Μάνος Ξυδούς: «Ήθελα να πω το Με σκότωσε γιατί την αγαπούσα, κι ας το σκότωνα»

«Υπήρχε κανείς που, είτε ήταν ανάρχα είτε κυριλέ, δεν γούσταρε το τραγούδι αυτό; Ή το Η ζωή μου όλη;»
13/04/2014
ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ
Ωραίος και κύριος. Με τη σημασία και των δύο λέξεων. Και καλλιτέχνης. Τον θυμάμαι πολύ γλυκά. Έχω... στιγμές του. 

Και βέβαια τις φοβερές ατάκες του, την χαρά του να μοιραστεί το εξώφυλλο με τον Βασίλη Καρρά, το μελιστάλαχτο και κάπως αινιγματικό χαμόγελό του, τη μπέσα και τις ωραίες εξηγήσεις του.

«Μακάρι να μπορούσα να γράψω λαϊκά τραγούδια. Θα ήθελα να πω το Με σκότωσε γιατί την αγαπούσα, έστω κι αν το σκότωνα». Αυτά δήλωνε στην Αφροδίτη Παπακαλού ο Μάνος Ξυδούς σε συνέντευξή του για το περιοδικό Όασις που «γέννησα» -και ο Κώστας Γιαννίκος έχει εδώ μερτικό- και διηύθυνα, ένα περίπου χρόνο πριν φύγει απρόσμενα απ’ τη ζωή.

«Βάλε όποιο τραγούδι θες αδελφέ» μου είπε για το premium cd που συνόδευε το περιοδικό, «Όποια φωτογραφία γουστάρεις» για το εξώφυλλο, «Ότι θες…». Απολαυστικός σε όλα του, καλόβολος και ευχάριστος, σαν μικρό παιδί. Δεν προκαλούσε, δεν ενοχλούσε, δεν κρυβόταν, δεν μεγαλοπιάνονταν. Τουναντίον.

Δώστε βάση στα λόγια του: «Ένα τραγούδι δεν φτιάχνεται εύκολα από έναν, εκτός αν είναι ο Χατζιδάκις, ο Θεοδωράκης, ο Μαρκόπουλος ή άλλοι μουσικοί με την στενή σημασία της λέξης. Εμείς οι αυτοδίδακτοι δεν θα ολοκληρώναμε ποτέ ένα αν δεν υπήρχαν άνθρωποι πίσω να παίζουν πολύ καλύτερα και να έχουν καλές ιδέες ενορχήστρωσης… Έχω μεγαλώσει στα σφαιριστήρια και στα γήπεδα όπου ακουγόταν το Με σκότωσε γιατί την αγαπούσα. Υπήρχε κανείς που είτε ήταν ανάρχα είτε κυριλέ δεν γούσταρε το τραγούδι αυτό; Ή το Η ζωή μου όλη; Ας ήταν ο μεγαλύτερος φρίκος…».

Κλείνω με την τοποθέτηση του Χρήστου Α. Μιχαήλ που «κεντράριζε» το έργο του Ξυδούς, μέσα από κείμενο που συμπλήρωνε τη συνέντευξή του τελευταίου, στο περιοδικό: «Ο Μάνος Ξυδούς μέσα σε όλα αυτά τα χρόνια κατάφερε να συμπεριλάβει στα τραγούδια του την ανάγκη για δυναμισμό, προβληματισμό και ουσία, απαλλαγμένη από βαριά φορτία επιτήδευσης. Έλεγε ότι: όπως τα καλύτερα γκολ μπαίνουν με τρεις πάσες, έτσι και τα καλύτερα τραγούδια γράφονται με τρία ακόρντα… Εξάλλου, η ομορφιά κρύβεται στην απλότητα. Κυρίως όμως με τη στάση του έδειξε και δείχνει την ανάγκη για δημιουργικές παρέες. Γιατί, όπως παραδέχεται και ο ίδιος, πάντοτε λειτουργούσε καλύτερα μέσα σε σύνολα ανθρώπων. Και ίσως εκεί κρύβεται το μυστικό μιας ουσίας που το ελληνικό τραγούδι αναζητεί εδώ και καιρό».

Οι φωτογραφίες είναι του Θωμά Χρυσοχοΐδη

Το τραγούδι αλλιώς, στο email σας!

Ενημερωθείτε πρώτοι για τα τελευταία νέα στο χώρο της καλής μουσικής!

ates