Η Μεγάλη Εβδομάδα είναι οι πρώτες μέρες της χούντας. Οι συνταγματάρχες, έχοντας στο πλευρό τους ανδρείκελα της δημοσιογραφίας, προσπαθούν να πείσουν τον ελληνικό λαό πως σώθηκε από θανάσιμο κίνδυνο, χάρη στην «επέμβαση» του στρατού.
Πρωτοσέλιδο εφημερίδας την Μεγάλη Τρίτη 1967, «πληροφορούσε»:
«Η Επέμβασις του Στρατού απεσόβησεν αιματοκύλισμα. Μαχητικαί ομάδες της κεντροαριστεράς εσχεδίαζον την κατάλυσιν του κράτους. Η ύπαρξις σχεδίου εβεβαιώθη από στοιχεία ανακαλυφθέντα εις τα εδώ γραφεία της ΕΔΑ». (Μακεδονία - 25 Απρ 1967)
Η ίδια εφημερίδα, το Μεγάλο Σάββατο, μας «ενημέρωνε» πως όλοι οι πολιτικοί κρατούμενοι είναι καλά και... «τυγχάνουν περιποιήσεως»!
Η Μεγάλη Εβδομάδα του 1967, για τους πραγματικούς Έλληνες, περιείχε μια γενική κατήφεια, χωρίς την προσμονή της χαράς, μια σκέτη λύπη. Όλα τα έσκιαζε η φοβέρα και τα πλάκωνε η σκλαβιά. Για την χούντα όμως, και τους πρόθυμους συνεργάτες της, ήταν τεράστια εορτή. Οι αθεόφοβοι χουντικοί με στημένα δημοσιεύματα και λαμπερές κιτς εκδηλώσεις δεν δίστασαν να ταυτίσουν και την Ανάσταση του Χριστού με την Ανάσταση -όπως έλεγαν- του Έθνους.
Εκείνο το Πάσχα του 1967, ήταν πικρό Πάσχα και εορτάστηκε με ορθόδοξο και ελεύθερο φρόνημα, μόνο από τους Έλληνες του εξωτερικού. Μια σειρά φωτογραφιών από το ΑΡΧΕΙΟ του Σίμου Τσαπνίδη μας δείχνει το πώς οι έλληνες που ζούσαν στην Αγγλία, μετέτρεψαν το Λονδίνο σε εκθεσιακό χώρο υπέρ της Δημοκρατίας. Και όλη την Μεγάλη Εβδομάδα έβγαλαν κρεμάλες στους δρόμους.
Επί ξύλου κρεμάμενη ήταν η Ελληνική Δημοκρατία, την οποία έτσι κρεμασμένη και προδομένη, μετέφεραν έξω από την πρεσβεία μας στην αγγλική πρωτεύουσα, για να την δουν απ' τα παράθυρα οι κρυμμένοι σαν τα ποντίκια χουντικοί συνεργάτες.
Υπήρχε τότε μια μεγάλη ανησυχία για την τύχη των πολιτικών κρατούμενων, δια τους οποίους η χούντα διαβεβαίωνε πως ...τυγχάνουν περιποιήσεως, γι' αυτό και στα πλακάτ και πανό που κρατούν διαβάζεις ονόματα που κινδύνευαν και που έπρεπε να σωθούνε.
Τον Απρίλη του 1967, το Λονδίνο βρίσκεται σε πυρετό ψυχεδελικών ημερών, οι νέοι εκεί ακούν τους Beatles, τους Rolling Stones και άλλους που πυροδοτούσαν την Βρετανική έκρηξη. Μαζί όμως με αυτά τα ακούσματα, οι Έλληνες βγάζουν στους δρόμους και τα τραγούδια του Μίκη Θεοδωράκη, εξηγώντας τα νοήματα και κερδίζοντας κόσμο στον αγώνα τους για ελευθερία.
Και βλέπουμε σε φωτογραφίες γνωστούς άγγλους, όπως την Peggy Ashcroft, να κρατούν παρτιτούρες με τραγούδια του Μίκη και να τραγουδούν μαζί με τους Έλληνες. Εκατοντάδες είναι οι φωτογραφίες στο αρχείο του Σίμου Τσαπνίδη, που αποτυπώνουν την αντιστασιακή διάθεση των Ελλήνων, εκείνο το Πάσχα του 1967, στο Λονδίνο.
Πολλοί χώροι μετατράπηκαν σε κέντρα διαφώτισης και παραστάσεων κατά της δικτατορίας. Ομάδες ακόμα Κυπρίων, με πρωτεργάτη τον ποιητή Τεύκρο Ανθία, διοργάνωσαν ομιλίες με στόχο την πραγματική ενημέρωση για το τι συνέβαινε στην Ελλάδα.
Ανήμερα του Πάσχα, οι Έλληνες διοργάνωσαν μια σπουδαία παράσταση διαμαρτυρίας στο Hyde Park. Κοπέλα με εθνική φορεσιά και δεμένη με αλυσίδες, συμβόλιζε την σκλαβωμένη Ελλάδα. Οι Έλληνες κρατούσαν πανό με συνθήματα κατά της χούντας, ζητώντας από τους Άγγλους συμπαράσταση στον αγώνα. Ακολούθησε γλέντι.
Όλες οι φωτογραφίες: ΑΡΧΕΙΟ Σίμου Τσαπνίδη (Copyright Μανώλης Νταλούκας).
Ημερομηνία πρώτης δημοσίευσης στο ogdoo.gr: 12/04/2017
Πρωτοσέλιδο εφημερίδας την Μεγάλη Τρίτη 1967, «πληροφορούσε»:
«Η Επέμβασις του Στρατού απεσόβησεν αιματοκύλισμα. Μαχητικαί ομάδες της κεντροαριστεράς εσχεδίαζον την κατάλυσιν του κράτους. Η ύπαρξις σχεδίου εβεβαιώθη από στοιχεία ανακαλυφθέντα εις τα εδώ γραφεία της ΕΔΑ». (Μακεδονία - 25 Απρ 1967)
Η ίδια εφημερίδα, το Μεγάλο Σάββατο, μας «ενημέρωνε» πως όλοι οι πολιτικοί κρατούμενοι είναι καλά και... «τυγχάνουν περιποιήσεως»!
Η Μεγάλη Εβδομάδα του 1967, για τους πραγματικούς Έλληνες, περιείχε μια γενική κατήφεια, χωρίς την προσμονή της χαράς, μια σκέτη λύπη. Όλα τα έσκιαζε η φοβέρα και τα πλάκωνε η σκλαβιά. Για την χούντα όμως, και τους πρόθυμους συνεργάτες της, ήταν τεράστια εορτή. Οι αθεόφοβοι χουντικοί με στημένα δημοσιεύματα και λαμπερές κιτς εκδηλώσεις δεν δίστασαν να ταυτίσουν και την Ανάσταση του Χριστού με την Ανάσταση -όπως έλεγαν- του Έθνους.
Εκείνο το Πάσχα του 1967, ήταν πικρό Πάσχα και εορτάστηκε με ορθόδοξο και ελεύθερο φρόνημα, μόνο από τους Έλληνες του εξωτερικού. Μια σειρά φωτογραφιών από το ΑΡΧΕΙΟ του Σίμου Τσαπνίδη μας δείχνει το πώς οι έλληνες που ζούσαν στην Αγγλία, μετέτρεψαν το Λονδίνο σε εκθεσιακό χώρο υπέρ της Δημοκρατίας. Και όλη την Μεγάλη Εβδομάδα έβγαλαν κρεμάλες στους δρόμους.
Επί ξύλου κρεμάμενη ήταν η Ελληνική Δημοκρατία, την οποία έτσι κρεμασμένη και προδομένη, μετέφεραν έξω από την πρεσβεία μας στην αγγλική πρωτεύουσα, για να την δουν απ' τα παράθυρα οι κρυμμένοι σαν τα ποντίκια χουντικοί συνεργάτες.
Υπήρχε τότε μια μεγάλη ανησυχία για την τύχη των πολιτικών κρατούμενων, δια τους οποίους η χούντα διαβεβαίωνε πως ...τυγχάνουν περιποιήσεως, γι' αυτό και στα πλακάτ και πανό που κρατούν διαβάζεις ονόματα που κινδύνευαν και που έπρεπε να σωθούνε.
Τον Απρίλη του 1967, το Λονδίνο βρίσκεται σε πυρετό ψυχεδελικών ημερών, οι νέοι εκεί ακούν τους Beatles, τους Rolling Stones και άλλους που πυροδοτούσαν την Βρετανική έκρηξη. Μαζί όμως με αυτά τα ακούσματα, οι Έλληνες βγάζουν στους δρόμους και τα τραγούδια του Μίκη Θεοδωράκη, εξηγώντας τα νοήματα και κερδίζοντας κόσμο στον αγώνα τους για ελευθερία.
Και βλέπουμε σε φωτογραφίες γνωστούς άγγλους, όπως την Peggy Ashcroft, να κρατούν παρτιτούρες με τραγούδια του Μίκη και να τραγουδούν μαζί με τους Έλληνες. Εκατοντάδες είναι οι φωτογραφίες στο αρχείο του Σίμου Τσαπνίδη, που αποτυπώνουν την αντιστασιακή διάθεση των Ελλήνων, εκείνο το Πάσχα του 1967, στο Λονδίνο.
Πολλοί χώροι μετατράπηκαν σε κέντρα διαφώτισης και παραστάσεων κατά της δικτατορίας. Ομάδες ακόμα Κυπρίων, με πρωτεργάτη τον ποιητή Τεύκρο Ανθία, διοργάνωσαν ομιλίες με στόχο την πραγματική ενημέρωση για το τι συνέβαινε στην Ελλάδα.
Ανήμερα του Πάσχα, οι Έλληνες διοργάνωσαν μια σπουδαία παράσταση διαμαρτυρίας στο Hyde Park. Κοπέλα με εθνική φορεσιά και δεμένη με αλυσίδες, συμβόλιζε την σκλαβωμένη Ελλάδα. Οι Έλληνες κρατούσαν πανό με συνθήματα κατά της χούντας, ζητώντας από τους Άγγλους συμπαράσταση στον αγώνα. Ακολούθησε γλέντι.
Όλες οι φωτογραφίες: ΑΡΧΕΙΟ Σίμου Τσαπνίδη (Copyright Μανώλης Νταλούκας).
Ημερομηνία πρώτης δημοσίευσης στο ogdoo.gr: 12/04/2017