Κώστας Ρεΐσης: «Το τραγούδι, πάνω απ’ όλα είναι τέχνη και ειλικρίνεια»

Ο Καλύμνιος τραγουδοποιός Κώστας Ρεΐσης καταθέτει τις αλήθειές του με αφορμή την κυκλοφορία της δισκογραφικές εργασίας του «Από βουνά σ’ ωκεανό».
logo radio
Ogdoo web radio
Live
 
14/09/2017

ΣΥΝΤΑΚΤΗΣ

Ogdoo.gr
ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ
Ο Κώστας Ρεΐσης είναι επαγγελματίας τραγουδιστής, παίζει κιθάρα μπουζούκι μπαγλαμά, σάζι και ούτι. Έχει πραγματοποιήσει σπουδές κλασικής κιθάρας, βυζαντινής μουσικής, αρμονίας και φωνητικής, ενώ έχει παρακολουθήσει και σεμινάρια μουσικής τεχνολογίας.

Στο βιογραφικό του συναντάμε διακρίσεις από την ΑΕΠΙ, στο πλαίσιο ενός πανελλήνιου διαγωνισμού ως νέος τότε δημιουργός, ενώ σε άλλο διαγωνισμό και μεταξύ 8.000 τραγουδιών βραβεύτηκε από την δισκογραφική εταιρεία Legend ως δημιουργός και ερμηνευτής. Εδώ και 15 περίπου χρόνια διδάσκει εθελοντικά μουσική και λαϊκά όργανα στην Ένωση πολιτών Χώρας Καλύμνου.

«Από βουνά σ’ ωκεανό» είναι ο τίτλος της νέας δισκογραφικής δουλειάς του.

Κώστα κατάγεσαι από την Κάλυμνο. Aν δεν απατώμαι, γεννήθηκες και ζεις ακόμα εκεί. Πόσο σε επηρέασε η μουσική παράδοση των Δωδεκανήσων;
Γεννήθηκα στην Αθήνα, στο Μαρούσι, αλλά πλέον εδώ και δεκαπέντε χρόνια μένω στη Κάλυμνο. Τα Δωδεκάνησα έχουν μια πολύ πλούσια μουσική παράδοση που επηρεάστηκε όπως είναι φυσικό κι από τον ελληνικό πολιτισμό της Μικράς Ασίας, το κάθε νησί έχει τη δική του μουσική παράδοση, κι αν δεν έδινα σημασία, σίγουρα θα ήξερα τα μισά από όσα έμαθα μέχρι σήμερα.

Πες μας δυο λόγια για τα πρώτα βήματα της ενασχόλησής σου με τη μουσική. Ποια ήταν τα παιδικά και εφηβικά σου ακούσματα;
Η πρακτική μου ενασχόληση με τη μουσική ήρθε στα χρόνια του γυμνασίου μαθαίνοντας κιθάρα από το νονό μου, το Νίκο Σωτηρίου, γνωστό κιθαρίστα που δούλεψε με κορυφαίους της εποχής. Μέσα σε ένα χρόνο, με πολλή μελέτη και επιμονή είχα φτάσει σε ένα πολύ καλό επίπεδο. Τα παιδικά μου ακούσματα ήταν αρχικά ό,τι έπαιζε το ραδιοφωνάκι εκείνη την εποχή, από Νταλάρα, Καλαντζή μέχρι Πασχάλη, αργότερα, στην εφηβεία και πλέον συνειδητά λόγω μουσικής ενασχόλησης άρχισα να ανακαλύπτω τον Κουγιουμτζή, το Λοΐζο, τον Άκη Πάνου, τους αδελφούς Κατσιμίχα, το Μάρκο και ο κατάλογος συνεχίζεται!

Πότε άρχισες να ασχολείσαι με τη σύνθεση;
Με τη σύνθεση άρχισα πολύ γρήγορα, όπως και με το στίχο, στο Γυμνάσιο, χωρίς να καταλαβαίνω ότι έκανα κάτι πολύ δύσκολο. Αργότερα στο Λύκειο, με τους φίλους που παίζαμε, παρουσίασα το πρώτο ολοκληρωμένο μου τραγούδι σε ένα τηλεοπτικό κανάλι, στο "Να η ευκαιρία" που προβαλλόταν τότε ξανά.

Είχες κάποια πρότυπα όσον αφορά τη σύνθεση αλλά και την ερμηνεία;
Όσον αφορά τη σύνθεση, όχι, ίσως γιατί από πολύ μικρός έχω συνδυάσει τις μουσικές που παίζουνε παντού με τα συναισθήματα που βγάζουν οι άνθρωποι ακούγοντας τις. Ερμηνευτικά είχα, έχω και θα έχω πάντα τραγουδιστές σαν το Νταλάρα ή τον Καζαντζίδη και για να μην περιοριστώ στο γένος, να αναφέρω τη Μοσχολιού και τη Βιτάλη.

Πριν από λίγο καιρό κυκλοφόρησε ο πρώτος σου δίσκος με τίτλο «Από βουνά σ’ ωκεανό». Πώς προέκυψαν αυτά τα τραγούδια;
Τα τραγούδια που περιλαμβάνονται στο συγκεκριμένο άλμπουμ είναι, όσον αφορά το στίχο μου, προσωπικές εξομολογήσεις, ανάγκη έκφρασης στο δικό μου παρόν, το ίδιο ισχύει και για τους στίχους του Στέργου Παπαποστόλου. Δεν είναι τραγούδια που απλά μπήκαν για να συμπληρωθεί το άλμπουμ.

Γιατί επέλεξες το δρόμο της διανομής του δίσκου μόνο μέσω διαδικτύου;
Ο κυριότερος λόγος είναι γιατί πλέον έτσι κινείται πιο αποτελεσματικά η μουσική διανομή. Είναι πιο εύκολο για κάποιον να έχει πρόσβαση στα τραγούδια ή στο τραγούδι που του αρέσει, δεν υπάρχει γεωγραφικός περιορισμός, δεν επιβαρύνεται το περιβάλλον από χαραγμένα cd's και οι συναλλαγές γίνονται με διαφάνεια.

Είναι δύσκολο σήμερα να αναλαμβάνει κανείς μια δισκογραφική παραγωγή;
Είναι μια πολύπλευρη διαδικασία, από τη δημιουργία της μουσικής και του στίχου και το λόγο που γράφτηκαν, έως τις εγγραφές του ερμηνευτή, των οργάνων, τη μίξη και τη προώθηση! Για ένα άτομο χωρίς γνώσεις και αντίληψη του αντικειμένου, όσο κι αν οι οικονομικές δυνατότητες το επιτρέπουν, το αποτέλεσμα δεν είναι δεδομένο.

Ποιος είναι ο σκοπός ενός νεοφώτιστου καλλιτέχνη που κυκλοφορεί ένα δίσκο στη σημερινή εποχή, που η δισκογραφία έχει σχεδόν πεθάνει;
Στο τεχνικό σκέλος, ο δίσκος σαν διανομή πλέον ξεπεράστηκε, δε θα πω πέθανε... Στο καλλιτεχνικό σκέλος, αλλοίμονο εάν σταματούσαμε να δημιουργούμε τραγούδια, κι αυτό ισχύει για όλες τις μορφές τέχνης, είναι η ανάγκη που έχουμε να πούμε αυτά που μας προβληματίζουν και που μας "καίνε", αυτός τουλάχιστον είναι ο δικός μου λόγος που κυκλοφόρησα το άλμπουμ μου.

Ποιες είναι κατά τη γνώμη σου οι αιτίες που οδήγησαν τη δισκογραφία σ' αυτή την κατάσταση;
Θ’ απαντήσω σε ό,τι με αφορά στο καλλιτεχνικό μέρος. Ό,τι εισέπραξα σαν ακροατής και σαν νέος δημιουργός ήταν μια εικοσαετία γεμάτη από τραγούδια, επιεικώς σκουπίδια, που υπηρετούσαν τα μεροκάματα των τόσο, μα τόσο άτεχνων τραγουδιστών, με μουσικές τόσο γελοία ντυμένα όσο και στίχο τόσο πρόχειρο και χωρίς λόγο γραμμένο. Όσο και να βομβαρδίζεται το αυτί μας με αμέτρητες επαναλήψεις, αυτό το προϊόν δεν γίνεται να επιβιώσει. Το τραγούδι δεν είναι οικονομικοί στόχοι, δεν είναι μόνο εμπορική επιτυχία, είναι πάνω από όλα τέχνη και ειλικρίνεια, απέναντι σε έναν 'Ελληνα ακροατή που έχει ακούσει και τραγουδήσει τραγούδια που ήταν μεγάλα και έγιναν και εμπορικές επιτυχίες.

Yπάρχουν κάποιες συνεργασίες σου στις οποίες θα ήθελες να αναφερθείς;
Αρχικά θα αναφερθώ στο Στέργο Παπαποστόλου που από την πρώτη μας γνωριμία πριν από λίγα χρόνια μου έδωσε απλόχερα τους στίχους του. Ο Στέργος δεν είναι τυχαίος στο χώρο του τραγουδιού. Εκτός από στιχουργός είναι ένας καταπληκτικός δημιουργός που τον τραγούδησε ο Ζερβουδάκης, η Γλυκερία και άλλοι πολλοί. Η γραφή του παντρεύει το παλιό τρόπο με το σημερινό και αυτό δεν είναι καθόλου εύκολο και στις μέρες μας σπάνιο. Δε συνεργάστηκα ποτέ με "ονόματα" του χώρου, αλλά θα αναφερθώ στους μουσικούς και στον ηχολήπτη του άλμπουμ. Όχι γιατί είναι από την Κάλυμνο, αλλά γιατί τους θεωρώ, μέσα από την πολύχρονη εμπειρία μου στο χώρο, ισάξιους αν όχι καλύτερους από τους κάλλιστους του χώρου. Τους ευχαριστώ και πάλι.

Υπάρχουν κάποιοι στιχουργοί ή τραγουδιστές με τους οποίους θα ήθελες να συνεργαστείς;
Ίσως, αν ήμουν του επιπέδου τους, θα ήθελα να συνεργαζόμουν με πολλούς, όπως τον Λευτέρη Παπαδόπουλο ή τον Γιώργο Νταλάρα.

Κάποιοι συνθέτες των οποίων τραγούδια θα ήθελες να τραγουδήσεις;
Προτιμώ να τους έχω για φωτεινά παραδείγματα στην πορεία μου, είτε είναι μαζί μας είτε έφυγαν για κάπου αλλού.

Πού εμφανίζεσαι αυτό το διάστημα; Υπάρχουν κάποια μελλοντικά σχέδια όσον αφορά εμφανίσεις και δισκογραφία;
Τα τελευταία χρόνια δουλεύω τα καλοκαίρια στην Κω παίζοντας μουσική σε ξενοδοχεία, συνδυάζοντας μια δεύτερη δουλειά. Αυτός ο συνδυασμός μου δίνει την ευκαιρία να μην έχω τη μουσική, που τόσο αγαπώ, σαν μοναδικό οικονομικό πόρο και να μη με φθείρει. Το αμέσως επόμενό μου βήμα είναι η κυκλοφορία του δεύτερου μου άλμπουμ που θα κυκλοφορήσει σύντομα.

Κάτι που θα ήθελες να προσθέσεις;
Ευχαριστώ πολύ για τη φιλοξενία σας και για την εκτεταμένη προβολή που μου αφιερώσατε. Εύχομαι το ogdoo.gr να παραμείνει για πολύ καιρό ως η καλύτερη πηγή ενημέρωσης του αυθεντικού ελληνικού τραγουδιού!

ΤΟ OGDOO.GR ΠΡΟΤΕΙΝΕΙ

Το τραγούδι αλλιώς, στο email σας!

Ενημερωθείτε πρώτοι για τα τελευταία νέα στο χώρο της καλής μουσικής!