«Θεσσαλονίκη μου ποτέ δεν σ’απαρνιέμαι…»
Η συνεργασία του Μανώλη Χιώτη με τον Στέλιο Καζαντζίδη ξεκίνησε το 1954 και ολοκληρώθηκε το 1963, αφήνοντας- αν έχω μετρήσει σωστά- τριάντα τρία τραγούδια σε μουσική του Χιώτη, με ερμηνευτή τον Καζαντζίδη, αλλά και δεκάδες ηχογραφήσεις τραγουδιών άλλων δημιουργών, όπου τραγουδούσε ο Καζαντζίδης και ο Χιώτης συμμετείχε σαν εκτελεστής παίζοντας μπουζούκι. Κομβικός, στη μετέπειτα πορεία του Καζαντζίδη, ήταν ο ρόλος του Χιώτη, όσον αφορά τον τρόπο ερμηνείας του λαϊκού βάρδου, που στο ξεκίνημα της συνεργασίας τους, ήταν εμφανώς επηρεασμένος από τον τρόπο του Πρόδρομου Τσαουσάκη και από το κλίμα του ρεμπέτικου τραγουδιού γενικότερα. Ακούγοντας τη φωνή του Καζαντζίδη σε τραγούδια όπως το «Για μπάνιο πάω» ή το «Ένας μάγκας στο Βοτανικό» και συγκρίνοντάς την με τις ερμηνείες του στο «Η κοινωνία με κατακρίνει» ή το «Βρε σαν τα χιόνια», γίνεται εύκολα αντιληπτό το ειδικό βάρος της συνδρομής του Μανώλη Χιώτη.
Στο πλαίσιο αυτής της συνεργασίας, στις 16 Ιουνίου του 1956 ο Μανώλης Χιώτης με τον Στέλιο Καζαντζίδη, ηχογράφησαν ένα μελωδικό χασάπικο με στίχους του Χρήστου Κολοκοτρώνη, που έμελλε να γίνει ένα από τα δυο – τρία γνωστότερα τραγούδια που εξυμνούν τη «Θεσσαλονίκη». Από τότε μέχρι σήμερα, η Θεσσαλονίκη είναι πάντα η «μεγάλη φτωχομάνα»…
Στο «Θεσσαλονίκη μου», όπως ήταν ο τίτλος του τραγουδιού, δεύτερες φωνές έκαναν η Ζωή Νάχη, πρώτη σύζυγος του Μανώλη Χιώτη, ο οποίος έκανε επίσης φωνητικά και έπαιξε μπουζούκι, μαζί με τον Πάνο Πετσά στην κιθάρα, τον Μενέλαο Αϊδαλή στο πιάνο και τον Μάρκο Καράμπελα που έπαιξε ντραμς.
Η «Θεσσαλονίκη» κυκλοφόρησε σε δίσκο 78 στροφών Columbia (DG 7229), έχοντας στην άλλη πλευρά ένα ξεχωριστό ζεϊμπέκικο των ίδιων δημιουργών, που ηχογραφήθηκε την ίδια μέρα και πάλι με ερμηνευτή τον Καζαντζίδη, με τίτλο «Αν ήξερες ποιος είμαι εγώ». Ο δίσκος γραμμοφώνου κυκλοφόρησε και στη Μεγάλη Βρετανία από την Columbia με κωδικό DCG-404, έχοντας στην άλλη όψη το ίδιο τραγούδι.
Αργότερα, το τραγούδι κυκλοφόρησε σε δίσκο 45 στροφών extended play (Columbia SEGG-2520). Τον δίσκο συμπλήρωναν το «Αν ήξερες ποιος είμαι εγώ», στο οποίο αναφέρθηκα παραπάνω, το «Για κοίτα κόσμε ένα κορμί» του Βασίλη Τσιτσάνη με την Καίτη Γκρέυ και το περίφημο «Γράμμα» του Γιώργου Ζαμπέτα και του Γιώργου Μητσάκη με τον Μανώλη Καναρίδη, που ηχογραφήθηκαν λίγες μέρες πριν τη «Θεσσαλονίκη».
Το 1969 η «Θεσσαλονίκη» επανακυκλοφόρησε σε δίσκο 45 στροφών, αυτή τη φορά με την ετικέτα της His master’s voice (7PG-3858), έχοντας στην άλλη πλευρά ένα «Αλέγκρο» σόλο του Ζαμπέτα, από τα 1965. Συμπεριλήφθηκε επίσης σε δεκάδες συλλογές τραγουδιών του Καζαντζίδη και του Χιώτη…
Κι όπως είναι η μοίρα των μεγάλων τραγουδιών, η «Θεσσαλονίκη» γνώρισε στο πέρασμα των χρόνων πολλές επανεκτελέσεις από ερμηνευτές όπως ο Πάνος Γαβαλάς, το Τρίο Μπελκάντο, ο Σπύρος Ζαγοραίος με τη Ρία Κούρτη, ο Αξιώτης Κεχαγιάς με την Άννα Χρυσάφη, η Μαίρη Λίντα με τον Μανώλη Χιώτη (σε δυο εκτελέσεις), ο Νίκος Καλλέργης με τον Περικλή Βάγια, το συγκρότημα των Four Coins, η Μαρινέλλα με τα σεγόντα του Μάριου Κώστογλου, η Γλυκερία, ο Αγάθωνας και άλλοι…
Η συνεργασία του Μανώλη Χιώτη με τον Στέλιο Καζαντζίδη ξεκίνησε το 1954 και ολοκληρώθηκε το 1963, αφήνοντας- αν έχω μετρήσει σωστά- τριάντα τρία τραγούδια σε μουσική του Χιώτη, με ερμηνευτή τον Καζαντζίδη, αλλά και δεκάδες ηχογραφήσεις τραγουδιών άλλων δημιουργών, όπου τραγουδούσε ο Καζαντζίδης και ο Χιώτης συμμετείχε σαν εκτελεστής παίζοντας μπουζούκι. Κομβικός, στη μετέπειτα πορεία του Καζαντζίδη, ήταν ο ρόλος του Χιώτη, όσον αφορά τον τρόπο ερμηνείας του λαϊκού βάρδου, που στο ξεκίνημα της συνεργασίας τους, ήταν εμφανώς επηρεασμένος από τον τρόπο του Πρόδρομου Τσαουσάκη και από το κλίμα του ρεμπέτικου τραγουδιού γενικότερα. Ακούγοντας τη φωνή του Καζαντζίδη σε τραγούδια όπως το «Για μπάνιο πάω» ή το «Ένας μάγκας στο Βοτανικό» και συγκρίνοντάς την με τις ερμηνείες του στο «Η κοινωνία με κατακρίνει» ή το «Βρε σαν τα χιόνια», γίνεται εύκολα αντιληπτό το ειδικό βάρος της συνδρομής του Μανώλη Χιώτη.
Στο πλαίσιο αυτής της συνεργασίας, στις 16 Ιουνίου του 1956 ο Μανώλης Χιώτης με τον Στέλιο Καζαντζίδη, ηχογράφησαν ένα μελωδικό χασάπικο με στίχους του Χρήστου Κολοκοτρώνη, που έμελλε να γίνει ένα από τα δυο – τρία γνωστότερα τραγούδια που εξυμνούν τη «Θεσσαλονίκη». Από τότε μέχρι σήμερα, η Θεσσαλονίκη είναι πάντα η «μεγάλη φτωχομάνα»…
Στο «Θεσσαλονίκη μου», όπως ήταν ο τίτλος του τραγουδιού, δεύτερες φωνές έκαναν η Ζωή Νάχη, πρώτη σύζυγος του Μανώλη Χιώτη, ο οποίος έκανε επίσης φωνητικά και έπαιξε μπουζούκι, μαζί με τον Πάνο Πετσά στην κιθάρα, τον Μενέλαο Αϊδαλή στο πιάνο και τον Μάρκο Καράμπελα που έπαιξε ντραμς.
Η «Θεσσαλονίκη» κυκλοφόρησε σε δίσκο 78 στροφών Columbia (DG 7229), έχοντας στην άλλη πλευρά ένα ξεχωριστό ζεϊμπέκικο των ίδιων δημιουργών, που ηχογραφήθηκε την ίδια μέρα και πάλι με ερμηνευτή τον Καζαντζίδη, με τίτλο «Αν ήξερες ποιος είμαι εγώ». Ο δίσκος γραμμοφώνου κυκλοφόρησε και στη Μεγάλη Βρετανία από την Columbia με κωδικό DCG-404, έχοντας στην άλλη όψη το ίδιο τραγούδι.
Αργότερα, το τραγούδι κυκλοφόρησε σε δίσκο 45 στροφών extended play (Columbia SEGG-2520). Τον δίσκο συμπλήρωναν το «Αν ήξερες ποιος είμαι εγώ», στο οποίο αναφέρθηκα παραπάνω, το «Για κοίτα κόσμε ένα κορμί» του Βασίλη Τσιτσάνη με την Καίτη Γκρέυ και το περίφημο «Γράμμα» του Γιώργου Ζαμπέτα και του Γιώργου Μητσάκη με τον Μανώλη Καναρίδη, που ηχογραφήθηκαν λίγες μέρες πριν τη «Θεσσαλονίκη».
Το 1969 η «Θεσσαλονίκη» επανακυκλοφόρησε σε δίσκο 45 στροφών, αυτή τη φορά με την ετικέτα της His master’s voice (7PG-3858), έχοντας στην άλλη πλευρά ένα «Αλέγκρο» σόλο του Ζαμπέτα, από τα 1965. Συμπεριλήφθηκε επίσης σε δεκάδες συλλογές τραγουδιών του Καζαντζίδη και του Χιώτη…
Κι όπως είναι η μοίρα των μεγάλων τραγουδιών, η «Θεσσαλονίκη» γνώρισε στο πέρασμα των χρόνων πολλές επανεκτελέσεις από ερμηνευτές όπως ο Πάνος Γαβαλάς, το Τρίο Μπελκάντο, ο Σπύρος Ζαγοραίος με τη Ρία Κούρτη, ο Αξιώτης Κεχαγιάς με την Άννα Χρυσάφη, η Μαίρη Λίντα με τον Μανώλη Χιώτη (σε δυο εκτελέσεις), ο Νίκος Καλλέργης με τον Περικλή Βάγια, το συγκρότημα των Four Coins, η Μαρινέλλα με τα σεγόντα του Μάριου Κώστογλου, η Γλυκερία, ο Αγάθωνας και άλλοι…