Σαντούρι, ένα από τα ωραιότερα μα «λησμονημένα» μουσικά όργανα

Όργανα με μεγάλη συμμετοχή στη δημιουργία της ευρύτερης μουσικής κουλτούρας των Βαλκανίων, της Ανατολικής Ευρώπης και της Ανατολικής Μεσογείου.
logo radio
Ogdoo web radio
Live
 
Το τσέμπαλο και το σαντούρι, τα ιδιαίτερα αυτά κρουστά ή σφυρήλατα έγχορδα που διαφέρουν από περιοχή σε περιοχή, έχουν μεγάλη συμμετοχή στη δημιουργία της ευρύτερης μουσικής κουλτούρας των Βαλκανίων, της Ανατολικής Ευρώπης και της Ανατολικής Μεσογείου.

Βεβαίως, κατά την οργανολογία, το τσέμπαλο είναι ο πρόδρομος του σημερινού πιάνου. Έχει το σχήμα του πιάνου, με πλήκτρα, είναι μικρότερο και ιστορικά συναντάται, κυρίως, μετά την Αναγέννηση, στην Μπαρόκ εποχή. Με αυτή την ονομασία, σε παραλλαγές, όμως, συναντάμε στην μετέπειτα λαϊκή ορολογία και το σαντούρι που είναι περισσότερο συγγενικό με το κανονάκι και παίζεται με μπαγκέτες, τα μαγικά ξύλινα μουσικά ραβδάκια.

Αυτό, λοιπόν, το επιτραπέζιο με μεταλλικές χορδές τσέμπαλο, με μικρές διαφοροποιήσεις από το σαντούρι, παίζεται, κυρίως, στις χώρες της Ανατολικής Ευρώπης: Ουγγαρία, Ρουμανία κ.λ.π. Το σαντούρι λέγεται ότι έχει ρίζα στην Περσία, απ’ την οποία και εξαπλώθηκε στην Ινδία, την Κίνα, τη Μέση Ανατολή και τα Βαλκάνια, όπου κατέχει σημαντική θέση ανάμεσα στις τσιγγάνικες μουσικές παραδόσεις.

Έχουμε, όμως, και τη δική μας παρουσία με εξαίρετους σαντουριέρηδες-τσεμπαλίστες, που συνεχίζουν την μεγάλη παράδοση του ανατολικού Αιγαίου, εξού και όταν οι Μικρασιάτες ήρθαν στην Αθήνα και τον Πειραιά φτιάχτηκαν οι περίφημες ορχήστρες με τα σαντουρόβιολα, τα οποία, μέχρι τότε παιζόντουσαν, ως επί τω πλείστον, στη νησιωτική Ελλάδα, τη Μυτιλήνη, τη Χίο κ.λ.π. Υπήρξαν, λοιπόν, και οι περίφημοι οργανοπαίκτες της δικής μας παράδοσης και της δισκογραφίας: ο Ιάκωβος Μοντανάρης, ο Μήτσος Αραπάκης, ο Κώστας Τζόβενος, ο Γιάννης Λειβαδίτης και αργότερα ο Τάκης Λαβίδας, ο Νίκος Καλαϊτζής «Μπινταγιάλας», ο Νίκος Καρατάσος, ο Αριστείδης Μόσχος, ο Τάσος Διακογιώργης, ο Τάκης Σούκας κ.α.

Στην εποχή μας, σαντούρι παίζουν αρκετά παιδιά που έχουν βγει, κυρίως, από τα μουσικά σχολεία. Περισσότερο χαρακτηριστικό είναι, ίσως, το παράδειγμα της Αρετής Κετιμέ, ενώ, υπάρχουν, ακόμη, πλείστοι μουσικοί με μεράκι, γνώση και φαντασία, όπως ο Ανδρέας Κατσιγιάννης με την Εστουδιαντίνα και ο Μάριος Παπαδέας με τους σαντουρίστας που δίνουν, με τον γλυκό μεταλλικό ήχο του, ιδιαίτερο χρώμα στη σημερινή μουσική κατάσταση, παίζοντας, δηλαδή, με ξεχωριστό τρόπο ένα από τα ωραιότερα και «λησμονημένα», σε σχέση με τα στάνταρς της μουσικής βιομηχανίας, όργανα της παγκόσμιας μουσικής ιστορίας.

ΤΟ OGDOO.GR ΠΡΟΤΕΙΝΕΙ

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

Το τραγούδι αλλιώς, στο email σας!

Ενημερωθείτε πρώτοι για τα τελευταία νέα στο χώρο της καλής μουσικής!