Ο Μητροπάνος τραγουδάει Νικολόπουλο

(ΣΠΑΝΙΟ VIDEO) Στις 11 Ιουλίου 1947 γεννήθηκε στο Καψοχώρι της Αλεξάνδρειας του Νομού Ημαθίας ο Χρήστος Νικολόπουλος.
logo radio
Ogdoo web radio
Live
 
Ανάμεσα στους δεκάδες κορυφαίους λαϊκούς τραγουδιστές που συνεργάστηκε, δεν θα μπορούσε να λείπει βεβαίως ο Δημήτρης Μητροπάνος, σε μια συνεργασία που απέφερε 18 καινούργια τραγούδια, ενώ, από το 1981 ως το 2005 ο τραγουδιστής ηχογράφησε σε δεύτερη εκτέλεση άλλες 6 δημιουργίες του λαϊκού συνθέτη. Η πρώτη απόπειρα για να βρεθούν οι δυο τους δισκογραφικά, η οποία όμως δεν ευοδώθηκε, έγινε το 1975, όταν ο Χρήστος Νικολόπουλος έδωσε τη μουσική από το «Υπάρχω» στην Polygram, προκειμένου να γίνει τραγούδι για τον Μητροπάνο.


Συζητώντας με τον Κώστα Μπαλαχούτη, ο Χρήστος Νικολόπουλος θυμάται:

Τη μουσική για το ομώνυμο τραγούδι την είχα γράψει νωρίτερα και την είχα δώσει στην Polygram, τότε, προκειμένου να γίνει τραγούδι για τον Δημήτρη Μητροπάνο, που εκείνη την περίοδο ανέβαινε και έλεγε και τέτοιου ύφους κομμάτια. Περίμενα περισσότερο από τρεις μήνες, τελικά δεν έγινε τίποτα και το τραγούδι επέστρεψε σ’ εμένα. Θα έλεγα, ότι μουσικά, ήταν μπροστά από την εποχή του... Όταν ο Καζαντζίδης αποφάσισε να τραγουδήσει, του έβαζα ν’ ακούει διάφορες μουσικές που είχα γράψει. Ανάμεσά τους και το συγκεκριμένο. Αρχικά του Στέλιου δεν του άρεσε. Τουλάχιστον δεν ενθουσιάστηκε. Θυμάμαι που μου είπε: “Και slow ροκ θα τραγουδήσω;” Όταν όμως αργότερα ο Πυθαγόρας το έντυσε, ως συνήθως, με τους κατάλληλους στίχους, και ενορχηστρωτικά άρχισε να πλουτίζεται με περισσότερα λαϊκά στοιχεία άλλαξε γνώμη και γι’ αυτό έδωσε και τον τίτλο στο μεγάλο δίσκο. Τώρα να μιλήσω για την ερμηνεία του Καζαντζίδη στα συγκεκριμένα τραγούδια, ή την τέχνη του Πυθαγόρα αλλά και των μουσικών, νομίζω ότι είναι περιττό. Η ιστορία έχει δώσει από μόνη της στο “Υπάρχω” τη θέση που του αξίζει. (1)


Κι αν αυτή η συνεργασία δεν πήρε «σάρκα και οστά», η πρώτη ηχογράφηση σύνθεσης του Νικολόπουλου με τη φωνή του Μητροπάνου γίνεται το 1981, με ένα τραγούδι με στίχους του Πυθαγόρα, που πρωτοείπε ο Στέλιος Καζαντζίδης, στο δίσκο «Υπάρχω». Στα «Λαϊκά της νύχτας», που κυκλοφορούν το 1981 από τη Philips, όπου ο Δημήτρης Μητροπάνος μαζί με τη Δούκισσα και τη Ρίτα Σακελλαρίου, επαναφέρουν στο προσκήνιο παλιά λαϊκά και ρεμπέτικα τραγούδια, ο ερμηνευτής δίνει τη δική του εκδοχή στο «Κάτω απ’ το πουκάμισό μου». Στο ίδιο μοτίβο και η επόμενη δισκογραφημένη σύνθεση του Νικολόπουλου με τη φωνή του Μητροπάνου. Το 1984 στα «Λαϊκά της νύχτας Νο 2», που κυκλοφορούν επίσης από τη Philips, ο τραγουδιστής ερμηνεύει το «Γυρίζω απ’τη νύχτα» σε στίχους βεβαίως του Πυθαγόρα. Σ’ αυτό το δίσκο, εκτός από τη Ρίτα Σακελλαρίου, και τη Δούκισσα, τραγουδούν η Κατερίνα Στανίση και ο Χριστόφορος.

Το 1986 κυκλοφορούν από την ίδια εταιρεία «Τ’ ανάρπαχτα», μια συλλογή με επανεκτελέσεις επιτυχιών της εποχής από τους Αντύπα, Τόλη Βοσκόπουλο, Δούκισσα, Δημήτρη Μητροπάνο, Ρίτα Σακελλαρίου, Κατερίνα Στανίση και τον Δημήτρη Μητροπάνο που τραγουδά «Έρχομαι και σ’ ανταμώνω», του Νικολόπουλου σε στίχους Λευτέρη Χαψιάδη, που πρωτοείπε το 1984 ο Γιώργος Καμπουρίδης. Κι αν, εκτός από κάποια τραγούδια, διάλεγα κάτι ακόμα απ' αυτό το δίσκο, σίγουρα θα ήταν το πρωτότυπο και «προκλητικό» εξώφυλλο με το αχλάδι και το εσώρουχο! Το 1991 είναι η ώρα για την πρώτη και μοναδική ολοκληρωμένη συνεργασία Νικολόπουλου - Μητροπάνου. Έτσι το Μάιο αυτής της χρονιάς κυκλοφορεί από τη Minos, στην οποία ανήκε πλέον ο τραγουδιστής, ο δίσκος «Πάρε αποφάσεις», με στίχους του Λευτέρη Παπαδόπουλου, που, αν και περιέχει σημαντικές στιγμές, δεν γνωρίζει επιτυχία ανάλογη με προηγούμενες δουλειές των δυο δημιουργών. Είναι αυτός ο όγδοος «ολόκληρος» δίσκος Νικολόπουλου - Παπαδόπουλου, μετά από ένα με το Στράτο Διονυσίου, το Γιώργο Νταλάρα, τη Χάρις Αλεξίου (με την οποία ηχογράφησαν και αρκετά σκόρπια τραγούδια), με το Μανώλη Μητσιά, την Πίτσα Παπαδοπούλου και δυο με το Λεωνίδα Βελή, οι περισσότεροι από τους οποίους γνώρισαν μεγάλη επιτυχία. Ο δίσκος «Πάρε αποφάσεις» περιείχε 14 τραγούδια, από τα οποία ακούστηκαν αρκετά το ομώνυμο, τα «Τελωνεία» αλλά και το «Σου ’χα πει πως πέφτεις έξω». Προσωπικά, από την πρώτη κιόλας ακρόαση, ξεχώρισα τα «Κορμί χαμένο αγαπάω» και «Οι προδομένοι».

1) Σου’χα πει πως πέφτεις έξω
2) Μην το πεις το αντίο
3) Η αιώνια γυναίκα
4) Κορμί χαμένο αγαπάω
5) Μάσκα δεν φόρεσα
6) Όλα τα πούλησες
7) Οι προδομένοι
8) Πάρε αποφάσεις
9) Μια αυτοκρατόρισσα
10) Τα τελωνεία
11) Πάρτα όλα
12) Είμαι καλά καρδιά μου
13) Πες την αλήθεια
14) Το άδικο δάκρυ

Ο Λευτέρης Παπαδόπουλος σημείωνε στο οπισθόφυλλο: Όταν έγραφα αυτά τα τραγούδια, έβλεπα, κλείνοντας τα μάτια μου, ένα μουντό χρώμα, γκρίζο προς το μαύρο - το χρώμα της μοναξιάς. Με τις μελωδίες του Χρήστου, αυτό το μουντό, σ’ άλλες περιπτώσεις έγινε πιο σκοτεινό, της νύχτας και σ’ άλλες, πήρε ένα τόνο απ’ το γαλάζιο - αλάφρυνε. Κι απάνω κει, ήρθε η φωνή του Μητροπάνου. Έχει ένα μυστικό κλάμα αυτή η φωνή - ένα κρυφό παράπονο. Και μια ταπεινοσύνη. Καταθέτει στην αγάπη ό,τι πιο πολύτιμο, ό,τι πιο τιμαλφές υπάρχει: ψυχή. Και λέει στην αγάπη, συχνά παρακαλώντας, αλλά ποτέ προστάζοντας, δέξου αυτή την ψυχή, έτσι όπως είναι. Γυμνή. Χωρίς φτιασίδια. Περήφανη, αλλά και πληγωμένη. Με λάθη, αλλά και πεντακάθαρη. Κι ατόφια. Όλ’ αυτά τα νοιωσα δυνατά ακούγοντας και ξανακούγοντας αυτό τον δίσκο.

Να 'σαι καλά Δημήτρη… Σ’ ευχαριστώ | 15/5/91 Λευτέρης Παπαδόπουλος

Λίγα χρόνια αργότερα, συζητώντας με το Γιώργο Τσάμπρα, ο τραγουδιστής αναφέρθηκε σε αυτή τη συνεργασία: Ο δίσκος με τον Νικολόπουλο και τον Λευτέρη Παπαδόπουλο είναι μια δουλειά που ποτέ δεν μπόρεσα να καταλάβω γιατί δεν πήγε. Είχε πολύ ωραία τραγούδια… Ακόμα δεν μπορώ να βγάλω συμπέρασμα, να πω «αυτό το λάθος κάναμε». Θα μου πεις αν βρεθεί ο άνθρωπος που θα λέει ότι έφταιξε αυτό ή εκείνο, θα γίνει και ο πιο… πλούσιος στον κόσμο… (2)

Η παραγωγή έγινε από τον Ηλία Μπενέτο και η ενορχήστρωση από το συνθέτη και το Γιάννη Ιωάννου. Δεύτερες φωνές έκαναν ο συνθέτης στο «Πάρε αποφάσεις» και η Γλυκερία. Ανταποδίδοντας αυτή τη μικρή συνεργασία με την τραγουδίστρια, στον αμέσως επόμενο δίσκο της, το «Ξημέρωσε», σε μουσική του Νικολόπουλου και στίχους και πάλι του Λευτέρη Παπαδόπουλου, που κυκλοφόρησε από τη WEA την ίδια χρονιά, ο Μητροπάνος τραγούδησε μαζί της ένα όμορφο ντουέτο με τίτλο «Σε λατρεύω». Το 1996 στις εμφανίσεις του στο Zoom, που αποτυπώθηκαν σε τριπλό βινύλιο και διπλό cd ο Δημήτρης Μητροπάνος έλεγε το «Σου’χα πει πως πέφτεις έξω», αλλά και το κλασικό «Αγριολούλουδο» σε στίχους του Πυθαγόρα. Το 2003 κυκλοφόρησε από τη Minos-Emi ο πολυσυλλεκτικός δίσκος του Μητροπάνου «Θα είμαι εδώ». Στις σημαντικότερες στιγμές αυτής της δουλειάς, θα έβαζα τα δυο καινούργια τραγούδια του Νικολόπουλου σε στίχους Μάνου Ελευθερίου, τα «Του κόσμου» και «Το δικό μου το τσιγάρο», από τα οποία το πρώτο ακούστηκε ιδιαίτερα. Το 2003 στο δίσκο «Δική μου η χαρά» σε στίχους Λευτέρη Χαψιάδη, που κυκλοφόρησε από τη Sony με έντεκα ξεχωριστούς τραγουδιστές, ο Μητροπάνος τραγούδησε ένα από τα ωραιότερα αυτής της σειράς, το «Αλεξανδρούπολη μεριά», το οποίο αφιερώθηκε από το στιχουργό στον παιδικό του φίλο από την Αλεξανδρούπολη, Δημοσθένη Δούκα. Όπως αναφέρει ο Χαψιάδης, ο στίχος «Τα σύνορα είναι τιμή, δεν είναι τιμωρία», είναι από μια φράση της Μελίνας Μερκούρη.

Η τελευταία καταγραφή της φωνής του ερμηνευτή, στο πεντάγραμμο του Χρήστου Νικολόπουλου, έγινε δυο χρόνια μετά, όταν τραγούδησε «Στων αγγέλων τα μπουζούκια» σε στίχους Μάνου Ελευθερίου, μαζί με τους Θέμη Αδαμαντίδη, Δημήτρη Μπάση, Ειρήνη Χαρίδου και Στέλλα Θεοφίλου. Το τραγούδι συμπεριλήφθηκε στο cd με τη ζωντανή ηχογράφηση από τις παραστάσεις «Υπάρχει και το ζεϊμπέκικο» στην «Ακτή Πειραιώς», το χειμώνα 2004-2005.

Λίγο μετά τη φυγή του τραγουδιστή για «Των αγγέλων τα μπουζούκια», στις 17 Απριλίου του 2012, με δήλωσή του στο Ogdoo.gr o Xρήστος Νικολόπουλος έλεγε τα εξής:

Μου φαίνεται παρά πολύ δύσκολο να πιστέψω ότι έφυγε τόσο πρώρα από κοντά μας. Η είδηση του θανάτου του μαύρισε και άδειασε τη ψυχή μου. Ο Δημήτρης δεν ήταν… έτσι απλά ένας πολύ καλός μου φίλος, ούτε επίσης έτσι απλά ένας μεγάλος ερμηνευτής, αλλά η αυθεντικότερη λαϊκή προσωπικότητα στο χώρο του λαϊκού τραγουδιού. Ο Δημήτρης δεν μιμήθηκε και δεν προσπάθησε να μοιάσει σε κανένα γι’ αυτό και ήταν πάντα πρώτος και ξεχωριστός. Κατάφερε να αξιοποιήσει πλήρως τη μαθητεία του δίπλα στους μεγάλους δασκάλους γι’ αυτό και από το ξεκίνημα της καριέρας του είχε βάλει τον πήχη πολύ ψηλά. Δεν συμμετείχε και δεν ενσωματώθηκε ποτέ στο άθλιο Ελληνικό lifestyle που κατασπαράζει για είκοσι και πλέον χρόνια τις σάρκες του Ελληνικού τραγουδιού. Σε όλες τις επιλογές του διάλεγε και προτιμούσε πάντα το περιεχόμενο από τη συσκευασία. Είχε το θάρρος να δηλώνει ότι το τραγούδι χάλασε από τότε που έφυγε από τα χέρια των δημιουργών και πήγε στα χέρια των τραγουδιστών, σημειολογώντας την αρχή της κατηφόρας για το ελληνικό τραγούδι. Ήταν άνθρωπος ευθύς, μπεσαλής και αγέρωχος και σου έδινε την εντύπωση ότι ήταν άτρωτος ακόμη και στη μεγάλη περιπέτεια της υγείας του. Δεν μασούσε τα λόγια του και δεν είχαν κωλοτούμπες οι δηλώσεις του είτε μιλούσε για το τραγούδι, την πολιτική, την κοινωνία και δεν έκανε εκπτώσεις σε θέματα ήθους και αξιοπρεπείας. Η αξιοπρέπεια του και η σεμνότητα του είχαν δημιουργήσει γύρω του ένα δίχτυ προστατευτικό που εμπόδιζε οτιδήποτε μικρόψυχο και φτηνό να τον αγγίζει. Ήταν παθιασμένος με το τραγούδι και όταν τον άκουγες να ερμηνεύει ερωτικό τραγούδι ερωτευόσουν περισσότερο και όταν τραγούδαγε για χωρισμό αισθανόσουν ότι ο χωρισμός είναι ο πιο ισχυρός δεσμός κι απ’ τον ίδιο τον έρωτα. Ακόμη και όταν χόρευε ζεϊμπέκικο στη μουσική γέφυρα στη “ΡΟΖΑ” με έναν τρόπο λεβέντικο, απέριττο και λιτό ήταν σαν να μας έλεγε ότι το ζεϊμπέκικο δεν σε κάνει μάγκα αλλά πρέπει να είσαι μάγκας για να το χορέψεις. Δυστυχώς δεν έκανες κάτι για να χάσεις αυτό το τρένο Δημήτρη και μας άφησες πρόωρα στην Εθνική μας μοναξιά αλλά όλοι μας θα σ’ αναζητάμε πάντα και στη Σαλονίκη και στη Αθήνα και σε όλη τη Ελλάδα και στα ξημερώματα και στα μεσημέρια και στα δειλινά. (3)

Πηγές:
1) Κώστας Μπαλαχούτης «Στέλιος Καζαντζίδης - Κι όσο υπάρχεις θα υπάρχω» («Ατραπός» 2003)
2) Συνέντευξη του Δημήτρη Μητροπάνου στον Γιώργο Τσάμπρα για «Το Χρυσό Άλμπουμ του Ζάπινγκ» (1996)

Video: Ο Δημήτρης Μητροπάνος συζητά με τον Πάνο Γεραμάνη, για τη συνεργασία του με τον Χρήστο Νικολόπουλο, στην εκπομπή του Δευτέρου Προγράμματος Ελληνικής Ραδιοφωνίας «Λαϊκοί βάρδοι» το 2005.

Video: Κάτω απ’ το πουκάμισό μου (Χρ. Νικολόπουλος - Πυθαγόρας) Τραγουδούν ο Δημήτρης Μητροπάνος και η Χάρις Αλεξίου στη συναυλία αφιέρωμα στο Στέλιο Καζαντζίδη στο Καυταντζόγλειο Στάδιο στις 23 Σεπτεμβρίου 2009 (Αρχείο Θανάση Γιώγλου)

Video

ΤΟ OGDOO.GR ΠΡΟΤΕΙΝΕΙ

Το τραγούδι αλλιώς, στο email σας!

Ενημερωθείτε πρώτοι για τα τελευταία νέα στο χώρο της καλής μουσικής!