Πόλυ Πάνου & Γρηγόρης Μπιθικώτσης πίσω από το ίδιο μικρόφωνο

(ΑΚΟΥΣΤΕ) Η καταγραφή μιας συνεργασίας που άφησε μια σειρά από μοναδικές ηχογραφήσεις.
logo radio
Ogdoo web radio
Live
 
Στις 27 Σεπτεμβρίου 2013 έφυγε από τη ζωή, σε ηλικία 73 ετών, η Πόλυ Πάνου. Είχε γεννηθεί στην Πάτρα στις 28 Οκτωβρίου 1940 και στην πολύ μικρή ηλικία των 13 ετών πραγματοποίησε, με την ουσιαστική παρότρυνση και τη βοήθεια του Γρηγόρη Μπιθικώτση, την πρώτη της ηχογράφηση στο τραγούδι του Μπιθικώτση και του Χαράλαμπου Βασιλειάδη (του περίφημου «Τσάντα») «Πήρα τη στράτα την κακιά», με τη συνοδεία του κιθαρίστα Σταύρου Πλέσσα στο σεγόντο. Μπουζούκια έπαιξαν ο Γιάννης Τατασόπουλος και ο Γιάννης Σταματίου (Σπόρος) και ακορντεόν ο Γιώργος Κουλαξίζης…

Όταν η Πόλυ Πάνου «πήρε τη στράτα την… καλή»


Το απόγευμα της Δευτέρας 26 Μαΐου 2011 είχα την τύχη να επισκεφθώ την Πόλυ Πάνου και να μου παραχωρήσει μια συνέντευξη, που, δυστυχώς, έμελλε να είναι και η τελευταία της. Σ’ αυτή τη συνέντευξη που δημοσιεύθηκε τότε στο περιοδικό «Μετρονόμος» και στη συνέχεια στο Ogdoo.gr, η Πόλυ Πάνου αναφέρθηκε στη γνωριμία της με τον Γρηγόρη Μπιθικώτση και στα πρώτα της βήματα στο λαϊκό τραγούδι: *

Το 1952 λοιπόν ήρθε στην Πάτρα ο Γρηγόρης Μπιθικώτσης. Τότε δεν είχε κάνει ακόμα δίσκο σαν τραγουδιστής, είχε ένα συγκρότημα και εμφανιζόταν σε διάφορα μέρη. Είχε μαζί του και μία τραγουδίστρια, Εβελίνα την έλεγαν, με την οποία τσακώθηκαν, εκείνη έφυγε, έμεινε χωρίς τραγουδίστρια και δεν ήταν εύκολο να βρει άλλη. Κοντά στο σπίτι μας υπήρχε ένα κουρείο στο οποίο πήγαινε ο Γρηγόρης, όποτε κατέβαινε στην Πάτρα. Με τον κουρέα ήταν φίλοι κι εκείνος του μίλησε για μένα, ως ταλέντο που πήρε το πρώτο βραβείο στο διαγωνισμό, και του πρότεινε να περάσει από το σπίτι μου να με βρει και να με ακούσει. Όταν ήρθε ο Γρηγόρης στο σπίτι, ήμουν στο σχολείο. Μίλησε με τη μάνα μου, της ζήτησε να με ακούσει και κάθισε περιμένοντας να γυρίσω. Όταν με είδε, μάλλον απογοητεύτηκε λόγω της εμφάνισής μου. Μικρό παιδί εγώ, ψηλό, αδύνατο, καχεκτικό, με σοσόνι, με τη σχολική τσάντα…

Απ’ ότι καταλαβαίνω, με τη μητέρα σας, παρόλο που εκείνη την εποχή ήταν συντηρητικά τα πράγματα, δεν είχατε πρόβλημα.
Από τη μητέρα μου, όχι. Από τον πατέρα μου είχα πρόβλημα, γιατί ήταν παλαιών αρχών, θεωρούσε ότι το επάγγελμα ήταν ανήθικο και δεν το ενέκρινε. Μάλιστα, χώρισε τη μητέρα μου και για 8 μήνες δεν ήταν σπίτι, έφυγε. Με ρωτάει λοιπόν ο Γρηγόρης τι τραγούδια ξέρω. Του είπα ότι μου αρέσουν τα λαϊκά. Του τραγούδησα το «Όταν θα πω εγώ το αχ» και το «Ο μαχαραγιάς βγαίνει σεργιάνι» του Τζουανάκου. Ο Γρηγόρης μάλιστα, είναι και ο «νονός» μου. Το πραγματικό μου όνομα είναι Πολυτίμη Κολιοπάνου. Επειδή ήταν πολύ μακρύ και κακόηχο, αμέσως με «βάφτισε» Πόλυ Πάνου. Πηγαίνει μετά στη μητέρα μου και της λέει «Έχεις ένα παιδί που θα σώσει την οικογένειά σου, έχει χρυσό λαρύγγι και θα γίνει γρήγορα φίρμα. Αλλά θα μ’ ακούσεις… Θα μου τη δώσεις να την πάρω στο κέντρο που τραγουδάω;» Η μητέρα μου αρχικά ήταν αρνητική γιατί φοβόταν την αντίδραση του πατέρα μου, αλλά κατάφερα να την πείσω. Είχα και μια ξαδέρφη, που είχε ένα ατελιέ, ήταν πολύ καλή μοδίστρα, μου έραψε δύο φορέματα και την επόμενη μέρα έπιασα δουλειά. Επί 20 μέρες το μαγαζί ήταν ασφυκτικά γεμάτο. Χαμός έγινε… Είχαν ακούσει για το «παιδί θαύμα»…

Πρόβες δεν κάνατε για το πρόγραμμα;
Καθόλου. Η περιοδεία συνεχίστηκε και πήγαμε στο Αγρίνιο για άλλες 20 μέρες. Επιστρέφοντας στην Πάτρα, ο Γρηγόρης προσφέρθηκε να μου κλείσει ραντεβού στην Κολούμπια για να περάσω από ακρόαση. Πήγαμε στην Αθήνα με τη μητέρα μου, και ο Γρηγόρης μας φιλοξένησε στο σπίτι του για περίπου 6 μήνες, ώσπου να πιάσω κι εγώ δουλειά. Η ακρόαση έγινε 15 Σεπτεμβρίου του 1953. Τότε ήταν στην Κολούμπια ο Μηλιόπουλος ο γέρος, ο οποίος ήταν πάρα πολύ αυστηρός, να φανταστείς ότι έδιωξε τον Καζαντζίδη επειδή στο ξεκίνημά του μιμείται τον Τσαουσάκη και δεν του άρεσε. Μου λέει λοιπόν ο Γρηγόρης «πρόσεξε, γιατί από αυτή την ακρόαση εξαρτάται όλη σου η καριέρα. Άλλο είναι το κέντρο και αλλιώς εδώ η ηχογράφηση». Είχαμε κάνει πρόβες βέβαια και δεν είχα τρακ. Τραγούδησα μια σύνθεση του Γρηγόρη, το «Πήρα τη στράτα την κακιά» και εκείνος με συνόδευσε στο μπουζούκι. Ο Μηλιόπουλος ενθουσιάστηκε και είπε στον Γρηγόρη «Πού τη βρήκες αυτή τη φωνή; Είναι η Βέμπο του λαϊκού τραγουδιού!». Ρώτησε ποιος είναι ο κηδεμόνας μου και την επόμενη μέρα πήγα με τη μητέρα μου στη Λυκούργου και υπέγραψα με την Κολούμπια 5ετές συμβόλαιο, 300 δρχ η πρώτη φωνή κι 150 η δεύτερη. Εφάπαξ… Μετά από χρόνια κάναμε δικαστήριο εγώ κι ο Καζαντζίδης για να πάρουμε κάποιο ποσοστό μικρό. Σκέψου πως απ’ όλα αυτά που πουλάνε σήμερα στα περίπτερα εμείς δεν παίρνουμε ποσοστά…

Στην Columbia στη Ριζούπολη έγινε η ακρόαση; Πως νιώσατε όταν γκρεμίστηκε το μεγαλύτερο μέρος των εγκαταστάσεων εκεί;
Ναι εκεί έγινε. Εγώ ήμουν η πρώτη που φώναξα γι’ αυτό… Αλλά δυστυχώς «φωνή βοώντος»… Όλη η ιστορία του ελληνικού τραγουδιού είναι εκεί…

Ποια ήταν η πρώτη μεγάλη σας επιτυχία; Το πρώτο σας τραγούδι, το «Πήρα τη στράτα την κακιά» ακούστηκε τότε;
Όχι, δεν ακούστηκε. Οι πρώτες μεγάλες επιτυχίες ήταν το «Ένα σφάλμα έκανα», το «Δαχτυλίδι», «Τα αδέρφια δε χωρίζουνε», «Να πας να πεις της μάνας μου»…

Η Πόλυ Πάνου τραγουδά Μπιθικώτση


Χρειάστηκε να περάσουν οκτώ χρόνια για να ξανατραγουδήσει η, καθιερωμένη πλέον, Πόλυ Πάνου δυο συνθέσεις του Γρηγόρη Μπιθικώτση. Αυτό έγινε τον Ιούλιο του 1961 με το ζεϊμπέκικο «Η αδικημένη» σε στίχους του Πάνου Κοκκινόπουλου, όπου την Πόλυ Πάνου σιγοντάρησε ο Μπιθικώτσης και το «Ας μη φέρθηκες καλά», σε μουσική και στίχους δικούς του, που κυκλοφόρησαν μαζί σε δίσκο 45 στροφών (Columbia SCDG – 3034).


Η Πόλυ Πάνου ηχογράφησε ξανά ένα μέρος από το «Πήρα τη στράτα την κακιά», αυτή τη φορά με τη συνοδεία της Βούλας Γκίκα, στο πλαίσιο των επανεκτελέσεων των επιτυχιών του Γρηγόρη Μπιθικώτση, σε μορφή ποτ πουρί, που κυκλοφόρησαν το 1962 σε δίσκο 45 στροφών extended play (HMV 7ΕGG – 2580). Στον ίδιο δίσκο η Πόλυ Πάνου τραγουδά δυο στροφές από το «Τύραννε τι θα κερδίσεις» του Μπιθικώτση σε στίχους Δημήτρη Γκούτη.

Πολλά χρόνια αργότερα, το 2002, η Πόλυ Πάνου έδωσε τη δική της εκδοχή στο «Τρελοκόριτσο» του Μπιθικώτση (το πρώτο τραγούδι που ακούστηκε η φωνή του το 1955) και του Γιάννη Παπαδόπουλου που εντάχθηκε στο διπλό cd «Αυτά που ήθελα να πω», όπου η λαϊκή ερμηνεύτρια επανέφερε με τη φωνή της μια σειρά παλιών λαϊκών επιτυχιών.

Όταν η Πόλυ τραγούδησε με τον Γρηγόρη…


Εκτός όμως από αυτά τα τραγούδια, Γρηγόρης Μπιθικώτσης και Πόλυ Πάνου βρέθηκαν αρκετές φορές πίσω από το ίδιο μικρόφωνο σε δημιουργίες άλλων συνθετών, που ηχογραφήθηκαν σε πρώτη ή μεταγενέστερη εκτέλεση, άλλοτε με πρωταγωνιστή τον Μπιθικώτση, άλλοτε με πρώτη φωνή την Πόλυ Πάνου, αρχής γενομένης με «Το γλυκοχάραμα» του Γιώργου Ζαμπέτα και του Χαράλαμπου Βασιλειάδη, που κυκλοφόρησε το 1956 σε δίσκο 78 στροφών (Columbia DG – 7289) με ερμηνευτή τον Μπιθικώτση και την Πόλυ Πάνου με τον Αντώνη Κλειδωνιάρη στα σεγόντα.

Το 1960 ηχογραφήθηκαν τρία τραγούδια με τους δυο ερμηνευτές. Το πρώτο ήταν το θρυλικό «Ένα σφάλμα έκανα» του Θόδωρου Δερβενιώτη και του Νίκου Μουρκάκου, με τον Μπιθικώτση να σιγοντάρει την Πόλυ Πάνου, που κυκλοφόρησε παράλληλα σε δίσκο 78 και 45 στροφών (HMV AO- 5628 και HMV 7PG-2677 αντίστοιχα).

Τον Απρίλη του 1960 ηχογραφήθηκε ένα ξεχωριστό ζεϊμπέκικο, από τα λιγότερο γνωστά του Γιώργου Μητσάκη, με τον Μπιθικώτση και την Πόλυ Πάνου στα σεγόντα. «Τα πρώτα βήματα» ο τίτλος του και κυκλοφόρησε σε δίσκο 45 στροφών (Columbia DG – 7555).

Το 1960 κυκλοφόρησε σε δίσκο γραμμοφώνου αλλά και σε δισκάκι 45 στροφών (HMV AO – 5690, HMV 7PG 2765 & HMV 7EGG – 2564, ext), το χασάπικο του Μάρκου Βαμβακάρη «Βρε μοίρα δεν κουράστηκες». Ένα από τα καινούργια τραγούδια που ηχογράφησε ο Μάρκος την εποχή της επανεμφάνισής του στο προσκήνιο, που έγινε, όπως ξέρουμε με την ουσιαστική συμβολή του Μπιθικώτση, που στο τραγούδι αυτό σιγοντάρει την Πόλυ Πάνου.

Το 1960 κυκλοφόρησε και το extended play 45άρι δισκάκι με την πρώτη επιλογή επανεκτελέσεων έντεκα επιτυχιών του Γιώργου Μητσάκη σε μορφή ποτ πουρί (HMV 7EGG – 2563). Ανάμεσα στα τραγούδια και το «Ψιλή βροχούλα έπιασε» («Συννέφιασε, συννέφιασε») με τον Γρηγόρη Μπιθικώτση, την Πόλυ Πάνου, τον Αντώνη Κλειδωνιάρη, την Γιώτα Λύδια, τον Νίκο Γιουλάκη και τον Γιώργο Μητσάκη.

Οι επόμενες κοινές ηχογραφήσεις του Γρηγόρη Μπιθικώτση με την Πόλυ Πάνου προέρχονται από τη δεύτερη σειρά των επανεκτελέσεων των επιτυχιών του Βασίλη Τσιτσάνη, που ηχογραφήθηκαν τον Δεκέμβρη του 1961 και κυκλοφόρησαν σε δίσκο 45 στροφών extended play (7EGG – 2578). Μαζί τους και ο Βασίλης Τσιτσάνης με την ανεπανάληπτη και χαρακτηριστική φωνή του. Μπουζούκια έπαιξαν ο Κώστας Παπαδόπουλος και ο Λάκης Καρνέζης.

1) Αντιλαλούνε τα βουνά / Πόλυ Πάνου – Γρηγόρης Μπιθικώτσης - Βασίλης Τσιτσάνης
2) Γιατί με ξύπνησες πρωί / Γρηγόρης Μπιθικώτσης – Πόλυ Πάνου - Βασίλης Τσιτσάνης
3) Όμορφη Θεσσαλονίκη / Γρηγόρης Μπιθικώτσης – Πόλυ Πάνου - Βασίλης Τσιτσάνης
4) Δεν με στεφανώνεσαι / Πόλυ Πάνου – Γρηγόρης Μπιθικώτσης - Βασίλης Τσιτσάνης
5) Τρικαλινή τσαχπίνα / Γρηγόρης Μπιθικώτσης – Πόλυ Πάνου - Βασίλης Τσιτσάνης

Θα μπορούσαμε σ’ αυτή την κατηγορία να συμπεριλάβουμε και τα τέσσερα τραγούδια που ηχογραφήθηκαν το 1964 από τον Γιώργο Ζαμπέτα με τη συνοδεία μιας αυτοσχέδιας χορωδίας που αποτέλεσαν οι Μανώλης Χιώτης, Αντώνης Ρεπάνης, Μαίρη Λίντα, Γιώτα Λύδια, Πάνος Γαβαλάς, Ρία Κούρτη, Στράτος Διονυσίου, Γρηγόρης Μπιθικώτσης, Πόλυ Πάνου και Μανώλης Αγγελόπουλος και κυκλοφόρησαν σε δίσκο 45 στροφών extended play (Columbia SEGG 2612), με τίτλο «Μια βραδιά με τον Γ. Ζαμπέτα». Ήταν «Ο μαθητής» και «Ο αράπης» σε στίχους Χαράλαμπου Βασιλειάδη, το «αδέσποτο» «Ραδίκι» και η twist διασκευή του «Ζούλα σε μια βάρκα μπήκα» του Γιώργου Μπάτη. Σ’ αυτά τα τραγούδια η χορωδία ανέλαβε τα επιφωνήματα που ακούγονται μέσα στα τραγούδια. Μπουζούκια έπαιξαν οι Μανώλης Χιώτης, Κώστας Παπαδόπουλος , Λάκης Καρνέζης, Γιάννης Καραμπεσίνης και Στέλιος Μακρυδάκης.
2.Hiotis oloi

Στον «αποχαιρετισμό» του Μπιθικώτση στο ΟΑΚΑ


Η τελευταία καταγραφή των φωνών του Μπιθικώτση με την Πόλυ Πάνου έγινε το 1992 στη συλλογή «Βασίλης Τσιτσάνης - Μοναδικές ερμηνείες» που κυκλοφόρησε από την MBI. Εκεί συμπεριλήφθηκε μια ζωντανή ηχογράφηση του «Πάλιωσε το σακάκι μου» με τους δυο ερμηνευτές, από τη μεγάλη συναυλία του Μπιθικώτση στο Ολυμπιακό Στάδιο στις 25 Ιουνίου 1984 (η οποία είχε μεταδοθεί ζωντανά από το Δεύτερο Πρόγραμμα της Ελληνικής Ραδιοφωνίας). Η διεύθυνση ορχήστρας ήταν του Σταύρου Ξαρχάκου και στο τελευταίο μέρος της συναυλίας ο Γρηγόρης Μπιθικώτσης με την Πόλυ Πάνου, την Καίτη Γκρέυ, την Βίκυ Μοσχολιού και τον Μανώλη Μητσιά τραγούδησαν μια σειρά από μεγάλες επιτυχίες του Τσιτσάνη, μαζί την «Φραγκοσυριανή» του Μάρκου Βαμβακάρη…

- Οι φωτογραφίες είναι του «μάγου» του φακού Τάκη Πανανίδη.

*Αυτούσια αποσπάσματα από τη συνέντευξη «σκόρπισαν» αργότερα σε άρθρα, ιστοσελίδες, βιβλία κλπ, χωρίς την αυτονόητη αναγραφή της αρχικής πηγής. Αν μας τα ζητούσαν, θα τα δίναμε με μεγάλη χαρά και με πολλά περισσότερα στοιχεία. Θεωρώντας καλοπροαίρετα, πως αυτό έγινε εκ παραδρομής και χωρίς σκοπιμότητα, περιμένουμε, έστω και τώρα, μια επανόρθωση ή μια συγγνώμη. Γιατί, όπως έλεγε η συγχωρεμένη η γιαγιά μου: «με ξένα κόλλυβα δεν κάνουνε κηδεία…».

ΤΟ OGDOO.GR ΠΡΟΤΕΙΝΕΙ

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

Το τραγούδι αλλιώς, στο email σας!

Ενημερωθείτε πρώτοι για τα τελευταία νέα στο χώρο της καλής μουσικής!