδι κι αρχίσει να το τραγουδάει. Ακόμα και τότε, ο τραγουδιστής πρέπει να κάνει ότι δεν υπάρχει ο κόσμος. Έχει μια δύναμη αυτό που λέω, που μόνο στην πράξη μπορεί να αποδειχθεί και σ’ εμάς αποδείχτηκε 14 φορές. Το τρίτο είναι κάτι που το καταλαβαίνετε, η δυνατότητα του τραγουδιστή να «περνάει» κάτω, ενώ μένει στη θέση του. Η σκηνική του παρουσία. Η Ρίτα είναι η μόνη Ελληνίδα τραγουδίστρια αυτή τη στιγμή, που μπορεί να κάνει αυτό το Μαραθώνιο των τριών ωρών, χωρίς να ξεφεύγει σε κανένα απ’ τα επίπεδα. Δε θα μπορούσα να το κάνω με καμία άλλη τραγουδίστρια. Αυτός πιστεύω είναι ο λόγος της μεγάλης επιτυχίας σε ότι αφορά την αποδοχή αυτής της παράστασης. Ενώ ξεκινήσαμε για 30 παραστάσεις για τη χειμερινή περίοδο, νομίζω πως θα φτάσουμε τις 50, καθώς όπου πάμε μας ζητούν να ξαναπάμε.

Το ρεπερτόριό σας τι περιλαμβάνει; 

Το ρεπερτόριο είναι τραγούδια δικά μου και από το ρεπερτόριο με πολιτικό πρόσημο που έχω κάνει και από άλλες σημαντικές στιγμές της τραγουδοποιίας μου, αλλά όπως κάνω κάθε φορά από την εποχή που πρωτοξεκίνησα έχω και κομμάτια άλλων συνθετών, τους οποίους και τα οποία εκτιμώ ιδιαίτερα. Μερικές φορές, πολλοί μου λένε «καλά ρε παιδί μου, δε μας είπες αυτό ή το άλλο κι όμως είπες αυτό το Τσιτσάνη, αυτό του Ξαρχάκου, αυτό του Χατζιδάκι» κτλ. Έχω ένα ρεπερτόριο αυτή τη στιγμή, δόξα ο Χριστός, που μπορεί να κρατήσει δέκα ώρες και η παράσταση είναι δυόμιση – τρεις, άρα πάντοτε θα λείπουν πράγματα. Αλλά από κει και πέρα είναι πάρα πολύ ωραίο και για μας που παίζουμε και για τον κόσμο ν’ ακούσει και κάποιες εκδοχές άλλων συνθετών παιγμένες από μας τους δύο. Κι έτσι υπάρχει Χατζιδάκις, Θεοδωράκης, Τσιτσάνης πάνω απ’ όλα που είναι μια από τις αδιαπραγμάτευτες αγάπες μου, Ξαρχάκος, λέμε κι ένα τραγούδι του Κραουνάκη, το «Αυτή η νύχτα μένει» και διάφορα άλλα. Είμαι ευτυχής γιατί είναι ωραίο σ’ αυτή την άθλια κατάσταση που ζούμε να δίνεις τη δυνατότητα να περάσει όμορφα ο κόσμος. Αυτό το πετυχαίνει κανείς με χαμηλή τιμή εισόδου, δεδομένου ότι εμάς η αναφορά μας είναι σε ανθρώπους και κοινό που έχουν υποστεί αυτό το καταβαράθρωμα που έχουν επιβάλει οι τρεις κυβερνήσεις από τον Παπανδρέου μέχρι τους σημερινούς -μιλάμε για την πλειοψηφία του ελληνικού πληθυσμού – και σου ανταποδίδουν την αγάπη, που είναι αμφίδρομη. Περνάω εξαιρετικά τρίωρα, μια και μέσα σ’ αυτή τη σκοτεινή περίοδο όπου δε μπαίνει φως από πουθενά, εμείς ανάψαμε ένα κεράκι. 

Ακολουθούν το δεύτερο και τρίτο μέρος. 

Επιμέλεια: Κίκα Α. Ρόκα
Φωτογραφίες: Πάνος Παπαϊωάννου



 


 

ΤΟ OGDOO.GR ΠΡΟΤΕΙΝΕΙ

Το τραγούδι αλλιώς, στο email σας!

Ενημερωθείτε πρώτοι για τα τελευταία νέα στο χώρο της καλής μουσικής!