Σωκράτης Μάλαμας: «Δεν είμαι παίκτης πολυτελείας»

«Παραδοθήκαμε σε ένα ψευδές χρηματοπιστωτικό παράδοξο, όπου οι τράπεζες και τα χρηματιστήρια αποφασίζουν τι θα συμβεί με τις κοινωνίες».
logo radio
Ogdoo web radio
Live
 
Με αφορμή τη σειρά συναυλιών του που θα ολοκληρωθεί στις 11 Σεπτεμβρίου στην Αθήνα, στο Θέατρο Βράχων, αλλά και τον καινούργιο δίσκο του «Κάτοπρα» ο Μακεδόνας τραγουδοποιός μίλησε στον «αέρα» του ραδιοφωνικού σταθμού Μέντα 88 με τρεις δημοσιογράφους, εκπρόσωπους των sites: Ogdoo (ο υπογράφων), Γιώργος Βουδικλάρης (Popaganda) και Γιώργος Δημητρακόπουλος (Athens Voice) για όλα αυτά, αλλά και την πορεία του στο τραγούδι, στην πρώτη ζωντανή συζήτηση μιας σειράς καλλιτεχνών που βρίσκονται στην ίδια φάση, με πρωτοβουλία του Μέντα. Τον συντονισμό είχε ο Πάνος Σουρούνης.

Ευθύς, άνετος, με χιούμορ διανύει μια πολύ καλή περίοδο και είναι σχεδόν έτοιμος ένας καινούργιος δίσκος με τραγούδια του Θανάση Παπακωνσταντίνου τα οποία θα τραγουδήσει ο Σωκράτης Μάλαμας, που θα κυκλοφορήσει το φθινόπωρο. Η κουβέντα μαζί του ήταν απολαυστική και είχε ωραίες ιστορίες που διηγείται όμορφα όπως στα τραγούδια του… Έφερα μαζί και δύο δίσκους βινυλίου, το πρώτο άλμπουμ του «Μαυρόασπρες Ιστορίες» (1989) και τους «Κύκλους» (1993) που χάρηκε όταν τους είδες, ήταν μια ευχάριστη έκπληξη για εκείνον και κοίταζε τις παλιές φωτογραφίες του στο εξώφυλλο, αλλά και τις τιμές που ήταν κολλημένες πίσω με το αυτοκόλλητο του «Metropolis»: 2.650 δραχμές ο πρώτος και 3.350 ο άλλος, «δηλαδή περίπου 10 ευρώ;» ρώτησε. Πάμε όμως στο σήμερα…

Η περιοδεία ξεκινά!

Για την ορχήστρα που θα έχει μαζί του: «Μπαίνει ο Παντελής Στόικος στην ορχήστρα με την τρομπέτα του (συμμετέχει και στο δίσκο «Κάτοπτρα») και δίνει ένα άλλο χρώμα στα πράγματα. Έχουμε μαζί και τον Παραουλάκη που παίζει τα ξύλινα πνευστά και μαζί με το βιολί φτιάχνουν μια πολύ καλή ομάδα που εγώ τουλάχιστον το απολαμβάνω, εύχομαι κι εσείς».

Αυτά ήταν τα πρώτα λόγια στο στούντιο του Σωκράτη Μάλαμα αναφερόμενος στην περιοδεία η οποία ξεκινά σε μία βάση 15 προγραμματισμένων συναυλιών, η οποία μπορεί να επεκταθεί στην πορεία. «Θέλω να παίζω, δεν είμαι παίκτης πολυτελείας. Με ευχαριστεί να παίζω».

Τι συμβαίνει όμως όταν σε μια συναυλία υπάρχουν απρόοπτες καταστάσεις, όπως εκείνη που οι εκπαιδευτικοί ύψωσαν πανό τους την ώρα που ανέβαινε στην σκηνή για να ξεκινήσει η συναυλία του στο Βύρωνα; «Πρέπει να ελέγξω την κατάσταση. Τι είναι αυτοί οι άνθρωποι και τι είναι αυτό που θέλουν να προβάλλουν προς τα έξω. Το αρνήθηκα επίμονα. Μου συστήθηκαν, αλλά εκείνη την στιγμή δεν μπορούσα να ελέγξω απολύτως τίποτα. Κάτι παρόμοιο συνέβη σε μια συναυλία στη Νέα Σμύρνη, όπου ανέβηκε στην σκηνή μια ομάδα νέων παιδιών για να μας κάνουν μάθημα τι είναι τι. Όλοι ξέρω μέσες - άκρες που βαδίζουμε και δεν χρειαζόμαστε πέντε ανθρώπους ν’ ανέβουν ξαφνικά στο μέσον μιας συναυλίας και να μας βγάλουν λόγο. Δεν θέλουμε τους φέρελπις και μέλλοντες πολιτικούς να μας την λένε τόσο άσχημα. Δεν γουστάρω».

Στα 60 του πώς αισθάνεται όμως ο Σωκράτης Μάλαμας; «Θα χρησιμοποιήσω μια φράση της γιαγιάς μιας φίλης μου που με κοιτούσε επίμονα και με καλοσύνη: Κοίτα νιάτα, ο χαζός ο άνθρωπος! Τι να πούμε για το χρόνο. Αισθάνομαι 15 χρονών! Απλώς έχει χαμηλώσει λίγο η φωνούλα μου και δεν μπορώ να κάνω κατακόρυφο (γέλια)».

Σ’ ένα διάλειμμα ακούγοντας το ομώνυμο κομμάτι του δίσκου, στα πολύ καλά τραγούδια του της όλης πορείας του ειπώθηκαν σκέψεις για το ελληνικό τραγούδι που συνεχίστηκε στον «αέρα»: «Φτάσαμε στο σημείο να παντρεύουμε τα πιο λαϊκά στοιχεία του ελληνικού τραγουδιού με το χιπ χοπ. Είναι λίγο αστείο αυτό. Πάντα από την μεταποίηση ενός ήχου σε ένα άλλο υπήρχαν τα ερμαφρόδιτα. Έχουμε να κάνουμε με υβριδικές μορφές. Πολλές φορές το κάνω και επίτηδες, δηλαδή γράφω σε συγκεκριμένους δρόμους, οπότε μετά από 50 χρόνια εάν ενδιαφέρεται κάποιος που παίζει κιθάρα ή τζουρά να ξέρει ότι υπάρχει αυτούσιος ένας μουσικός δρόμος, ένας ουσάκ χιτζαζ, ένας σαμπάχ ή ένας ραστ… Στήνω παγίδες (γέλια)».

Για το δίσκο «Κάτοπτρα». Οι στίχοι του τραγουδιού «Κάτοπτρα» αναφέρουν «η πιο ζεστή παρέα, η πιο μεγάλη ευχή» στον αντίποδα του «όλα στημένα» έχει δίνει και πολιτικές προεκτάσεις. Θα το έλεγες και πολιτικό τραγούδι. Ο ίδιος συμφώνησε: «Το κεντρικό σημείο του τραγουδιού είναι ότι μας χρειάζεται η εγγύτητα. Το άλλο είναι η διαπραγμάτευση του Χάλστορμ που αναφέρει ότι ζούμε ένα χάος, τη διάλυση του κοινωνικού ιστού, σε παγκόσμιο επίπεδο, αλλά εδώ έχουμε την οικονομική κρίση με τα δόντια βγαλμένα να μας δαγκώνουν κι έτσι τα πράγματα είναι ακόμη πιο οξυμένα. Το τραγούδι είναι βασισμένο σ’ ένα κινέζικο μύθο που σύμφωνα με τους φυσικούς περιγράφει στην ουσία τα χαοτικά συστήματα. Σύμφωνα με τους Κινέζους περιγράφει το χάος σε μια έκφραση μέσα στον κοινωνικό ιστό, που αναφέρει ότι στα πολύ παλιά χρόνια υπήρχε ο κόσμος των κατόπτρων και ο κόσμος των ανθρώπων κι επικοινωνούσαν μεταξύ με φυσικότητα και ομαλότητα. Τα όντα των κατόπτρων διέφεραν ριζικά από τα ανθρώπινα όντα. Πηγαινοέρχονταν ο ένας στον κόσμο του άλλου. Μέχρι που μια νύχτα όλα τα όντα των κατόπτρων βγήκαν στον κόσμο των ανθρώπων. Σκεφτείτε τι συμβαίνει τα τελευταία τριάντα χρόνια. Επικράτησε χάος, τρόμαξαν οι άνθρωποι, συσπειρώθηκαν και ζήτησαν βοήθεια. Βρέθηκε ένας μάγος αυτοκράτορας με μεγάλη ισχύ και περιόρισε τα όντα και τα περιόρισε μέσα στα κάτοπτρα και τα εξανάγκασε να επαναλαμβάνουν κάποιες κινήσεις στον αιώνα τον άπαντα. Οι άνθρωποι ήξεραν ότι κάποια στιγμή θα λυθούν τα μάγια και τα κάτοπτρα θα επανέλθουν στον κόσμο των ανθρώπων. Αυτή η στιγμή είναι τώρα. Όλη αυτή η σύγχυση και η αρνητικότητα, το ότι έχουμε παραδώσει την ισχύ των κυβερνήσεων, τα δικαιώματα των ανθρώπων που κατακτήθηκαν εδώ και πέντε αιώνες παραδόθηκαν σε ένα ψευδές χρηματοπιστωτικό παράδοξο, όπου οι τράπεζες και τα χρηματιστήρια αποφασίζουν τι θα συμβεί με τις κοινωνίες πρώτη φορά συμβαίνει. Παλιά γινόταν με τους πολέμους όπου επέβαλε κάποιος την ισχύ του. Τώρα υπογράφονται χαρτιά ερήμην πολιτών και οι πολίτες ψηφίζουν κάποιους εκπροσώπους οι οποίοι δεν δίνουν ιδιαίτερα λόγο στην μάζα που τους έχει προβάλλει εκεί έξω και βρισκόμαστε σε ένα χαοτικό σύστημα… Πρέπει να κοιτάξουμε την προσωπική μας ευθύνη. Δεν είναι δυνατόν να καταβυθίζεται ένα έθνος, μια οικονομία, μια χώρα εάν η ονειρική της προσοχή δεν έχει εξουδετερωθεί πλήρως. Ο καλλιτέχνης έχει ξεχάσει τι είναι αυτό το οποίο κάνει όταν σκέφτεται ότι το μεγαλύτερο μεροκάματο που μπορώ να πάρω είναι αυτό που μου δίνουν εκείνοι και θα συμπεριφερθώ με αυτό τον τρόπο. Όταν μπαίνουν κανόνες, τα θέλω των άλλων μέσα στα πράγματα ξεχνάς τον πρωταρχικό λόγο για τον οποίο ξεκίνησες να κάνεις αυτό που κάνεις. Τότε όλα διαλύονται…».
15.jpg
Πώς διαμορφώθηκε όμως ο ήχος του Σωκράτη Μάλαμα; Ο ίδιος ανέφερε: «Ένας ήχος διαμορφώνεται από την επιθυμία, από την τριβή στα μουσικά πράγματα, από την ίδια τη ζωή, τον τρόπο που κινείσαι και που σκέφτεσαι, δηλαδή τον πυρήνα της ύπαρξής σου, αλλά περισσότεροι από τις λύσεις στα ζητήματα που σε ενοχλούν. Ανέκαθεν με ενοχλούσαν μουσικές λύσεις σ’ όλο το ελληνικό τραγούδι που απεχθανόμουν και ήμουν αναγκασμένος σε μαγαζιά, σε σκυλάδικα, σε πανηγύρια, να παίζω. Άκουγα τα μπουζούκια να παίζουν μ’ ένα τρόπο που ήταν απεχθής. Άρχισα να μεταμορφώνω αυτά τα πράγματα, να απλοποιώ τις φόρμες, να δανείζομαι από το δημοτικό, το λαϊκό και το ρεμπέτικο, τρόπους και εντάσεις και να μεταποιώ τις γραμμές. Αυτός ο τρόπος μου με αντανακλά και τον αντανακλώ».

Για το φίλο του Νίκο Παπάζογλου, ο οποίος τον έβαλε στη δισκογραφία: «Ήταν μεγάλος εραστής της παλιάς μουσικής. Λάτρης του βυζαντινού μέλους και του ενδιάμεσου, στο δημοτικό και στο βυζαντινού, κάπου εκεί προσπαθούσε να βρει μια περιοχή. Η πρώτη γνωριμία; Ήρθε και κάθισε μπάστακας μέσα σ’ ένα μαγαζί που δούλευα. Ήταν καταχείμωνο. Φορούσε ένα δερμάτινο και κάθισε σε μια γωνία. Ήταν ένα μαγαζί που καίγονταν κυριολεκτικά. Πετούσαν τραπέζια προς όλες τις κατευθύνσεις, πετούσαν καρέκλες, χόρευαν. Έμεινε έκπληκτος για το τι συνέβαινε εκεί μέσα. Εκεί έπαιζα τις Λάσπες και την Στέλλα χωρίς να έλεγα σε κανέναν τίνος είναι τα τραγούδια. Ανάμεσα σε τραγούδια Χατζιδάκι, Λοΐζου, Καλδάρα, κάποια ελαφρά. Με ρώτησε τίνος τραγούδια. Του είπα το όνομα κάποιου γνωστού συνθέτη. Συνέχισε να έρχεται κάθε βράδυ στο μαγαζί. Ήμασταν ορχήστρα τεσσάρων ατόμων, παίζαμε χαμηλά, αλλά ο κόσμος διασκέδαζε πολύ μεγαλόφωνα. Σαν μικρό ραδιοφωνάκι ήμασταν και ο κόσμος χόρευε! Την επόμενη φορά ήρθε και μου είπε ς κοίτα καρντάση, τα τραγούδια αυτά που λες δεν είναι αυτού που μου είπες. Τότε του είπα ότι είναι δικά μου. Μάζεψε τα τραγούδια αυτά και δώστα μου να τ’ ακούσω με την Βαρβάρα, τη γυναίκα του. Τότε ψαχνόταν με τραγούδια νέων ανθρώπων, ήθελε ν’ ανοίξει αυτή την σκηνή. Η Στέλλα του φάνηκε τελείως παράδοξο τραγούδι, δεν του έμοιαζε με κάτι άλλο που είχε ακουστεί έως τότε. Μου είπε ότι αξίζει τον κόπο να τα βγάλω. Κι έτσι έγινε…».
4.jpg
Κάποια στιγμή ανιχνεύτηκαν οι «συγγένειες» της μουσικής του με την ροκ μουσική, καθώς παρατηρείτε το φαινόμενο πολλοί που ακούν κλασικό ροκ να ακούν και Μάλαμα; «Μεγάλωσα με παράλληλα θεμέλια. Ο ένας στίχος φτιάχνονταν ακούγοντας ρεμπέτικα και λαϊκά και ο άλλος ακούγοντας ξένη μουσική. Και παραδίπλα ακούγοντας κλασική μουσική. Με τα χρόνια άρχισα ν’ ακούω τζαζ και τις μουσικές του κόσμου, την ethnic σκηνή. Όλα αυτά διαμόρφωσαν αυτή τη ζύμη και να παραχθεί ένα αποτέλεσμα που θυμίζει κάτι. Είμαι γοητευμένος απ’ όλες τις μουσικές, όλες έχουν θησαυρούς. Και στο δίσκο αυτό υπάρχει ένα τραγούδι Του Ανέμου Το Φτερό. Πριν από 35 χρόνια είχα ακούσει ένα αφρικανό, από την Κοιλάδα του Νίγηρα, να παίζει ένα μονόχορδο και να τραγουδά. Μέσα στα χρόνια με συντρόφευε αυτή η αίσθηση της μοναχικής φωνής και ακούγοντας και τους κρητικούς στη νότια Κρήτη με τις μαντινάδες τους και μέσα από την Κρήτη, πέρασα στο Νίγηρα κι έφτιαξα ένα τραγουδάκι, Στου Ανέμου Το Φτερό».
8.jpg
Είναι από τους λίγους που δεν έχει κυκλοφορήσει μια συλλογή best of. Όταν του το επισήμανα είπε στο περιθώριο της συζήτησης: «Όσο υπάρχει διάθεση να κάνεις πράγματα καλύτερα μην ακούς το πριν. Προτιμώ το τώρα. Τώρα, τώρα, τώρα…Αν βάλω στο πρόγραμμα κάτι τέτοιο που λες δεσμεύομαι, όπως ακριβώς όπως σε δεσμεύει το παρελθόν».

Σωκράτης Μάλαμας - Πρόγραμμα Περιοδείας


Καλοκαίρι 2017

7 Ιουνίου Θέατρο Δάσους, Θεσσαλονίκη
10 Ιουνίου Barra Party Συκούριο

1 Ιουλίου Στις Όχθες του Λήλαντα, Βασιλικό Χαλκίδας
5 Ιουλίου Πάρκο Γουδή, Δήμος Ζωγράφου
14 Ιουλίου 6ο Μουσικό Φεστιβάλ Δάσους Αρβανίτσας

2 Αυγούστου Κρανίδι Ερμιονίδας
10 Αυγούστου Πάρκο Κυκλοφοριακής Αγωγής, Ξυλόκαστρο
12 Αυγούστου Μελισσουργοί Άρτας
14 Αυγούστου Πλαζ Αγίου Γεωργίου, Πελασγία
18 Αυγούστου Κτήμα Οινοφόρος, Μυτιλήνη

11 Σεπτεμβρίου Θέατρο Βράχων, Αθήνα

ΤΟ OGDOO.GR ΠΡΟΤΕΙΝΕΙ

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

Το τραγούδι αλλιώς, στο email σας!

Ενημερωθείτε πρώτοι για τα τελευταία νέα στο χώρο της καλής μουσικής!