Monterey Pop Festival ’67: Το μεγαλύτερο μουσικό φεστιβάλ μετά το Woodstock

(VIDEO & PHOTOS) Ξεκίνησε σαν σήμερα στην αρχή του «Καλοκαιριού της Αγάπης». Το παρακολούθησαν περισσότεροι από 200.000 άνθρωποι.
Περισσότεροι από 200.000 άνθρωποι παρακολούθησαν συνολικά για ένα 3ήμερο το Monterey International Pop Festival που ξεκίνησε σαν σήμερα στην αρχή του «Καλοκαιριού της Αγάπης». Ήταν το πρώτο πολύ μεγάλο φεστιβάλ μουσικής, που πραγματοποιήθηκε με διοργανωτές τον παραγωγό δίσκων, συγγραφέα και σκηνοθέτη Lou Adler και τον John Phillips, ιδρυτικό μέλος των Mamas and Papas, στην περιοχή Monterey Fairgrounds, από τις 16 έως 18 Ιουνίου 1967. Μόλις εκατό μίλια από τη νότια πλευρά του Σαν Φραντσίσκο, εκεί που συνέβαιναν όλα τότε και η παρουσία πολλών ηχηρών ονομάτων της προικισμένης σκηνής του, ανέβασε το ενδιαφέρον.
Monterey Pop Festival.jpg
Για πρώτη φορά η αφρόκρεμα της μουσικής θα βρισκόταν σε μια συναυλία βαρόμετρο, όπως αποδείχθηκε, για την αξία σπουδαίων μουσικών, όπως ο Jimi Hendrix, που έως τότε τον είχε ακούσει μικρό κοινό στην Αμερική, αλλά και η Janis Joplin στο φεστιβάλ αυτό έδειξε την μεγάλη της αξία. Η εκτέλεση της στο «Ball’n’Chain» άφησε εποχή και την Mama Cass με ανοιχτό το στόμα! Μάλιστα η Joplin κλήθηκε να εμφανιστεί και δεύτερη φορά με το συγκρότημά της Big Brother and Holding Company, επειδή μετά την πρώτη τους εμφάνιση υπέγραψαν επί τόπου συμβόλαιο στην Columbia Records που θεώρησε ότι η επανεμφάνισή τους θα ήταν ένα σημαντικό πλεονέκτημα στη σταδιοδρομία τους. Επίσης οι Quicksilver Messenger Service και ο Steve Miller μετά την εμφάνισή τους εκεί έκαναν το δισκογραφικό τους ντεμπούτο. Σκοπός του φεστιβάλ ήταν να παρουσιάσει τα μεγαλύτερα ταλέντα της εποχής. Κάτω από την σκηνή έγραφε: Music, Love and Flowers, ενώ ανάμεσα στο κοινό βόλταρε ο Brian Jones παρέα με την Nico!

Janis Joplin - Ball’n’ Chain

Το Monterey International Pop Festival ήταν η γιορτή της μουσικής βιομηχανίας που γνωρίζουμε σήμερα. Ένα φεστιβάλ που είχε πολλές ιδιαιτερότητες καθώς «πάντρευε» την rock μουσική και το blues με την soul, αλλά και τα μουσικές επιρροές στην κουλτούρα της εποχής, όπως με την συμμετοχή του Ινδού Ravi Shankar που αποθεώθηκε και του Αφρικανού jazz τρομπετίστα Hugh Masekela. Ο σπουδαίος τραγουδιστής της soul, Otis Redding βγήκε στην σκηνή με συγκρότημά του τους Booker T. And The MG’S και μετά τους Mar Keys, κορυφαία συγκροτήματα της μαύρης μουσικής σε μια θρυλική εμφάνιση. Την soul μουσική εκπροσώπησε επίσης ο Lou Rawls δείχνοντας την δύναμη της μαύρης μουσικής στην ψυχεδελική περίοδο που ήταν στην ακμή της το καλοκαίρι του ’67. Όμως παρέλασαν και πολύ σημαντικά ονόματα του λευκού αμερικάνικου blues στο Μοντερέι: Paul Butterfield Blues Band, Canned Heat, Electric Flag, Steve Miller Blues Band, Blues Project, Al Kooper με τον Elvin Bishop στην κιθάρα, Mike Bloomfield με τον Nick Gravenites τραγουδιστή, ονόματα που βρίσκονταν στην ακμή τους και φυσικά η Janis Joplin με τους Big Brother and Holding Company ως ανερχόμενη.

Otis και Hendrix

Ο Otis Redding ήταν από τα μεγαλύτερα «όπλα» των Μαύρων της Αμερικής στους αγώνες τους στη δεκαετία του ’60. Στη διάρκεια της συναυλίας του ήταν η μοναδική φορά που σηκώθηκαν μαζικά οι 50.000 θεατές να χορέψουν! Ο Otis συγκινημένος φώναζε «Αγάπη, αυτή είναι η αγάπη του κοινού! Όλοι αγαπούν ο ένας τον άλλο, έτσι δεν είναι;» και άρχισε να τραγουδά «I’ Ve Been Loving You Too Long» και μέσα το τραγούδι επανειλημμένα απευθυνόταν στο κοινό: «Μπορούμε να το κάνουμε μια φορά και πάλι;», ενώ ο κόσμος ξεσπούσε σε φωνές και χειροκροτήματα ενθουσιασμένος μαζί του. Τέσσερις φορές τον έβγαλαν encore! Τους έβγαλε τα βαθύτερα συναισθήματα και δεν μπορούσε να εγκαταλείψει την σκηνή καθώς παραληρούσε μαζί τους; «Θέλω να φύγω και δεν μπορώ να φύγω!» έλεγε και ξανάλεγε στο μικρόφωνο ο 26χρονος Otis. Η μουσική του είχε κερδίσει το λευκό ακροατήριο που στις αρχές του 1968 ανέβασε το τραγούδι του «(Sittin’ On) The Dock Of The Bay» στην κορυφή των pop charts. Ο Otis ήταν ήδη νεκρός. Σκοτώθηκε μαζί με 4 μέλη της μπάντας του σε αεροπορικό δυστύχημα στις 10 Δεκεμβρίου 1967.
Otis Redding at Monterey.jpg
Otis Redding - full set

Από την άλλη ο Jimi Hendrix με το συγκρότημά του Experience ήταν η «καθαρή ψυχή» της χώρας που παίζει τα blues με ένα δικό του τρόπο και στο τέλος βάζει φωτιά στην κιθάρα του, ενώ στέκεται γονατιστός μπροστά στην κόλαση της θυσίας της κιθάρας φτιάχνοντας το δικό του μύθο πέρα από το πρόσωπο του rock. Αποχώρησε αφήνοντας με ανοιχτό στόμα το κοινό που προσπαθούσε να συνειδητοποιήσει το μαγικό παίξιμο των δακτύλων του φυσικά κάτω από την επιρροή του LSD που η επίδρασή του σε συνδυασμό με το άκουσμα του ψυχεδελικού blues ήταν σαν ένας μεγεθυντικός φακός συναισθημάτων των ήχων της κιθάρας του Hendrix. Η θριαμβευτική έξοδός του από την σκηνή άφησε πίσω του πολύ περισσότερα πράγματα από τα σπασμένα κομμάτια της κιθάρας του που σιγόκαιγαν. Από εκείνο την στιγμή ο ήχος της ηλεκτρικής κιθάρας ήρθε στο προσκήνιο της μουσικής εξελίσσοντας το rock’n’roll. Γι’ αυτό άλλωστε οι δύο τους, Otis και Hendrix, μοιράστηκαν από μία πλευρά του επίσημου δίσκου του Monterey International Pop Festival που κυκλοφόρησε μετά την συναυλία. Στην πρώτη πλευρά The Jimi Hendrix Experience και στη δεύτερη Otis Redding.

Jimi Hendrix - Full Concert

Τα όργανά τους έσπασαν και έκαψαν οι Who επίσης κάτι που συνήθιζαν στο τέλος των εμφανίσεων τους δείχνοντας ίσως με τον τρόπο τους την ματαιότητα των πραγμάτων. Ήταν ήδη ένα μεγάλο όνομα στην Βρετανία, αλλά όχι στην Αμερική. Είχαν εμφανιστεί δύο βδομάδες πριν σε συναυλίες στη Νέα Υόρκη. Η εμφάνισή τους στο Μοντερέυ ήταν εκπληκτική. Ωστόσο ο κιθαρίστας τους, Pete Townsend, μετά την εμφάνιση τους την τρίτη και τελευταία μέρα του φεστιβάλ - ο Hendrix έπαιξε την πρώτη μέρα - έκανε μια βαθιά υπόκλιση στον Hendrix με τα λόγια του: «Παίξαμε μετά από αυτόν και το μόνο που μπορούσα να κάνω ήταν να σταθώ απλά εκεί και να γρατζουνάω την κιθάρα μου!».
Jimi Hendrix at Monterey.jpg

Ποιοι έμειναν εκτός


Αρκετά μεγάλα ονόματα δεν πήραν μέρος στο Monterey Pop Festival γιατί είτε δεν προσκλήθηκαν, είτε δεν αποδέχθηκαν την πρόσκληση. Τους Doors δεν τους κάλεσε κανείς αν και ήταν στην στιγμή τους! Ο Ray Manzarek αργότερα δήλωσε: «Είμαστε οργισμένοι, αλλά και απορημένοι καθώς προσκλήθηκαν οι Association και όχι οι Doors!». Οι Cream δεν πήγαν γιατί ο μάνατζέρ τους θεώρησε ότι θα έπρεπε να κάνουν κάτι μεγαλύτερο για πρώτη εμφάνιση στην Αμερική. Οι Monkees, που έκαναν θραύση εκείνη την περίοδο στην Αμερική, απαξιώθηκαν από τους διοργανωτές και δεν έλαβαν πρόσκληση, ενώ οι Rolling Stones δεν μπορούσαν να πάρουν βίζα καθώς είχαν συλληφθεί με ναρκωτικά στην κατοχή τους οι Mick Jagger και Keith Richards. O Frank Zappa δεν αποδέχθηκε την πρόσκληση να εμφανιστεί με τους Mothers Of Invention γιατί δεν ήθελε να μοιραστεί την σκηνή με άλλες μπάντες του Σαν Φραντσίσκο που τις θεωρούσες κατώτερες. Ο Bob Dylan προσκλήθηκε, αλλά δεν πήγε καθώς ακόμη ανάρρωνε από το ατύχημα με την μοτοσυκλέτα του αλλά ο Jimi Hendrix έπαιξε προς τιμή του το «Like A Rolling Stone». H Dionne Warwick παρ’ ότι ήταν το όνομά της στο πρόγραμμα, δεν εμφανίστηκε τελικά, γιατί προέκυψε ένα πρόβλημα μα με τις κρατήσεις στο ξενοδοχείο που θα διέμεναν, όπως και οι Impressions. Ο Donovan προσκλήθηκε, αλλά είχε επίσης πρόβλημα μετακίνησης λόγω της σύλληψής του για ναρκωτικά από το 1966. Οι Kinks έλαβαν πρόσκληση αλλά διαφώνησαν με την Αμερικανική Ομοσπονδία Μουσικών, ενώ οι Beatles αν και προσκλήθηκαν δεν έπαιξαν τελικά γιατί η μουσική τους είχε γίνει αρκετά περίπλοκη για να παιχθεί σε συναυλία. Οι Beach Boys αν και είχε ανακοινωθεί ότι θα παίξουν, τελικά δεν εμφανίστηκαν λόγω εσωτερικών διενέξεων. Όσο για τους Captain Beefheart and the Magic Band εμπόδιο ήταν η επιμονή του κιθαρίστα τους Ry Cooder που θεωρούσε την μπάντα ανέτοιμη.
Monterey Pop The Crowd.jpg
Αντίθετα εμφανίστηκαν στο Monterey International Pop Festival οι: Mamas and Papas, Canned Heat, Simon and Garfunkel, Hugh Masekela, Eric Burdon and The Animals, Big Brother and Holding Company, The Who, Country Joe and The Fish, Otis Redding with Booker T. and The MG’s - Mar Keys, Jimi Hendrix Experience, Ravi Shankar, The Association, The Blues Project, Buffalo Spriengfiled, The Paul Butterfield Blues Band, The Byrds, The Electric Flag, Jefferson Airplane, Al Kooper, Mike Bloomfield, Laura Nyro, Quicksilver Messenger Servise, Janis Joplin, Grateful Dead, Johnny Rivers, The Paupers, Moby Grape, Tiny Tim, Cyrus Faryar, Beverley (Kutner), Scott McKenzie with Mamas and Papas.

Ο Lou Adler με τον John Phillips, εκτός από διοργανωτές ήταν επίσης και παραγωγοί της θρυλικής ταινίας που αποτύπωσε το Monterey International Pop Festival σε σκηνοθεσία του D.A. Pennebaker. Προβλήθηκε το 1968. Ωστόσο αρκετές μπάντες του Σαν Φρανσίσκο αρνήθηκαν να υπογράψουν τα δικαιώματα των ταινιών και δεν εμφανίστηκαν ποτέ στη διάσημη ταινία της εκδήλωσης. Η ταινία του Monterey κατέχει την 42η θέση στα 50 καλύτερα μουσικά ντοκιμαντέρ, σύμφωνα με το περιοδικό Time Out. Το 1997 κυκλοφόρησε η ολοκληρωμένη εκδοχή της ταινίας σε ένα dvd - box με τίτλο «The Complete Monterey Popo Festival» που περιείχε το παλιό φιλμ, τις συναυλίες των Jimi Hendrix και Otis Redding και το κομμένο υλικό του φιλμ με την συμμετοχή και των άλλων συγκροτημάτων που πήραν μέρος, αλλά και άλλες ηχογραφήσεις όσων εμφανίζονταν στο φιλμ του 1968, συν ένα υπέροχο βιβλιαράκι.
Monterey Programme.jpg
Όλη η ταινία:

Monterey Pop: The Outtake Performance

Το τραγούδι αλλιώς, στο email σας!

Ενημερωθείτε πρώτοι για τα τελευταία νέα στο χώρο της καλής μουσικής!