Φωτογραφίζοντας την άγρια πλευρά της δεκαετίας του '80

(PHOTOS) «Είμαστε τρελοί κι ευτυχισμένοι» το σύνθημα που δεν ξεχάστηκε.
logo radio
Ogdoo web radio
Live
 
Στην ιστορική κατάληψη του Χημείου συνέβησαν «χημεία κι τέρατα», όπως τραγούδησε ο Τζίμης Πανούσης.

Όμως το σύνθημα που φώναζαν οι ηρωικοί καταληψίες όταν αποχωρούσαν νικητές από την μάχη ενάντια στην κρατική μηχανή, τραγουδώντας πάνω στα οδοφράγματα, «είμαστε τρελοί κι ευτυχισμένοι», δεν ξεχάστηκε. Η φράση αυτή αποτελεί τον υπερήφανο τίτλο μιας συλλεκτικής έκδοσης για όσους δεν χόρευαν ανέμελοι στις ντισκοτέκ, ούτε σκότωναν το χρόνο τους με άδειο κεφάλι, αλλά ζούσαν έντονα τα νιάτα τους αποτυπώνοντας την άγρια πλευρά της πόλης και δίνοντας τροφή στο μέλλον μέσα από το άγρυπνο φακό του Γιώργου Νικολαΐδη που αποτύπωσε την «άγρια» πλευρά της δεκαετίας του ’80 στην Ελλάδα στο βιβλίο του «Είμαστε τρελοί κι ευτυχισμένοι- Φωτογραφίζοντας την άγρια πλευρά της δεκαετίας του ‘80» το οποίο αποτελεί την πρώτη εκδοτική εμφάνισή του, από τις Εκδόσεις στο Περιθώριο.

Μια έκδοση αφιερωμένη στον Άνθρωπο Βαρδή Τσουρή και στους: Κατερίνα Γώγου, Παύλο Σιδηρόπουλο, Νικόλα Άσιμο, Γιώργο Διαλυνά, Χρήστο Κωνσταντινίδη, Νίκο Μπαλή, Γιάννη Μπουκετσίδη, Μιχάλη Πρωτοψάλτη, Σύλβια Παπαδοπούλου, Μασκότ, που δεν βρίσκονται ανάμεσά μας… όπως αναφέρει ο Γ. Νικολαΐδης.
asimoss.jpg
«Θυμάμαι το Γιώργο Νικολαϊδη σκυμμένο στο πλάι της σκηνής, φορτωμένο με τους φακούς του, να κάνει δικές μας εκείνες τις ξεχωριστές στιγμές, αποτυπώνοντας τις στο φιλμ και στο χαρτί. Προσηλώμένος, λιγόλογος και ουσιαστικός, πάντα παρών εκεί που έπρεπε, σε συναυλίες, πορείες, φωτογραφήσεις συγκροτημάτων. Βλέποντας με τα μάτια της καρδιάς του, να επιστρέφει στη μικρή μας κοινότητα τη δική “στιγμή” στην ιστορία», αναφέρει ο Αλέξης Καλοφωλιάς των Last Drive, Eartbound, Thee Holy Strangers.

«Η δημιουργία και η ανάδειξη των νέων ηρώων της εποχής έχουν το δικό τους τελετουργικό και πραγματοποιούνται στους νέους “λατρευτικούς χώρους” που δημιουργούνται - ή απελευθερώνονται» αν προτιμάτε… Τα Εξάρχεια, το Πεδίον του Άρεως, ο λόφος του Στρέφη, το Άλσος της Νέας Σμύρνης (εκεί γίνονται και κομματικά αλλά και ανεξάρτητα/εναλλακτικά φεστιβάλ), οι πανεπιστημιακές σχολές και τα αίθριά τους, αλλά και ανοιχτά δημοτικά θέατρα στους “αριστερούς δήμους” του Λεκανοπεδίου της Αθήνας και της Θεσσαλονίκης, είναι οι χώροι όπου στήνεται το νέο ροκ σκηνικό, και μέσα σ’ αυτό παίρνουν τη θέση τους, με σάρκα και οστά, οι νέοι ροκ ιερείς της δεκαετίας του ’80», αναφέρει ο δημοσιογράφος Θανάσης Αντωνίου και εκδότης του φανζίν Εντροπία.

Ο Γιώργος Νικολαΐδης ο οποίος έχει διαγράψει μακρά και εντυπωσιακή πορεία στο χώρο της φωτογραφίας από τις αρχές της δεκαετίας του ΄80 μέχρι τις ημέρες μας, ανέσυρε από το πλούσιο αρχείο του και κυκλοφορεί για πρώτη φορά μια σειρά ανέκδοτων μέχρι σήμερα φωτογραφιών που τράβηξε ο ίδιος καλύπτοντας σημαντικά γεγονότα στην περιοχή των Εξαρχείων και του κέντρου της Αθήνας, καθώς και σε διάφορες συνοικίες της μητρόπολης τη δεκαετία του ‘80.
ximeioooon.jpg
Πρόκειται για σκληρές ασπρόμαυρες φωτογραφίες στις οποίες καταγράφονται με ένταση και ρεαλισμό, οι κοινωνικές συγκρούσεις της εποχής εκείνης στα Εξάρχεια, το Χημείο και σε άλλες γειτονιές της Αθήνας, αλλά και μουσικά γεγονότα όπως η έκρηξη του ελληνικού πανκ, το φεστιβάλ Rock In Athens του 1985, οι αυτοοργανωμένες συναυλίες στο Πολυτεχνείο, στο Άλσος της Νέας Σμύρνης κ.ά.

Το βιβλίο καλύπτει φωτογραφικά την περίοδο 1984-1988 και περιέχει μοναδικές φωτογραφίες από την πρώτη «Επιχείρηση Αρετή» στα Εξάρχεια (φθινόπωρο 1984), η οποία εγκαινίασε μια διετία δαιμονοποίησης και άγριας καταστολής με διάφορες αφορμές. Όλα αυτά και αρκετά ακόμα μπαίνουν στο κάδρο του Νικολαΐδη: η αντιφασιστική πορεία κατά την επίσκεψη Ζ.Μ. Λεπέν, η κατάληψη του Χημείου, η δολοφονία του Μιχάλη Καλτεζά, οι αντιπυρηνικές διαδηλώσεις μετά το ατύχημα του Τσερνόμπιλ, οι παρέες των πανκς, ο πυρετός των συναυλιών, η ζώσα καθημερινότητα των ανθρώπων της δεκαετίας του ’80 κ.ά.
kaltezaaaaa.jpg
Τις φωτογραφίες του Γιώργου Νικολαΐδη συνοδεύουν σύντομα κείμενα που γράφτηκαν ειδικά για την παρούσα έκδοση και τα υπογράφουν κοινωνικοί επιστήμονες, ιστορικοί, δημοσιογράφοι και εκδότες εναλλακτικού Τύπου, όπως επίσης και μουσικοί όπως ο Αλέξης Καλοφωλιάς των Last Drive, συνοδοιπόροι οι περισσότεροι του γνωστού φωτογράφου κατά τη διάρκεια της δεκαετίας του ’80 αλλά και μετά από αυτήν.
apognosisis.jpg
Όπως γράφουν στον κοινό πρόλογό τους ο Δημήτρης Ιωάννου δρ. πολεοδομίας-χωροταξίας και μουσικός (Bokomolech) και ο Γιάννης Ν. Κολοβός δρ. σύγχρονης ιστορίας και εκδότης του φανζίν Β-23, «Ο Γιώργος Νικολαΐδης ήταν ένας από τους τρεις φωτορεπόρτερ -οι άλλοι δύο είναι ο Σάκης «Καρχαρίας» Παπαδόπουλος και ο Σπύρος Τσακίρης-, οι οποίοι μπορούσαν και κινούνταν άνετα στα Εξάρχεια καθ’ όλη τη δεκαετία του ’80. Έτσι, με τον φακό του αποτύπωσε τα πιο σπουδαία στιγμιότυπα της μικροϊστορίας αυτού του κόσμου, μέρος του οποίου άλλωστε υπήρξε και ο ίδιος».
poluikasmpastoyniiii.jpg
Ύστέρα από επιθυμία του Γ. Νικολαΐδη και με τη σύμφωνη γνώμη του εκδότη, αντίτυπα του βιβλίου θα δοθούν δωρεάν σε αυτόνομα στέκια, καταλήψεις και σε αυτοοργανωμένες βιβλιοθήκες. Μέρος των εσόδων από τις πωλήσεις θα διατεθεί στην πρωτοβουλία μουσικών Αντισώματα, καθώς επίσης και σε αυτοοργανωμένες δομές αλληλεγγύης και συλλογικότητες του χώρου.

Βιογραφικό Γιώργου Νικολαΐδη


Γεννήθηκε στην Καβάλα το 1959 από γονείς καπνεργάτες και πέρασε δύσκολα χρόνια με φτώχια αλλά και περηφάνια. Αφού τελείωσε το Λύκειο στην πόλη της Καβάλας, κατέβηκε στην Αθήνα για να σπουδάσει στη Νομική Σχολή. Θα εγκαταλείψει λίγα χρόνια αργότερα τη Νομική κι ενώ χρωστούσε μόλις δύο μαθήματα για πάρει το πτυχίο του, κάνοντας τη μεγάλη στροφή προς την φωτογραφία επηρεασμένος από τον φίλο και μεντορά του στις φωτογραφικές αναζητήσεις Σωτήρη Παλαιολόγου.
nikkkkk.jpg
Γράφτηκε στην Σχολή Κινηματογράφου Λυκούργου Σταυράκου στο Τμήμα Εικονοληπτών πληρώνοντας μισή συνδρομή εκμεταλλευόμενος τη φοιτητική του ιδιότητα. Το σινεμά ήταν η αγάπη του: κυνηγούσε σαν τρελός τους Ταρκόφσκι, Ταβιάνι, Παζολίνι, Αντονιόνι, Φασμπίντερ και Γκοντάρ. Στην Σχόλη Σταυράκου είχε την τύχη να έχει για καθηγητές, μεγάλα μυαλά όπως τους Ραφαηλίδη, Κουκουλομάτη, Σκαλενάκη και Πάσχο οι οποίοι έπαιξαν καθοριστικό ρόλο στην μετέπειτα εξέλιξή του.

Με χρήματα που έβγαλε από δύσκολες περιστασιακές δουλειές αγόρασε τον πρώτο του φωτογραφικό εξοπλισμό ο οποίος περιελάμβανε, σώμα PENTAX K2dmd και φακούς 50mm1,2 ,24mm 2 ,120mm 2,8 poy- φακοί φωτεινοί που τον βοήθησαν, μαζί με τα πουσαρίσματα των φιλμ που έκανε να αποτυπώσει σε πολύ δύσκολες φωτιστικές συνθήκες τις συναυλίες και τα γεγονότα.

Το1985 συμμετέχει με κινηματικές φωτογραφίες του στην πρώτη εναλλακτική συνάντηση στην Νέα Σμύρνη. Το 1985 ξεκίνησε την επαγγελματική του σταδιοδρομία από το περιοδικό ‘Αντί’, δίνοντας παράλληλα φωτογραφικό υλικό στο ‘Convoy’, την ‘Αλληλεγγύη’, την ‘Αρένα’ και τη ‘Δοκιμή’. Το 1986 συνεργάστηκε με την αξέχαστη Κατερίνα Γώγου για το φωτογραφικό εμπλουτισμό της ποιητικής της συλλογής της ‘Οι Απόντες’. Το 1987 εξασφαλίζει αποκλειστική συνεργασία με την Εφημερίδα ‘Η Πρώτη’.

Από το 1989 μέχρι το 2016 υπήρξε συνιδρυτής φωτοειδησεογραφικών πρακτορείων καλύπτοντας αμέτρητα γεγονότα σε Ελλάδα και εξωτερικό. Το 2017 ο Γ. Νικολαΐδης ξεκίνησε ψηφιοποίηση του ασπρόμαυρου φωτογραφικού υλικού των πρώτων του φωτογραφικών λήψεων. Όταν το πολύτιμο υλικό ήρθε στην επιφάνεια ο εκδότης Δημήτρης Αργυρόπουλος και ο ιστορικός Γιάννης Κολοβός του πρότειναν την έκδοση του παρόντος βιβλίου.
pigasooooooooo.jpg

Για τις εκδόσεις Περιθώριο


Οι Εκδόσεις Στο Περιθώριο του Δημήτρη Αργυρόπουλου γεννήθηκαν τον Δεκέμβρη του 2013 με σκοπό την παρουσίαση βιβλίων που έχουν να κάνουν κυρίως με τις τέχνες: μουσική, ζωγραφική, θέατρο, κόμικς κ.ά. Μέχρι σήμερα έχουν κυκλοφορήσει: δυο κόμικς του Κώστα Μανιατόπουλου, τα HOMMELESS #1 και #2 (η λέξη Hommeless σκοπίμως με δύο m), το βιβλίο για την παράσταση Norma, της κουκλοθεατρικής ομάδας Ανταμαπανταχού το οποίο συνοδεύεται με CD και Τα Ροκ Ημερολόγια του Γιώργου Τουρκοβασίλη- επανέκδοση του έργου που είχε κυκλοφορήσει παλαιότερα.
covere8000.jpg

ΤΟ OGDOO.GR ΠΡΟΤΕΙΝΕΙ

Το τραγούδι αλλιώς, στο email σας!

Ενημερωθείτε πρώτοι για τα τελευταία νέα στο χώρο της καλής μουσικής!