«Άξιον Εστί» το… εξώφυλλο
Δεν ξέρω αν υπάρχει λόγος να αναφερθούμε για μια ακόμη φορά στις λεπτομέρειες της κυκλοφορίας του εμβληματικού έργου του Μίκη Θεοδωράκη και του Οδυσσέα Ελύτη «Το Άξιον Εστί».
Ηχογραφήθηκε με λαϊκό τραγουδιστή τον Γρηγόρη Μπιθικώτση, ψάλτη τον Θεόδωρο Δημήτριεφ, αφηγητή τον Μάνο Κατράκη, τη Μικρή Ορχήστρα Αθηνών, τη Χορωδία της Θάλειας Βυζαντίου, τον Κώστα Παπαδόπουλο με τον Λάκη Καρνέζη στα μπουζούκια και κυκλοφόρησε τη Μεγάλη Δευτέρα του 1964 σε διπλό δίσκο με την ετικέτα της His master’s voice.
Μετά την άρνηση του κρατικού μηχανισμού της κυβέρνησης Γεωργίου Παπανδρέου να παραχωρήσει το Ηρώδειο στον Μίκη Θεοδωράκη για την πρώτη παρουσίαση του έργου, «Το Άξιον Εστί» παρουσιάστηκε στο θέατρο «ΡΕΞ» στις 21 Οκτωβρίου 1964.
Μετά την άρνηση του κρατικού μηχανισμού της κυβέρνησης Γεωργίου Παπανδρέου να παραχωρήσει το Ηρώδειο στον Μίκη Θεοδωράκη για την πρώτη παρουσίαση του έργου, «Το Άξιον Εστί» παρουσιάστηκε στο θέατρο «ΡΕΞ» στις 21 Οκτωβρίου 1964.
Έξι από τα κομμάτια του δίσκου (τα πέντε λαϊκά με τον Μπιθικώτση και ένα απόσπασμα από το ομώνυμο) κυκλοφόρησαν το 1965 σε δίσκους 45 στροφών.
Με την επιβολή της δικτατορίας στη χώρα μας και το «Διάταγμα Αγγελή» που απαγόρευε τη μουσική του Μίκη Θεοδωράκη, τα έργα του σταμάτησαν πλέον να κυκλοφορούν. Όχι όμως και στις χώρες του εξωτερικού, όπου στη διάρκεια της επταετίας κυκλοφόρησαν πολλά νέα έργα του σε πρώτη εκτέλεση, αλλά και παλαιότεροι δίσκοι του, συχνά με διαφορετικά εξώφυλλα από την πρώτη έκδοση.
Με την επιβολή της δικτατορίας στη χώρα μας και το «Διάταγμα Αγγελή» που απαγόρευε τη μουσική του Μίκη Θεοδωράκη, τα έργα του σταμάτησαν πλέον να κυκλοφορούν. Όχι όμως και στις χώρες του εξωτερικού, όπου στη διάρκεια της επταετίας κυκλοφόρησαν πολλά νέα έργα του σε πρώτη εκτέλεση, αλλά και παλαιότεροι δίσκοι του, συχνά με διαφορετικά εξώφυλλα από την πρώτη έκδοση.
Ένα από αυτά τα έργα ήταν και «Το Άξιον Εστί», που το 1973 κυκλοφόρησε στη Γαλλία από την EMI με το label της Pathe Marconi, σε μια κασετίνα με ένα πλούσιο ένθετο και έναν πίνακα του Θεόφιλου, αντί για το έργο του Γιάννη Τσαρούχη που κοσμούσε την πρώτη έκδοση.
Ήταν ο δεύτερος από τους πέντε δίσκους της σειράς «Theodorakis Concert», όπου φιλοξενήθηκαν έργα όπως τα «18 λιανοτράγουδα της πικρής πατρίδας» σε ποίηση του Γιάννη Ρίτσου, οι «Αρκαδίες» Νο 1, 7 και 8, καθώς και επανεκτελέσεις από τον «Επιτάφιο» του Γιάννη Ρίτσου, το «Μαουτχάουζεν» του Ιάκωβου Καμπανέλλη και το «Τραγούδι του νεκρού αδελφού» σε στίχους του Μίκη Θεοδωράκη και του Κώστα Βίρβου.
Στη μεταπολίτευση «Το Άξιον Εστί» επανεκδόθηκε στην Ελλάδα με τον πίνακα του Τσαρούχη, αλλά με κίτρινο περίγραμμα στο εξώφυλλο, ενώ λίγα χρόνια μετά κυκλοφόρησε και στην Αμερική από την Peters International…
Ήταν ο δεύτερος από τους πέντε δίσκους της σειράς «Theodorakis Concert», όπου φιλοξενήθηκαν έργα όπως τα «18 λιανοτράγουδα της πικρής πατρίδας» σε ποίηση του Γιάννη Ρίτσου, οι «Αρκαδίες» Νο 1, 7 και 8, καθώς και επανεκτελέσεις από τον «Επιτάφιο» του Γιάννη Ρίτσου, το «Μαουτχάουζεν» του Ιάκωβου Καμπανέλλη και το «Τραγούδι του νεκρού αδελφού» σε στίχους του Μίκη Θεοδωράκη και του Κώστα Βίρβου.
Στη μεταπολίτευση «Το Άξιον Εστί» επανεκδόθηκε στην Ελλάδα με τον πίνακα του Τσαρούχη, αλλά με κίτρινο περίγραμμα στο εξώφυλλο, ενώ λίγα χρόνια μετά κυκλοφόρησε και στην Αμερική από την Peters International…