Οι σημαντικότεροι δίσκοι του εντέχνου στη δεκαετία του 1980

Οι σημαντικότεροι δίσκου που όρισαν το χώρο και τη δράση του εντέχνου μέσα στη δεκαετία του 1980.
Οι εποχές και οι μουσικές δεν αναμένουν τα ξεκινήματα των δεκαετιών και την ολοκλήρωσή τους για να αλλάξουν ή να δημιουργήσουν ένα νέο ρεύμα. Όλες αυτές οι θεωρήσεις, όσο επιστημονικές και αν είναι ενίοτε, έρχονται εκ των υστέρων να οργανώσουν και να διαχωρίσουν εποχές και ήδη της ελληνικής μουσικής.

Αυτή η a posteriori θεώρηση, που βοηθάει την επιστημονική ανάλυση και επιχειρηματολογία, ενδεχομένως να μην πατά γερά στα πόδια της.

Η χρονολόγηση και η καταλογογράφηση, επιπροσθέτως, καθότι αμφότερες γίνονται με βάση την ημερομηνία κυκλοφορίας ενός δίσκου, δεν λαμβάνουν υπόψιν τους το γεγονός ότι όλα -σχεδόν- τα τραγούδια που κυκλοφορούν στη δισκογραφία έχουν δημιουργηθεί αρκετό καιρό νωρίτερα από την κυκλοφορία τους.

Η ημερομηνία κυκλοφορίας, επομένως, ενδέχεται να δημιουργεί εσφαλμένα συμπεράσματα τοποθετώντας ένα τραγούδι λίγο αργότερα από την εποχή του, αν αποδεχτούμε ότι η εποχή ενός τραγουδιού είναι οι ημέρες που γράφτηκε.

Η παρακάτω λίστα με τους σημαντικότερους δίσκους που όρισαν τον χώρο και τη δράση του εντέχνου μέσα στη δεκαετία του 1980 αποτελείται από προσωπικές επιλογές του γράφοντος και είναι ανοιχτή σε κάθε συζήτηση, συμφωνία ή (και) διαφωνία.

Τίτλος δίσκου: Ραντάρ
radar
Δημιουργοί: Μίκης Θεοδωράκης - Κώστας Τριπολίτης
Ερμηνευτής/-ές: Γιώργος Νταλάρας - Μίκης Θεοδωράκης
Δισκογραφική εταιρεία: MINOS 409
Χρονολογία κυκλοφορίας: 1981
Πωλήσεις: Χρυσός δίσκος

Τίτλος δίσκου: Επιβάτης
epivatis
Δημιουργοί: Μίκης Θεοδωράκης - Κώστας Τριπολίτης
Ερμηνευτής/-ές: Μαρία Φαραντούρη
Δισκογραφική εταιρεία: MINOS 405
Χρονολογία κυκλοφορίας: 1981
Πωλήσεις: -

Οι δύο πρωτότυπες δισκογραφικές αυτές δουλειές του Μίκη Θεοδωράκη, σε συνεργασία με τον πρωτοεμφανιζόμενο Κώστα Τριπολίτη, που θα μπορούσαν να αποτελούν και μια ενιαία δισκογραφική ενότητα, γεφυρώνουν το παλιό δημιουργικό στοιχείο με το καινούργιο, κρατώντας το τελικό αποτέλεσμα σε γνώριμα ενορχηστρωτικά μονοπάτια, αλλά δίνοντάς του ταυτόχρονα την ώθηση προς την αναγνωρισιμότητα και το ευρύ ακροατήριο. Οι σπουδαίοι ερμηνευτές των δύο δίσκων «βάζουν στο στόμα τους» και συστήνουν στο κοινό μια νέα γλώσσα.

Τίτλος δίσκου: Φράγμα
fragma
Δημιουργοί: Δήμος Μούτσης - Κώστας Τριπολίτης
Ερμηνευτής/-ές: Δήμος Μούτσης, Άλκηστις Πρωτοψάλτη, Λουκιανός Κηλαηδόνης, Σωτηρία Μπέλλου
Δισκογραφική εταιρεία: LYRA 3750
Χρονολογία κυκλοφορίας: 1981
Πωλήσεις: -

Τίτλος δίσκου: Ενέχυρο
enexiro
Δημιουργοί: Δήμος Μούτσης
Ερμηνευτής/-ές: Δήμος Μούτσης
Δισκογραφική εταιρεία: LYRA 3763
Χρονολογία κυκλοφορίας: 1983
Πωλήσεις: -

Στην πρώτη περίπτωση, στο «Φράγμα», ο Δήμος Μούτσης υποδέχεται με αριστουργηματικό τρόπο τη «νέα γλώσσα» του Τριπολίτη και την αντιμετωπίζει εξελικτικά και γόνιμα για τη δική του δημιουργία. Ταυτοχρόνως, τη μεταλαμπαδεύει στο επόμενό του βήμα, το «Ενέχυρο», γενώντας μια νέα προσωπική οπτική και έναν ήχο ξεχωριστό που τον μεταλάσσει από συνθέτη σε τραγουδοποιό. Οι δύο αυτοί σημαντικοί δίσκοι των πρώτων χρόνων της δεκαετίας του 1980, συστήνουν έναν καινούργιο, αλλά εξίσου σπουδαίο με τον προηγούμενο, Δήμο Μούτση.

Τίτλος δίσκου: Σκουριασμένα χείλη
skouriasmena xeili
Δημιουργοί: Σταμάτης Κραουνάκης – Λίνα Νικολακοπούλου – Κώστας Τριπολίτης
Ερμηνευτής/-ές: Βίκυ Μοσχολιού – Γιώργος Ζαμπέτας
Δισκογραφική εταιρεία: LYRA 3765
Χρονολογία κυκλοφορίας: 1981
Πωλήσεις: -

Τίτλος δίσκου: Κυκλοφορώ κι οπλοφορώ
kikloforo ki oploforo
Δημιουργοί: Σταμάτης Κραουνάκης – Λίνα Νικολακοπούλου
Ερμηνευτής/-ές: Άλκηστις Πρωτοψάλτη
Δισκογραφική εταιρεία: POLYDOR 827589
Χρονολογία κυκλοφορίας: 1985
Πωλήσεις: Χρυσός δίσκος

Τίτλος δίσκου: Μαμά γερνάω
mama gernao
Δημιουργοί: Σταμάτης Κραουνάκης – Λίνα Νικολακοπούλου
Ερμηνευτής/-ές: Τάνια Τσανακλίδου
Δισκογραφική εταιρεία: CBS 451195
Χρονολογία κυκλοφορίας: 1988
Πωλήσεις: -

Η δεκαετία του 1980 ολόκληρη διέπεται από τη δημιουργία του Σταμάτη Κραουνάκη και της Λίνας Νικολακοπούλου. Σημαντικότατοι δίσκοι, σπουδαίες στιγμές, χαρακτηριστικά τραγούδια. Αν μετά από χρόνια βρεθεί ένας εξωγήινος στον πλανήτη μας και ζητήσει να μάθει πως ήταν το ελληνικό τραγούδι τη δεκαετία του 1980, η καταλληλότερη απάντηση θα ήταν οι δίσκοι των δύο σπουδαίων αυτών δημιουργών. Καινούργια γλώσσα, καινοτόμα μελοποίηση σφικτά συνδεδεμένη με το παρελθόν της ελληνικής τραγουδοποιίας, αλλά ταυτόχρονα φρέσκια και ανανεωμένη.

Τίτλος δίσκου: Σταυρός του Νότου
stavros tou notou
Δημιουργοί: Θάνος Μικρούτσικος – Νίκος Καββαδίας
Ερμηνευτής/-ές: Αιμιλία Σαρρή – Θάνος Μικρούτσικος – Γιάννης Κούτρας – Βασίλης Παπακωνσταντίνου
Δισκογραφική εταιρεία: LYRA 004
Χρονολογία κυκλοφορίας: 1979
Πωλήσεις: δυο φορές πλατινένιος δίσκος

Τίτλος δίσκου: Εμπάργκο
embargo
Δημιουργοί: Θάνος Μικρούτσικος – Άλκης Αλκαίος – Βλαδίμηρος Μαγιακόφσκι
Ερμηνευτής/-ές: Μαρία Δημητριάδη – Κώστας Καράλης – Βλάσσης Μπονάτσος – Μανώλης Μητσιάς
Δισκογραφική εταιρεία: CBS 585700
Χρονολογία κυκλοφορίας: 1982
Πωλήσεις: -

Τίτλος δίσκου: Η αγάπη είναι ζάλη
i agapi einai zali
Δημιουργοί: Θάνος Μικρούτσικος – Μπάμπης Τσικληρόπουλος – Ανδρέας Μικρούτσικος – Άλκης Αλκαίος – Ανδρέας Μικρούτσικος
Ερμηνευτής/-ές: Χάρις Αλεξίου
Δισκογραφική εταιρεία: MINOS 613
Χρονολογία κυκλοφορίας: 1986
Πωλήσεις: πλατινένιος δίσκος

Τίτλος δίσκου: Όλα από χέρι καμένα
ola apo xeri kamena
Δημιουργοί: Θάνος Μικρούτσικος - Κώστας Τριπολίτης
Ερμηνευτής/-ές: Βασίλης Παπακωνσταντίνου
Δισκογραφική εταιρεία: MINOS 709
Χρονολογία κυκλοφορίας: 1988
Πωλήσεις: χρυσός δίσκος

Στον επισκέπτη εξωγήινο θα έπρεπε να αναφέρουμε και την περίπτωση του Θάνου Μικρούτσικου, στον οποίο, εκτός των άλλων, το ελληνικό τραγούδι χρωστάει και την «ανακάλυψη» του Άλκη Αλκαίου. Ο Μικρούτσικος στη δεκαετία του 1980 κατάφερε να μας συστήσει την ποίηση του Νίκου Καββαδία, τη νέα γλώσσα των Αλκαίου και Τριπολίτη, αλλά και να παράξει τραγούδια συγκλονιστικά και στιβαρά που αντέχουν ως τις μέρες μας και παραμένουν ενεργά και ενδεικτικά μιας ολόκληρης εποχής. Παράλληλα, τροφοδότησε με ρεπερτόριο τους μεγάλους ερμηνευτές των χρόνων που ακολούθησαν, αφήνοντας ανεξίτηλο το στίγμα του στο ελληνικό τραγούδι.

Τίτλος δίσκου: Για μια μέρα ζωής
gia mia mera zois
Δημιουργοί: Μάνος Λοΐζος – Δώρα Σιτζάνη – Λευτέρης Παπαδόπουλος – Μανώλης Ρασούλης – Φώντας Λάδης – Τάσος Λειβαδίτης
Ερμηνευτής/-ές: Δήμητρα Γαλάνη – Βασίλης Παπακωνσταντίνου – Δώρα Σιτζάνη – Μάνος Λοΐζος
Δισκογραφική εταιρεία: MINOS 393
Χρονολογία κυκλοφορίας: 1980
Πωλήσεις: -

Ο τελευταίος δίσκος του Μάνου Λοΐζου πριν φύγει από τη ζωή, αν και δεν έτυχε μεγάλης επιτυχίας και αναγνωρισιμότητας, παραμένει σημαντικός γιατί αποτυπώνει την συνθετική και ενορχηστρωτική οπτική του συνθέτη του για το μέλλον. Ροκ ήχος, αλλά και στίχος και μια ορχήστρα που την ακούς και κινδυνεύεις να πάθεις ηλεκτροπληξία, όπως εύστοχα και σκωπτικά έγραψε μερικά χρόνια αργότερα για το δίσκο ο Λευτέρης Παπαδόπουλος. Ο Μάνος Λοΐζος, στο συγκεκριμένο δίσκο, εμφανίζεται ουσιαστικά καινοτόμος, διαφοροποιείται από τις προηγούμενες δουλειές του και δίνει μια γεύση για το τί επρόκειτο να ακολουθήσει αν η δημιουργική του πορεία δεν διακοπτόταν τόσο απότομα. Όλες αυτές οι διαπιστώσεις ενισχύουν την πεποίθηση ότι το «φευγιό» του Λοΐζου είναι μια από τις σημαντικότερες απώλειες για την ουσία της εξέλιξης του ελληνικού τραγουδιού.

Τίτλος δίσκου: Λαϊκά προάστια
laika proastia
Δημιουργοί: Ηλίας Ανδριόπουλος – Μιχάλης Μπουρμπούλης – Στέλλα Καλαβίτη
Ερμηνευτής/-ές: Σωτηρία Μπέλλου
Δισκογραφική εταιρεία: LYRA 3748
Χρονολογία κυκλοφορίας: 1980
Πωλήσεις: δυο φορές πλατινένιος δίσκος

Μέχρι και σήμερα, τα «Λαϊκά Προάστια» παραμένουν η σημαντικότερη παρακαταθήκη του Ηλία Ανδριόπουλου στο ελληνικό τραγούδι. Δίσκος που επανέφερε την ερμηνεύτριά του στο προσκήνιο, της χάρισε ένα από τα σημαντικότερα τραγούδια της δεκαετίας και αποτέλεσε τον «προπομπό» του επίσης συγκυριακού «Δε λες κουβέντα» που επακολούθησε ένα χρόνο αργότερα. Στον Ανδριόπουλο και στο Σαββόπουλο (με το «Ζεϊμπέκικό» του στο τέλος της προηγούμενης δεκαετίας) το ελληνικό τραγούδι και ακροατήριο χρωστά την επάνοδο της Σωτηρίας Μπέλλου στο ερμηνευτικό προσκήνιο. Κι εκείνοι, με τη σειρά τους, χρωστούν στη Μπέλλου την επαφή τους με ένα μέρος του ακροατηρίου που ίσως και να τους αγνοούσε έως τότε.

Τίτλος δίσκου: Ο ήλιος ο Ηλιάτορας
o ilios o iliatoras
Δημιουργοί: Δημήτρης Λάγιος – Οδυσσέας Ελύτης
Ερμηνευτής/-ές: Νίκος Δημητράτος – Γιώργος Νταλάρας – Ελένη Βιτάλη
Δισκογραφική εταιρεία: MINOS 483548
Χρονολογία κυκλοφορίας: 1982
Πωλήσεις: -

Σε αντίθεση με τις προηγούμενες δεκαετίες, η μελοποιημένη ποίηση δεν είχε πολλές καλές στιγμές να επιδείξει μέσα στη δεκαετία του 1980. Εξαιρέσεις στον κανόνα υπάρχουν με φωτεινότερη, ίσως, την προσπάθεια του Δημήτρη Λάγιου (της άλλης μεγάλης πρόωρης απώλειας του ελληνικού τραγουδιού) στην ποίηση του Οδυσσέα Ελύτη. Στον «Ήλιο τον Ηλιάτορα», ένας νέος και ταλαντούχος συνθέτης αντιμετωπίζει με συνεσταλμένο θράσσος και περίσσιο θάρρος έναν ογκόλιθο των Γραμμάτων, έναν νομπελίστα, και τα καταφέρνει μια χαρά, χαρίζοντάς μας τραγούδια που ακούγονται μέχρι και σήμερα. Η «όμορφη και παράξενη πατρίδα» μας σκιαγραφείται άψογα και συγκινητικά στο ομώνυμο τραγούδι.

Τίτλος δίσκου: Τα τραγούδια μου - ζωντανή ηχογράφηση στον Ορφέα
ta tragoudia mou zontana ston orfea
Δημιουργοί: Διάφοροι
Ερμηνευτής/-ές: Γιώργος Νταλάρας – Κατερίνα Στανίση
Δισκογραφική εταιρεία: MINOS 483838
Χρονολογία κυκλοφορίας: 1983
Πωλήσεις: Επτά φορές πλατινένιος δίσκος

Τίτλος δίσκου: Latin
latin
Δημιουργοί: Διάφοροι
Ερμηνευτής/-ές: Γιώργος Νταλάρας – Γλυκερία – Άλκηστις Πρωτοψάλτη
Δισκογραφική εταιρεία: MINOS 483889
Χρονολογία κυκλοφορίας: 1987
Πωλήσεις: Έξι φορές πλατινένιος δίσκος

Οι παραπάνω δύο δίσκοι του Γιώργου Νταλάρα, δίσκοι άκρως επιτυχημένοι εμπορικά (αλλά και καλλιτεχνικά), σκιαγραφούν την αλλαγή του σκηνικού που ξεκινά να σε συμβαίνει από το δεύτερο μισό της δεκαετίας του 1980, όταν οι ερμηνευτές αρχίζουν να γίνονται υπεύθυνοι για την εμπροσθοφυλακή κάθε καλλιτεχνικού εγχειρήματος. Από τα τέλη της δεκαετίας του 1980 και τις αρχές της δεκαετίας του 1990 οι τραγουδιστές, με τη σύμφωνη γνώμη και τις ευλογίες των δισκογραφικών εταιρειών, «βγαίνουν μπροστά» παραμερίζοντας τους δημιουργούς. Από τότε και έπειτα, οι δίσκοι κυκλοφορούν με το όνομα του ερμηνευτή τους στο εξώφυλλο και τους δημιουργούς να αναφέρονται, είτε από κάτω, είτε στο οπισθόφυλλο κάτω από τα τραγούδια που τους αναλογούν. Προάγγελος αυτής της τακτικής, ίσως, είναι και ο τίτλος «Τα τραγούδια μου» του live στον Ορφέα. Σε κάθε περίπτωση, οι δύο προαναφερθέντες δίσκοι έκαναν ρεκόρ πωλήσεων και αυτό από μόνο του θα ήταν αρκετό για να συμπεριληφθούν στην προκείμενη λίστα.

Τίτλος δίσκου: Τα τραγούδια της χτεσινής μέρας
ta tragoudia tis xthesinis meras
Δημιουργοί: Διάφοροι
Ερμηνευτής/-ές: Χάρις Αλεξίου – Δήμητρα Γαλάνη
Δισκογραφική εταιρεία: MINOS 401
Χρονολογία κυκλοφορίας: 1981
Πωλήσεις: πλατινένιος δίσκος

Ο δίσκος αυτός επιβεβαιώνει (και με την εμπορική του επιτυχία) έναν κανόνα που θέλει την επιστροφή στον πυρήνα της δημιουργίας ενός τραγουδιού και στην λιτή ακουστική επανεκτέλεσή του (την ευρέως διαδεδομένη πια και ως unplugged) να διεγείρει το ενδιαφέρον του ακροατηρίου. Αυτό συνέβη και με «τα τραγούδια της χτεσινής μέρας». Δύο νέες αλλά αγαπημένες (ήδη) τραγουδίστριες με τις κιθάρες τους προσεγγίζουν χαμηλόφωνα τα τραγούδια που μιλούν στην ψυχή τους. Φαντάζει απλοϊκό, αλλά δεν είναι. Επιτρέπει μάλιστα στον ακροατή να «ψηλαφίσει» τα πρωτογενή συστατικά του τραγουδιού μας, αλλά και να γνωριστεί καλύτερα με δύο από τις φωνές - ταξιδευτές των επομένων χρόνων.

Τίτλος δίσκου: Κοντραμπάντο
kontrabando
Δημιουργοί: Σταμάτης Σπανουδάκης – Αντώνης Ανδρικάκης
Ερμηνευτής/-ές: Ελευθερία Αρβανιτάκη
Δισκογραφική εταιρεία: LYRA 3433
Χρονολογία κυκλοφορίας: 1986
Πωλήσεις: πλατινένιος δίσκος

Η σόλο καριέρα της Ελευθερίας Αρβανιτάκη, αλλά και το ελληνικό τραγούδι, χρωστούν πολλά σε αυτό το δίσκο. Ο Σταμάτης Σπανουδάκης, εδώ, λειτουργεί περισσότερο σαν τραγουδοποιός, γράφοντας και τους περισσότερους στίχους των τραγουδιών, αλλά και σαν ενορχηστρωτής και παραγωγός που καταθέτει μια νέα καλλιτεχνική πρόταση και σε ερμηνευτικό επίπεδο. Δύο από τα πιο χαρακτηριστικά τραγούδια του δίσκου, η «Ακτή» και το «Έφυγες νωρίς» (στίχοι: Αντώνης Ανδρικάκης) κοσμούν μέχρι και σήμερα την «τροπαιοθήκη» της Αρβανιτάκη και εμφανίζονται ανελλιπώς στις playlists των εμφανίσεών της.

Τίτλος δίσκου: Τρελοί και άγγελοι
treloi k aggeloi
Δημιουργοί: Σταύρος Κουγιουμτζής – Μάνος Ελευθερίου – Κώστας Κινδύνης – Κώστας Ριτσώνης
Ερμηνευτής/-ές: Γιώργος Νταλάρας – Ελευθερία Αρβανιτάκη
Δισκογραφική εταιρεία: MINOS 480142
Χρονολογία κυκλοφορίας: 1986
Πωλήσεις: χρυσός δίσκος

Είχαν περάσει χρόνια από την προηγούμενη δουλειά του Σταύρου Κουγιουμτζή και οι «Τρελοί και άγγελοι» αποτέλεσαν ευχάριστη, αλλά και ουσιαστική, έκπληξη για τα δισκογραφικά δρώμενα της δεκαετίας του 1980. Ερμηνευτής του – καμία έκπληξη για αυτό – ο Γιώργος Νταλάρας που προικίστηκε έκτοτε με ένα από τα σημαντικότερα τραγούδια του ρεπερτορίου του, το εμβληματικό και στιχουργικά πρωτοποριακό για την εποχή του, «Οι ελεύθεροι κι ωραίοι» (στίχοι: Μάνος Ελευθερίου). Παράλληλα, στο δίσκο συμμετέχει και η Ελευθερία Αρβανιτάκη με ένα τραγούδι που επίσης έμελλε να της δωθεί προίκα, το διάσημο πια «Κόκκινο Φουστάνι» (στίχοι: Κώστας Κινδύνης). Μετά το δίσκο αυτό, ο Σταύρος Κουγιουμτζής «σώπασε» και πάλι για αρκετά χρόνια.

Τίτλος δίσκου: Χαιρετίσματα
xairetismata
Δημιουργοί: Διάφοροι
Ερμηνευτής/-ές: Βασίλης Παπακωνσταντίνου
Δισκογραφική εταιρεία: MINOS 660
Χρονολογία κυκλοφορίας: 1987
Πωλήσεις: πλατινένιος δίσκος

Τα «Χαιρετίσματα» του Βασίλη Παπακωνσταντίνου αποτελούν κι αυτά με τη σειρά τους μια απόδειξη για την ανερχόμενη δυναμική των ερμηνευτών στο δεύτερο μισό και προς τα τέλη της δεκαετίας του 1980. Εδώ, ο Παπακωνσταντίνου εμφανίζεται και ως δημιουργός, όμως, δίνοντας παράλληλα βήμα και στο Νικόλα Άσιμο, προσωπικότητα παρεξηγημένη για την εποχή. Ο τελευταίος του ανταποδίδει το άνοιγμα με τραγούδια που έκαναν αίσθηση με τη γλώσσα και το ύφος τους, ακόμα και στην «προοδευτική» κοινωνία της εποχής. Ο δίσκος σημείωσε μεγάλη εμπορική επιτυχία και τα «Χαιρετίσματα» (μουσική: Βασίλης Παπακωνσταντίνου – στίχοι: Αφροδίτη Μάνου) κατέκλυσαν τα ραδιόφωνα της εποχής και μαζί με το «Καταρρέω», το «Venceremos» (μουσική – στίχοι: Νικόλας Άσιμος) και το «Πάρε με» (μουσική: Βασίλης Παπακωνσταντίνου – στίχοι: Αφροδίτη Μάνου) εμφανίζονται ακόμα και σήμερα στις playlists των συναυλιών του Βασίλη (ζούμε για να σ’ ακούμε).

Τίτλος δίσκου: Ρεμπέτικο
rebetiko
Δημιουργοί: Σταύρος Ξαρχάκος – Νίκος Γκάτσος – Κώστας Φέρρης
Ερμηνευτής/-ές: Νίκος Δημητράτος – Τάκης Μπίνης – Σταύρος Ξαρχάκος – Κώστας Τσίγγος – Σωτηρία Λεονάρδου – χορωδία
Δισκογραφική εταιρεία: CBS 450637
Χρονολογία κυκλοφορίας: 1983
Πωλήσεις: δυο φορές πλατινένιος δίσκος

Δίσκος - φαινόμενο από πάρα πολλές απόψεις, το «Ρεμπέτικο» του Σταύρου Ξαρχάκου. Τραγούδια που γεφυρώνουν το λαϊκό τραγούδι της εποχής με τον πρόγονό του, το ρεμπέτικο τραγούδι, αλλά όχι one way κατά έναν παράξενο τρόπο: τα τραγούδια του «Ρεμπέτικου» πατούν τόσο καλά στο παρελθόν, που συχνά δίνουν την εντύπωση ότι είναι σύγχρονα εκείνων του Βαμβακάρη και των ρεμπετών. Εδώ, ο Ξαρχάκος πρωτοπαρουσιάζει μια πτυχή της δημιουργικότητάς του που δεν είχε φανεί έως τότε, δημιουργώντας -ίσως- το δίσκο της δεκαετίας - αλλά ποιας δεκαετίας; Ο ήχος είναι πρωτόγνορος για την εποχή του και παραπέμπει πίσω, ενώ παράλληλα υπηρετεί απολύτως τους σκοπούς της ταινίας. Στα αξιοσημείωτα, το γεγονός ότι σε όλα, σχεδόν, τα τραγούδια του «Ρεμπέτικου», οι στίχοι (των Γκάτσου και Φέρρη (Στου Θωμά) γράφτηκαν εκ των υστέρων πάνω στις μελωδιες του συνθέτη. Μοναδική εξαίρεση το «Καίγομαι καίγομαι» που γράφτηκε με τον ανάποδο τρόπο.

Τίτλος δίσκου: Εδώ Λιλιπούπολη
edo lilipoupoli
Δημιουργοί: Νίκος Κυπουργός – Λένα Πλάτωνος – Δημήτρης Μαραγκόπουλος – Μαριαννίνα Κριεζή
Ερμηνευτής/-ές: Γιάννης Πάριος
Δισκογραφική εταιρεία: COLUMBIA 71175
Χρονολογία κυκλοφορίας: 1981
Πωλήσεις: -

Δίσκος - ορόσημο για την εποχή του, που καθόρισε το είδος του παιδικού τραγουδιού, αποτελώντας σχεδόν πάντοτε τον «πήχη» για όλες τις μεταγενέστερες απόπειρες δημιουργίας στο στίβο του είδους. Η «Λιλιπούπολη» συγκινεί έκτοτε όσους υπήρξαν παιδιά ή γονείς κατά τη δεκαετία του 1980 και όσους υπήρξαν είτε παιδιά - είτε γονείς έκτοτε. Διαχρονική αξία και πρωτοπορία ακόμα και τριάντα χρόνια αργότερα.

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

Το τραγούδι αλλιώς, στο email σας!

Ενημερωθείτε πρώτοι για τα τελευταία νέα στο χώρο της καλής μουσικής!

test1753921424