Ο Γιώργος Αρκομάνης μελοποιεί Μαρία Πολυδούρη (ΑΠΟΚΛΕΙΣΤΙΚΗ ΣΥΝΕΝΤΕΥΞΗ)

«Δεν τραγουδώ παρά γιατί μ’ αγάπησες» γράφει η Μαρία Πολυδούρη, σε ένα από τα ωραιότερα έργα της ελληνικής ποίησης και δίνει…
logo radio
Ogdoo web radio
Live
 

έμπνευση σε πολλούς συνθέτες να μελοποιήσουν όσα εντέχνως έχει κεντήσει στο χαρτί. Ο συνθέτης Γιώργος Αρκομάνης προσεγγίζει με σεβασμό και διάθεση τα ποιήματά της χαρίζοντας μας μία δισκογραφική δουλειά που χρίζει προσοχής. Δεν καταναλώνεται σε περιττά τερτίπια συνθετικού εντυπωσιασμού, ενορχηστρώνει πλούσια τις μελωδίες, με πνευστά, έγχορδα, κρουστά, πλήκτρα και επιλέγει τους Αλέξανδρο Χατζή, Ελευθερία Ορθουλίδου, Ντένια Κουρούση, Βάσια Ζήλου και τη χορωδία « Μαρσύας», για να ερμηνεύσουν τα μελοποιημένα ποιήματα μίας γυναίκας που ύμνησε τον έρωτα μπλέκοντας το ρομαντισμό με τον πόνο και εξιδανίκευσε ένα συναίσθημα, εντέλει, που έχει περάσει πολλές κακουχίες. Δέκα τραγούδια, τέσσερα ορχηστρικά θέματα και δύο περίτεχνες απαγγελίες αποτελούν το σύνολο μίας προσεγμένης παραγωγής από την εταιρία «Καθρέφτης ήχων αληθινών».



Πόσο επίκαιρη είναι η ποίηση της Μαρίας Πολυδούρη εν έτη 2012;
Η Μαρία Πολυδούρη, όπως και οι περισσότεροι μεγάλοι ποιητές, αναφέρθηκαν σε ζητήματα εσωτερικής φύσεως, όπως είναι η αγάπη, ο έρωτας, ο φόβος και φυσικά ο θάνατος, ζητήματα που αποτελούν αιώνιους ανθρώπινους προβληματισμούς.

Ποια είναι η πρόκληση για ένα συνθέτη να μελοποιήσει ποιήματα;
Ένας συνθέτης ξεκινώντας να μελοποιήσει ποίηση, αντιμετωπίζει δύο κινδύνους. Πρώτον να υποδουλώσει τη μουσική, σκλαβωμένος των κοινωνικών ταμπού περί “σεβασμού της ποίησης” κλπ και δεύτερον να πέσει θύμα της προσωπικής του ματαιοδοξίας. Και στις δύο περιπτώσεις το αποτέλεσμα θα είναι στην καλύτερη των περιπτώσεων “αδιάφορα” κακόγουστο.

Ο έρωτας διαφέρει από την αγάπη στη λογοτεχνία και τι διάθεση έχει; Ρρετρό, μοντέρνα ή λαϊκή;
Ο έρωτας νομίζω είναι η πρώτη αμμουδιά που συναντάει ο “ναυαγός” στο νησί της αγάπης. Η διάθεση του ωστόσο ποικίλλει από άνθρωπο σε άνθρωπο και αυτό φυσικά καθρεφτίζεται και στην τέχνη.

Η οικονομική κρίση φέρνει και πολιτισμική κρίση;
Το αντίθετο θα έλεγα! Στη χώρα μας η πολιτισμική κρίση έχει έρθει εδώ και πολλά χρόνια και μάλιστα κατάντησε τόσο κλισέ που ακόμα και κάποιοι αίτιοι της φτάσανε στο σημείο να παραπονιούνται! Οι μεγάλες ιδιότητες της τέχνης είναι ότι μας κάνει να σκεφτόμαστε, να κρίνουμε, ν' αλλάζουμε και άλλα πολλά που δεν συμφέρουν σε καμία περίπτωση τους διεφθαρμένους πολιτικούς που μας θέλουν υποχείρια!

Οι παλιοί λέγανε ότι η ψυχή κατοικεί στο συκώτι και όχι στην καρδιά. Θεωρείτε ότι η αξία του έρωτα έχει πάρει κινηματογραφικές διαστάσεις και δεν ανταποκρίνεται στην αληθινή του αξία;
Η γνώμη μου είναι πως ο κινηματογράφος αντιγράφει τη ζωή και όχι το αντίθετο. Ζούμε σε μία εποχή που εμπεριέχει πλήθος εικόνων, αρωμάτων, αισθημάτων κλπ, και η αξία του έρωτα αμφιταλαντεύεται και βιώνεται τελείως διαφορετικά απ' τον καθένα μας, αυτή είναι η μαγεία του άλλωστε!

Με τι κριτήρια επιλέξατε τους συγκεκριμένους τραγουδιστές για να αποδώσουν τις μελοποιήσεις σας;
Ήθελα, πέρα απ' τα τεχνικά στοιχεία να μπορούν να ερμηνεύσουν τα τραγούδια μ' έναν τρόπο ειλικρινή, ανεπιτήδευτο και συνειδητά αθώο, να μην έχουν στο νου αρχέτυπα και σημεία αναφοράς, απλά να οδηγηθούν απ' τα κομμάτια και τη ψυχή τους...

Έχετε μελετήσει την ελληνική μουσική. Εντέλει τι σημαίνει λαϊκό και τι έντεχνο τραγούδι;
Είναι πραγματικά πολύ μεγάλη συζήτηση! Το έντεχνο αποδόθηκε ως όρος για να περιγράψει την συνύπαρξη μουσικής-ποίησης και φυσικά δεν έχει καμία σχέση με την σημερινή υφή που του δίνουν, μιας και δεν χαρακτηρίζει “ύφος” αλλά στοιχείο σύνθεσης ή πληροφορία καλύτερα! Απ' την άλλη το λαϊκό τραγούδι χαρακτηρίζει την συνέχεια του ρεμπέτικου μέχρι και τα τέλη της δεκαετίας του 70'. Το πρόβλημα και στις δύο περιπτώσεις είναι ότι παραείμαστε σχολαστικοί, ενώ στην πραγματικότητα πρόκειται απλά για ταμπέλες κατηγοριών αρχειοθέτησης.


 

 

ΤΟ OGDOO.GR ΠΡΟΤΕΙΝΕΙ

Το τραγούδι αλλιώς, στο email σας!

Ενημερωθείτε πρώτοι για τα τελευταία νέα στο χώρο της καλής μουσικής!