Μπίνης, Μπιθικώτσης & Νταλάρας για τα πλέι οφ

(ΑΚΟΥΣΤΕ) Τρεις διαφορετικές ερμηνείες στο ίδιο τραγούδι που χαρακτηρίζουν την αθλητική επικαιρότητα του Σαββατοκύριακου.
Το 1952 ο Τάκης Μπίνης ήταν ένας καταξιωμένος ερμηνευτής με σημαντική θητεία στο λαϊκό πάλκο και τη δισκογραφία. Είχε στο ενεργητικό του συνεργασίες και επιτυχίες με τους Χιώτη, Tσιτσάνη, Μπακάλη, Βίρβο και άλλους σπουδαίους μαστόρους. Ηταν ακόμη η εποχή των συγκροτημάτων όπου ο τραγουδιστής ήταν μέλος της ορχήστρας του συνθέτη, κρατούσε όργανο στο πατάρι και οι διφωνίες και τριφωνίες αντηχούσαν στα μαγαζιά αλλά και τις πλάκες γραμμοφώνου. Εκείνη τη χρονιά ο μπουζουξής και συνθέτης Κώστας Καπλάνης τού χάρισε μια όμορφη στιγμή, ένα αβανταδόρικο ζεϊμπέκικο που ξεχώρισε αρκετά και έμελλε να γνωρίσει σημαδιακές επανεκτελέσεις με αποτέλεσμα ακόμη και σήμερα να τραγουδιέται στα στέκια αλλά και στις παρέες στην κατ’ οίκον διασκέδαση.

Επισήμως οι στίχοι ανήκουν στον Δημήτρη Γκόγκου, γνωστού και ως Μπαγιαντέρα. Τον Μπίνη συνόδευσε η Σεβαστή Παπαδοπούλου στις πρώτες της φωνοληψίες. Η ίδια αμέσως μετά, ως Σεβάς Χανούμ θα αφήσει το δικό της ιδιαίτερο στίγμα στα χρόνια του ’50 και για πολλούς και διαφορετικούς λόγους το όνομά της θα «ντυθεί» με την πατίνα του μύθου.

Το τραγούδι ξαναηχογράφησε το 1961 ο Γρηγόρης Μπιθικώτσης με τη Λίτσα Ζήκα στα σεγόντα και στα μισά της επόμενης δεκαετίας ο Γιώργος Νταλάρας στον περίφημο διπλό δίσκο του «50 χρόνια ρεμπέτικο τραγούδι». Δηλαδή το κομμάτι έκανε σουξέ και στις 78 στροφές, και στις 45, αλλά και στις 33. Ο λόγος για την «Ομορφη Πειραιώτισσα» για τις χάρες της οποίας ο αντρικός πληθυσμός μάτωνε:

Στα κοφτερά λεπίδια σου
Στα μάτια και στα φρύδια σου…

Η ΑΕΚ στο μπάσκετ κοίταξε κατάματα τον Παναθηναϊκό και πέτυχε μια σπουδαία νίκη πολλαπλής σημασίας. Η «Ενωση» επιχειρεί να ορθώσει το ανάστημά της και να αποτελέσει τον τρίτο πόλο στο ελληνικό πρωτάθλημα. Η επικράτηση αυτή δίνει αέρα, ηθικό, ζεσταίνει την πλατεία, την προεδρία και ανοίγει και την όρεξη. Το «τριφύλλι» παρά τις λαβωματιές παραμένει το μεγάλο φαβορί, όμως ποτέ δεν ξέρεις τι μπορεί να συμβεί όταν ανοίγει ο ασκός...

Ο προπονητής των «κιτρινόμαυρων» Σωτήρης Μανωλόπουλος στην επιστημονική ανάλυσή του εξήγησε μεταξύ άλλων τους λόγους της νίκης: «…Χωρίς τον κόσμο, δεν θα κερδίζαμε. Για το παιχνίδι δεν έχω να πω πολλά. Θεωρώ πως και στο πρώτο ματς ήμασταν άψογοι τακτικά. Εχει διαφορά όμως το πώς τα κάναμε σήμερα, ειδικά στο δεύτερο ημίχρονο. Βγάλαμε απίστευτη ενέργεια, απίστευτο πάθος και καρδιά. Είχαμε και... φρύδια».

Δήλωση που συσπειρώνει και γαλβανίζει το «Ενωσίτικο» περιβάλλον, που όμως δύσκολα θα ακούσεις από τον Σφαιρόπουλο, τον Πασκουάλ, τον Ομπράντοβιτς… Η χαρά της νίκης συγχωρεί τα όποια σφάλματα.

Στο ποδοσφαιρικό στερέωμα η ΑΕΚ κινήθηκε αντιστοίχως. Κοίταξε στα μάτια τον ΠΑΟΚ και με «λεπιδάτη» τακτική και αγωνιστική συμπεριφορά, έδειξε τα «φρύδια» της στον αντίπαλο τραυματίζοντας τον «Δικέφαλο του Βορρά» που έδειξε πως ακόμη βρίσκεται στα πανηγύρια του Κυπέλλου που πανηγυρίστηκε σαν Τσάμπιονς Λιγκ δίχως κάποιος από τους αρμόδιους να σκεφτεί και το πώς ήρθε ο τίτλος. Αυτό βέβαια δεν αλλάζει την εκτίμηση πως ο ΠΑΟΚ χτίζει μια ομάδα αξιώσεων. Αλλά οι ισορροπίες απαιτούν, σε όλα τα επίπεδα, τέχνη και τεχνική, και δίχως αυτές δεν πας πουθενά.

«Φρύδια» έδειξαν και ο Παναθηναϊκός και ο Πανιώνιος έτσι όπως εξελίχτηκε η μεταξύ τους αναμέτρηση. Μόνο που το «τριφύλλι», λόγω συγκυριών, ξεκινά να μπαίνει σε ένα λαβύρινθο προβλημάτων που δυσκολεύουν την αποστολή του.

Κι όλοι αντιλαμβανόμαστε οποιαδήποτε άλλη θέση, εκτός από τη δεύτερη, μάλλον θα θεωρηθεί αποτυχία:

Στα μάτια μου τ’ ορκίζομαι
Στα δύο πως χωρίζομαι…

*...μπάλα μετά μουσικής

Το άρθρο προέρχεται από το οπισθόφυλλο της Sportday (15/5/2017) και είναι μια χορηγία της πίπας Herb. Μπορείτε να το διαβάσετε και μέσα από το pdf που ακολουθεί.
Συνημμένα αρχεία:

Το τραγούδι αλλιώς, στο email σας!

Ενημερωθείτε πρώτοι για τα τελευταία νέα στο χώρο της καλής μουσικής!

ates