Γιάννης Πάριος - Το πρώτο μου τραγούδι

Ο Γιάννης Βαρθακούρης γεννιέται στις 8 Μαρτίου του 1946, στην Πάρο.
logo radio
Ogdoo web radio
Live
 

Τελειώνοντας το γυμνάσιο μετακομίζει στην Αθήνα για σπουδές στην Ιατρική. Ξεκινά το τραγούδι σε διάφορα κέντρα της Αθήνας για καθαρά βιοποριστικούς λόγους. Γνωρίζεται με τον μαέστρο Κώστα Κλάββα και ξεκινά μαθήματα στη σχολή μουσικής του. Σύντομα θα έρθει η γνωριμία του με τον Γιώργο Κατσαρό και τον Μάκη Μάτσα, που θα τον «ξαναβαφτίσουν» Γιάννη Πάριο… Το νησί τον συνοδεύει πλέον για πάντα…

Aν ανατρέξουμε στην ιστορία των μεγάλων τραγουδιστών που ξεκίνησαν την καριέρα τους μέχρι τα τέλη της δεκαετίας του ’60, θα διαπιστώσουμε πως οι περισσότεροι πρωτοεμφανίζονται δισκογραφικά με δίσκους 45 στροφών. Αντίθετα, η εμφάνιση του Γιάννη Πάριου στη δισκογραφία γίνεται τo 1969 σ' ένα μεγάλο δίσκο με τίτλο «Συνάντηση», με μουσική του Άγγελου (Ευάγγελου) Σέμπου και στίχους του Κώστα Κινδύνη. Εκεί ακούγεται στο Ράγισε ο καθρέφτης, ένα εξαιρετικό τραγούδι, ο ρυθμός του οποίου εναλλάσσεται ανάμεσα στο χασάπικο και το βαλς. Στο δίσκο συμμετέχουν επίσης οι Γιώργος Νταλάρας, Γιάννης Καλατζής, Λίτσα Διαμάντη ενώ υπάρχουν και τέσσερα ορχηστρικά. Λίγο μετά κυκλοφορεί και το πρώτο του 45άρι με τη Θάλασσα του Πειραιά του Γιώργου Μητσάκη, που κάνει πάταγο. Δυο χρόνια μετά, το 1971, ακούγεται και στην ελληνική ταινία «Μια Νταντά Και Τέζα Όλοι»… Από τότε η φωνή ενός φανατικού Παναθηναϊκού συνοδεύει όλες τις επιτυχίες του μεγάλου αντιπάλου, του «Θρύλου»…

«Περαία μου, Περαία μου, με το Σαρωνικό σου
που έχεις για καμάρι σου, τον Ολυμπιακό σου…»

Συζητώντας με το Σωτήρη Λυκουρόπουλο (διευθυντή τεκμηρίωσης και αρχείου της Α.Ε.Π.Ι.) ο Άγγελος Σέμπος, ο οποίος σήμερα ζει μόνιμα στην Αμερική, αναφέρεται στην εποχή της ηχογράφησης της «Συνάντησης» (1).

Ερ: Ποια ήταν η συνέχεια με τους επόμενους δίσκους σας;
Α.Σ: Έφτασε ο τέταρτος και τελευταίος χρόνος του συμβολαίου μου με την εταιρεία. Ήταν πλέον καιρός να ετοιμάσω έναν μεγάλο δίσκο 33 στροφών με κύκλο τραγουδιών. Τηλεφώνησα στον Κώστα Κινδύνη και αρχίσαμε το πολύ ξενύχτι με τους πολλούς καφέδες. Ήθελα να γράψουμε έναν κύκλο τραγουδιών τα οποία να είναι συνδεδεμένα μεταξύ τους με ορχηστρικά κομμάτια.

Ερ: Σας πήρε πολύ καιρό για να ολοκληρωθεί αυτός ο δίσκος;
Α.Σ:
Περίπου ένα ολόκληρο καλοκαίρι. Παραγωγός στα έξι κομμάτια ήταν ο κ. Μάκης Μάτσας και στα άλλα έξι ο κ. Αχιλλέας Θεοφίλου που μόλις τότε άρχιζε την καριέρα του σαν παραγωγός. Σαν καινοτομία για εκείνη την εποχή, μαζί με τα δυο μπουζούκια και την βασική Λαϊκή Ορχήστρα, επρόσθεσα και χρησιμοποίησα μουσικούς από την Κρατική Ορχήστρα Αθηνών. Οικογένεια εγχόρδων, Άρπα, Όμποε, Φαγκότο, Φλάουτα, Κόρνο σε Φα και επρόσθεσα Κρουστά μαζί με το full Drum - Set. Όταν οι ηχολήπτες είδαν τον αρπιστή να μπαίνει στο στούντιο με αυτό το μεγάλο όργανο, με κοίταξαν ερωτηματικά. Ο κ. Γιώργος Κωνσταντόπουλος με ρώτησε: «Σέμπο τι θα παίξει αυτός μαζί με τα μπουζούκια;» Μόλις ο έτοιμος δίσκος «Συνάντηση» μπήκε στην μέση της βιτρίνας της εταιρείας, ο κ. Μάκης Μάτσας μου είπε πως ο μαέστρος Γιώργος Κατσαρός, ο οποίος δεν είχε συμβόλαιο με την εταιρεία όπως εγώ, παραπονέθηκε έντονα που δεν του είχε φιλοξενήσει έναν μεγάλο δίσκο. Μαζί με αυτόν επαναστάτησαν και άλλοι «διαδρομίσκοι μαέστροι». Η Minos χρειαζόταν το Πρωθυπουργικό πολιτικό μέσον του Κατσαρού, γιατί η εταιρεία χρωστούσε χρήματα στην αγορά, όταν πέθανε ο Μίνως Μάτσας. Στην «Νεράιδα» της Παμέλας στο Καλαμάκι, ο Κατσαρός απαγόρευσε στους τραγουδιστές του δίσκου Γιάννη Πάριο, Λίτσα Διαμάντη και Γιάννη Καλατζή να τραγουδήσουν τα καινούργια τους τραγούδια. H Minos ουδέποτε διαφήμισε τον δίσκο «Συνάντηση» στο ραδιόφωνο . Ευτυχώς που μόλις τότε είχε λήξει το συμβόλαιό μου. Επήγα αμέσως και υπέγραψα συμβόλαιο με άλλη εταιρεία και έτσι γλύτωσα από τα «Βυζαντινά Παρασκήνια» της νεοσύστατης Minos.

Σε άλλο σημείο της συζήτησης ο Άγγελος Σέμπος αναφέρεται στη συνεργασία του με τον ποιητή Κώστα Κινδύνη: «Ο Κώστας Κινδύνης ήθελε να είμαι παρών όταν έγραφε. Όλους τους στίχους των τραγουδιών για τον μεγάλο δίσκο Συνάντηση τους έγραψε μπροστά μου. Αρχίζαμε με κάποιο φανταστικό σενάριο κινηματογραφικής ταινίας για το κάθε ένα τραγούδι μας. Ανοίγαμε ένα διάλογο μεταξύ μας. Αυτός καθόταν στο μεγάλο γραφείο του κι εγώ σε μια πολυθρόνα απέναντί του. Θα σας δώσω ένα παράδειγμα της συνεργασίας μας.

Κώστας Κινδύνης: Πού βρισκόμαστε Σέμπο;
Eγώ: Σε μία γραφική γειτονιά Κώστα (Ο Κινδύνης αρχίζει να γράφει)
Κ.Κ: Τι ώρα είναι;
Εγώ: Είναι απόγεμα Κώστα (Ο Κινδύνης συνεχίζει να γράφει)
Κ.Κ: Ένα ζευγάρι στο δρόμο. Φαίνονται αναστατωμένοι.
Εγώ: Τι έγινε; Τι να λένε άραγε; Λες να χωρίζουνε Κώστα;
Κ.Κ: Σίγουρα, γιατί τα μάτια τους είναι δακρυσμένα… (παύση). Σέμπο!... (παύση)… Άκου αυτό το Refrain . «Ποιο δρόμο για συνάντηση, αγάπη μου, θα βρούνε, τα βουρκωμένα μάτια μας για ν’ αποχωριστούνε».

Το τραγούδησε ο Γιώργος Νταλάρας και ήταν το Refrain από το πρώτο τραγούδι του δίσκου Συνάντηση. Αξέχαστος, καλός εργάτης ο Κώστας Κινδύνης».

Είναι χαρακτηριστικό πως κανένα από τα τραγούδια της «Συνάντησης» δεν βγήκε σε 45άρι. Ο δίσκος βινυλίου επανεκδόθηκε το Δεκέμβρη του 1989, προς τέρψιν των συλλεκτών που μέχρι τότε τον έψαχναν μανιωδώς, αφού είχε αποσυρθεί από την αγορά. Αργότερα βγήκε και σε cd. To τραγούδι με τον Γιάννη Πάριο εντάχθηκε και σε τρεις συλλογές με επιτυχίες του τραγουδιστή: «Πάριος Έρωτας» και «35 Χρόνια Πάριος» το 2000 και «Όλα Τα Σ’ Αγαπώ Που Είπα» το 2009.


Ευχαριστώ ιδιαιτέρως τον ερευνητή ελληνικής μουσικής Βαγγέλη Αρναουτάκη για την βοήθειά του.

1: Από το βιβλίο Ευάγγελος Σέμπος Δίσκοι Από Βινύλιο - Vinyl Records, 2010

Κεντρική φωτό: Ο Γιάννης Πάριος τραγουδά μπροστά στη Μαρινέλλα, στις αρχές της δεκαετίας του ‘70 (από το βιβλίο του Ιάσονα Τριανταφυλλίδη Άρχισαν τα όργανα - εκδόσεις Άμμος)

 

Video

ΤΟ OGDOO.GR ΠΡΟΤΕΙΝΕΙ

Το τραγούδι αλλιώς, στο email σας!

Ενημερωθείτε πρώτοι για τα τελευταία νέα στο χώρο της καλής μουσικής!