Θέμης Καραμουρατίδης: Το να γράφεις καλά τραγούδια δεν διδάσκεται

(PHOTOS) Ο συνθέτης μιλά στον Γιώργο Μυζάλη για το ogdoo.gr.
Θέμης Καραμουρατίδης: Το να γράφεις καλά τραγούδια δεν διδάσκεται Φωτογραφίες: NDP Photo Agency
logo radio
Ogdoo web radio
Live
 
Πολυγραφότατος, υπερδραστήριος, ταλαντούχος και δημιουργός που «ψάχνεται» διαρκώς, ο Θέμης Καραμουρατίδης υπογράφει μερικά από τα ωραιότερα και πιο αναγνωρίσιμα τραγούδια των τελευταίων δέκα ετών. Συνθέτης που γεφυρώνει τους παλιούς αγαπημένους ερμηνευτές (Ελευθερία Αρβανιτάκη, Βασίλη Παπακωνσταντίνου, Σωκράτη Μάλαμα, Μελίνα Κανά κ.α.) με τη νέα κι ελπιδοφόρα γενιά τραγουδιστών (Νατάσσα Μποφίλιου, Ελεωνόρα Ζουγανέλη, Γιώτα Νέγκα, Ρίτα Αντωνοπούλου κ.α.), προικίζοντας άπαντες με τραγούδια μεστά και στιβαρά που «πατούν» με το ένα πόδι στο παρελθόν και το άλλο πόδι στο μέλλον της ελληνικής τραγουδοποιίας.

Ο Θέμης Καραμουρατίδης «επισκέπτεται» την προσεχή Δευτέρα 17 Σεπτεμβρίου (Σοφίας, Πίστεως, Αγάπης κι Ελπίδας) την «Ταράτσα του Φοίβου», συνοδεύοντας τις κυρίες Κανά και Κούκα και «τρατάροντάς» τες με τα λαϊκά του. Η περιέργειά μου για το project «χτύπησε κόκκινο» και τον αναζήτησα για μια κουβέντα επεξηγηματική του παρόντος, απολογιστική του παρελθόντος και νοσταλγική του μέλλοντος.

Πότε και πως γεννήθηκε η ιδέα της συγκεκριμένης «επίσκεψης» στην Ταράτσα του Φοίβου; Γεννήθηκε με αφορμή την πρόσκληση του Φοίβου Δεληβοριά ή προϋπήρχε σαν ιδέα και η Ταράτσα απλώς θα την «στεγάσει»;
Από πάντα είχα την ιδέα να κάνω ένα πρόγραμμα με τα λαϊκά μου τραγούδια. Και έτσι όταν Φοίβος μου πρότεινε να φτιάξω ένα πρόγραμμα ειδικό διαφορετικό και ιδιαίτερο για την φετινή ταράτσα θεώρησα «τα λαϊκά του Θέμη» το κατάλληλο πρότζεκτ στην κατάλληλη στιγμή.

Με ποιο κριτήριο επέλεξες τις δύο ερμηνεύτριες (Κατερίνα Κούκα, Μελίνα Κανά) και με ποιο τους υπόλοιπους συνεργάτες (μουσικούς) του σχήματος;
Με την Μελίνα ούτως ή άλλως έχουμε ξεκινήσει μία δισκογραφική συνεργασία η οποία θα συνεχιστεί. Την Κατερίνα την είχα ακούσει ζωντανά πριν δύο χρόνια και είχα ενθουσιαστεί. Και οι δυο με τις υπεροχες φωνες τους αποτελούν κομμάτι από την μουσική μου καταβολή και μου αρέσει ιδιαίτερα το ότι είναι τοσο διαφορετικές αλλά έχουν μια κοινή βαση. Είναι οι δυο διαφορετικές όψεις του ίδιου νομίσματος. Ειλικρινείς ερμηνεύτριες, καθαρές, με αισθαντικότητα και ερωτισμό πιστες στην αγάπη τους για το τραγούδι η κάθε μια με τον δικό της ξεχωριστό τρόπο. Οι μουσικοί της παραστασης είναι μουσικοί που έχουμε δουλέψει μαζί και τους αγαπώ ως παίκτες και ως φίλους.
ta laika tou themi
Η playlist της βραδιάς θα περιλαμβάνει αποκλειστικά δικά σου τραγούδια ή θα «ανοιχτεί» και σε άλλα αγαπημένα λαϊκά τραγούδια; Πώς θα ενταχθεί σε αυτό το project ο Φοίβος Δεληβοριάς;
Η βραδιά θα είναι φτιαγμένη μόνο με τραγούδια της δισκογραφίας μου γιατί αυτό ακριβώς είναι και το στοίχημα της. Πώς χωρίς δεκανίκια και ευκολίες από τον πλούτο του λαϊκού τραγουδιού να δημιουργηθεί μια βραδιά η οποία μπορεί να σταθεί από μόνη της στιβαρή και αποτελεσματική.

Τα τελευταία χρόνια έχεις «γεφυρώσει» τη νεότερη γενιά ερμηνευτών με την παλαιότερη. Σημαντικοί τραγουδιστές από τους παλαιότερους (Β. Παπακωνσταντίνου, Μ. Κανά, Σ. Μάλαμας) τραγούδησαν τραγούδια σου. Νεότεροι επίσης (Ν. Μποφίλιου, Ε. Ζουγανέλη, Γ. Νέγκα). Έπεται συνέχεια; Υπάρχει κάτι στα σκαριά;
Αρκετά πράγματα που με ενδιαφέρουν πολύ και με κάνουν και χαρούμενο. Καινούρια τραγούδια με την Ελευθερία Αρβανιτάκη και τη Λήδα Ρουμάνη, δίσκο με τη Μελίνα Κανά, ενώ συζητάμε με την Κατερίνα Κούκα για μια συνέχιση αυτής της αμοιβαίας εκτίμησης. Στο θέατρο τον Οκτώβρη γράφω μουσική και τραγούδια στη «Μαλάμω» του Ν. Χαρλαύτη σε σκηνοθεσία Ελένης Γκασούκα με πρωταγωνιστή τον Θανάση Αλευρά, ενώ ξεκινάμε και τις πρόβες για το πρώτο μας μιούζικαλ με τον Γεράσιμο Ευαγγελάτο. Και πολλά αλλά που ακόμη δεν ανακοινώνονται :)

Νιώθεις να εκπληρώνεις τα όνειρά σου μέσα από το μουσικό σου ταξίδι; Έχεις κάποιο «απωθημένο», τόσο σε επίπεδο δημιουργικής συνεργασίας (με κάποιον/-α στιχουργό), όσο και σε επίπεδο ερμηνευτικής σύμπραξης (με κάποιον/-α τραγουδιστή/-στρια);
Νιώθω πολύ γεμάτος και χαρούμενος με όσα συμβαίνουν. Απωθημένα δεν έχω, έχω μόνο μεγάλες αγάπες που, αν έρθει η στιγμή και η συγκυρία να κάνουμε κάτι μαζί, θα ενισχυθεί όλη αυτή η ωραία αίσθηση που μου αφήνει η ως τώρα σχέση μου με τη μουσική και τα τραγούδια.

Νοσταλγείς καθόλου την εποχή της ανωνυμίας και την τότε προσέγγιση στη μουσική και το τραγούδι; Πόσο ευκολότερη ή δυσκολότερη έχει κάνει τη ζωή σου η αναγνωρισιμότητα;
Απέχω πολύ από το να έχω αυτό που λέμε δύσκολη αναγνωρισιμότητα. Το να σου πουν μια καλησπέρα και ένα συγχαρητήρια στο φούρνο ή στο περίπτερο απλώς μπορεί να ομορφύνει την καθημερινότητά σου. Κατά τα αλλά, τα δύσκολα είναι το ίδιο δύσκολα και τα εύκολα το ίδιο εύκολα.

«Ζηλεύεις» όταν ο Γεράσιμος Ευαγγελάτος δίνει στίχους σε κάποιον άλλο ή όταν η Νατάσσα Μποφίλιου τραγουδάει σε πρώτη εκτέλεση τραγούδια που δεν είναι δικά σου;
Καμαρώνω και ενδεχομένως να ζηλεύω λίγο. Ας πούμε το τραγούδι από την «Επικίνδυνη ηλικία» με το φίλο μας τον Άγγελο Τριαντάφυλλου, το ζήλεψα αδιανόητα πολύ! Τους αγάπησα παραπάνω και τους τρεις μετά από αυτό και έσκασα που δεν ήμουν μέρος του.
7888 KARAMOYRATIDIS MPOFILOY 04032013 mikri
Άκουσες κάτι καλό τελευταία; Αν ναι, τι ήταν αυτό; Ακούς μουσική στην καθημερινότητά σου και, αν ναι, με ποιο τρόπο και σε ποιες περιστάσεις;
Ακούω ωραία πράγματα κατά καιρούς. Τραγούδια, ολοκληρωμένες δουλειές. Από τις τελευταίες κυκλοφορίες ξεχώρισα την καινούρια δουλειά της Ελένης Τσαλιγοπούλου και την αγαπημένη μου Florence. Μουσική πια ακούω ψηφιακά με κάθε ευκαιρία.

Ποιο τραγούδι (παλαιότερο ή σύγχρονο) θα ήθελες να είχες γράψει και γιατί;
Το «Last Xmas» των Wham. Θα είχα λύσει το οικονομικό μου ζήτημα για πάντα.

Μέσα σε όλα αυτά τα χρόνια, ποια ήταν η εντονότερη στιγμή άγχους, ανησυχίας και τρακ που θυμάσαι;
Πάντα βρισκω έναν καλό λόγο να αγχώνομαι από την πρώτη εμφάνιση με Νατάσα και Γεράσιμο στον Ιανό, τα πρώτα στούντιο, μέχρι το αξέχαστο στρες για το soundtrack του «Ουζερί Τσιτσάνης» και το δύσκολο φετινό καλοκαίρι από άποψη υποχρεώσεων και γεγονότων, δεν έχω μείνει παραπονεμένος στο θέμα άγχους και ανησυχίας.

Έχεις κάνει μαθήματα τραγουδοποιίας προς νέους τραγουδοποιούς. Τελικά, το τραγούδι διδάσκεται; Σε τι ποσοστό εξαρτάται από το ταλέντο και σε τι ποσοστό από την κοπιώδη εργασία;
Όλες οι τέχνες διδάσκονται μέχρι ένα σημείο. Είτε είσαι γλύπτης, ζωγράφος ή μοδίστρα το να βρεθεί κάποιος και να σου δώσει κλειδιά και λύσεις σε πρακτικά ζητήματα τα οποία θα σου ξόδευαν αρκετό χρόνο για να τα ανακαλύψεις και να τα λύσεις μόνος σου το θεωρώ σημαντικό και εξαιρετικά χρήσιμο. Το να γράφεις τραγούδια έχει πολλές παραμέτρους που διδάσκονται. Το να γράφεις καλά τραγούδια δεν διδάσκεται.
7081 THEMIS KARAMOYRATIDIS 2632015 mikri

ΤΟ OGDOO.GR ΠΡΟΤΕΙΝΕΙ

Το τραγούδι αλλιώς, στο email σας!

Ενημερωθείτε πρώτοι για τα τελευταία νέα στο χώρο της καλής μουσικής!