Ποιος τελικά βάζει «χειροπέδες» τον Πολιτισμό;

(ΑΠΟΚΛΕΙΣΤΙΚΕΣ ΔΗΛΩΣΕΙΣ) Αυτός που ζητά νόμιμα τα πνευματικά δικαιώματα του (δημιουργός μέσω ΑΕΠΙ) ή αυτός που κερδοσκοπεί εις βάρος του δημιουργού
logo radio
Ogdoo web radio
Live
 
18/07/2014

ΣΥΝΤΑΚΤΗΣ

Ogdoo.gr
ΣΑΝ ΣΗΜΕΡΑ
Καμία εκδήλωση
και με άλλοθι τον πολιτισμό αρνείται να συμμορφωθεί με τις νόμιμες υποχρεώσεις του;

Με αυτό το ερώτημα καταλήγει η ανακοίνωση της ΑΕΠΙ, με αφορμή τη χθεσινή σύλληψη του διοργανωτής της συναυλία του Haig Yazdjian στο Κυπαρίσσι του Ηρακλείου Κρήτης, όπου λειτουργεί το Θέατρο των Αγρών. (Βλέπε ΕΔΩ)

Επικοινωνήσαμε με τη Μαίρη Φασουλάκη (διευθύντρια του Τομέα Επικοινωνίας και Πολιτισμού ΑΕΠΙ) η οποία και παρέπεμψε στην επίσημη τοποθέτηση της ΑΕΠΙ:
“Αρχίζοντας από  «παραδοσιακό» τραγούδι που επικαλείται ο κ. Σωμαράκης συγκεκριμένα και εκτός των άλλων εκπροσωπούμενων έργων της συναυλίας, σύμφωνα με τα αρχεία που τηρεί η ΑΕΠΙ, τα «παραδοσιακά» έργα (και αποδεικνύεται πως ήταν πλήρως εκπροσωπούμενα/ προστατευόμενα)  που περιλάμβανε, μεταξύ άλλων,  η εν λόγω συναυλία περιείχε:
Α) Μυστικά πως σ' αγαπώ: Μουσική Haig Yazdjian, στίχοι Δημήτρης Υφαντής  (αμφότεροι μέλη της ΑΕΠΙ), 100% εκπροσωπούμενο έργο
Β) Yar ko Parag:  100%  Haig Yazdjian  (μέλος ΑΕΠΙ)
Γ) Έρημος:   Μουσική Haig Yazdjian,  στίχοι  Ν. Μωραΐτης (αμφότεροι μέλη ΑΕΠΙ) 100% εκπροσωπούμενο έργο.
Δ) Bingeol:  100%   Haig Yazdjian  (μέλος ΑΕΠΙ)
Ε) Habrban:  100%   Haig Yazdjian  (μέλος ΑΕΠΙ)

Η νόμιμη διενέργεια δημόσιας εκτέλεσης μουσικών έργων, στην προκειμένη περίπτωση συναυλίας,  διέπεται από τις διατάξεις του Ν. 2121/93 παρ.3 και προϋποθέτει άδεια από την ΑΕΠΙ, νόμιμο εκπρόσωπο των δημιουργών των έργων που πρόκειται να εκτελεστούν, καταβολή πνευματικών δικαιωμάτων και κατάθεση στον εντεταλμένο φορέα ΑΕΠΙ καταλόγου των έργων της συναυλίας από τον νόμιμα υπεύθυνο διοργανωτή.

Ο κύριος Σωμαράκης είχε κατ' επανάληψη κληθεί από την ΑΕΠΙ και στο παρελθόν να συμμορφωθεί με τις νόμιμες υποχρεώσεις του και ουδέποτε το έπραξε. Συγκεκριμένα  με τον κ. Σωμαράκη υπάρχει ιστορικό νομικών ενεργειών για παράνομη διεξαγωγή συναυλιών από το 2009 έως σήμερα.

Η ΑΕΠΙ, ως ύστατη προσπάθεια συνεννόησης με τον κύριο Σωμαράκη, τον ενημέρωσε, μέσω του Αστυνομικού Τμήματος της περιοχής, ότι μέχρι το μεσημέρι της ημέρας διεξαγωγής της συναυλίας   όφειλε να έχει εφοδιασθεί με την άδειά της. Ο κ. Σωμαράκης, αντί  να συμμορφωθεί με τις νόμιμες υποχρεώσεις του, προτίμησε να προχωρήσει στη συναυλία και να καλέσει και τα τοπικά ΜΜΕ για δημιουργία εντυπώσεων.

Ο ισχυρισμός του κ. Σωμαράκη περί μη εισιτηρίου στο ιδιοκτησίας του μεγάλης χωρητικότητας θέατρο των Αγρών, στο Κυπαρίσσι Ηρακλείου Κρήτης, καταρρίπτεται διότι σ' αυτές τις περιπτώσεις προβλέπεται νόμιμα η ελάχιστη καταβολή πνευματικών δικαιωμάτων.

Η ΑΕΠΙ εκ του καταστατικού της ρόλου, αλλά και με την πάγια συμβατική εντολή των μελών της δικαιούχων πνευματικών δικαιωμάτων από μουσικά έργα, στο πλαίσιο της διαχειριστικής της λειτουργίας και εφαρμόζοντας το νόμο και τις συμβατικές εντολές των δημιουργών της,  ΟΦΕΙΛΕΙ να μην επιτρέψει να πραγματοποιηθεί χρήση των έργων που εκπροσωπεί, αν δεν τηρηθεί ο νόμος και οι παραπάνω αναφερθείσες προϋποθέσεις και αυτό έπραξε και στην παρούσα περίπτωση: Ζήτησε την απαγόρευση της συναυλίας, όπως προβλέπει ο νόμος και οι συμβατικές της εντολές.  Η σύλληψη του κ. Σωμαράκη δεν ζητήθηκε απ΄ την ΑΕΠΙ.  Η αστυνομική αρχή εφάρμοσε το νόμο σε όλη του την έκταση και ως προς αυτό το σημείο η ΑΕΠΙ δεν έχει τη δυνατότητα να αποτρέψει ή να εισηγηθεί στα κατασταλτικά όργανα του Κράτους να μην τον εφαρμόσουν ή να τον εφαρμόσουν τμηματικά.

Αυτά προς αποκατάσταση της αλήθειας για τα  πραγματικά περιστατικά που συνθέτουν την υπόθεση  και προς κατάρριψη των όσων ψευδώς και συκοφαντικά εκ μέρους του κ. Σωμαράκη  αναγράφονται και αναπαράγονται σήμερα, ως «σκανδαλώδη» στον Τύπο στα ΜΜΕ και στο διαδίκτυο”.

Ο Γιάννης Σωμαράκης, απ’ την πλευρά του, σε επικοινωνία που είχαμε μαζί του δηλώνει: “Η χθεσινή επίδειξη δύναμης και αθλιότητας δεν κράτησε πολύ αφού σήμερα, πρωί πρωί, ο εισαγγελέας με έδιωξε άρον άρον. Δεν αναγνωρίζω το «αποφασίζουμε και διατάζουμε» της ΑΕΠΙ. Άλλωστε είμαι σε διαρκή αντιπαράθεσή μαζί της. Μπορούν να συλλάβουν το σώμα μου όχι όμως το πνεύμα μου. Θα  συνεχίζω να «παράγω» πολιτισμό ακόμα και με κόστος την ίδια μου τη ζωή. Μπορεί να έχουν τεράστια δύναμη αλλά η τρομοκρατία τους δε με φοβίζει”.

Όταν του επισημάναμε το θέμα των δικαιωμάτων των δημιουργών ο Γιάννης Σωμαράκης υπογράμμισε:  “Σέβομαι τους δημιουργούς, δεν έχω αντιδικία μαζί τους. Ο τρόπος διαχείρισης των δικαιωμάτων τους από την ΑΕΠΙ είναι πραξικοπηματικός. Άλλωστε η ΑΕΠΙ στην ουσία προασπίζει τα συμφέροντα των λίγων και εκλεκτών. Μιλάμε για 5-10 πρόσωπα. Με άλλο τρόπο πρέπει να προστατευτούν οι συνθέτες και οι στιχουργοί και όχι μέσω ενός αθέμιτου πλουτισμού… Εδώ ήρθαν να με συλλάβουν 15 αστυνομικοί σε μια εκδήλωση με προαιρετικό αντίτιμο όπου τα έσοδά μας ήταν 800 ευρώ. Δηλαδή το δικαίωμα της ΑΕΠΙ για όλη τη συναυλία ήταν 56 ευρώ και για τα συγκεκριμένα τραγούδια 5-6 ευρώ. Βγάλετε τα συμπεράσματά σας. Τους ενοχλεί βλέπετε το προαιρετικό αντίτιμο που καθιέρωσα φέτος  γι’ αυτό και κινητοποίησαν όλο τους το μηχανισμό. Το Θέατρο των Αγρών λειτουργεί 11 χρόνια και θα συνεχίσει κόντρα σε όλα αυτά και τους δύσκολους καιρούς που διανύουμε το δρόμο του”.

Και τελικά το ερώτημα, αν και λίγο πιο σύνθετο από αυτό της αρχής, παραμένει: Ποιος τελικά -και πως- βάζει «χειροπέδες» τον Πολιτισμό;

ΤΟ OGDOO.GR ΠΡΟΤΕΙΝΕΙ

Το τραγούδι αλλιώς, στο email σας!

Ενημερωθείτε πρώτοι για τα τελευταία νέα στο χώρο της καλής μουσικής!