Ο κινηματογράφος «Αλκυονίς» χαρακτηρίζεται Μνημείο

Με ομόφωνη γνωμοδότηση του Κεντρικού Συμβουλίου Νεοτέρων Μνημείων (ΚΣΝΜ).

Ο ιστορικός κινηματογράφος επί της οδού Ιουλιανού 42 στην Αθήνα αποτελεί χώρο ιδιαίτερα αξιόλογο για την παραγωγή και διάθεση της καλλιτεχνικής δημιουργίας, άμεσα συνδεδεμένης με τη συλλογική μνήμη και την υψηλή πολιτιστική παραγωγή, καθώς και αναπόσπαστο τμήμα της σύγχρονης πολιτιστικής ιστορίας του τόπου.

Αυτή είναι η τοποθέτηση της απόφασης για την αίθουσα που σχεδιάστηκε από τον πολιτικό μηχανικό Βαγγέλη Σιδέρη και κόσμησε το μήκος 60 μ. γλυπτό του καλλιτέχνη Ιωάννη Αρμακόλα.

Ο κινηματογράφος «Αλκυονίς» άρχισε να λειτουργεί το 1968 στο ισόγειο πολυκατοικίας επί της οδού Ιουλιανού, Και συνέχισε αδιάκοπα την πορεία του μέχρι τις αρχές της δεκαετίας του 1990. Επανιδρύθηκε το 2014, πάντα ως ανεξάρτητο κέντρο κινηματογραφικής δημιουργίας και κοινωνικός χώρος. Στο μεσοδιάστημα λειτούργησε ως θεατρική σκηνή του Γιώργου Μεσσάλα.

Η «Αλκυονίδα» ταυτίστηκε με το ποιοτικό και πρωτοποριακό σινεμά, τη διάδοση της υψηλής κινηματογραφικής τέχνης και την ελεύθερη γραφή των δημιουργών, όσο και με την ιστορία του αντιδικτατορικού κινήματος. Ευρωπαϊκές ταινίες μεγάλων δημιουργών κυριάρχησαν στα πρώτα χρόνια λειτουργίας της, όπως Αντονιόνι, Γκοντάρ, Φελίνι, Παζολίνι, Βισκόντι, Φασμπίντερ και πολλών άλλων.

Στη συνέχεια οι υπεύθυνοι της αίθουσας εισήγαγαν ταινίες για αποκλειστική προβολή, όπως τα έργα του Αϊζενστάιν («Ιβάν ο Τρομερός», «Αλέξανδρος Νιέφσκι») που προβλήθηκαν για πρώτη φορά, ενώ δόθηκε η ευκαιρία στο νεότερο κοινό να γνωρίζει τον Μίκλος Γιάντσο («Νικημένοι», «Ο ήχος της σιωπής»), τον Ναγκίσα Οσίμα με την «Τελετή» και όχι μόνο.

Από το 1971 και μέχρι την πτώση της δικτατορίας πραγματοποιήθηκαν προβολές ελληνικών ταινιών, με αντισυμβατική γραφή. Σημειώνεται την αποκλειστική προβολή της κομμένης δυο φορές από τη λογοκρισία ταινίας «Ο Βαρθολομαίος» του Μανούσου Μανουσάκη (σήμερα χαμένη), με τον χώρο εντός και εκτός της αίθουσας να ξεχειλίζει από κόσμο. Επίσης κατ' αποκλειστικότητα προβολή της περίφημης ταινίας του Θόδωρου Αγγελόπουλου «Αναπαράσταση», που μόνο την πρώτη βδομάδα προβολής της έφτασε τα 11.000 εισιτήρια.

Αλλά και μετά τη δικτατορία, η «Αλκυονίς» συνέχισε αναλόγως τον ειδικό της ρόλο γνωρίζοντας στο Ελληνικό κοινό τον «άγνωστο» κινηματογράφο των Βαλκανίων, τη Νότιας Αμερικής και της Ανατολικής Ευρώπης.

Video

Το τραγούδι αλλιώς, στο email σας!

Ενημερωθείτε πρώτοι για τα τελευταία νέα στο χώρο της καλής μουσικής!