Λευτέρης Παπαδόπουλος - Τα πρώτα τραγούδια του

Ηχητικό ντοκουμέντο με τον «Προέδρο» να συνομιλεί με τον Πάνο Γεραμάνη για τα πρώτα του τραγούδια.
logo radio
Ogdoo web radio
Live
 
Βρισκόμαστε στα 1963 και στην ταινία του Βασίλη Γεωργιάδη «Κόκκινα φανάρια», ακούγεται ο Γρηγόρης Μπιθικώτσης, συνοδεία του Γιώργου Ζαμπέτα στο μπουζούκι, να τραγουδά μαζί με το Γιώργο Φούντα και τη Δέσπω Διαμαντίδου, τους στίχους του Λευτέρη Παπαδόπουλου από την «Άπονη ζωή», σε μουσική του Σταύρου Ξαρχάκου.

Το τραγούδι, εκτός από την κινηματογραφική εκτέλεση, ηχογραφείται με δεύτερη φωνή τη Ρία Κούρτη, και κυκλοφορεί σε δίσκο 45 στροφών Columbia, που από την άλλη πλευρά έχει ένα ακόμα χασάπικο των ίδιων συντελεστών που λέει «Φτωχολογιά, για σένα κάθε μου τραγούδι»… Σχεδόν παράλληλα κυκλοφορούν και σε μεγάλο δίσκο με ολόκληρη τη μουσική της ταινίας. Στην ηχογράφηση της «Φτωχολογιάς» ο Μπιθικώτσης κάνει λάθος και αντί να πει «και τους λυγμούς σου, τους πλέκεις ψιλοβελονιά», λέει «και τους καημούς σου…», η ηχογράφηση όμως μένει έτσι και τα δυο τραγούδια ακούγονται παντού και γνωρίζουν δεκάδες επανεκτελέσεις τόσο στην Ελλάδα όσο και στο εξωτερικό… Η «Άπονη ζωή» μάλιστα κυκλοφορεί και σε μικρό δισκάκι που διανέμεται μαζί με το απορρυπαντικό «RΟL», μόνο που από την άλλη πλευρά αντί για τη «Φτωχολογιά» υπάρχει το «Στ’ Αποστόλη το κουτούκι» του Απόστολου Καλδάρα και της Ευτυχίας Παπαγιαννοπούλου και πάλι με τον Μπιθικώτση. Τα premiums βλέπετε δεν είναι καινούργιο φαινόμενο…

Η μεγάλη επιτυχία του τραγουδιού θα οδηγήσει την αντίπαλη Odeon - Parlophone, να προχωρήσει σε δυο δυνατές επανεκτελέσεις των τραγουδιών με ενορχήστρωση του Χρήστου Λεοντή και εκτελεστές το Στέλιο Καζαντζίδη και τη Μαρινέλλα. Και αυτό είναι ιδιαίτερα σημαντικό, αν αναλογιστούμε πως εκείνη την εποχή, ο Καζαντζίδης έμπαινε σπάνια στο στούντιο για να ηχογραφήσει τραγούδια σε δεύτερη εκτέλεση. Καζαντζίδης και Μαρινέλλα έχουν έλθει στην εταιρεία του Μίνωος Μάτσα ως «μεταγραφή» από την ισχυρή Columbia και ρίχνουν τις βάσεις για την ισχυροποίηση και ανάδειξη της Odeon - Parlophone (μετέπειτα Minos) σε κυρίαρχη δισκογραφική δύναμη. Είναι όμως αξιοπερίεργο πως τα τραγούδια αυτά, που χαλάνε κόσμο στην πρώτη τους εκτέλεση με τον Μπιθικώτση και τη Ρία Κούρτη, με τον Καζαντζίδη και τη Μαρινέλλα δεν θα τύχουν της ίδιας αποδοχής, αν και περιέχουν θέματα που ο Στέλιος υπερασπίζεται κατά κόρον…

Γι’ αυτά τα πρώτα του τραγούδια, για τα οποία έλαβε τότε και τα εύσημα της Ευτυχίας Παπαγιαννοπούλου, αφήνουμε τον ίδιο τον «Πρόεδρο» να ξετυλίξει το κουβάρι των αναμνήσεών του, συζητώντας στις 11 Απριλίου του 2003 με τον Πάνο Γεραμάνη, στην ιστορική εκπομπή του Δευτέρου Προγράμματος «Λαϊκοί βάρδοι»…

Ευχαριστώ το φίλο ραδιοφωνικό παραγωγό Σιδερή Πρίντεζη, για την ετικέτα του δίσκου με το Στέλιο Καζαντζίδη.

Κεντρική Φωτό: Ο Λευτέρης Παπαδόπουλος με το Σταύρο Ξαρχάκο την εποχή της ηχογράφησης της «Άπονης ζωής» (Φωτο Τάκης Πανανίδης)

ΤΟ OGDOO.GR ΠΡΟΤΕΙΝΕΙ

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

Το τραγούδι αλλιώς, στο email σας!

Ενημερωθείτε πρώτοι για τα τελευταία νέα στο χώρο της καλής μουσικής!