«Τα βοριαδάκια» του Μάριου Τόκα

(ΑΚΟΥΣΤΕ) Ο δίσκος που καθιέρωσε τον Μάριο Τόκα, που γεννήθηκε σαν σήμερα.
logo radio
Ogdoo web radio
Live
 

Σαν σήμερα…


Στις 8 Ιουνίου του 1954 γεννήθηκε στη Λεμεσό της Κύπρου ο Μάριος Τόκας. Ήρθε στην Αθήνα λίγο μετά την εισβολή του Αττίλα στην Κύπρο. Η είσοδός του στη δισκογραφία έγινε το 1978 με δυο δίσκους. «Τα τραγούδια της παρέας» με ερμηνευτή τον Μανώλη Μητσιά και το «Άρες μάρες κουκουνάρες» με τραγούδια για παιδιά σε στίχους του Φώντα Λάδη, με τη φωνή της Τάνιας Τσανακλίδου. Το 1981 κυκλοφόρησε ο δίσκος της συνεργασίας του με τον Γιάννη Ρίτσο και τον Λάκη Χαλκιά με τίτλο «Πικραμένη μου γενιά».

«Τα βοριαδάκια»


Οι παιδικές μου μνήμες με ταξιδεύουν στο 1982, όταν από τις διαφημιστικές, κυριακάτικες εκπομπές της Columbia ακούγονταν τα τραγούδια του δίσκου «Τα βοριαδάκια» σε μουσική του Μάριου Τόκα, στίχους του Σαράντη Αλιβιζάτου με ερμηνευτές τον Νίκο Νομικό, ο οποίος είχε ήδη σημαντική παρουσία στη δισκογραφία, τον Θέμη Αδαμαντίδη, που είχε εμφανισθεί το 1980 και μέχρι τότε είχε παρουσιάσει δυο προσωπικούς δίσκους και την Γιάννα Κομνηνού, που πρωτοεμφανίσθηκε στις αρχές του 1982 με το δίσκο «Και σ’αγαπώ» σε μουσική του Σπύρου Βλασσόπουλου και στίχους του Γιώργου Κανελλόπουλου.

Τα τραγούδια του δίσκου


1) Θα 'μαστε μαζί (Νίκος Νομικός)
2) Τ' άστρο που πέφτει (Θέμης Αδαμαντίδης)
3) Καλά να πας (Γιάννα Κομνηνού)
4) Άκου πώς κλαίνε (Θέμης Αδαμαντίδης)
5) Μόνος γυρίζω (Νίκος Νομικός)
6) Φαντάρος (Γιάννα Κομνηνού)
7) Η νύχτα μυρίζει γιασεμί (Θέμης Αδαμαντίδης)
8) Έφυγες γι' άλλα σύνορα (Νίκος Νομικός)
9) Χειλάκι κόκκινο (Γιάννα Κομνηνού)
10) Αγρίμι (Νίκος Νομικός)
11) Όπως γυρίζει η ζωή (Γιάννα Κομνηνού)
12) Φυσαρμόνικα (Θέμης Αδαμαντίδης)
tok02
H ενορχήστρωση και διεύθυνση της ορχήστρας έγινε από το συνθέτη Δημήτρη Μηλιό και η παραγωγή από τον Νίκο Κιάμο. Η ηχογράφηση έγινε από τον Γιώργο Κωνσταντόπουλο στο studio II της Columbia από τις 31/8/82 ως τις 22/10/82.

Το σημείωμα του παραγωγού


Ο παραγωγός του δίσκου, Νίκος Κιάμος, σημειώνει στο οπισθόφυλλο:

«Η νέα συνεργασία μας με τον Μάριο Τόκα είναι αποτέλεσμα της μεγάλης μας εκτίμησης στο πηγαίο ταλέντο του σημαντικού αυτού συνθέτη, που τον θεωρώ ανεπιφύλακτα συνεχιστή της καλύτερης παράδοσης των μεγάλων μας συνθετών.

Τα τραγούδια του δίσκου με το σεμνό γενικό τίτλο "Τα βοριαδάκια" γράφτηκαν με πολύ αίσθημα, τρυφερότητα και ανθρωπιά για να τραγουδηθούν από όλο τον κόσμο.


Όταν σχεδιάζαμε την παραγωγή αυτού του δίσκου με το φίλο Μάριο Τόκα, είχαμε στο νου μας τις ευαίσθητες φωνές του Νίκου Νομικού, του Θέμη Αδαμαντίδη και της Γιάννας Κομνηνού, που έδωσαν τον καλύτερο εαυτό τους στη δουλειά αυτή.


Είμαι βέβαιος ότι το κοινό θα δεχτεί με αγάπη "Τα βοριαδάκια" και θα τραγουδήσει μαζί με τα νέα παιδιά τις απλές μελωδίες τους.


Νίκος Κιάμος»


Λίγα λόγια για το δίσκο και τους ερμηνευτές


Υπάρχουν στιγμές σ’ αυτό το δίσκο, που ακόμα κι αν δεν γνωρίζαμε τον συνθέτη, δεν θα ήταν δύσκολο να μαντέψουμε πως οι μελωδίες είναι γραμμένες από τον Μάριο Τόκα. Μετά από τους δίσκους με τον Μανώλη Μητσιά και τον Λάκη Χαλκιά, ο συνθέτης συνεργάσθηκε με τον Σαράντη Αλιβιζάτο, διαμορφώνοντας έτσι το ύφος μέσα στο οποίο κινήθηκε τα επόμενα, τουλάχιστον, δέκα χρόνια… Ίσως μέχρι τη συνεργασία του με τον Δημήτρη Μητροπάνο το 1992…

Θυμάμαι πως «Τα βοριαδάκια» έκαναν ιδιαίτερη αίσθηση με αρκετά τραγούδια να παίζονται τότε στο ραδιόφωνο. Αυτά που ξεχώρισαν όμως κι ακούγονται μέχρι σήμερα, είναι το «Μόνος γυρίζω στη Σαλονίκη» με τον Νίκο Νομικό και το «Η νύχτα μυρίζει γιασεμί» με τον Θέμη Αδαμαντίδη (που πριν από λίγο καιρό ηχογραφήθηκε από την Γλυκερία).

Νομίζω πως αν και μετρούσε ήδη τέσσερα χρόνια στη δισκογραφία, «Τα βοριαδάκια» είναι ο δίσκος με τον οποίο ο Μάριος Τόκας έγινε ευρύτερα γνωστός στο πανελλήνιο.

Όσο για τους ερμηνευτές αυτός που δίνει το «παρών» σταθερά μέχρι σήμερα είναι ο Θέμης Αδαμαντίδης, που μετά από αρκετά χρόνια πορείας στο χώρο του «ελαφρολαϊκού» τραγουδιού, τα τελευταία χρόνια κινείται σταθερά σε λαϊκότερα «μονοπάτια». Είναι κι αυτός βέβαια ένας από τους σημαντικούς τραγουδιστές, που είτε από δικές τους επιλογές, είτε από τον προσανατολισμό που είχαν οι εκάστοτε δισκογραφικές εταιρείες για αυτούς, έμειναν ουσιαστικά χωρίς ρεπερτόριο…

Τα ίδια ισχύουν, περίπου και για τον Νίκο Νομικό. Αν και ξεκίνησε με τα τραγούδια του Απόστολου Καλδάρα, για αρκετά χρόνια «υπηρέτησε» το «ελαφρολαϊκό» τραγούδι, στα χρόνια του ’90 έκανε κάποια «ανοίγματα» προς το «λαϊκότερο», αλλά έχει πολλά χρόνια να παρουσιάσει κάτι καινούργιο στη δισκογραφία.
tok01
Όσο για την Γιάννα Κομνηνού, νομίζω πως η χροιά της φωνής της θυμίζει πολύ έντονα τη φωνή της Γλυκερίας εκείνης της εποχής. Ίσως αυτός να ήταν και ο λόγος που δεν προχώρησε ιδιαίτερα στη συνέχεια…

Υπάρχουν αρκετά τραγούδια στα οποία ξεχωρίζει ο ήχος της φυσαρμόνικας... Δυστυχώς στο εξώφυλλο δεν αναγράφονται τα ονόματα των μουσικών. Ίσως να είναι και ο ίδιος ο Μάριος Τόκας…

Με την «επιβολή» του ψηφιακού ήχου, «Τα βοριαδάκια» κυκλοφόρησαν και σε cd.

Ημερομηνία πρώτης δημοσίευσης στο ogdoo.gr: 08/06/2016

Video

ΤΟ OGDOO.GR ΠΡΟΤΕΙΝΕΙ

Το τραγούδι αλλιώς, στο email σας!

Ενημερωθείτε πρώτοι για τα τελευταία νέα στο χώρο της καλής μουσικής!