Ο Ιρανός σκηνοθέτης Ασγκάρ Φαραντί δεν θα παραβρεθεί στα Όσκαρ

Λίγο μετά την άνοδό του στην προεδρία της Αμερικής, ο Ντόναλντ Τραμπ κάνει αισθητή την παρουσία του και στον κινηματογράφο, καθώς τα διατάγματά του προκαλούν αντιδράσεις και στο χώρο του σινεμά.
logo radio
Ogdoo web radio
Live
 
Συγκεκριμένα ο Ιρανός σκηνοθέτης Ασγκάρ Φαραντί, υποψήφιος για Όσκαρ στην κατηγορία της καλύτερης ξένης ταινίας, με τον «Εμποράκο», ανακοίνωσε ότι δεν θα παραστεί στην τελετή απονομής των βραβείων, καταγγέλλοντας με αυτό τον τρόπο τους περιορισμούς εισόδου που επέβαλε το διάταγμα Τραμπ, με το οποίο ο Αμερικανός πρόεδρος επέβαλε προσωρινή απαγόρευση εισόδου στις ΗΠΑ σε πολίτες από επτά μουσουλμανικές χώρες - μεταξύ αυτών και το Ιράν.

Να σημειώσουμε ότι ο Φαραντί έχει ήδη βραβευθεί το 2012 με Όσκαρ Ξενόγλωσσης ταινίας για την ταινία του «Ένας Χωρισμός». Και το οξύμωρο του πράγματος είναι ότι ο «Εμποράκος» του Φαραντί εμπνέεται από το «Θάνατο του Εμποράκου» του Άρθουρ Μίλερ, του κορυφαίου Αμερικανού συγγραφέα που με το έργο του έθιξε τις συνέπειες του οικονομικού κραχ του 1929 στις ΗΠΑ και τις διαψεύσεις των προσδοκιών στη «γη των ελεύθερων».

«Με λύπη μου ανακοινώνω μέσα από το παρακάτω, πως έχω αποφασίσει να μην παραστώ στην τελετή των Βραβείων Όσκαρ μαζί με συναδέλφους μου της κινηματογραφικής κοινότητας», αναφέρει ο Φαραντί σε δήλωση που δημοσιεύουν οι New York Times.

«Η πρόθεσή μου δεν ήταν να μην παραστώ στην τελετή ή να την μποϊκοτάρω για να δείξω την αντίθεσή μου στις πολιτικές του Τραμπ, διότι γνωρίζω ότι πολλοί άνθρωποι στην αμερικανική κινηματογραφική βιομηχανία και στην Ακαδημία Τεχνών και Επιστημών του Κινηματογράφου είναι αντίθετοι στον φανατισμό και τον εξτρεμισμό που κυριαρχούν σήμερα περισσότερο παρά ποτέ», εξηγεί στην ανακοίνωσή του ο σκηνοθέτης.

Ο Φαραντί συμπληρώνει πως δεν θα ταξιδέψει στην Αμερική, ακόμα κι αν υπάρξουν εξαιρέσεις του διατάγματος για τη δική του μετακίνηση στις ΗΠΑ με κατάλληλη τροπολογία.

«Εδώ και χρόνια, στις δύο ακτές του ωκεανού, ομάδες ανθρώπων που ασπάζονται τη σκληρή γραμμή προσπάθησαν να παρουσιάσουν στον λαό τους μη πραγματικές και τρομακτικές εικόνες ανθρώπων από άλλες κουλτούρες ώστε οι διαφορές να γίνουν διαφωνίες, οι διαφωνίες εχθρότητες και οι εχθρότητες φόβοι. Το να εμπνέεις φόβο στον άλλο είναι ένα από τα κατ΄εξοχήν μέσα για τη δικαιολόγηση εξτρεμιστικών και φανατικών συμπεριφορών από στενόμυαλους ανθρώπους», συμπληρώνει στην ανακοίνωσή του ο Ιρανός σκηνοθέτης.

Πριν από την ανακοίνωση του Φαραντί, η Ιρανή ηθοποιός Ταρανέχ Αλιντούστι ανακοίνωσε ότι θα μποϊκοτάρει την τελετή, διαμαρτυρόμενη για τις πολιτικές του Ντόναλντ Τραμπ.

Σκοπός του Φαραντί δεν είναι να προσελκύσει κόσμο ώστε να μποϊκοτάρει την τελετή, προσθέτοντας ότι «...γνωρίζω ότι μεγάλο τμήμα της αμερικανικής κινηματογραφικής βιομηχανίας και η Ακαδημία Κινηματογραφικών Τεχνών και Επιστημών είναι σε αντίθεση με το φανατισμό των καιρών μας».

Μετά το διάταγμα Τραμπ πολλοί σταρ του Χόλιγουντ έσπευσαν να εκφράσουν την υποστήριξή τους στον Ιρανό σκηνοθέτη.

«Το να ταπεινώσεις ένα έθνος με το πρόσχημα της ασφάλειας, δεν είναι νέο ιστορικό φαινόμενο και έθετε πάντα τις βάσεις για την ανάπτυξη μελλοντικού χάσματος και εχθρότητας. Εκφράζω την καταδίκη μου για τις άδικες συνθήκες που έχουν επιβληθεί στους συμπατριώτες μου και τους πολίτες άλλων έξι χωρών που επιχειρούν να εισέλθουν νόμιμα στις Ηνωμένες Πολιτείες της Αμερικής και ελπίζω η σημερινή κατάσταση να μην οδηγήσει σε περαιτέρω χάσμα μεταξύ των εθνών», καταλήγει ο Φαραντί.

Κι ενώ συμβαίνουν όλα αυτά η ταινία του Ιρανού σκηνοθέτη άρχισε να προβάλλεται σε περιορισμένο κύκλωμα αιθουσών στις ΗΠΑ, σημειώνοντας την καλύτερη αναλογία αριθμού αιθουσών/ εισιτηρίων της εβδομάδας. Ουδέν κακόν αμιγές καλού…

Ας θυμηθούμε μερικές από τις ταινίες του Φαραντί:


Ο Εμποράκος (The Salesman) SevenFilms

Ο Εμάντ και η Ράνα, αναγκάζονται να αφήσουν το ετοιμόρροπο διαμέρισμα τους και να μεταφερθούν σ’ ένα διαμέρισμα στην Τεχεράνη. Η σχέση τους αρχίζει να αλλάζει, ενώ η παράσταση που ανεβάζουν, Ο Θάνατος του Εμποράκου, συνεχίζεται.

Δείτε το τρέιλερ εδώ:

Το Παρελθόν (Le passé) SevenFilms

Μετά από τέσσερα χρόνια χωρισμού, ο Αχμάντ φτάνει στο Παρίσι από την Τεχεράνη, για να υπογράψει τα χαρτιά του διαζυγίου του, όπως του ζήτησε η Μαρί. Κατά τη διαμονή του, ανακαλύπτει τη νέα σχέση της Μαρί, τις συνεχείς συγκρούσεις με την κόρη της, και πράγματα από το παρελθόν που είχαν μείνει κρυμμένα.

Δείτε το τρέιλερ εδώ:

Ένας Χωρισμός (A Separation) StradaFilms

Η Σιμίν θέλει να φύγει. Ο Ναντέρ είναι δέσμιος του άρρωστου πατέρα του και δε θέλει να τον αφήσει μόνο. Έτσι χωρίζονται, και η κόρη τους, ελπίζοντας να γυρίσει γρήγορα η μητέρα της, μένει προσωρινά με τον Ναντέρ. Ανήμπορος να φροντίσει τον γέρο πατέρα του, ο Ναντέρ προσλαμβάνει μία γυναίκα για να τον περιποιείται. Αυτό που δεν ήξερε είναι ότι αυτή η γυναίκα δούλευε χωρίς την άδεια του συζύγου της και ότι ήταν έγκυος. Ή μήπως το ’ξερε; Χωρίς να το καταλάβει ο Ναντέρ αιχμαλωτίζεται σε έναν ιστό από ψέματα και κοινωνικές αντιδικίες που καταστρέφουν τη ζωή, τα όνειρά του αλλά και την εικόνα του στα μάτια της κόρης του.

Δείτε το τρέιλερ εδώ:

Τι Απέγινε η Έλι (About Elly) StradaFilms

Μετά από πολλά χρόνια στη Γερμανία, ο Ahmad ξαναγυρίζει στην Τεχεράνη και οι παλιοί συμφοιτητές του απ’ το πανεπιστήμιο οργανώνουν προς τιμή του ένα τριήμερο στην Κασπία θάλασσα. Η διασκέδαση αρχίζει αμέσως καθώς όλοι συμμετέχουν στο σχέδιο της Sepideh, που έφερε μαζί της την όμορφη Elly, δασκάλα της μικρής κόρης της, με την ελπίδα ότι θα «τα φτιάξει» με τον πρόσφατα χωρισμένο Ahmad. Αλλά τα ασήμαντα ψέματα που αρχίζουν να συσσωρεύονται απ’ τη στιγμή που η παρέα φτάνει στην παραλία, γίνονται ξαφνικά μπούμερανγκ όταν η Elly εξαφανίζεται χωρίς κανείς να ξέρει που είναι.

Δείτε το τρέιλερ εδώ:

Who is who


Ο Ασγκάρ Φαράντι γεννήθηκε το 1972. Σκηνοθέτησε την πρώτη μικρού μήκους ταινία του σε ηλικία 13 ετών, ενώ ολοκλήρωσε συνολικά πέντε μικρού μήκους ταινίες πριν πάει στο Πανεπιστήμιο της Τεχεράνης, όπου και ολοκλήρωσε τις θεατρικές του σπουδές. Το 1996 πήρε και το πτυχίο του στη Σκηνοθεσία για το Θέατρο. Ξεκίνησε άμεσα να δουλεύει σκηνοθετώντας τηλεοπτικές σειρές που έγραφε ο ίδιος, όπως η A TALE OF CITY (DASTANE YEK SHAHR).

Το 2002, έγραψε και σκηνοθέτησε την πρώτη μεγάλου μήκους ταινία του, DANCING IN THE DUST (RAGHSS DAR GHOBAR). Η ταινία απέσπασε το Βραβείο Καλύτερης Ανδρικής Ερμηνείας στο φεστιβάλ της Μόσχας την ίδια χρονιά.

‘Ενα χρόνο αργότερα, ο Ασγκάρ Φαραντί ολοκλήρωσε το BEAUTIFUL CITY (SHAHRE ZIBA), το οποίο απέσπασε το Μέγα Βραβείο στο φεστιβάλ της Βαρσοβίας.

Η επόμενη ταινία του ήταν τα ΠΥΡΟΤΕΧΝΗΜΑΤΑ ΤΗΝ ΤΕΤΑΡΤΗ (FIREWORKS WEDNESDAY (CHAHAR SHANBE SOURI)) το 2005.

Δύο χρόνια μετά ακολούθησε το ΤΙ ΑΠΕΓΙΝΕ Η ΕΛΛΗ (ABOUT ELLY (DARBAREYE ELLY)). Η ταινία προβλήθηκε για πρώτη φορά στο φεστιβάλ του Βερολίνου όπου κι απέσπασε την Αργυρή Άρκτο Καλύτερης Σκηνοθεσίας. Η ταινία κυκλοφόρησε στη Γαλλία το 2009, όπου και σημείωσε περισσότερα από 100,000 εισιτήρια.

Μετά την επιτυχία του ΤΙ ΑΠΕΓΙΝΕ Η ΕΛΛΗ, ο Ασγκάρ Φαραντί ξεκίνησε να γράφει το ΕΝΑΣ ΧΩΡΙΣΜΟΣ (A SEPARATION), το οποίο άρχισε να σκηνοθετεί το 2010. Η ταινία προβλήθηκε για πρώτη φορά στο Φεστιβάλ Βερολίνου, όπου και τιμήθηκε με τη Χρυσή Άρκτο Καλύτερης Ταινίας κι Αργυρή Άρκτο για το σύνολο του καστ. Αυτή ήταν μόνο η αρχή για τα περισσότερα από 70 Βραβεία που απέσπασε παγκοσμίως η ταινία, μεταξύ των οποίων και Χρυσή Σφαίρα Καλύτερης Ξενόγλωσσης Ταινίας, το Σεζάρ Καλύτερης Ξενόγλωσσης Ταινίας και τέλος, το Όσκαρ Καλύτερης Ξενόγλωσσης Ταινίας.

Η ταινία ΕΝΑΣ ΧΩΡΙΣΜΟΣ έγινε παγκόσμια επιτυχία, γεγονός πρωτοφανές για Ιρανική ταινία. Στη Γαλλία, η ταινία συγκέντρωσε περίπου 1,000,000 εισιτήρια σε 250 αίθουσες. Η ταινία κυκλοφόρησε το Δεκέμβριο του 2011 και στις ΗΠΑ, σημειώνοντας τη μεγαλύτερη επιτυχία σε ξενόγλωσση ταινία έως τότε. Την ίδια χρονιά, το περιοδικό Time συμπεριέλαβε τον Ασγκάρ Φαραντί στη λίστα με τους 100 ανθρώπους που ασκούν τη μεγαλύτερη επιρροή παγκοσμίως.

Καθώς η επιτυχία της ταινίας ΕΝΑΣ ΧΩΡΙΣΜΟΣ συνεχιζόταν, ο Ασγκάρ Φαραντί μετακόμισε με την οικογένεια του στο Παρίσι, όπου κι άρχισε να δουλεύει το ΠΑΡΕΛΘΟΝ (The PAST). Το ΠΑΡΕΛΘΟΝ απέσπασε το Βραβείο Καλύτερης Γυναικείας Ερμηνείας στο φεστιβάλ Καννών (Μπερενίς Μπεζό), ενώ κυκλοφόρησε τη Γαλλία το 2013 σημειώνοντας ξανά περίπου στα 1,000,000 εισιτήρια. Η ταινία ήταν υποψήφια και για Χρυσή Σφαίρα και Σεζάρ.

Μετά το ΠΑΡΕΛΘΟΝ, ο Φαραντί ξεκίνησε να γράφει ένα σενάριο για μια ταινία που θα γυριζόταν στην Ισπανία, αλλά καθώς αυτή καθυστερούσε, πήρε το χρόνο και γύρισε τον ΕΜΠΟΡΑΚΟ (THE SALESMAN) στο Ιράν.

Λίγους μήνες αργότερα, ο ΕΜΠΟΡΑΚΟΣ επιλέχθηκε για το διαγωνιστικό τμήμα του Φεστιβάλ Καννών, η δεύτερη ταινία του Ιρανού σκηνοθέτη που διαγωνιζόταν για το Χρυσό Φοίνικα. Η ταινία απέσπασε το Βραβείο Καλύτερου Σεναρίου και Καλύτερης Ανδρικής Ερμηνείας (Σαχάμπ Χοσεϊνί) στο Φεστιβάλ, ενώ είναι υποψήφια για Χρυσή Σφαίρα Καλύτερης Ξενόγλωσσης Ταινίας και μία από τις 9 ταινίες που μπήκαν στο shortlist για Όσκαρ Καλύτερης Ξενόγλωσσης Ταινίας.

ΤΟ OGDOO.GR ΠΡΟΤΕΙΝΕΙ

Το τραγούδι αλλιώς, στο email σας!

Ενημερωθείτε πρώτοι για τα τελευταία νέα στο χώρο της καλής μουσικής!