Τα «όχι» της Χαρούλας «αναγέννησαν» το Μητροπάνο!

(ΣΠΑΝΙΟ VIDEO) Είναι γνωστό πως στις αρχές της δεκαετίας του ’90 η καριέρα του Δημήτρη Μητροπάνου περνούσε ιδιαίτερη κάμψη…
logo radio
Ogdoo web radio
Live
 
Οι τελευταίες μεγάλες επιτυχίες είχαν ήδη πραγματοποιηθεί -στην εταιρεία Polygram- προς τα μέσα της δεκαετίας του ’80, ενώ το 1987 μεταπηδά στο δυναμικό της Minos. Κι εκεί όμως τα πράγματα δεν είναι καλύτερα. Μέσα από ένα υλικό στο οποίο μάλλον αμηχανία επικρατεί, «δραπετεύει» ο «Χιονάνθρωπος» του Τάκη Μουσαφίρη αλλά και δυο ντουέτα που, τουλάχιστον τότε, θα τα χαρακτήριζα «εκτός κλίματος Μητροπάνου», τα «Κλείνω κι έρχομαι» με το Νίκο Πορτοκάλογλου και «Για να σ’ εκδικηθώ» με το Λάκη Παπαδόπουλο… Είναι και η εποχή που ένας πολύποδας που τον ταλαιπωρεί στο λαιμό και τελικά αφαιρείται το 1989, κάνει την κατάσταση ακόμα πιο δύσκολη…

Μέχρι το 1992… Όταν ο Μάριος Τόκας με τον Φίλιππο Γράψα του δίνουν ένα τραγούδι που του αλλάζει τη ζωή… Στο ρυθμό του ζεϊμπέκικου ο Μητροπάνος και μαζί του όλη η Ελλάδα τραγουδούν «Σ’ αναζητώ στη Σαλονίκη ξημερώματα…» Αυτό είναι η απαρχή της δεύτερης καριέρας του τραγουδιστή…. «Η εθνική μας μοναξιά», ο δίσκος μέσα στον οποίο βρίσκεται το τραγούδι, σημειώνει πωλήσεις άνω των 160.000 δίσκων και γίνεται χρυσός και πλατινένιος…
Αρκετά χρόνια αργότερα και όταν το τραγούδι έχει πάρει τη θέση του στο χώρο και το χρόνο, ο Τόκας δηλώνει σε συνέντευξή του πως το «Σ’ αναζητώ στη Σαλονίκη», του οποίου οι στίχοι είχαν γραφτεί από τις αρχές της δεκαετίας του ’80, προτάθηκε αρχικά στη Χάρις Αλεξίου, που αρνήθηκε να το πει. Αυτό το επιβεβαίωσε και η τραγουδίστρια σε συνέντευξή της, ενώ συζητώντας με το στιχουργό του τραγουδιού Φίλιππο Γράψα, πριν από 2 χρόνια περίπου, μου είπε σχετικά:


Ερ: Αληθεύει πως τα τραγούδια του δίσκου «Η Εθνική Μας Μοναξιά», μεταξύ των οποίων και το «Σ’ αναζητώ στη Σαλονίκη», υπήρχε η σκέψη να τα τραγουδήσει η Χάρις Αλεξίου;
Απ: Όταν γράφτηκε αυτό το ζεϊμπέκικο, φαινόταν ότι ήταν ένα τραγούδι σημαντικό. Εκείνη την εποχή, ο Μάριος συζητούσε συνεργασία με την Χαρούλα. Μέσα στα τραγούδια που της πήγε ήταν και το «Σ’ αναζητώ» που απ’ ότι μου είπε της άρεσε πολύ. Κάπου το πράγμα σκάλωσε όμως κι η συνεργασία δεν έγινε. Μετά από αυτό , αποφασίσαμε να το δώσουμε στον Μητροπάνο και είχαμε αυτό το εξαιρετικό αποτέλεσμα. Ούτως ή άλλως πολλοί λέγαν ότι ήταν περισσότερο «αντρικό» τραγούδι. Εγώ βέβαια έχασα την ευκαιρία να ακούσω τραγούδι μου από τη σπουδαία φωνή της.


Ερ: Και ουσιαστικά μ αυτό, καθώς και δυο χρόνια μετά με τα «Λαδάδικα», δημιουργία κι αυτή δική σας και του Τόκα, χτίστηκε η δεύτερη καριέρα του Μητροπάνου και αυτό δεν είναι μόνο δική μου γνώμη…
Απ: Ο Μητροπάνος έχει μοναδική λαϊκή φωνή. Δεν πιστεύω ότι δε θα ’βρισκε τραγούδια να συνεχίσει την καριέρα του. Δε μπορώ να πω κάτι τέτοιο. (1)

Λες και ήταν γραφτό λοιπόν, με την άρνηση της Χαρούλας να ξεκινήσει αυτή η νέα πορεία του Μητροπάνου… Οι δυο τραγουδιστές είχαν συνυπάρξει δισκογραφικά το 1984 όταν εκείνη τον σιγοντάρησε στο «Χατίρι» από το δίσκο «Τα πικροσάββατα» των Μίκη Θεοδωράκη-Λευτέρη Παπαδόπουλου, αλλά και το 1990 στο «Δηλητήριο στο στόμα» των Σπύρου Παπαβασιλείου-Φωτεινής Δούρου, μέσα από το δίσκο «Εσύ λέγε με έρωτα». Μεσολάβησε βεβαίως η κοινή τους συμμετοχή, μαζί με 23 ακόμα τραγουδιστές, στο τραγούδι «Για τα παιδιά» των Αλέξη Παπαδημητρίου-Φίλιππου Νικολάου το 1985. Το Σεπτέμβρη του 1990 είχαν βρεθεί μαζί στη σκηνή του Λυκαβηττού, στη συναυλία του Μητροπάνου, ενώ τελευταία φορά τους είδα να τραγουδούν ντουέτο στη μεγάλη συναυλία για το Στέλιο Καζαντζίδη στο Καυταντζόγλειο Στάδιο της Θεσσαλονίκης στις 23 του Σεπτέμβρη του 2009.


Η περίπτωση του «Σ’ αναζητώ στη Σαλονίκη» δεν ήταν η μοναδική φορά που η άρνηση της Αλεξίου λειτούργησε θετικά για τον Μητροπάνο… Το 1996 ο τραγουδιστής συναντά «Στου αιώνα την παράγκα» τον Θάνο Μικρούτσικο… Στις αφηγήσεις του στον Οδυσσέα Ιωάννου ο συνθέτης θυμάται:

«Αρχές του 1986 μπήκαμε στο στούντιο με τη Χαρούλα για το “Η αγάπη είναι ζάλη”. Ήταν η πρώτη φορά που συνεργαζόμουν με μία σταρ του ελληνικού τραγουδιού, όμως έχω να θυμάμαι μόνο καλά πράγματα. Πριν μπούμε στο στούντιο, είχαμε περάσει μαζί ένα εξάμηνο που μας έδεσε πολύ. Στο στούντιο, ο ένας υπερασπιζόταν τον άλλο. Αυτή η σχεδόν ερωτική ατμόσφαιρα που αναπτύχθηκε ανάμεσά μας θεωρώ πως ήταν έκδηλη και στον δίσκο και αυτός είναι ο λόγος που υποστηρίζω πως η τεράστια επιτυχία του δεν οφείλεται μόνο στο ομότιτλο τραγούδι. Ακόμη και η φωτογραφία του εξωφύλλου το μαρτυρούσε αυτό. Δεν είμαι μεταφυσικός, αλλά πιστεύω πως, αν μία συνεργασία αποπνέει αλήθεια και ζεστασιά, αυτό το εισπράττουν κι οι άλλοι. Για την ιστορία, να σου πω πως της είχα βάλει να ακούσει και τη “Ρόζα”, κομμάτι το οποίο όμως δεν της άρεσε και δεν το τραγούδησε. Το τραγούδι το είπε δέκα χρόνια αργότερα ο Μητροπάνος και όλοι ξέρουμε τι έγινε». (2)


Είναι κοινώς αποδεκτό πως τα δυο τραγούδια του Τόκα και του Μικρούτσικου, συν τα «Λαδάδικα» και πάλι των Μάριου Τόκα-Φίλιππου Γράψα το 1994, ήταν αυτά πάνω στα οποία χτίστηκε ουσιαστικά η καριέρα του Δημήτρη Μητροπάνου την τελευταία 20ετία.


Συμπτώσεις ή παιχνίδια της μοίρας;


Κανείς δεν ξέρει…


Πηγές:

1) Συνέντευξη του Φίλιππου Γράψα στο Θανάση Γιώγλου στο περιοδικό «Όασις» (τεύχος 18-Μάρτιος 2010)
2) Οδυσσέας Ιωάννου «Ο Θάνος κι ο Μικρούτσικος» (Εκδόσεις «Πατάκη» 2011)


Φωτογραφίες:

1: Μητροπάνος και Αλεξίου στα παρασκήνια της συναυλίας του πρώτου στο Λυκαβηττό στις 16-9-1990
2-3: Aπό τη συναυλία αφιέρωμα στο Στέλιο Καζαντζίδη στο Καυταντζόγλειο Στάδιο στις 23-9-2009 (Φωτογραφία Θοδωρής Χαϊκάλης)
4: Ο Μητροπάνος με τη Χαρούλα στα μέσα περίπου της δεκαετίας του ‘70


 

Video

ΤΟ OGDOO.GR ΠΡΟΤΕΙΝΕΙ

Το τραγούδι αλλιώς, στο email σας!

Ενημερωθείτε πρώτοι για τα τελευταία νέα στο χώρο της καλής μουσικής!