Νίκος Μαλιάρας - «Η Φιλαρμόνια προωθεί τα συμφωνικά έργα των Ελλήνων συνθετών»

(PHOTOS) Μια συνέντευξη με το μαέστρο & ιδρυτή της νέας Ορχήστρας Φιλαρμόνια.
logo radio
Ogdoo web radio
Live
 
25/01/2017

ΣΥΝΤΑΚΤΗΣ

Καλή Βανδώρου
Όλοι όσοι παρακολουθούν συναυλίες ορχηστρικής μουσικής τις τελευταίες δεκαετίες στη χώρα μας, σίγουρα γνωρίζουν το μαέστρο Νίκο Μαλιάρα, ο οποίος είναι ένας από τους πιο σταθερούς υποστηρικτές των συμφωνικών έργων, τόσο των Ελλήνων, όσο και των ξένων συνθετών.

Ο Νίκος Μαλιάρας είναι ένας ιδιώτης, ο οποίος, μέσω των Νέων Εκπαιδευτηρίων Γ. Μαλιάρα, προσπαθεί -και καταφέρνει- να προάγει την καλή μουσική που, στους περισσότερους παραμένει αν όχι άγνωστη, τουλάχιστον ξεχασμένη στη λήθη των καθημερινών πληροφοριών. Εδώ και λίγους μήνες, είχε την εξαιρετική ιδέα να δημιουργήσει τη Φιλαρμόνια, μια αμιγώς επαγγελματική ορχήστρα που αποτελείται από εξαιρετικούς μουσικούς και συνεργάτες, άρτια εκπαιδευμένους για το συγκεκριμένο μουσικό είδος.

Στη συνέντευξη που κάναμε αμέσως μετά την ολοκλήρωση πρόβας για την επερχόμενη συναυλία της 29ης Ιανουαρίου, που θα γίνει στο Χώρο Τέχνης και Πολιτισμού «Άρτεμις», ο κ. Νίκος Μαλιάρας μας μίλησε για τη Φιλαρμόνια και για άλλα πολλά.

Πώς ξεκίνησε η Φιλαρμόνια;
Η Φιλαρμόνια ως ιδέα, ως σκέψη, ως όνειρο, ως όραμα ξεκίνησε πριν από αρκετά χρόνια, αλλά ήταν μια σκέψη πολύ μακρινή, γιατί η συγκρότηση μιας επαγγελματικής ορχήστρας, δηλαδή μιας ορχήστρας στην οποία οι μουσικοί εργάζονται και πρέπει να πληρωθούν αξιοπρεπώς, είναι κάτι το οποίο έχει πάρα πολύ υψηλό κόστος. Οπότε, έμενε στα χαρτιά μέχρι τη στιγμή που, με το μαέστρο κ. Βύρωνα Φιδετζή και αφού είχαμε κουβεντιάσει πολλές φορές το γεγονός ότι είναι πολύ δύσκολο να παιχτεί ένα έργο Έλληνα συνθέτη από κρατικές ορχήστρες, αποφασίσαμε να ξεκινήσουμε την υλοποίησή της. Μάλιστα, είχε προγραμματιστεί αρκετές φορές να γίνει κάποια συναυλία, για την οποία είχαμε ετοιμάσει και το έργο με τη χορωδία του Πανεπιστημίου, αλλά για λόγους που δεν μπορεί κανείς να ξέρει -μπορεί όμως να φανταστεί ενδεχομένως- σε πολλές περιπτώσεις ματαιώνονταν. Δινόταν υποσχέσεις, γινόταν προετοιμασία, γραφόταν το υλικό και για κάποιο λόγο -δεν ξέρω πολιτικό, συνδικαλιστικό, άλλο, ιδέα δεν έχω- δε γινόταν.

Και κάπως έτσι αποφασίσετε να πάρετε ιδιωτική πρωτοβουλία.
Ακριβώς. Σκεφτήκαμε, επειδή πολύ συχνά στα δημόσια πράγματα της Ελλάδας υπερισχύουν διαφορετικά κριτήρια από αυτά του σκοπού για τον οποίο ιδρύθηκε μία ορχήστρα, ότι δεν είναι τυχαίο και ότι συμβαίνει συνεχώς. Κάπως έτσι είπα να υλοποιήσω αυτό που σκεφτόμουν και ονειρευόμουν. Έβαλα κάτω τα ποσά και είδα ότι ένα χρονικό διάστημα μπορώ να το χρηματοδοτήσω κι έτσι την άνοιξη του 2016 ελήφθη η οριστική απόφαση κι αρχίσαμε να προσεγγίζουμε μουσικούς, οι οποίοι θα ήθελαν να εργαστούν σε μία τέτοια προσπάθεια, να είναι, όμως, μουσικοί πραγματικά διαλεγμένοι και όχι ο οποιοσδήποτε τύχαινε να γνωρίζουμε.
sinet02.jpg
Πότε ακριβώς συγκροτήθηκε η ορχήστρα;
Έγινε η συγκρότηση της ορχήστρας στη διάρκεια του περασμένου καλοκαιριού. Εν τω μεταξύ εγώ έκανα τις διάφορες κινήσεις που έπρεπε να γίνουν με οικονομικά, εταιρικά και θεσμικά θέματα. Η πρώτη συνάντηση όλων μαζί των μουσικών έγινε την 1η Νοεμβρίου 2016. Μια εβδομάδα αργότερα έγινε μια συνέντευξη τύπου στη βιβλιοθήκη του Μεγάρου, όπου ευχαρίστως μας φιλοξένησαν, ευγενώς προσφερθέντες να στηρίξουν την ορχήστρα και στις 10 Νοεμβρίου ξεκίνησε η πρώτη πρόβα με την πρώτη συναυλία να είναι στις 20 Νοεμβρίου. Μέχρι στιγμής έχουμε κάνει πέντε συναυλίες, στις τέσσερις από τις οποίες υπήρχαν και έργα Ελλήνων συνθετών (η μία ήταν χριστουγεννιάτικη). Η ιδρυτική διακήρυξη της ορχήστρας που υποστηρίζει ότι θέλει να προωθήσει τα συμφωνικά έργα των Ελλήνων συνθετών, τα οποία δεν παίζονται όσο συχνά θα έπρεπε, έχει υλοποιηθεί σε όλες τις συναυλίες.

Ο κόσμος ανταποκρίνεται περισσότερο από ό,τι στην αρχή;
Σιγά σιγά ναι. Αυτό φάνηκε από την τρίτη μας συναυλία που έπεσε μέσα στις μέρες των γιορτών. Εγώ νόμιζα ότι θα παίζαμε μόνοι μας και ότι θα ήταν μια καλή πρόβα, αλλά τελικά είχε αρκετό κόσμο. Ήρθαν άνθρωποι που αγόρασαν εισιτήριο για μία συναυλία με έργα ενός άγνωστου συνθέτη και μάλιστα, σε μία περιοχή που δεν είναι το κέντρο της Αθήνας - δεν είναι και εύκολο. Αυτό μας δίνει ελπίδες ότι το εγχείρημα θα πάει καλύτερα και ότι θα γίνει γνωστότερο. Αυτό είναι που μας λείπει και γι’ αυτό και σας ευχαριστούμε και σας χρειαζόμαστε εσάς, τους ανθρώπους των Μέσων Μαζικής Ενημέρωσης, είναι να γίνει γνωστή η προσπάθεια αυτή. Νομίζω ότι, εάν γίνει γνωστή, θα αρχίσει να κινητοποιείται και ο κόσμος. Αν μη τι άλλο, για να δει κάτι που δεν ξέρει.

Δεν υπάρχει κάποια επιχορήγηση από το κράτος;
Όχι, δεν υπάρχει καμία επιχορήγηση. Όλα εδώ πληρώνονται από τον ιδιωτικό φορέα που στηρίζει την ορχήστρα και που είναι τα Εκπαιδευτήρια Μαλιάρα. Ελπίζουμε ότι θα μπορέσουν να βρεθούν χρηματοδοτήσεις και κινούμαστε προς αυτή την κατεύθυνση, είτε με τη μορφή χορηγίας, είτε με τη μορφή επιδότησης από το κράτος ή από δημόσιους φορείς, είτε με τη μορφή ευρωπαϊκών προγραμμάτων και διεθνών επιδοτήσεων, είτε με τη μορφή άλλων συμφωνιών και βέβαια και με τη μορφή των εισιτηρίων. Μια μορφή στήριξης που θα θέλαμε να έχουμε είναι από τους υπεύθυνους των μεγάλων αιθουσών συναυλιών της Αθήνας, ώστε να μπορέσουμε να έχουμε πρόσβαση και να παίξουμε π.χ. στο Μέγαρο Μουσικής ή στη Στέγη Γραμμάτων και Τεχνών, γιατί αυτοί είναι χώροι που τους ξέρει ο κόσμος. Είμαι βέβαιος ότι, αν μπορέσει η ορχήστρα να βρει πρόσβαση σε αυτές τις αίθουσες, θα έχει και περισσότερη προσέλευση. Ήδη έχουμε κάνει κάποιες συζητήσεις, οι άνθρωποι που είναι στα πόστα μας γνωρίζουν, έχουν δει θετικά το εγχείρημα και τις επόμενες μέρες έχουν οριστεί κάποια ραντεβού για να μπορέσουμε να δούμε πώς η θετική ματιά μπορεί να υλοποιηθεί και στην πράξη.
sinet04.jpg
Μιλήστε μου για τη συναυλία της επόμενης Κυριακής 29 Ιανουαρίου.
Περιλαμβάνει ένα πολύ γνωστό και δημοφιλές έργο ρεπερτορίου του 20ου αιώνα, τα «Carmina Burana» του Carl Orff. Είναι ένα έργο το οποίο το έχουμε πει αρκετές φορές με τη χορωδία του Πανεπιστημίου και είναι η πρώτη φορά που θα το διευθύνω κι εγώ με συμφωνική ορχήστρα στην πλήρη του εκδοχή, γιατί οι έως τώρα εκδοχές ήταν στη συντομευμένη εκδοχή με δυο πιάνα και κρουστά, χορωδία και σολίστ. Εδώ θα παιχτεί στην πλήρη του μορφή. Είναι ένα πάρα πολύ ωραίο έργο, από τα δημοφιλέστερα -αν όχι το δημοφιλέστερο- του 20ου αιώνα. Θελήσαμε να προσφέρουμε στο κοινό ένα έργο που αγαπάει, σε μια εκτέλεση που νομίζω θα το ικανοποιήσει. Οι πρόβες με έχουν αφήσει ικανοποιημένο και πιστεύω ότι θα πάει καλά. Βέβαια, για να μην απομακρυνθούμε και από τους στόχους της ορχήστρας που όπως είπαμε είναι κάθε συναυλία να έχει έργα ενός Έλληνα συνθέτη, αυτή θα έχει για πρώτη φορά έργα του Μανώλη Καλομοίρη, του ιδρυτή της Εθνικής Σχολής και εθνικού συνθέτη, όπως τον έλεγαν παλιότερα.

Τι ακριβώς είναι η Εθνική Σχολή;
Όταν λέμε Εθνική σχολή εννοούμε τους συνθέτες εκείνους οι οποίοι χρησιμοποιούν στα έργα τους υλικό από την παραδοσιακή μουσική της χώρας τους. Λέμε τέσσερα δημοτικά τραγούδια, τα οποία ο Καλομοίρης έχει επεξεργαστεί για συμφωνική ορχήστρα και μία σόλο φωνή. Αυτά τα τέσσερα τραγούδια δεν είχαν ξαναπαιχθεί στην Ελλάδα, υπήρχαν μόνο στα χειρόγραφα του συνθέτη. Ως μουσικολόγος, είμαι και ερευνητής του Καλομοίρη, τα είχα επεξεργαστεί και τα είχα εκδώσει σε παρτιτούρα. Για πρώτη φορά παίχτηκαν στο Ιάσιο της Ρουμανίας πριν από τέσσερα χρόνια σε μια συναυλία που είχε γίνει εκεί και είχα διευθύνει με την ορχήστρα της μουσικής ακαδημίας της πόλης αυτής. Θα προηγηθεί ένα έργο για ορχήστρα εγχόρδων και φλάουτο και απαγγελία του ίδιου του συνθέτη, το οποίο ονομάζεται «Στης τραγουδίστρας τέχνης τα παλάτια», δηλαδή στα παλάτια της μουσικής. Οι στίχοι της απαγγελίας είναι του Κωστή Παλαμά, που ήταν ο αγαπημένος ποιητής του Καλομοίρη.

Πόσα άτομα συμμετέχουν στην ορχήστρα;
Στην ορχήστρα γι’ αυτή τη συναυλία είμαστε περίπου εξήντα μουσικοί. Τα σταθερά μέλη της ορχήστρας είναι σαράντα πέντε. Επίσης συμμετέχει η χορωδία του τμήματος μουσικών σπουδών του Πανεπιστημίου που διευθύνω από την ίδρυσή της, η χορωδία του Εθνικού Ωδείου με την οποία έχουμε συνεργαστεί αρκετές φορές στο παρελθόν και διευθύνει ο κ. Σπύρος Κλάψης. Η τρίτη χορωδία που συμμετέχει είναι η παιδική χορωδία Μανώλης Καλομοίρης που ιδρύθηκε το 1989 από μένα και την Χαρά Καλομοίρη στο όνομα του παππού της, Μανώλη Καλομοίρη. Τα τελευταία χρόνια την περισσότερη δουλειά ως προς τη διδασκαλία της χορωδίας την κάνει ο κ. Σάββας Ρακιντζάκης. Επίσης, συμμετέχουν ως συνδιοργανωτές η οργάνωση H2Opera που διευθύνεται από τον κ. Δημοσθένη Σταυριανό που είναι βαρύτονος και συμμετέχει στην παράσταση.
sinet05.jpg
Οι άλλοι δύο σολίστες είναι η υψίφωνος κ. Λυδία Ζερβάνου και ο κόντρα τενόρος κ. Νίκος Σπανάτης. Συμμετέχει επίσης το Athens Percussion Group που είναι ένα σύνολο κρουστών οργάνων και συμμετέχουν και δύο πιανίστες, ο κ. Δημήτρης Ανούσης και ο κ. Γιάννης Μιχαηλίδης. Η κ. Τζένη Αρσένη θα έχει τη σκηνοθετική επιμέλεια.

Info:


https://www.facebook.com/events/364168163955105/
www.apho.gr
Εισιτήρια

ΤΟ OGDOO.GR ΠΡΟΤΕΙΝΕΙ

Το τραγούδι αλλιώς, στο email σας!

Ενημερωθείτε πρώτοι για τα τελευταία νέα στο χώρο της καλής μουσικής!