Αναψυκτήρια: Μεγάλο Αφιέρωμα - Μέρος Β΄

(VIDEO & PHOTOS) Τα αναψυκτήρια από την μεταπολίτευση μέχρι και τις μέρες μας. Οι στιγμές της ευδαιμονίας, η αρνητική κριτική των κουλτουριάρηδων και το άδοξο τέλος τους.
logo radio
Ogdoo web radio
Live
 
Το δεύτερο μέρος του αφιερώματος στα θρυλικά αναψυκτήρια. Στο πρώτο μέρος παρουσιάστηκαν η ετυμολογία, η ελληνική πατέντα, τα ιστορικά στέκια, οι θρυλικοί κονφερασιέ, οι μαρτυρίες, οι μνήμες, απ’ την δεκαετία του ’30 και την περίφημη «Μάνδρα» του Αττίκ και φτάνει μέχρι και το τέλος της δικτατορίας.

Αξέχαστες καλοκαιρινές στιγμές διασκέδασης που χαράχθηκαν νοσταλγικά στις μνήμες των τυχερών θεατών και αποτελούν αντικείμενο συναρπαστικής και νοσταλγικής αφήγησης στους νεότερους.

Λίγα χρόνια μετά, στη μεταπολίτευση, το τοπίο στα παραδοσιακά αναψυκτήρια αλλάζει. Τα τραγούδια ευδαιμονισμού που αναφέρονταν σε έναν εφησυχασμένο κόσμο, δίνουν τη σκυτάλη στο πολιτικό και ποιοτικό στίχο που ήταν ένα βάλσαμο στα τραύματα που αποκόμισε ο Έλληνας από την επτάχρονη χουντική ταλαιπωρία.

Ο Γιώργος Οικονομίδης λειτουργεί ξανά το «Άλσος», αλλά είναι λαβωμένος οικονομικά και ηθικά λόγω της συμμετοχής του στην Ολυμπιάδα τραγουδιού στο Παναθηναϊκό στάδιο κατά τη διάρκεια της δικτατορίας.

Αρκετά δημοφιλή εκείνη την εποχή ήταν τα αναψυκτήρια του «Άλσους Νέας Φιλαδέλφειας» με τον Λάκη Σκούταρη καθώς και της «Παλλήνης».
skoutaris
Προς το τέλος της δεκαετίας του ’70, η εμφάνιση του Χάρρυ Κλυν στον ψυχαγωγικό χώρο των Αναψυκτηρίων αποτελεί μια ψυχαγωγική βόμβα κι επανάσταση. Ο Χάρρυ Κλυν (Βασίλης Τριανταφυλλίδης) αποτελεί ανακάλυψη του Γιώργου Οικονομίδη όταν το 1958 σε μια βραδιά ταλέντων στην Θεσσαλονίκη έπειτα από μια μικρή καριέρα στον Ελληνικό κινηματογράφο («Γάμος αλά Ελληνικά», «Tα 20 καναρίνια») πηγαίνει στην Αμερική όπου γνωρίζει μεγάλη επιτυχία.

Με την επιστροφή του από την Αμερική, κυκλοφορεί το 1978 τον πρώτο του δίσκο, με τίτλο: «για δέσιμο», ο οποίος έκανε πάταγο. Η μεγάλη επιτυχία του δίσκου εκτινάσσει τη δημοφιλία του στα ύψη και αρχίζει τις εμφανίσεις του στα αναψυκτήρια.
xarrklin
Ιστορικές θα μείνουν οι εμφανίσεις του στο αναψυκτήριο «Ερμής» της Πλατείας Δαβάκη, στο Αιγάλεω.
ermis
Ο Χάρρυ Κλυν δημιουργεί ένα μοναδικό νέο τύπο κομπέρ - κονφερασιέ - σολίστα κωμικού. Το αστείρευτο και πολύπλευρο ταλέντο του, δημιουργούσε παραλήρημα ενθουσιασμού στο «one man show» πρόγραμμα που παρουσίαζε. Τραγουδούσε, χόρευε, έπαιζε επιθεώρηση και δημιουργούσε μια «stand up» κωμωδία εκ των ενόντων. Με αυτοσαρκασμό, καυτή σάτιρα και έντονη συμμετοχή του κοινού. Η επικοινωνία αυτή ήταν εκπληκτική και πολλές φορές το μεγαλύτερο μέρος της παράστασης προέκυπτε από τους παρευρισκόμενους θεατές. Οι μιμήσεις του ήταν απόλυτα πειστικές ιδιαίτερα του Κωνσταντίνου Καραμανλή, του Ανδρέα Παπανδρέου και του Χαρίλαου Φλωράκη, που ήταν τότε οι κυρίαρχοι πρωταγωνιστές της πολιτικής σκηνής. Δημιούργησε χαρακτηριστικούς και διαχρονικούς τύπους όπως του «Τραμπάκουλα» και τους «Χάρη και Χαρίκλεια».

Αρνητικό στοιχείο των προγραμμάτων του Χάρυ Κλυν είναι η εισαγωγή της βωμολοχίας στο χώρο της ψυχαγωγίας όπου όλοι την αφορίζουν αλλά όλοι συνωστίζονται κάθε βράδυ για να την παρακολουθήσουν. Ο κόσμος γελάει και απολαμβάνει ενδεχομένως λόγω του ότι εφόσον δεν μπορούσε ο ίδιος να βρίσει τους πολιτικούς και τα καμώματά τους, όπως και τα περίεργα της καθημερινότητας, βλέπουν τους εαυτούς τους στο πρόσωπο του Χάρυ Κλυν να το πράττει εκ του ασφαλούς.

Απόλυτα επιτυχής ο χαρακτηρισμός του ως «Γελωτοποιός της Ρωμιοσύνης».
xarkll2
Ο τελευταίος των μεγάλων στο χώρο των αναψυκτηρίων υπήρξε ο Γιάννης Μπουρνέλης με εικοσαετή παρουσία στο χώρο από το 1975 έως το 1995 όπου και έκλεισε. Αρχικά με την παρουσία του στο «Άκρον» στην οδό Λένορμαν 125, στον Κολωνό, ιδιοκτησίας των αδελφών Γεροσταθόπουλων και αργότερα δικής του, υπήρξε ένα μεγάλο κεφάλαιο αλλά και ο επίλογος στην ιστορία των ψυχαγωγικών αναψυκτηρίων.
boyrnelis
Ο Γιάννης Μπουρνέλης, ένας προικισμένος ηθοποιός, τραγουδιστής, μίμος με θεατρικές και κινηματογραφικές καταβολές, δημιούργησε ένα ζεστό και απόλυτα επικοινωνιακό κλίμα με τον κόσμο. Το πρόγραμμα του Μπουρνέλη, βασιζόταν σε θεατρικά σκετς, μιμήσεις, χορευτικά, έξυπνα ανέκδοτα αλλά κυρίως στην παρουσία των δημοφιλέστερων τραγουδιστών που κυριαρχούσαν στην αθηναϊκή νύχτα.
akron223
Ήταν πάρα πολύ σημαντικό για τους θεατές του «Άκρον» να βλέπουν και να ακούν από κοντά τα είδωλά τους με ένα φθηνό εισιτήριο και σε λογικές και ανθρώπινες ώρες. Ταυτόχρονα οι καλλιτέχνες έβρισκαν μια εξαιρετική ευκαιρία με την εμφάνισή τους στο «Άκρον» να παρουσιάζουν τη νέα δισκογραφική τους δουλειά. Πολυάριθμα τα μεγάλα ονόματα που παρήλασαν από το αναψυκτήριο. Πουλόπουλος, Βιτάλη, Διονυσίου, Σακελλαρίου, Γλυκερία, Κοντολάζος, Βίσση, Πασχάλης, Αδαμαντίδης, Παπαδοπούλου, Κλωναρίδης, Μητροπάνος, Γερολυμάτος, Αγγελόπουλος, Χριστοδουλόπουλος, Γαλάνη, Τζένη Βάνου και πάρα πολλοί άλλοι.
akr
Θα πρέπει να σημειωθεί ιδιαίτερα ότι ο Γιάννης Μπουρνέλης, ήταν ένα ιδιαίτερα συμπαθές πρόσωπο, με ήθος και αξιοπρέπεια και η σάτιρά του απόλυτα δεοντολογική, χωρίς να ξεπερνά τα όρια, χωρίς να βωμολοχεί και να ευτελίζει τα πρόσωπα που σατίριζε.

Από τις αρχές της δεκαετίας του ’90, η ψυχαγωγία των αναψυκτηρίων άρχιζε να φθίνει σταδιακά. Σε αυτό το γεγονός συντέλεσαν πάρα πολλοί παράγοντες, όπως η τηλεόραση με τις πρωινές της εκπομπές, η αλλαγή στον τρόπο διασκέδασης και η χαλάρωση της συνολικής οικογενειακής εξόδου. Εκτός από τους παραπάνω λόγους, κάθε 15 χρόνια η μουσική επικοινωνία με τους θεατές, αλλάζει και δημιουργούνται νέα ρεύματα και τάσεις όπου μεταλλάσσουν τα δεδομένα της διασκέδασης. Όσον αφορά στο «Άκρον» θα πρέπει να σημειώσουμε την πικρόχολη και αρνητική κριτική των κουλτουριάρηδων κριτικών και δημοσιογράφων που μαστίγωναν αλύπητα την προσπάθεια του Γιάννη Μπουρνέλη, λες και είχαν να προτείνουν κάτι καλύτερο για την υποτιθέμενη αναβάθμιση της μουσικής διασκέδασης. Ήταν περίπου οι ίδιοι κριτικοί που χλεύαζαν τον ελληνικό «εμπορικό» κινηματογράφο, όπου μετά το τέλος του, τον διαδέχτηκαν αρχικά οι άδειες αίθουσες και λίγο αργότερα έγιναν super markets και συνεργεία αυτοκινήτων.

Ο θερινός κινηματογράφος, το θερινό θέατρο και τα αναψυκτήρια, προσέφεραν αξέχαστες καλοκαιρινές στιγμές διασκέδασης που χαράχθηκαν νοσταλγικά στις μνήμες των τυχερών θεατών και αποτελούν αντικείμενο συναρπαστικής και νοσταλγικής αφήγησης στους νεότερους.

ΤΟ OGDOO.GR ΠΡΟΤΕΙΝΕΙ

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

Το τραγούδι αλλιώς, στο email σας!

Ενημερωθείτε πρώτοι για τα τελευταία νέα στο χώρο της καλής μουσικής!