Στέλιος Καζαντζίδης και Γιώτα Λύδια πίσω από το ίδιο μικρόφωνο

(ΑΚΟΥΣΤΕ) Τα γνωστά αλλά και τα «ξεχασμένα διαμάντια» της συνεργασίας τους.
logo radio
Ogdoo web radio
Live
 
Σαν σήμερα…

Στις 24 Φεβρουαρίου 1934 γεννήθηκε στο συνοικισμό της Ελευθερούπολης, δίπλα στη Νέα Ιωνία, από γονείς πρόσφυγες από τη Σμύρνη, η σπουδαία Γιώτα Λύδια…

«Συννεφιασμένη Κυριακή» και άλλα λαϊκά…

«Η Γιώτα Λύδια είναι από τις μεγαλύτερες τραγουδίστριες που έβγαλε ποτέ αυτός ο τόπος. Έχει, όπως κι εγώ, στη φωνή της αυτές τις σκούρες, μοβ νότες, που ελάχιστοι τραγουδιστές διαθέτουν…»

Λόγια του Στέλιου Καζαντζίδη από τη βιογραφία της Γιώτας Λύδια «Η πιο μεγάλη ώρα», που έγραψε και επιμελήθηκε ο Κώστας Μπαλαχούτης. Στο ίδιο βιβλίο υπάρχουν πολλές και εκτενείς αναφορές στη συνεργασία της Γιώτας Λύδια με τον Στέλιο Καζαντζίδη στο πάλκο αλλά και στη δισκογραφία. Όπως λέει η Γιώτα Λύδια, ο Καζαντζίδης ήταν αυτός που, με την επιμονή του, την έπεισε να βγει και να τραγουδήσει μπροστά στο κοινό:

«Δεν ξέρω, αυτός ο άνθρωπος είχε κάτι το μαγικό πάνω του. Μ’ έχει κάνει να κλάψω αμέτρητες φορές. Είναι ο τραγουδιστής της ψυχής μου. Και μ’ άλλους κλαίω, με τον Αγγελόπουλο, με τον Περπινιάδη, με αρκετούς ερμηνευτές που με επηρεάζουν, αλλά με τον Στέλιο δεν μπορώ να το εξηγήσω. Τον ακούω και συνταράζομαι, κάτι συμβαίνει μέσα μου που δεν γίνεται να το περιγράψω με λόγια. Προς τα τέλη της δεκαετίας του ’50 τραγουδούσε ο Καζαντζίδης τη “Μαντουμπάλα”, τη “Ζιγκουάλα”, “Το τελευταίο βράδυ μου” και γινόταν το έλα να δεις. Μας είχε ζαλίσει κι εμένα και τον Στράτο (Ατταλίδη): “Κυρία μου ετοιμάσου”. “Τι να ετοιμαστώ καλέ;” τον ρωτούσα. “Αυτή τη φορά δεν τη γλιτώνεις με τίποτε. Ο κόσμος περιμένει. Έχεις κάνει επιτυχίες, πρέπει να τραγουδήσεις”. Εγώ του έλεγα ότι φοβάμαι. “Τι φοβάσαι, η Κίτσα θα είναι – εννοούσε τη Μαρινέλλα - εγώ, τους μουσικούς τους ξέρεις, δεν έχεις να φοβηθείς τίποτα. Εγώ θα’ μαι δίπλα σου”. Αυτό τον άνθρωπο τον πίστευα πάρα πολύ και τον εμπιστευόμουν απόλυτα. Ήταν σοβαρό παιδί ο Στέλιος. Άντρας πραγματικός στη συμπεριφορά και στις εξηγήσεις του. Ήξερα ότι μαζί του πράγματι δεν είχα να φοβηθώ τίποτα. Ό,τι και να συνέβαινε, θα είχα κοντά ένα δικό μου άνθρωπο να με προστατεύσει».*

Τα τραγούδια αυτής ακριβώς της συνεργασίας, που διήρκησε από το 1955, λίγο μετά την είσοδο της Γιώτας Λύδια στη δισκογραφία, μέχρι το 1961, σκέφτηκα να ακούσουμε σήμερα, με αφορμή τα γενέθλια της λαϊκής ερμηνεύτριας. Τραγούδια διάλογοι, ανάμεσα στο ξενιτεμένο παλικάρι και τη μάνα, τον πατέρα και την κόρη, ακόμα και ανάμεσα στη μάνα που έχασε την κόρη της και στον αγαπημένο της, τραγούδια με την Γιώτα Λύδια στην πρώτη φωνή και τον Καζαντζίδη να σιγοντάρει ή το αντίθετο, αλλά και τραγούδια που ο Καζαντζίδης υπέγραψε σαν δημιουργός και ερμήνευσε μοναδικά η Γιώτα Λύδια, τα περισσότερα από αυτά αφιερωμένα στη μάνα. Μετά την Μαρινέλλα, η Γιώτα Λύδια ήταν η ερμηνεύτρια που τραγούδησε τους περισσότερους διαλόγους με τον Καζαντζίδη. Ιδιαίτερη μνεία θα πρέπει ασφαλώς να γίνει στις θρυλικές επανεκτελέσεις στη «Συννεφιασμένη Κυριακή» και στα «Καβουράκια» του Βασίλη Τσιτσάνη, από το τρίο Καζαντζίδης – Γιώτα Λύδια – Μαρινέλλα, το 1959.

Τα είκοσι ένα από τα είκοσι τέσσερα τραγούδια ηχογραφήθηκαν στην περίοδο 1955 – 1959, πρωτοκυκλοφόρησαν σε δίσκους γραμμοφώνου και επανατυπώθηκαν σε μικρούς δίσκους 45 στροφών (με δυο τραγούδια ή «extended play» τεσσάρων τραγουδιών), που κυκλοφόρησαν στην Ελλάδα και στο εξωτερικό. Άλλα τρία τραγούδια ηχογραφήθηκαν το 1961 και κυκλοφόρησαν κι αυτά σε 45άρια στην ελληνική αγορά αλλά και στο εξωτερικό. Τα περισσότερα συμπεριλήφθηκαν τα νεότερα χρόνια στους μεγάλους δίσκους και τα cd με τις επιτυχίες των δυο ερμηνευτών.

Στην παρένθεση αναγράφεται ο κωδικός του δίσκου και η ημερομηνία ηχογράφησης του τραγουδιού.

Τραγούδια διάλογοι

1)Ο επισκέπτης (Γιώργος Λαύκας – Ανάργυρος Αντιβάχης) Γιώτα Λύδια – Στέλιος Καζαντζίδης (Columbia DG-7186 & ODEON CGRA-1044, 1955)

2) Είδα μια μάνα να θρηνεί (Μπάμπης Μπακάλης – Δημήτρης Γκούτης) Στέλιος Καζαντζίδης – Γιώτα Λύδια (Columbia DG-7347, Columbia DGA-3032 & Columbia SEGG-2563, 1957)

3) Παλικάρι μου ξενιτεμένο (Βασίλης Καραπατάκης-Χρήστος Κολοκοτρώνης) Γιώτα Λύδια – Στέλιος Καζαντζίδης (HMV ΑΟ-5405, ΗΜV 7PG-2514 & HMV 7EGG-2542, 1957)

4) Γιατί πατέρα (Απόστολος Καλδάρας – Κώστας Βίρβος) Γιώτα Λύδια – Στέλιος Καζαντζίδης (HMV AO-5452, ΗΜV 7PG-2534 & ODEON HGRA-0549, 1958)

5) Ορκίζομαι στη μάνα μου (Μπάμπης Μπακάλης) Στέλιος Καζαντζίδης – Γιώτα Λύδια (HMV AO-5508, HMV 7PG-2552 & ODEON HGRA-0014, 1958)

6) Τα καβουράκια (Βασίλης Τσιτσάνης) Γιώτα Λύδια – Μαρινέλλα – Στέλιος Καζαντζίδης (HMV AO 5546, HMV 7PG-2568 & ODEON HGRA-0705, 1959)

Η Γιώτα Λύδια τραγουδά πρώτη φωνή

7) Δίχως μάνα και πατέρα (Μπάμπης Μπακάλης – Κώστας Βίρβος) Γιώτα Λύδια – Στέλιος Καζαντζίδης (Columbia DG-7253 & Columbia SEGG-2529, 1956)


8) Τύραννε μαύρε τύραννε (Μπάμπης Μπακάλης) Γιώτα Λύδια – Στέλιος Καζαντζίδης (HMV AO-5354, HMV AO-5382 & HMV 7EGG 2524, 1956)


9) Ο μαύρος χωρισμός (Στέλιος Καζαντζίδης – Ευτυχία Παπαγιαννοπούλου) Γιώτα Λύδια, Στέλιος Καζαντζίδης, Μαρινέλλα (Columbia DG-7433 & Columbia SEGG-2574, 1958)


Ο Στέλιος Καζαντζίδης τραγουδά πρώτη φωνή

10) Πατέρα μου μητέρα μου (Μπάμπης Μπακάλης) Στέλιος Καζαντζίδης – Γιώτα Λύδια (HMV AO-5304, HMV 7PG-3345 & ODEON HGRA-1127, 1955)


11) Μη μου χαλάς τα γούστα μου (Μανώλης Χιώτης – Χρήστος Κολοκοτρώνης) Στέλιος Καζαντζίδης – Γιώτα Λύδια – Μανώλης Χιώτης (ΗΜV AO-5348 & HMV 7EGG-2521, 1956)


12) Χτυπάτε τις καμπάνες (Μπάμπης Μπακάλης -Κώστας Βίρβος) Στέλιος Καζαντζίδης – Γιώτα Λύδια (HMV AO-5366 & HMV 7PG-2528, 1956)


13) Πάντα εσένα συλλογιέμαι (Στράτος Ατταλίδης – Χαράλαμπος Βασιλειάδης) Στέλιος Καζαντζίδης – Γιώτα Λύδια – Μαρινέλλα (HMV AO-5598, HMV 7PG-2634 & ODEON HGRA 0575, 1959)


14) Συννεφιασμένη Κυριακή (Βασίλης Τσιτσάνης) Στέλιος Καζαντζίδης – Γιώτα Λύδια – Μαρινέλλα (HMV AO 5546, HMV 7PG-2568 & ODEON HGRA-0705, 1959)


15) Πάνω στην τρέλα μου (Στέλιος Καζαντζίδης) Στέλιος Καζαντζίδης – Γιώτα Λύδια (HMV 7PG-2874 & ODEON HGRA-0775, 1961)


16) Τρεις αγάπες (Θόδωρος Δερβενιώτης – Κώστας Βίρβος) Στέλιος Καζαντζίδης – Γιώτα Λύδια (HMV 7PG-2875 & ODEON HGRA-0776, 1961) Κυκλοφόρησε σε δυο εκτελέσεις, με τον ίδιο κωδικό δίσκου.



17) Μια γυναίκα πέρασε (Χαρίκλεια Λειβάδη – Κώστας Βίρβος) Στέλιος Καζαντζίδης – Γιώτα Λύδια (HMV 7PG-2876 & ODEON HGRA-0756, 1961)


Συνθέσεις σε μουσική του Στέλιου Καζαντζίδη με την Γιώτα Λύδια

1)Είμαι η μάνα που πονώ (Στέλιος Καζαντζίδης) Γιώτα Λύδια (Columbia DG-7405, Columbia SEGG-2569, 1958)


2) Ας το διαλύσουμε λοιπόν (Στέλιος Καζαντζίδης) Γιώτα Λύδια – Μαρινέλλα (HMV AO-5598, HMV 7PG-2634 & ODEON HGRA 0575, 1959)


3) Τι γυρεύεις από μένα (Στέλιος Καζαντζίδης) Γιώτα Λύδια (Columbia DG-7440, Columbia SCDG-2554, 1959)


4) Πρόσεχε τη μανούλα σου (Στέλιος Καζαντζίδης – Ευτυχία Παπαγιαννοπούλου) Γιώτα Λύδια (Columbia DG-7460 & Columbia SCDG-2563, 1959)


5) Μανούλα είμαι και πονώ (Στέλιος Καζαντζίδης) Γιώτα Λύδια (Columbia DG-7472 & Columbia SCDG-2574, 1959)


6) Ήρθα πάλι κοντά σου (Στέλιος Καζαντζίδης) Μαρινέλλα – Γιώτα Λύδια (Columbia DG-7516 & Columbia SCDG-2630, 1959)


7) Μου στέλνεις γιε μου γράμματα (Στέλιος Καζαντζίδης) Γιώτα Λύδια (HMV AO-5553, HMV 7PG-2580, ODEON HGRA-0503, 1959)


Νομίζω πως σε αυτή την καταγραφή μπορούμε να εντάξουμε και τις επανεκτελέσεις των τραγουδιών που πρωτοδισκογραφήθηκαν από τον Καζαντζίδη και ξανατραγούδησε η Γιώτα Λύδια το 1984, στο δίσκο της συνεργασίας της με τον Γιώργο Νταλάρα με τίτλο «Καλημέρα κυρία Λύδια».

Ήταν το «Κάψε κάψε» του Βασίλη Βασιλειάδη και του Πυθαγόρα, το «Το ‘ξερα πως θα μου φύγεις» του Βασίλη Τσιτσάνη και το «Αυτή η νύχτα μένει» του Στέλιου Καζαντζίδη, που τραγούδησε μαζί με τον Γιώργο Νταλάρα, που ακολουθούσε το «Λίγο, λίγο θα με συνηθίσεις» του Απόστολου Καλδάρα και της Ευτυχίας Παπαγιαννοπούλου.


Το 1997 κυκλοφόρησε ένα διπλό cd με τίτλο «Όλα κανονισμένα» με τραγούδια σε μουσική των Βαγγέλη Σίμου, Γιάννη Κουρκουμέλη, Κώστα Μπάου και στίχους των Σωτήρη Κορδά και Βαγγέλη Σίμου, αλλά και επανεκτελέσεις παλιών λαϊκών τραγουδιών, ανάμεσα στα οποία ήταν και έξι που πρωτοτραγούδησε ο Καζαντζίδης. «Δεν σε πιστεύω» των Βασίλη Βασιλειάδη – Πυθαγόρα, «Τέτοια κούκλα και τσαχπίνα» του Χρήστου Κολοκοτρώνη, «Έξω ντέρτια και καημοί» του Στέλιου Καζαντζίδη, «Κι αν γελάω είναι ψέμα» των Καζαντζίδη - Βαγγέλη Ατραΐδη, «Κοινωνία ένοχη» των Καζαντζίδη - Κολοκοτρώνη και «Κανείς δεν ήρθε να με δει» των Κώστα Λαβίδα – Χρήστου Κολοκοτρώνη.

Τα τραγούδια «Αυτή η νύχτα μένει», «Το’ ξερα πως θα μου φύγεις», «Τέτοια κούκλα και τσαχπίνα», «Έξω ντέρτια και καημοί» και «Η γυναίκα που μ’αρέσει» των Κώστα Μπιτίνη & Γιώργου Τρίμη συμπεριλήφθηκαν το 2000 στο cd με τη ζωντανή ηχογράφηση μιας από τις εμφανίσεις της Γιώτας Λύδια με τον Τάκη Σούκα στο «Μίθριο» της Θεσσαλονίκης, με τίτλο «Μια βραδιά με την Γιώτα Λύδια στη Σαλονίκη». Σε αυτό το cd υπήρχαν και τα τραγούδια «Μου παρήγγειλε τ’ αηδόνι» και «Το παπάκι», δυο από τα παραδοσιακά που τραγούδησε ο Καζαντζίδης το 1960. Τα δυο τελευταία, μαζί με το επίσης παραδοσιακό «Κόβω μια κλάρα» και το «Η γυναίκα που μ’αρέσει» βρήκαν θέση και σε ένα ακόμα «ζωντανό» cd με την Γιώτα Λύδια και τον Δημήτρη Τζάρα στο κλαρίνο, με τίτλο «Ζωντανή ηχογράφηση στην Πρέβεζα»…
Υ.Γ: Ευχαριστώ και πάλι τον φίλο, συλλέκτη Νίκο Παπανικήτα για τις πολύτιμες πληροφορίες του.

* Το απόσπασμα της αφήγησης της Γιώτας Λύδια και η κεντρική φωτογραφία προέρχονται από το βιβλίο του Κώστα Μπαλαχούτη «Γιώτα Λύδια – Η πιο μεγάλη ώρα» (Εκδόσεις «Ελληνικά γράμματα», 2006).

ΤΟ OGDOO.GR ΠΡΟΤΕΙΝΕΙ

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

Το τραγούδι αλλιώς, στο email σας!

Ενημερωθείτε πρώτοι για τα τελευταία νέα στο χώρο της καλής μουσικής!