Τα ντουέτα της Δήμητρας Γαλάνη

(ΑΚΟΥΣΤΕ) Οι μοναδικές διφωνίες μια ξεχωριστής ερμηνεύτριας.
Η Δήμητρα Γαλάνη, στην πολύχρονη διαδρομή της στο ελληνικό τραγούδι, εκτός απ’ τις καθηλωτικές πρώτες ερμηνείες της, θαυμάστηκε για τις εξαιρετικές διφωνίες και τα ντουέτα της.

Η μεστή αλλά περίτεχνη φωνή της παντρεύτηκε αρμονικά με άλλες συνδημιουργώντας στιγμές υψηλής αισθητικής που αγαπήθηκαν από τον κόσμο και που εξακολουθούν να μας κρατούν στο πέρασμά των χρόνων δέσμιους τους.

Απαράμιλλο το σμίξιμό της Γαλάνη με τη Χάρις Αλεξίου.

Το 2012 η Δήμητρα Γαλάνη και η Χάρις Αλεξίου θα ενώσουν για μια ακόμη φορά επί σκηνής τις δυνάμεις, τις καρδιές, την τέχνη τους. Οι παραστάσεις τους στο θέατρο Παλλάς θα γνωρίσουν πλατιά επιτυχία και στη συνέχεια θα ταξιδέψουν σε όλη την Ελλάδα, μαζί με το κοινό μήνυμά τους: “Να είναι όλα τόσο όμορφα σαν την αγάπη μας γι’ αυτό που κάνουμε, να χαρεί ο κόσμος όσο κι εμείς”. Έτσι είπαμε, έτσι πράξαμε. Μαζί επί σκηνής, για δυόμισι ώρες, να δένουμε τα τραγούδια μεταξύ τους με το ύφος, το ήθος, το ρυθμό, τον αναστεναγμό και την χαρά τους. Οι μουσικοί μας -κοινή ομάδα- βάλανε όλη τους την έμπνευση στις ενορχηστρώσεις… “Σας καμαρώνουμε μας είπαν”.

Το 1970 έρχεται η πρώτη δισκογραφική επαφή της Δήμητρας Γαλάνη με το έργο του Μάνου Χατζιδάκι. Είναι η χρονιά που το τραγούδι «Ένα μύθος» σε μουσική του συνθέτη και στίχους του Σταύρου Θρασυβούλου, μετά από αρκετή καθυστέρηση, αποτυπώνεται στους δίσκους. Λόγω της απουσίας του Χατζιδάκι στην Αμερική την ενορχήστρωση υπογράφει ο Δήμος Μούτσης. Η Γαλάνη μετρά μόλις δυο χρόνια δισκογραφίας, όμως έχει αφήσει το χαρακτηριστικό αποτύπωμά της προμηνύοντας όσα σπουδαία έρχονται… Στο τραγούδι τη συνοδεύει ένας επίσης πολλά υποσχόμενος ερμηνευτής, ο Μανώλης Μητσιάς, που μαζί με τη Γαλάνη υπηρέτησαν όσο λίγοι τα έργα των δημιουργών στη χρυσή εποχή της Columbia αλλά και στους καιρούς που ακολούθησαν.

Τον Οκτώβριο του 1980 κυκλοφορεί ο τελευταίος ουσιαστικά δίσκος του Μάνου Λοΐζου με τίτλο «Για μέρα μια ζωής». Δυο χρόνια αργότερα ο σπουδαίος δημιουργός θα φύγει βιαστικά απ’ τη ζωή. Ο δίσκος είναι πολυσυλλεκτικός τόσο από πλευράς στιχουργών όσο και ερμηνευτών με τη Δήμητρα Γαλάνη να έχει το μεγαλύτερο μερτικό… Ο Λοΐζος ακροβατεί μαεστρικά ανάμεσα στο χτες και το σήμερα αναζητώντας του κώδικες του αύριο, τόσο στο λόγο όσο και στον ήχο του. Επιλέγει την Γαλάνη για να κλείσουν μαζί το άλμπουμ, τραγουδώντας σε στίχους του Φώντα Λάδη, για όσα πέρασαν και κυρίως για όσα θα 'θελε να 'ρθούν…

Τον Μάιο του 1979 κυκλοφορεί μετά από αρκετή καθυστέρηση ο πρώτος ολοκληρωμένος δίσκος του Πρίγκιπα της ελληνικής ροκ, Παύλου Σιδηρόπουλου με τίτλο «Φλου». Η επίσημη υποδοχή του ήταν μάλλον χλιαρή αλλά το άλμπουμ, μέρα με τη μέρα, κέρδιζε την αποδοχή και εκτίμηση του κόσμου αυξάνοντας θεαματικά και τις πωλήσεις του και το 1992, δύο χρόνια μετά τη φυγή του Πρίγκιπα ψηφίστηκε από τους συντάκτες του περιοδικού Ποπ και Ροκ ως το «καλύτερο άλμπουμ στην ιστορία της ελληνικής ροκ σκηνής». Όπως χαρακτηριστικά σημειώνει και ο Κώστας Μπαλαχούτης πρόκειται για ένα αριστουργηματικό άλμπουμ με τη συμμετοχή σπουδαίων και παθιασμένων μουσικών. Στο ψυχεδελικό κομμάτι «Η ώρα του Stuff» η Δήμητρα Γαλάνη συντροφεύοντας το Σιδηρόπουλο δίνει το δικό της τόνο, δίχως όμως να αναγράφεται το όνομά της. Η Γαλάνη ολοκλήρωνε μετά από 9 χρόνια τη συνεργασία της με την Κολούμπια και κατέληγε στη Μίνως…

Το 2001 έχουμε μια ακόμη απρόσμενη συνάντηση. Τον Ιούνιο εκδίδεται το «Μετά» της Δήμητρας Γαλάνη και του Κωνσταντίνου Βήτα. Ήχοι ηλεκτρονικοί, techno-ambient ρυθμοί, αλλά και τολμηρά πειράγματα του χτες από τον τραγουδοποιό που ξεχώρισε με τους "Stereo Nova". Λέει ο Κωνσταντίνος Βήτα: "...Περπατούσαμε μέσα στη μουσική κι αυτή μας χάραζε το δρόμο..." Και προσθέτει η Δήμητρα Γαλάνη: "...Τραγουδώ όπως ανασαίνω..."

Στις αρχές του 2003 ο Μανώλης Φάμελλος παρουσιάζει το δίσκο του «Μια πολιτεία στο βυθό». Σε αυτόν συμμετέχουν ο Νίκος Πορτοκάλογλου και η Δήμητρα Γαλάνη. Η τελευταία λόγω της μεγάλης της γκάμας αλλά και της διάθεσής να συμπορεύεται με τα σύγχρονα ρεύματα του τραγουδιού αποτελεί μια σταθερή επιλογή τόσο των κλασικών όσο και των νεότερων δημιουργών. Η Γαλάνη με το πλούσιο οπλοστάσιό υπηρετεί και ταυτόχρονα αναδεικνύει τις ιδιαίτερες πτυχές του λόγου αλλά και της μελωδίας, με τέχνη, νεύρο, ουσία, εσωτερικότητα αλλά και δύναμη αληθινή, όπως ταιριάζει «Στη μεγάλη πόλη».

Η Δήμητρα Γαλάνη στη μεγάλη διαδρομή της στο ελληνικό τραγούδι συνέβαλλε πολλές φορές και καθοριστικά στην ανάδειξη και καθιέρωση νέων προσώπων. Η εμπνευσμένη ερμηνεύτρια με το κύρος και τα γαλόνια της, το όραμά της έδωσε βήμα και ώθηση σε ταλαντούχους δημιουργούς και ερμηνευτές. Το 2007 στο δίσκο του Γιώργου Καραδήμου «Φως και βγαίνω» η Γαλάνη ντουετάρισε μαζί του στην ελληνική εκδοχή μιας διεθνούς επιτυχίας του Andrea Bocceli σε στίχους του Νίκου Μωραΐτη.

To 2011 η Δήμητρα Γαλάνη συναντά επί σκηνής τον ερμηνευτή και frontman των Raining Pleasure. Γαλάνη και Vassilikos θα ταξιδέψουν σε διάφορες γωνιές της Ελλάδας ενώ θα αποτυπώσουν και δισκογραφικά τις εμφανίσεις τους στο Gazarte που ξεχώρισαν. Μια απ’ τις ιδιαίτερες στιγμές του προγράμματός τους, το ένωμα του "The Look of Love" των Burt Bacharach και Hal David που τραγούδησε η Dusty Springfield το 1967 στην ταινία παρωδία του James Bond, Casino Royale και μιας παλαιότερης επιτυχίας της Γαλάνη σε μουσική του Γιάννη Σπανού και στίχους του Γιάννη Καλαμίτση από το δίσκο «Εικόνες» του 1979.

Το 1986 η Δήμητρα Γαλάνη συναντά τον Γιώργο Χατζηνάσιο και τη Λίνα Νικολακοπούλου στο δίσκο «Παιχνίδι για δύο». Είναι η τελευταία ολοκληρωμένη συνεργασία της με το συνθέτη, με τον οποίο νωρίτερα έχουν συνδεθεί με μεγάλες στιγμές όπως τα: «Αν μ’ αγαπάς φίλα σταυρό», «Συγνώμη που σ’ αγάπησα πολύ», «Γιαρέμ-γιαρέμ», «Τα γαλάζια σου γράμματα», «Ζω», «Θα σ’ αγαπώ», «Το γρανάζι» και άλλα. Απ' το «Παιχνίδι για δύο» την παράσταση θα κλέψει το «Σ’ όποιον αρέσουμε» και το ομώνυμο ντουέτο με τον Γιάννη Πάριο.

Το 1959 η Τζένη Καρέζη ερμήνευσε σπαρακτικά το τραγούδι «Μην το ρωτάς τον ουρανό» σε μουσική του Μάνου Χατζιδάκι και στίχους του Γιάννη Ιωαννίδη στην ταινία του Ντίμη Δαδήρα «Το νησί των γενναίων». 13 χρόνια αργότερα το ηχογράφησε με Αγγλικούς στίχους η διάσημη Αμερικανίδα ερμηνεύτρια Brenda Lee. To All Alone am I βάφτισε και το μεγάλο δίσκο της τραγουδίστριας ενώ μπήκε στο τοπ 10 της Βρετανίας και της Αμερικής και αναδείχθηκε στην κατηγορία του τραγούδι της χρονιάς. Εδώ και οι δυο εκδοχές στην μοναδική αποτύπωσή του με το Αλκίνοο Ιωαννίδη και τη Δήμητρα Γαλάνη.

Το 2005 στη σκηνή του Vox συναντιούνται η Άλκηστις Πρωτοψάλτη και η Δήμητρα Γαλάνη. Αποσπάσματα της παράστασής τους παρουσιάζονται στο δίσκος τους που εκδίδεται λίγο πριν κλείσει η χρονιά. «Απόψε ας γίνουμε οι δυο καρδιές μια φωνή, μια αγάπη που ανάβει πάνω στη σκηνή» δηλώνουν χαρακτηριστικά οι δύο ερμηνεύτριες. Απρόσμενες καταθέσεις, όπως συνηθίζουν και οι δυο και ευρηματικές εναλλαγές τραγουδιών. Δίχως σύνορα και στεγανά.

«Τα τραγούδια της χθεσινής μέρας» γεννήθηκαν μέσα από τη συνύπαρξη της Χάρις Αλεξίου με τη Δήμητρα Γαλάνη στην τηλεοπτική εκπομπή «Μικρές νυχτερινές μουσικές» που παρουσίαζε η Λιλάντα Λυκιαρδοπούλου στην κρατική τηλεόραση. Οι δυο τους μαγνήτισαν με τις ερμηνείες τους στο κοινό κι έτσι το 1981 στο studio της Columbia στη Ριζούπολη οι δυο χαρισματικές ερμηνεύτριες με τρεις μουσικούς, τον Κώστα Γανωσέλη στο ακορντεόν και τη φυσαρμόνικα, τον Αντώνη Βαρδή και τον Βασίλη Ρακόπουλο στις κιθάρες, τον Στέλιο Γιαννακόπουλο και τον Τάκη Φιλιππίδη στην ηχοληψία και τον Αχιλλέα Θεοφίλου στην παραγωγή δημιούργησαν ένα από τα πιο ιστορικά άλμπουμ της ελληνικής δισκογραφίας.

Ο δίσκος "Τραγούδια της χθεσινής μέρας", κυκλοφόρησε τον Απρίλη του 1981. Οι πωλήσεις του ξεπέρασαν με γοργούς ρυθμούς τις 100.000 αντίτυπα. Το άλμπουμ επανεκδόθηκε το 2001 στο πλαίσιο της σειράς «100 μεγάλες ηχογραφήσεις του αιώνα», το 2005 στα reamster της Χάρις Αλεξίου και το 2011 με αφορμή τη συνεργασία της Αλεξίου και της Δήμητρας Γαλάνη στο Παλλάς. Σε αυτήν την έκδοση περιλαμβάνονται δυο επιπλέον διασκευές από τον Χρυσόστομο Μουράτογλου. Ανάμεσά τους και το «Όχι δεν πρέπει να συναντηθούμε» του Γιάννη Μαρκόπουλου και του Γιώργου Χρονά.

Στον περίφημο Σείριο υπό τη σκέπη του Μάνου Χατζιδάκι το ελληνικό τραγούδι και οι τυχεροί, καλλιτέχνες και θεατές, που βρέθηκαν εκεί γνώρισαν μοναδικές στιγμές. Σταλάγματά τους αποτυπώθηκαν στο δίσκο «Χορός με τη σκιά μου» όπου μεταξύ άλλων σε ενορχήστρωση και διεύθυνση του Χατζιδάκι η Δήμητρα Γαλάνη και η Ελευθερία Αρβανιτάκη το 1987 ερμηνεύουν τα "Τα λιανοτράγουδα" με στίχους από δημοτικά τραγούδια από το "Μεγάλο Ερωτικό". "Αν μ' αγαπάς κι είν' όνειρο, ποτέ να μην ξυπνήσω..."

Το 1995 κυκλοφόρησε ο δίσκος της Λίνας Νικολακοπούλου και της Δήμητρας Γαλάνη «Ανάσα, η τέχνη της καρδιάς». Το δίδυμο σπάζουν σε δύο μόλις τραγούδια ο Σταμάτης Κραουνάκης και ο Θάνος Μικρούτσικος. Ο τελευταίος υπογράφει τη μουσική στο ιδιαίτερο ζεϊμπέκικο «Ατομική μου ενέργεια» που ξεχώρισε. Το ευλογημένο αρχείο του δημοσιογράφου, στιχουργού και ανθρώπου της τηλεόρασης Γιώργου Παπαστεφάνου μας χαρίζει σπάνιες «Διαδρομές» μέσα από τις πολύτιμες εκπομπές του, με τον Μικρούτσικο στο πιάνο, τη Γαλάνη και το Δημήτρη Μητροπάνο στην ερμηνεία.

Ανέσα στους δημιουργούς που επέλεξαν τη Δήμητρα Γαλάνη για να ερμηνεύσει τα τραγούδια τους, περίοπτη θέση έχει ο Πατριάρχης Βασίλης Τσιτσάνης. Ο ξακουστός Τσίλας διέκρινε τη λαϊκή φλέβα της ερμηνεύτριας και της έδωσε τα διαμάντια του που κι εκείνη με τη σειρά της τα τίμησε κατά πως τους άρμοζαν. Η Γαλάνη στη διαδρομή της, θα κάνει αρκετές φορές, με τη δική ταυτότητα και προσωπικότητα, τη χειρονομία της στο λαϊκό τραγούδι και τους δημιουργούς τους. Εδώ μαζί με τον Κώστα Μακεδόνα στο περίφημο «Σκαλοπάτι» του Τσιτσάνη με στίχους του Γεράσιμου Τσάκαλου που πρωτοτραγούδησαν το 1952 ο Φώτης Πολυμέρης και η Έλσα Λάμπο.

Στον τελευταίο της δίσκο με τίτλο το Το Βαλς των Χαμένων Μετά η Δήμητρα Γαλάνη ερμηνεύει συνθέσεις του Ευστάθιου Δράκου σε στίχους του Νίκου Μωραΐτη. Λέει χαρακτηριστικά ο τελευταίος: Όταν ετοιμάζουμε τα πρώτα 5-6 κομμάτια, παίρνω τη Δήμητρα τηλέφωνο. «Έχουμε γράψει τραγούδια για σένα». Η Δήμητρα ακούει. Με παίρνει πίσω. «Αυτά τα τραγούδια πρέπει να τα πω μαζί με το Στάθη».

Το πάζλ αρχίζει να συμπληρώνεται. Ξεκινάμε ηχογραφήσεις. Το Βαλς και η Εκδρομή στην αρχή. Και Όστρακο. Και Βεγγαλικά. Έρχεται και το Νερό μετά. Οι ορχήστρες γράφονται στην Πάτρα -έδρα των Minor Project του Στάθη. Οι φωνές στην Αθήνα. Οι μίξεις των φωνών στο στούντιο του Γιώργου Ανδρέου στη Βαρυμπόμπη. Οι Ευτυχισμένοι Άνθρωποι, το τελευταίο που γεννιέται. «Ευτυχισμένοι οι άνθρωποι αυτοί» λέει το τραγούδι. Ευτυχισμένοι και εμείς με αυτό τον δίσκο.

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

Το τραγούδι αλλιώς, στο email σας!

Ενημερωθείτε πρώτοι για τα τελευταία νέα στο χώρο της καλής μουσικής!