Αστέριος Τράκας - Ιχνηλατώντας την παράδοση και τη δισκογραφία

Ο Αστέριος Τράκας ιχνηλατεί την παράδοση και την δισκογραφία με αξιώσεις και μεράκι, με όχημα έναν «φωνόγραφο».
logo radio
Ogdoo web radio
Live
 
Για δύο πράγματα είναι γνωστή η Χαλκιδική. Το πρώτο που μπορείτε εύκολα να βρείτε είναι οι παραλίες της. Το δεύτερο είναι η εκπληκτικής ομορφιάς φύση που δύσκολα ανακαλύπτεις αν ακολουθήσεις την κλασική εθνική οδό για το πρώτο πόδι. Πρέπει να πάρεις την παλιά εθνική οδό για Πολύγυρο, αυτή που σε οδηγεί μέσα από το κέντρο της Χαλκιδικής, μέσα από ορεινά χωριουδάκια και λόφους που φιλοξενούν βοσκούς με το κοπάδια τους. Λίγο πριν το -διάσημο- για τα σουβλάκια του Άγιο Πρόδομο, μέσα στην κοιλάδα του Ανθεμούντα βλέπεις στα αριστερά σου, στις πλαγιές του Προφήτη Ηλία, την κωμόπολη της Γαλάτιστας. Εκεί, ανάμεσα σε σπίτια κτηνοτρόφων και παλιά Μακεδονίτικα αρχοντικά, υπάρχει και ένα στούντιο ηχοληψίας εξοπλισμένο με την τελευταία λέξη της τεχνολογίας. Το στούντιο "Φωνόγραφος" είναι δημιούργημα του Αστέριου Τράκα ο οποίος έκανε το μεράκι του πραγματικότητα μέσα στη γενέτειρά του. Σπουδαγμένος ηχολήπτης και βιολιστής, κρατά ζωντανή την παράδοση όχι μόνο παίζοντας παραδοσιακούς σκοπούς και τραγούδια αλλά -το κυριότερο- ηχογραφώντας τα με γνώση και σεβασμό.

Αστέριε πες μας δύο λόγια για την καταγωγή σου, το ξεκίνημά σου, τα πρώτα χρόνια...
Κατάγομαι από τη Χαλκιδική και συγκεκριμένα από τη Γαλάτιστα, όπου και μένω μέχρι σήμερα. Η Γαλάτιστα είναι ένα μεγάλο χωριό με πλούσια παράδοση, όπου αναβιώνουν μέχρι σήμερα ήθη, έθιμα, γλέντια, πανηγύρια. Εδώ έμαθα τα πρώτα μου γράμματα... έπειτα έφυγα για σπουδές στην Κοζάνη ως ηλεκτρολόγος μηχανικός και αργότερα στη Θεσσαλονίκη ως ηχολήπτης με μια μικρή στάση στην Αγγλία ενδιάμεσα.
trakas1
Πότε ξεκίνησες να παίζεις βιολί και πώς από το βιολί περάσαμε και στην ηχοληψία-μουσική παραγωγή!
Πάντα η μουσική ήταν στην καθημερινότητα της οικογένειάς μου αφού όλοι στο σόι ήταν μουσικοί (παππούδες, θείοι, ξαδέρφια). Έτσι, από πολύ μικρός, βρέθηκα με ένα αρμονιάκι στα χέρια και άρχισα τα πρώτα μου μουσικά ταξίδια-ταξίμια... η αγάπη μου, όμως, για την παραδοσιακή μουσική ολοκληρώθηκε με το βιολί που πάντα με μάγευε. Από τα 9 μου, λοιπόν, άρχισα να μαθαίνω και να πειραματίζομαι μουσικά με φίλους και συμμαθητές και αργότερα δίπλα σε μουσικούς που θαυμάζω και εκτιμώ. Παίζοντας στα πρώτα αυτοσχέδια γλεντάκια χρειάστηκε να κάνω τα πρώτα μου βήματα στην ηχοληψία, ενώ παράλληλα έψαχνα για εξοπλισμό και ανθρώπους με γνώση πάνω στο αντικείμενο. Κάπως έτσι, άρχισα να ονειρεύομαι και να σχεδιάζω ένα χώρο μελέτης, πειραματισμών και ηχογραφήσεων -ένα Studio. Συνεχίζοντας μουσικά ως βιολιστής, ξεκίνησα τις σπουδές ηχοληψίας, μέσα από τις οποίες μου δόθηκε η ευκαιρία να γνωρίσω σημαντικούς ανθρώπους και τεχνικές αλλά να πάρω και την ώθηση για περαιτέρω έρευνα και πειραματισμό. Πολύ διάβασμα, πολύ προσωπική δουλειά, οικογενειακή υποστήριξη, αρκετά υλικά αγαθά και το όνειρο - Studio Φωνόγραφος - έγινε πραγματικότητα. Ένας χώρος δημιουργίας και μουσικών παραγωγών, όπου μου δίνεται η χαρά να επιμεληθώ προσωπικά και καμαρώνω γι’ αυτόν.

Πόσο εύκολη-δύσκολη είναι η δουλειά του μουσικού σήμερα από την άποψη της επιβίωσης;
Μμ... το να επιβιώνεις σήμερα με μια δουλειά είναι πολύ δύσκολο ούτως ή άλλως και αποτελεί καθημερινό θέμα συζήτησης για πολλούς από μας. Πιστεύω πως παίζουν ρόλο πολλοί παράγοντες για να επιβιώσεις σαν μουσικός. Θεμελιώνοντας γερές βάσεις και ευρύ μουσικό πνεύμα πιστεύω πως είναι σίγουρα πιο εύκολο.

Η μερίδα του λέοντος των σημερινών μουσικών, ιδιαίτερα της παραδοσιακής μουσικής βιοπορίζονται από πανηγύρια και γάμους. Πιστεύεις πως αυτό είναι αναγκαίος "μπελάς" για την επιβίωση ή τρόπος να "ψηθεί" ένας μουσικός και να ανδρωθεί μουσικά;
Επιβιώνοντας μέσω της συμμετοχής στην αναβίωση εθίμων - πανηγυριών - γάμων έχεις σίγουρα «ανδρωθεί» μουσικά και με γερές βάσεις θα έλεγα, όμως αυτό δεν αποτελεί κανόνα. Ας μην ξεχνάμε πως στο παρελθόν το πανηγύρι ήταν και τόπος δημιουργίας και έκφρασης τόσων μεγάλων μουσικών. Πολλοί γνωστοί μουσικοί έχουν αναδυθεί και αναδειχθεί μέσα από αυτά. Αν χρησιμοποιήσεις σωστά τη δύναμη που σου δίνει η μουσική, μπορείς σε οποιοδήποτε χώρο να δημιουργήσεις και να επικοινωνήσεις με τους ακροατές.
trakas2
Πέρα από την "ατομική" καριέρα, έχετε κι ένα συγκρότημα απ' ότι ξέρω. Θα μας πεις δυο λόγια για τους Ιχνηλάτες της παράδοσης;
Οι Ιχνηλάτες της Παράδοσης είναι ένα μουσικό σχήμα που είχα την χαρά να συμμετέχω από τη γέννηση του το 1999 και μέσα από αυτό να εκφράζομαι μουσικά και ηχοληπτικά. Γεννήθηκε από την αγάπη για την μουσική παράδοση της ανατολικής Μεσογείου και την ανάγκη καταγραφής και έκφρασης μέσω αυτής. Στη μουσική μας πορεία έχουμε συμπράξει με πολλούς καταξιωμένους καλλιτέχνες. Κύριος σκοπός μας παραμένει η έρευνα, η καταγραφή και η διάδοση της μουσικής μας παράδοσης και γενικότερα της λαϊκής μας κληρονομιάς, με τις τοπικές ιδιομορφίες, παραλλαγές και ιδιαιτερότητές της.

Η πρόσφατη δισκογραφική παραγωγή σου ήταν το άλμπουμ της Κατερίνας Δούκα "Φιλί στο στόμα". Ακούγοντάς τον καταλαβαίνει κανείς ότι είναι πολύ προσεγμένη παραγωγή, αντάξια μεγάλων στούντιο της Αθήνας.
Ο δίσκος της Κατερίνας είναι ένα μουσικό ταξίδι που ξεκίνησε πριν τρία χρόνια με πολύ αγάπη και ενθουσιασμό. Ξεκίνησε μέσα από μια δημιουργική σχέση φιλίας και εμπιστοσύνης και πλαισιώθηκε από μουσικούς που στήριξαν και αγάπησαν τα τραγούδια. Περάσαμε παρά πολλές δημιουργικές ώρες ψάχνοντας νέες ιδέες και ενορχηστρώσεις, ώσπου φτάσαμε στο τελικό αποτέλεσμα που αποτυπώθηκε στο δίσκο. Ένα πάντρεμα της υπέροχης φωνής της Κατερίνας με παραδοσιακά όργανα, έθνικ μοτίβα, μελωδίες τζαζ και σύγχρονο ήχο στις πολύ όμορφες συνθέσεις - δημιουργίες της Σοφίας Νάτσιου.
trakas3
Η συμμετοχή του Γιάννη Ζουγανέλη πώς προέκυψε;
Η συμμετοχή του Γιάννη Ζουγανέλη στο «Διάβα», ήταν ιδέα που γεννήθηκε ακούγοντας και ξανακούγοντάς το κατά τη μίξη του. Ήταν αυτό που έλειπε στο κομμάτι και όχι μόνο το ολοκλήρωσε, κατά τη γνώμη μας, αλλά ενθουσίασε και τον ίδιο. Σημαντική είναι και η συμβολή της Λιζέτας Καλημέρη, στιχουργικά, στη «Σπηλιά».

Μουσικές παραγωγές. Είναι ένα τόλμημα για την εποχή μας. Απαιτείται μεράκι και αγάπη για τη μουσική πάνω απ' όλα αφού πλέον δε νομίζω πως το οικονομικό όφελος είναι αρκετό.
Έτσι ακριβώς. Στις μέρες μας πιστεύω πως σημαντική είναι η δημιουργία και η έκφραση που πηγάζουν μέσα από μεράκι και την αγάπη της μουσικής, και είμαι υπέρμαχός της, γιατί το κοινωνικό όφελος είναι σημαντικότερο.

Διαβάζοντας και ακούγοντας συνεντεύξεις συναδέλφων, άκουγα πολλούς ιδιαίτερα πριν από 4-5 χρόνια να κατηγορούν το Internet ως υπεύθυνο για την καταστροφή της Ελληνικής δισκογραφίας. Πλέον, τώρα που το διαδίκτυο μπήκε για τα καλά στη ζωή μας, νομίζω πως έχουν ηρεμήσει τα πράγματα και ότι έχουν καταλάβει πως το πρόβλημα είναι βαθύτερο. Ποια είναι η δική σου άποψη;
Σίγουρα είναι ένα πολυσύνθετο θέμα συζήτησης και θα πρέπει να αντιμετωπιστεί προσεκτικά. Το σίγουρο είναι πως η μουσική δισκογραφία πρέπει να ακολουθήσει την εξέλιξη της σύγχρονης κοινωνίας και της τεχνολογίας, και παράλληλα να παραμείνει ευαισθητοποιημένη σε θέματα πνευματικής ιδιοκτησίας,έχοντας το Διαδίκτυο ως ένα δυνατό σύμμαχο.

Αστέριε σ' ευχαριστούμε θερμά!
Να είσαι καλά, εγώ ευχαριστώ. Ήταν μεγάλη μου χαρά που μοιράστηκα προσωπικές σκέψεις αλλά και επαγγελματικά μουσικά βήματα.

ΤΟ OGDOO.GR ΠΡΟΤΕΙΝΕΙ

Το τραγούδι αλλιώς, στο email σας!

Ενημερωθείτε πρώτοι για τα τελευταία νέα στο χώρο της καλής μουσικής!