Περιορισμός στο μπουζούκι

Το όργανο φαίνεται να έχει αποκτήσει καθορισμένη συμπεριφορά
logo radio
Ogdoo web radio
Live
 
Γράφει ο Δημήτρης Γούρος:

Το μπουζούκι στην μέχρι τώρα ιστορία του, έχει χρησιμοποιηθεί από πληθώρα μουσικών, οι οποίοι σύμφωνα με κάποιες συνθήκες, που είναι πρακτικά αδύνατο να εξακριβωθούν συνολικά, οδήγησαν στην ενσωμάτωσή του σε ένα συγκεκριμένο αριθμό ρεπερτορίων τα οποία θεωρούνται ως τα μόνα που "αρμόζουν" στο μπουζούκι και που αντιστοιχούν στα εξής μουσικά είδη: το ρεμπέτικο και τα λαικό, καθώς και στις παρελκόμενες προεκτάσεις τους*.

(Παρακαλώ πολύ τους αναγνώστες να κατανοήσουν ότι προσπαθώ σε αυτό το σημείο να χρησιμοποιήσω όσον το δυνατό πιο γενικευμένες καταστάσεις στα πλαίσια που έχουν διαμορφωθεί, οποιεσδήποτε τεκμηριωμένες διευκρινίσεις για διορθώσεις είναι πραγματικά αποδεκτές, επιπλέον οι έννοιες "ρεμπέτικο" και "λαϊκό", που χρησιμοποιώ αν και έχουν γίνει-από ότι φαίνεται-καθολικά αποδεκτές, κρατάω επιφυλάξεις για την εγκυρότητά τους και για το αν πράγματι προσφέρουν την αναγκαία αποσαφήνιση, οποιαδήποτε πάλι διευκρίνιση αποδεκτή).

Επιπλέον, το όργανο φαίνεται να έχει αποκτήσει καθορισμένη συμπεριφορά όχι με την έννοια της στατικότητας -υπάρχουν πάρα πολλές διαφορετικές προσεγγίσεις στην συμπεριφορά του οργάνου λόγω της διαφορετικής αντιμετώπισης του στο πλαίσιο αυτό, όπως συνέβαινε και όπως συμβαίνει- αλλά, λοιπόν, με την έννοια της αναπαραγωγής διαφορετικών "συνδυασμών" κάποιων μερών της συμπεριφοράς αυτής σε κάθε περίπτωση, που αποτελούν τα καθορισμένα όρια συνολικά του μπουζουκιού λόγω της αποκλειστικότητας με συγκεκριμένα μουσικά είδη.

Δεν γίνεται, όμως, να παραβλέψει κανείς όλες τις προσεγγίσεις του μπουζουκιού σε μουσικά είδη ή σε συνδυασμούς με αυτά, που σχετίζεται το όργανο, που δεν αντιστοιχούν στην ελληνική μουσική πολιτισμική βάση, όπου δραστηριοποιείται το μπουζούκι.

Παρ' όλα αυτά, αντιμετωπίζονται ως μονοδιάστατη διαφορετικότητα με την έννοια ότι αξιοποιούνται αποκλειστικά για να εμπλουτίσουν τα ήδη υπάρχοντα μουσικά είδη, που χαρακτηρίζουν το μπουζούκι με "μοναδικό" τρόπο, ενώ τα "στοιχεία" που παίρνουν, επιλέγονται σχεδόν -οι ελάχιστες εξαιρέσεις δεν προσφέρουν δυστυχώς τίποτα- αποκλειστικά με βάση την ομοιότητα του γενικού χαρακτήρα τους με αυτά, που χρησιμοποιούνται στα είδη, από τα οποία χαρακτηρίζεται. Επομένως, βλέπουμε περιορισμό στην συμπεριφορά του μπουζουκιού.

Η ανασκόπηση που έγινε προηγουμένως αποτελεί τον "κορμό", ο οποίος συνδέει όλους τους παράγοντες, που έχουν την αντίστοιχη λειτουργία ως προς αυτόν, που οδηγούν σε ένα πλήθος αρνητικών αποτελεσμάτων, μεταξύ των οποίων και η κατάσταση που προανέφερα, εφόσον λειτουργεί και με αυτόν τον τρόπο.

Παρατηρώντας την αλληλουχία αυτή συμπεραίνει κανείς ότι δεν συμβαδίζει με την σωστή διαχείριση της μουσικής: ο μοναδικός σωστός τρόπος διαχείρισης της μουσικής είναι αυτός που οδηγεί στην εξέλιξή της.

Η έννοια της εξέλιξης αν και πραγματικά δύσκολο να εκφραστεί, είναι βέβαιο, όμως, ότι έχει συνολικό χαρακτήρα, δηλαδή αφορά κάθε όψη, που αποτελεί μέρος της.

Γι' αυτό, λοιπόν, από την μεριά του οργάνου, ως μέρος αυτής, θα πρέπει να γίνουν ενέργειες, οι οποίες δεν θα πλαισιώνονται υπό το πρίσμα κάποιων αποχρώσεων αισθητικής αποκλειστικά αλλά και από κάθε άλλη άποψη με την οποία σχετίζεται το όργανο, ώστε να αξιοποιηθεί πλήρως -σε οποιαδήποτε δυνατή έννοια της λέξης αυτής- το όργανο και να συμβάλλει στην εξέλιξη.

Αυτά που λέω δεν υποδηλώνουν το γεγονός ότι η κατάσταση, που ισχύει τώρα δεν είναι σύμφωνη με την εξέλιξη. Μπορεί να είναι ή και όχι. Δεν είμαι ο πλέον αρμόδιος να το κρίνω -ίσως βρισκόμαστε σε περίοδο πειραματισμού ως προς την χρήση κάποιων αντιλήψεων και της συνακόλουθης κατάστασης με σκοπό την εξέταση εγκυρότητάς τους στο σωστό πλαίσιο είτε γνωρίζουμε ότι αυτό είναι το σωστό πλαίσιο ή όχι.

Αυτό όμως που πρέπει να υπάρξει -και εννοώ- είναι η κατανόηση ότι η μουσική δεν έχει στασιμότητα και έχει πάντα σε κάθε βήμα της την εξέλιξη ως κριτήριο εγκυρότητάς του βήματος και πάνω σε αυτήν να ζυγιάζουμε την κάθε μας κίνηση στο μπουζούκι για να ανακαλύψουμε ποιος είναι ο τελικός προορισμός του στην μουσική εξέλιξη, αν βέβαια τον βρούμε ποτέ.

*Παρακαλώ πολύ: είναι, επίσης, δύσκολο να γίνει λόγος για ποιες προεκτάσεις υφίσταται αυτή η κατάσταση. Γι' αυτό αναφέρομαι μόνο σε αυτές που έχουν ως κριτήριο την ύπαρξη του μπουζουκιού σε αυτές, όπως αναφέρθηκε παραπάνω.

Video

ΤΟ OGDOO.GR ΠΡΟΤΕΙΝΕΙ

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

Το τραγούδι αλλιώς, στο email σας!

Ενημερωθείτε πρώτοι για τα τελευταία νέα στο χώρο της καλής μουσικής!