Μίλτος Λογιάδης – «Ο Χατζιδάκις πέθανε γι' αυτήν την ορχήστρα…»

Μια συνομιλία με το γνωστό μαέστρο της ΚΟΑ, Μίλτο Λογιάδη, τον  «ταυτισμένο» με την Ορχήστρα των Χρωμάτων του Μάνου Χατζιδάκι...
logo radio
Ogdoo web radio
Live
 
Από τότε που παραιτηθήκατε από την Ορχήστρα των Χρωμάτων έχουν συμβεί τεράστιες ανακατατάξεις στο χώρο της ορχηστρικής μουσικής. Πού βρισκόμαστε σήμερα;
Η ανεργία στους μουσικούς ορχήστρας έχει φτάσει στο 75%! Χωρίς βέβαια να υπολογίζω κάποιες τελευταίες εξελίξεις, που όμως δεν έχουν ολοκληρωθεί. Πάρτε παράδειγμα τα Μουσικά Σύνολα της ΝΕΡΙΤ. Υπάρχουν μερικά ερωτήματα εδώ: θα είναι κανονική δουλειά για τους μουσικούς; Ή θα τους καλείς μια φορά το μήνα και θα τους δίνεις ένα χαρτζιλίκι; Γίνεται λόγος για 150 συναυλίες, αλλά σε τι χρονικό ορίζοντα; Πάντως σίγουρα τα Μουσικά Σύνολα δεν θα είναι αυτό που ήταν επί ΕΡΤ. Δεν θα είναι μόνιμες θέσεις, όπως πριν. Αλλά μια ορχήστρα δεν μπορεί να αλλάζει τους μουσικούς της σαν πουκάμισα -και δεν είναι μόνο το βιοποριστικό των μουσικών το θέμα, αλλά και το πώς δένει μια ορχήστρα.

Σε αυτό το απίστευτο ποσοστό ανεργίας που αναφέρετε, ποιες άλλες εξελίξεις συνετέλεσαν;
Εκτός από την Ορχήστρα των Χρωμάτων υπάρχουν κι άλλες περιπτώσεις, όπως οι Σολίστ της Πάτρας, που πλέον δεν λαμβάνουν ενίσχυση από το κράτος, ή η Ορχήστρα του Βόλου, που κι αυτή δεν λειτουργεί εδώ και μερικά χρόνια. Και βέβαια η Καμεράτα περνά μεγάλη κρίση, διότι είναι απλήρωτοι οι μουσικοί κι έχει απολυθεί το διοικητικό προσωπικό της, γεγονός που δημιουργεί αβεβαιότητα για το μέλλον της.

Τι συμπέρασμα βγάζετε απ' όλα αυτά;
Υπάρχει ένα πολύ συγκεκριμένο μοντέλο του πώς η πολιτεία κλείνει κάποιους οργανισμούς χωρίς να τους κλείνει τυπικά. Τους αφήνει δηλαδή να φθαρούν, να οδηγηθούν στο μαρασμό, ώστε να αναγκαστούν μόνοι τους να διακόψουν τη λειτουργία τους, λόγω των υπέρογκων χρεών τους. Όμως τα χρέη αυτά συσσωρεύτηκαν διότι το ΥΠΠΟ μείωσε τραγικά, μέχρι μηδενισμού, τη χρηματοδότησή τους! Χωρίς να έχει προηγηθεί κάποια συνεννόηση. Διότι το κράτος μπορούσε να πει: Ακούστε, είμαστε σε κρίση, πρέπει να γίνουν κάποιες περικοπές. Αλλά επειδή ξέρω ότι έχετε κάνει έναν προγραμματισμό, θα κάνουμε ένα διακανονισμό, θα γίνει μια σταδιακή μείωση -δεν θα σας κάνουμε μείωση 80% ξαφνικά! Έτσι η ορχήστρα θα έκανε το κουμάντο της, θα έβρισκε κάποιο τρόπο να επιβιώσει. Και οι μουσικοί θα προετοιμάζονταν για την επόμενη μέρα.

Αυτό έγινε με την Ορχήστρα των Χρωμάτων;
Ακριβώς αυτό. Μιλάμε για μια ασύλληπτη και απότομη μείωση της χρηματοδότησης -της τάξης του 80% έως και 100%. Έτσι χάθηκε η Ορχήστρα. Γι' αυτό υπέβαλα τότε την παραίτησή μου. Άρα λοιπόν, κάποιος θέλει να τους κλείσει αυτούς τους θεσμούς, αλλά δεν παίρνει την ευθύνη να το πράξει στα ίσια. Ξαφνικός θάνατος υπήρξε μόνο με την ΕΡΤ. Κατά τ' άλλα, φοβούνται το πολιτικό κόστος, άρα τι κάνουν; Το παίζουν ότι και καλά βοηθούν την Καμεράτα ή την Ορχήστρα των Χρωμάτων... Στην Ορχήστρα των Χρωμάτων, επί Γερουλάνου, μας έλεγαν: Βέβαια, θα σας δώσουμε επιχορήγηση. Κι όταν δεν τήρησαν τις υποσχέσεις τους, ένας σύμβουλος του υπουργού μού είπε: «Τι θέλετε να κάνω; Να κλείσω το Κρατικό Ωδείο Θεσσαλονίκης;». Ούτε ξέρουν ούτε τους ενδιαφέρει να διαχειριστούν τέτοιους οργανισμούς.

Και οι τελευταίες κινήσεις διάσωσης της Ορχήστρας των Χρωμάτων; Γιατί; Είναι λύση αυτή που πρότειναν;
Το ΕΣΠΑ δίδεται για συγκεκριμένες δράσεις. Δεν λύνει το πρόβλημα σε μια ορχήστρα με 2 εκατομμύρια ευρώ συσσωρευμένα χρέη. Τα λεφτά του ΕΣΠΑ δεν μπορούν να πάνε σε χρέη παρελθόντων ετών. Άρα οι άνθρωποι καλούνται να παίξουν στην ορχήστρα χωρίς να διεκδικούν τα χρήματά τους. Και οι άλλοι; Οι ηχολήπτες, οι μεταφορείς οργάνων; Τα γενικότερα έξοδα της ορχήστρας, το γραφείο της που έχει πλέον σφραγισθεί; Το ότι ο Μιχάλης Οικονόμου ορίστηκε καλλιτεχνικός διευθυντής είναι ένα βήμα. Αλλά δεν αρκεί. Είναι σαν να καταρρέει ένα σπίτι και να το βάφεις. Όμως ο Χατζιδάκις πέθανε γι' αυτήν την ορχήστρα! Δεν μπορεί να ξαναλειτουργήσει με ένα μοντέλο αρπαχτής, μόνο και μόνο για να βγει κανένα μεροκάματο για τους μουσικούς. Το υπουργείο, που είχε πάψει να δίνει χρήματα, πρέπει να κάνει ένα διακανονισμό σε βάθος τριετίας, ώστε να αρχίσει να αποπληρώνει όλους αυτούς τους ανθρώπους. Αυτό που με εξοργίζει είναι ότι για τις ΠΑΕ, τις ανώνυμες εταιρείες του ποδοσφαίρου, πάντα βρίσκεται μια λύση όταν χρωστάνε στο ΙΚΑ ή στην Εφορία. Όμως για τους κρατικούς οργανισμούς, που παράγουν πολιτισμό, οι λύσεις δεν υπάρχουν ποτέ. Το μόνο που τους ενδιαφέρει είναι να τους κλείσουν!.

Το πιστεύετε πραγματικά αυτό;
Δυστυχώς η σχέση που έχουν οι κρατικοί φορείς με τον πολιτισμό μέχρι σήμερα, με ελάχιστες εξαιρέσεις, μοιάζει με τη σχέση που έχετε εσείς με την υποβρύχια κατάδυση! Δηλαδή είναι ανύπαρκτη. Προτιμούν να προστατεύουν ιδιωτικά συμφέροντα και δη ποδοσφαιρικών ομάδων -και όλοι ξέρουμε τι βρόμα κυκλοφορεί στο χώρο αυτό. Είναι απλό: οτιδήποτε έχει σχέση με το Δημόσιο θέλουν να το καταργήσουν. Όλα πρέπει να είναι ιδιωτικά. Το ίδιο και τα πανεπιστήμια. Υποχρηματοδοτούνται αυτή τη στιγμή. Αντιμετωπίζουν προβλήματα θέρμανσης, αναλώσιμων, ενώ πλήττονται και οι συμβασιούχοι που καλύπτουν σημαντικές ανάγκες...

Αναφέρεστε στο Ιόνιο Πανεπιστήμιο όπου διδάσκετε;
Όχι μόνο. Σε όλα. Οι περικοπές στην ανώτατη παιδεία πρέπει να είναι περίπου της τάξης του 50% σε σχέση με τρία χρόνια πριν. Το κράτος θέλει να διώξει από πάνω του την παιδεία και να επενδύουν επιχειρηματίες σε κολέγια, με βάση το ιδιωτικό μοντέλο. Κάποιοι αυτό το βλέπουν ωραίο. Εγώ το βλέπω σαν εφιάλτη.

Της ΕΥΑΝΝΑΣ ΒΕΝΑΡΔΟΥ

Πηγή: www.enet.gr

ΤΟ OGDOO.GR ΠΡΟΤΕΙΝΕΙ

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

Το τραγούδι αλλιώς, στο email σας!

Ενημερωθείτε πρώτοι για τα τελευταία νέα στο χώρο της καλής μουσικής!