Ο Michael Jackson πουλά και μετά θάνατον!

Ο νέος δίσκος του Michael Jackson, το «Xscape», που κυκλοφόρησε στις 13 Μαΐου 2014, έρχεται να θυμίσει κάτι πολύ διαδεδομένο στη μουσική βιομηχανία.
logo radio
Ogdoo web radio
Live
 
26/05/2014

ΣΥΝΤΑΚΤΗΣ

Ogdoo.gr
ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ
Οι νεκροί σταρ συνεχίζουν να πουλάνε ακόμα και μέσα από τον τάφο και φυσικά χωρίς να έχουν απαιτήσεις.

Το 1987, σε ένα μυθιστόρημά του με τίτλο «Little Heroes», που στην Ελλάδα κυκλοφόρησε ως «Η μηχανή του ροκ εν ρολ» από τις εκδόσεις Απόπειρα, ο διορατικός Αμερικανός συγγραφέας Νόρμαν Σπίνραντ περιγράφει μια μουσική βιομηχανία πλήρως αυτοματοποιημένη. Το κέρδος της βασίζεται σε τεχνητά συγκροτήματα που όλα τους κάνουν σύντομες επιτυχίες χάρη στη νέα τεχνολογία, μέσα από ένα αποστειρωμένο δίκτυο τηλεοπτικών καναλιών και αλυσίδων κλαμπ απόλυτα ελέγξιμο από μια πολυεθνική εταιρεία. Ενώ οι δημιουργοί της πραγματικής μουσικής που «έχει ακόμα ψυχή» είναι αποκλεισμένοι από τα μέσα επικοινωνίας και περιθωριοποιημένοι.

Μπορεί ο Σπίνραντ να μην είχε προβλέψει την κυριαρχία του ίντερνετ και την κατάρρευση της παραδοσιακής δισκογραφίας, είχε όμως συνειδητοποιήσει τον ερχομό όλων των υπολοίπων. Ότι δηλαδή ένα εκτεταμένο δίκτυο όπου ο συνδυασμός ηχογράφησης, βιντεοκλίπ, νέων τεχνολογιών και επιθετικού μάρκετινγκ θα μπορούσε μέχρι και νεκρούς να αναστήσει.

Η περίπτωση του Μάικλ Τζάκσον και του νέου δίσκου του «Xscape» μπορεί να μην είναι η πιο χαρακτηριστική, αλλά σίγουρα αποτελεί μια από τις πιο κραυγαλέες περιπτώσεις εκμετάλλευσης ενός νεκρού σταρ της ποπ που είχε παρακμάσει πριν από το θάνατό του. Τα τραγούδια του νέου δίσκου είναι κάποια απομεινάρια από τα συρτάρια του Τζάκσον από μια περίοδο από το 1983 ως το 1999, όταν ακόμα ήταν ενεργός. Τα περισσότερα είναι αυτά που ο ίδιος άφησε έξω από δίσκους, όπως το «Invincible» και το «Dangerous» μαζί με κάτι αποτυχημένες προσπάθειες, όπως το «Love Never Felt So Good» με τον Πολ Ανκα. Αυτά είναι που μεταμορφώνονται μέσα από την κονσόλα του διάσημου παραγωγού της χιπ χοπ σκηνής Τίμπαλαντ, αλλά συνεχίζουν παρ' όλα αυτά να θυμίζουν εκδοχές των παλιών επιτυχιών του Μάικλ Τζάκσον.

Η αλήθεια είναι ότι η δισκογραφική του Τζάκσον δεν αντέδρασε με υπερβολές μετά το θάνατό του. Δύο επανακυκλοφορίες θρυλικών δίσκων από το παρελθόν, δύο δίσκοι με ρεμίξ και δύο με ακυκλοφόρητα τραγούδια δεν δείχνουν και τόση απληστία. Το ζήτημα είναι ότι αν το «Michael» του 2010 άγγιζε κάποιους από τους θαυμαστές του, αφού ήταν μια συλλογή από τα πρόσφατα τραγούδια του που δεν έζησε για να τα κυκλοφορήσει, το «Xscape» δεν έχει λόγο ύπαρξης. Γιατί ο δίσκος αποτελείται από τραγούδια που ο καλλιτέχνης είχε απορρίψει και επομένως δεν είχε λόγο να τα δει να πουλιούνται στη μνήμη του.

Μια ματιά σε ένα από τα δισκοπωλεία που έχουν απομείνει, δείχνει ότι ο Τζάκσον δεν είναι και ο πιο προβεβλημένος νεκρός της σοουμπίζ. Προηγούνται με διαφορά ο Ελβις, ο Τζίμι Χέντριξ, ο Μπομπ Μάρλεϊ, με συλλογές, με διασκευές των τραγουδιών τους από άλλους, με ρεμίξ των πιο γνωστών επιτυχιών, με κακοηχογραφημένες συναυλίες που θεωρούνται τώρα ντοκουμέντα. Και όλα αυτά τα ενθυμήματα αποδεικνύουν ότι με μια χούφτα μισοτελειωμένα τραγούδια ή με την ημερομηνία κάποιας επετείου η μουσική βιομηχανία εφευρίσκει νέους τρόπους για να εκμεταλλευθεί το παλιό υλικό. Το σημαντικό είναι ο σταρ να είναι νεκρός, ώστε να έχει νόημα η χειρονομία και ταυτόχρονα να μην μπορεί να προβάλει αντιρρήσεις για τη βεβήλωση της μνήμης του.

Πάντως στο «Η μηχανή του ροκ εν ρολ» ο Νόρμαν Σπίνραντ παραμένει αισιόδοξος. Για τον ίδιο είναι αρκετό ένα αντάρτικο κάποιων αποφασισμένων που πιστεύουν στην ανατρεπτική δύναμη του ροκ εν ρολ, για να κονιορτοποιηθεί το σύμπαν της ελεγχόμενης από τη βιομηχανία μουσικής και των προϊόντων της που προορίζονται για τους αδιάφορους καταναλωτές.

Του Δημήτρη Αναστασόπουλου

Πηγή: www.enet.gr

ΤΟ OGDOO.GR ΠΡΟΤΕΙΝΕΙ

Το τραγούδι αλλιώς, στο email σας!

Ενημερωθείτε πρώτοι για τα τελευταία νέα στο χώρο της καλής μουσικής!