Καζαντζίδης & Μαρινέλλα - Tα έντεχνα του ’60… κι ένα ακυκλοφόρητο!

Ο Μίκης Θεοδωράκης έχει πει ότι την εποχή που συνεργάστηκαν, ο Καζαντζίδης «ήταν ήδη ένας βασιλιάς του λαϊκού τραγουδιού».
logo radio
Ogdoo web radio
Live
 
29/06/2012
ΣΑΝ ΣΗΜΕΡΑ
Καμία εκδήλωση
Με μεγάλη ευχέρεια, όμως, στο να περνά, από τα λαϊκά, στα δημοτικά και στα ανατολίτικα, όσο και στα μοντέρνα και νέα τραγούδια που παρουσιάζουν στις αρχές του ’60 ο Μίκης Θεοδωράκης και ο Μάνος Χατζιδάκις, που μόλις έχει επιστρέψει στην Columbia και η νέα εποχή της συνεργασίας τους εγκαινιάζεται με τα τραγούδια «Το πέλαγο είναι βαθύ», «Αθήνα» (Ν. Γκάτσου) «Κουρασμένο παλικάρι» (Ν. Γκάτσου) και ο «Ο κυρ-Αντώνης» που ηχογραφήθηκαν στις 9 Αυγούστου του 1961 με σολίστ τον Μανώλη Χιώτη και τις μοναδικές ερμηνείες του Καζαντζίδη και της Μαρινέλλας. Λίγους μήνες πριν, το κορυφαίο ντουέτο είχε ηχογραφήσει τα περίφημα έξι τραγούδια του πρώτου κύκλου της «Πολιτείας», η φωνοληψία των οποίων έγινε στις 2 Μαρτίου 1961 και λίγες μέρες αργότερα, στις 20 και 21 Μαρτίου, ακούστηκαν ζωντανά στις ιστορικές συναυλίες που έδωσε ο Μίκης Θεοδωράκης με τους συνεργάτες του στο θέατρο Κεντρικόν. Κατά σειρά ηχογράφησης: «Βράχο βραχο τον καημό μου» (Δημ. Χριστοδούλου) «Έχω μι αγάπη» (Τάσου Λειβαδίτη) «Μετανάστης» (Δημ. Χριστοδούλου) «Καημός» (Δημ. Χριστοδούλου) «Σαββατόβραδο» (Τάσου Λειβαδίτη) «Παράπονο» Δημ. Χριστοδούλου).

Το 1962 Καζαντζίδης και Μαρινέλλα καλούνται από τον Θεοδωράκη να στηρίξουν τις παραστάσεις της «Όμορφης Πόλης» στο θέατρο Παρκ και συμμετέχουν σε κάποιο θεατρικό έργο ερμηνεύοντας το τραγούδι «Ο απόκληρος της μοίρας», του συνθέτη Πάνου Τριανταφυλλίδη σε στίχους Ιάσονα Ιωαννίδη, ενώ προηγουμένως έχουν ηχογραφήσει, επίσης στο έντεχνο-λαϊκό κλίμα της εποχής, το «Για μια καλύτερη ζωή» των Κώστα Παπαδόπουλου και Λάκη Καρνέζη σε στίχους Κώστα Μάνεση, αλλά, και την «Παράκληση» του Χιώτη σε στίχους Γιώργου Βρούβα.

Το 1964 το τραγουδιστικό ντουέτο έχει μεταπηδήσει από την Columbia στην Odeon. Το ρεύμα του έντεχνου τραγουδιού δεν είναι στις προτεραιότητες της εταιρίας. Αυτό, κυρίως, καλύπτεται από την Columbia με πρωτεργάτη ένα φωτισμένο άνθρωπο της δισκογραφίας που χωρίς τη δική του παρέμβαση πιθανόν όλα να ήταν αλλιώς. Ο Τάκης Β. Λαμπρόπουλος είναι ένα από τα σημαντικότερα πρόσωπα της δισκογραφίας και ο ρόλος του στη δημιουργία του νέου ελληνικού τραγουδιού υπήρξε καταλυτικός. Η Odeon, εκείνη την εποχή, δεν έχει βαρύ έντεχνο παρά μόνο, από μια εποχή και μετά, τον Χρήστο Λεοντή και τον Μάνο Λοΐζο. Ο Λεοντής συχνά αναλαμβάνει τις ενορχηστρώσεις των δεύτερων εκτελέσεων που επιχειρεί η Odeon σε τραγούδια του Θεοδωράκη, κυρίως, με «δεύτερα ονόματα» ενώ ενορχηστρώνει και τα «Άπονη ζωή» και «Φτωχολογιά» του Στ. Ξαρχάκου σε στίχους Λευτέρη Παπαδόπουλου που ερμηνεύουν ο Καζαντζίδης και η Μαρινέλλα καθώς και τα «Όμορφη πόλη» και «Αγάπη μου» του Μίκη Θεοδωράκη σε στίχους του αδερφού του Γιάννη, στην δεύτερη εκτέλεση με τη Μαρινέλλα.

Το 1965 ο Καζαντζίδης με τη Μαρινέλλα είναι και οι βασικοί ερμηνευτές του κύκλου τραγουδιών «Καταχνιά», σε μουσική Χρ. Λεοντή και στίχους Κώστα Βίρβου, που δημιουργεί αίσθηση: «Δεν θέλω να μου δέσετε τα μάτια», «Κλαίνε θρηνούνε τα βουνά» («Καταχνιά») «Ένας ξύλινος σταυρός», «Πείνα», «Νεοζηλανδός» και «Γιατί να γίνω μάνα», τα δυο τελευταία με τη Μαρινέλλα η οποία θα ερμηνεύσει Χρ. Λεοντή και το 1966 με τα «Άργησες» και «Πάρε τα μάτια μου» σε στίχους Λευτέρη Παπαδόπουλου που εντάχτηκαν στον κύκλο τραγουδιών «Ανάσταση ονείρων», καθώς και με το «Η ομορφιά σου ναύτη» σε στίχους Λαμψίδη* που έμεινε εκτός δισκογραφίας, όπως και δύο τραγούδια του Μάνου Λοΐζου σε στίχους Γιάννη Νεγρεπόντη, τα «Έλα λεβέντη μου» και «Που να σε βρώ», που ηχογραφούνται με τη Μαρινέλλα, αλλά παραμένουν ακυκλοφόρητα μέχρι σήμερα. (Το 1971 η Μαρινέλλα θα συνεργαστεί με τον Χρήστο Λεοντή και στον κύκλο τραγουδιών «Δώδεκα παρά πέντε»).

Υπό την επιρροή του έντεχνου τραγουδιού, συνθέτες προερχόμενοι από το ελαφρό τραγούδι του ’50, όπως ο Γιώργος Κατσαρός, γράφουν ορισμένα τραγούδια που κινούνται στις παρυφές του έντεχνου-λαϊκού, έχοντας έντονη την αίσθηση του πρώιμου ελαφρολαϊκού τραγουδιού. Καζαντζίδης και Μαρινέλλα θα μοιραστούν αρκετές συνθέσεις του Γιώργου Κατσαρού: «Μες στη μπόρα μες στον ήλιο», «Να φύγω να φύγω», «Ο δρόμος δίχως σύνορα», «Απόψε χάνω μια ψυχή» κ.α σε στίχους Πυθαγόρα, ενώ η Μαρινέλλα θα τραγουδήσει και το «Φτωχόπαιδο» του Σπήλιου Μεντή, εξαίρετου συνθέτη του σύγχρονου «ελαφρού» τραγουδιού της εποχής του ’60 με έντεχνα στοιχεία, σε στίχους Γιάννη Ρίτσου, και λίγο αργότερα συνθέσεις του Άγγελου Σέμπου σε στίχους Λευτέρη Παπαδόπουλου. Στα 1965 θα τραγουδήσουν και Γιάννη Μαρκόπουλο με το «Ποιος δρόμος είναι ανοιχτός» σε στίχους Δημήτρη Χριστοδούλου που ακούστηκε στο φιλμ «Αδίστακτοι» με τη συμμετοχή του πρωταγωνιστή της ταινίας Νίκου Κούρκουλου, ενώ η Μαρινέλλα θα ερμηνεύσει σε δεύτερη εκτέλεση τις συνθέσεις του Γιάννη Μαρκόπουλου σε στίχους Άκου Δασκαλόπουλου «Στα μάτια σου γεννήθηκαν» και «Τα παλληκάρια».

* Πιθανότατα, πρόκειται για τον ποιητή του Ύμνου του ΕΛΑΝ (που μελοποίησε ο Μίκης Θεοδωράκης) Πάνο Λαμψίδη, που έφυγε από τη ζωή τον Σεπτέμβριο του 2011. Ο Πάνος Λαμψίδης, υπήρξε μέλος της ΕΠΟΝ και της συντακτικής ομάδας της αντιστασιακής εφημερίδας «Νέα Γενιά» και μέλος του ΔΣ του Πανελλήνιου Συνδέσμου Δημοσιογράφων Αγωνιστών Εθνικής Αντίστασης 1941-44. Φιλόλογος με συγγραφικό έργο, ανάμεσα στο οποίο βρίσκεται και η ανθολόγηση και νεοελληνική απόδοση των δημοτικών τραγουδιών του Πόντου, ενώ υπήρξε ειδικός σε θέματα Απόδημου Ελληνισμού.

ΤΟ OGDOO.GR ΠΡΟΤΕΙΝΕΙ

Το τραγούδι αλλιώς, στο email σας!

Ενημερωθείτε πρώτοι για τα τελευταία νέα στο χώρο της καλής μουσικής!